המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי ערבי בכיר: יש להבין את המניעים של סודאן להתקרב לישראל
6/2/2020

 

עיתונאי ערבי בכיר בעקבות פגישת מנהיגי ישראל וסודאן:

יש לגלות הבנה לאינטרסים של סודאן; למדינות ערביות רבות יש קשרים עם ישראל

 

פגישתם של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ויו"ר מועצת הריבונות עבד אל-פתאח אל-בורהאן, באוגנדה ב-3 בפברואר 2020, עוררה ביקורת בכלי תקשורת פלסטינים וערביים. מנגד, העיתונאי הסעודי הבכיר, עבד אל-רחמן אל-ראשד, לשעבר מנכ"ל ערוץ אל-ערביה ועורך היומון אל-שרק אל-אוסט, פרסם מאמר שבו גילה הבנה למניעי ההתקרבות בין שתי המדינות. הוא קרא להתחשב באינטרסים של סודאן, הפועלת כדי שארה"ב תסיר את שמה מרשימת המדינות התומכות בטרור וכן לזכור כי מדינות ערביות רבות, ובכללן קטר ורש"פ, מנהלות כיום קשרים עם ישראל. לטענת אל-ראשד המתקפה מבית נגד המנהיג הסודאני אינה מוצדקת ונובעת ממניעים פוליטיים צרים של תנועת האחים המוסלמים שהודחה מן השלטון לפני כשנה. להלן קטעים ממאמרו של אל-ראשד:


עבד אל-רחמן אל-ראשד



"באזורנו העניינים לא תמיד מתנהלים כמו שהם נראים כלפי חוץ, כמו למשל, המתקפה האינטנסיבית כנגד סודאן ועל יו"ר מועצת הריבונות שלה, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. התירוץ למתקפה היתה פגישתו עם ראש ממשלת ישראל, [בנימין נתניהו] באוגנדה. אולם, הגורם האמיתי שעמד מאחורי מתקפה זו, היה ארגון האחים [המוסלמים] שהפסיד את השלטון בסודאן בשנה שעברה, המבקש לנקום על כך ששלטונות סודאן החלו להוציא אלפים מחבריו ממוסדות החינוך הביטחון והכלכלה עליה השתלט הארגון במהלך שלטון המשטר הקודם.

 

סודאן, כמו מדינות אחרות, ניצבת מול אתגרים מסוכנים שלא ניתן להקל ראש בהם ולפעול נגד האינטרסים העליונים שלה. אי אפשר גם להתעלם מכך שיותר מחצי ממדינות ערב ניהלו קשרים מדיניים עם ישראל ובכלל זה תוניסיה, קטר, מרוקו, מצרים, ירדן, עומאן ומדינות אחרות. בל נשכח גם כי הרשות הפלסטינית, שמדינות ערביות רבות החרימוה בעבר בגלל שחתמה על הסכם שלום עם ישראל, היא זו שכמה מבכיריה חוזרים כעת על אותה הטעות.

 

בריונות פוליטית נגד ממשלות ערביות בשמן של פלסטין או ישראל, היא דבר לא מקובל. לכולם כבר נמאס מהשפה הפוליטית הירודה, שמעזים להשתמש בה נגד מדינות בלא להתחשב בתנאים ובצרכים שלהן. למדינות יש אינטרסים עליונים משלהן והחלטות ריבוניות משלהן, שלא ניתן לקיים עליהם הצבעות בטוויטר או להפעיל לחצים בנוגע אליהם מצד אנשים בעלי קפריזות או אינטרסים אישיים. מדוע הרשות הפלסטינית מקיימת קשרים עם ממשלת ישראל, קונה ממנה חשמל ומחליפה איתה מידע בטחוני? מפני שהיא חייבת לעשות כן. מדוע בכיר סודאני נפגש עם בכיר ישראלי? מפני שמדינתו עודנה תחת מצור ועליו למצוא פתרונות להפסקת המשברים הפוקדים אותה.

 

סודאן עוברת היום תקופת ביניים קשה שבה היא מתמודדת עם מזימות בתוך המדינה ומחוצה לה, ואל לפלסטינים להיות צד מנוצל. אין לשכוח שהמשטר הסודאני הקודם היה חלק ממעגל הברית עם איראן, והאיראנים עירבו אותם בקרבותיהם בשנים האחרונות ואז סודאן נכנסה למעגל העימות, ועמה שילם מחיר יקר. התנהלו מרדפים בים ובאוויר, הוטבעו ספינות איראניות מול נמלים סודאניים והופצצו מחנות אימון צבאיים איראניים על אדמת סודאן. פשעי המשטר הקודם נגד עמו גרמו להצבת המשטר ברשימות הסנקציות של ארה"ב והקהילה הבינלאומית. לסודאן אין הרבה אפשרויות, אם היא רוצה שהסנקציות יוסרו ושהיא תתרחק ממעגל הסכסוך האיראני ותעשה תפנית לכיוון הפיתוח בתוך המדינה.

 

מכונת ההסתה של 'האחים המוסלמים' פועלת נמרצות מאז שהסודאנים הצליחו להגיע להסכם מיוחד במינו באזורי מהומות פוליטיות בעולם הערבי. לכן צפוי שתהיה הסתה מהארגונים הנקמניים ומבעלי בריתם. חלק ממנהיגיהם נמלטו והשתקעו באיסטנבול, כדי להצטרף שם למנהיגי האחים המוסלמים ממצרים וממקומות אחרים.

 

אם נתעלם ממניעי הביקורת על סודאן, הרי שהעניין הפלסטיני הוא המפסיד הגדול ביותר, כאשר אלה שכבר השתמשו בו, [שבים] ומנצלים אותו לאינטרסים ולקרבות שלהם. איש מהבכירים הפלסטיניים המסיתים [נגד סודאן], המקורבים לקטר, אינו מעז לומר דברי [הסתה כאלה] נגדה. הפגישה [של נתניהו] עם הגנרל אל-ברהאן נמשכה שעתיים באנטבה בשעה שאיש לא מדבר על פגישות רצופות [בין בכירים ישראלים וקטרים] מאז שנות התשעים."[1]

 

 



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.2.2020.

תגיות