המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מרד הדלק באיראן 2019
26/12/2019

 

מרד הדלק באיראן 2019

הקדמה

כלכלת איראן מבוססת על יצוא נפט ונתונה בשנתיים האחרונות לסנקציות קשות מצד ארה"ב שהורידו את היצוא ל-300 אלף חביות ביום (במקום 2.5 מיליון בעקבות הסכם הגרעין).[1] למרות זאת, לא הועלה מחיר הדלק באיראן במשך כמה שנים, ואולם אור לבוקר ה-15.11.19 דווח באיראן על הקפצת מחירי הדלק בחמישים אחוז. עקב הוראה זו פרץ גל מחאות נרחב החריף ביותר בעוצמתו מאז מתחילת המהפכה, לפני ארבעים שנה. גל המחאות הפך למרד פוליטי נגד המשטר והעומד בראשו המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי.

 

המשטר האיראני ניתק את הציבור מרשת האינטרנט והפעיל אלימות קשה נגד המפגינים. אמנסטי אינטרנשיונל דיווחה על יותר מ-300 הרוגים, כשלושת אלפים פצועים וכן על אלפי עצורים. השליח המיוחד של ממשל טראמפ לענייני איראן, בריאן הוק, העריך את מספר ההרוגים ביותר מ-1000 איש.[2] רויטרס פרסמו בימים האחרונים כי נהרגו 1500 איש. עוד דווח כי כוחות הביטחון האיראנים חטפו גופות ופצועים מבתי החולים במטרה לגבות כופר נפש מהמשפחות עבור שחרורם, כדי להשתיק את המשפחות ולזרוע פחד בציבור כדי שלא ידבר על שארע. בימים האחרונים דווח ברשתות החברתיות על גילוי גופות צעירים ובני נוער כפותים שצפו בנהרות ואשר נטען כי עברו התעללות בטרם הוצאו להורג, בעיקר באזורי הכורדים והערבים באיראן. כן דווח על היעלמות של רבים אחרים. הרשויות באיראן נמנעו מלפרט לגבי הרוגים ופצועים אך דיווחו על הצתת 731 בנקים, 140 מבני ממשלה, 70 תחנות גז ותקיפת חמישים בסיסי צבא.[3] בסרטונים שהועלו לרשת נראו אנשי כוחות הביטחון, לעיתים בלבוש אזרחי, מכים אזרחים ויורים בהם. ראו קליפ ממרי:

 

בכירי המשטר טענו תוך הפעלת דיכוי אלים נגד המפגינים כי אלה בריונים הקשורים לאיראנים גולים, לאמריקה, לישראל ולסעודיה ולכאלה ש"אינם איראנים." מנהיג איראן ח'אמנאי טען כי מדובר ב"מזימה רחבה, עמוקה ומסוכנת מאוד שכסף רב הושקע בה ואשר סוכלה ע"י העם."[4] בכירי המשטר ושופרות המשטר דרשו והבטיחו "למצות את הדין" ביד קשה עם "הבריונים",[5] ואף להוציאם להורג. יחד עם זאת, בעקבות הביקורת הציבורית על הפעלת אמצעי דיכוי קשים ללא הבחנה נגד אזרחים שנקלעו להפגנות, הודיע המנהיג ח'אמנאי שעל הרשויות לאמץ ענישה מקלה כלפי העצורים שלא היו מעורבים באופן ישיר בהפגנות וכן להפגין "רחמים אסלאמיים" כלפי משפחותיהם. עם זאת, דוח רויטרס מה-23.12.19 טען מפי מקורבי ח'אמנאי כי ח'אמנאי עצמו הורה ל"סיים בכל מחיר" את גילויי המחאה הציבורית בפגישה שערך ב-17.11.19 עם בכירי מנגנוני הביטחון והממשלה. בכיר בלשכתו הכחיש ב-24.12.19 את דבר קיום הפגישה,[6] ועלי רזא זריפיאן, ראש המרכז ליחסי ציבור ותקשורת של המועצה העליונה לביטחון לאומי, הכחיש שנהרגו 1500 איש.[7] כמה נציגי מג'לס חזרו על דרישתם מן המשטר לחשוף את המספרים האמתיים של ההרוגים והעצורים.

 

מעדויות של מקורבים לשלטון עולה כי מי שעמד על הצורך לייקר את הדלק היה מנהיג איראן ח'אמנאי. אולם, כפי שנהג במשברים אחרים, גם כאן הוא הזדרז להתנער מאחריות לקבלת ההחלטה אך עמד על המשך יישומה למרות המחאות הנרחבות. גם הנשיא רוחאני ניסה להתנער מאחריות וטען כי שמע על הייקור באמצעי התקשורת כאחד האזרחים. עלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס, הודיע לאחר דיכוי המחאות כי לא יתמודד יותר כנציג העם במג'לס.

 

מהתבטאויות ברשתות החברתיות עולה כי אזרחים באיראן מבקשים לציין את יום הארבעים למותם של מפגיני מחאת הדלק ב-26.12.2019 – בדומה למחאות שהתקיימו נגד השאה על הריגת מפגינים למען איתאללה ח'ומיני ואשר הביאו בסופו של דבר להדחת השאה, לעליית ח'ומיני לשלטון ולכינון משטר המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979. כן מתפרסמות ברשתות החברתיות הנחיות לציבור האיראני איך לייצר אמצעי לחימה מאולתרים דוגמת פצצות צבע, בקבוקי תבערה, רימונים, וכן קסדות ואפודים להגנה מפני ירי ודרכים להשחית מצלמות לקראת ההפגנות.[8]

 

דוח זה ידון בשאלת האחריות הן לקבלת ההחלטה לייקר את הדלק והן בהוראה לדכא את המחאות באלימות, והתנהלות בכירי המשטר לאחר שהתבררו תוצאותיה:  

 

א.      קבלת ההחלטה לייקר את מחיר הדלק ע"י המנהיג העליון ח'אמנאי, ממשלת רוחאני, המג'לס

עפ"י דיווחים שונים מנהיג איראן ח'אמנאי יזם ודחף לקבל את ההחלטה לייקר את הדלק לציבור והוא גם דרש להמשיך ביישומה למרות גל המחאות הנרחב:

 

ב-29.8.2018 דרש ח'אמנאי מממשלת רוחאני לצמצם את צריכת הנפט של הציבור. לדבריו, הצריכה  צריכה לרדת מ-105 מיליון ליטר ביום ל-65 מיליון וביצוע הדבר מוטל על הממשלה, גם אם המהלך לא ימצא חן בעיני כמה אנשים. ח'אמנאי אמר: "אחת הבעיות הגדולות שלנו במדינה ... היא צריכה גבוהה של דלק. [רוחאני] אמר לי שצריכת הדלק של איראן היא 105 מיליון ליטר ליום. אני עצמי קראתי בדו"ח אחר שהיא עומדת על 120 מיליון ליטר...  מדוע אנו אמורים לצרוך כל כך [הרבה]? האחראים [בממשלה] הצליחו בעבר להפחית את צריכת הדלק עד ל-65 מיליון ליטר...הדבר אפשרי, עשו זאת ... יש דרכים, חפשו דרכים ליישם זאת. התקדמו בכל הכוח. יכול להיות שאנשים ומשפחות, בעלי חמש מכוניות, שצורכים הרבה [דלק] ייעלבו ממהלך זה, שיעלבו! מתוך 105 מיליון ליטר ביום כמה ליטרים נצרכים ע"י כלל הציבור? כוונתי היא ש[ענין הצריכה המופרזת] חשוב מאוד ועליכם למנוע זאת. אל תתנו שזה יקרה."[9]

 

נציג המג'לס, מחמוד צאדקי: ח'אמנאי דרש להעלות את מחיר הדלק

מחמוד צאדקי, נציג המג'לס, דווח ב-22.11.2019 בערוץ הטלגראם שלו על התערבות המנהיג ח'אמנאי בהעלאת מחיר הדלק: "יומיים אחרי יישום התכנית להעלאת מחיר הדלק ובעקבות המחאות הנרחבות במדינה והצעת תכניות לבטל או לרכך את התכנית להעלאת מחיר הדלק ע"י נציגי המג'לס, הביע ח'אמנאי ב-17.11.2019 את תמיכתו הברורה בתכנית ושלח מכתב ליו"ר המג'לס [לאריג'אני] בו הזהיר את הנציגים מלהתנגד לתכנית. הצהרת התמיכה של ח'אמנאי בהחלטה זו הורידה את המתיחות והובילה לחזרת השקט...  יש כאלה הסבורים שסוגיית תיקון מחיר האנרגיה וניהול צריכת הדלק הם באופן עקרוני הדרישות של ח'אמנאי. כבר כמה פעמים ח'אמנאי דרש מרוחאני את יישומם והחלטת [שלושת] ראשי הרשויות לא רק שנעשתה בתיאום עם ח'אמנאי אלא נעשתה כדי למלא את דרישתו. מעריכים שמשום כך ח'אמנאי נתן גיבוי מלא להחלטה זו."[10]

 

נציג המג'לס, עלי מוטהרי: "ח'אמנאי נכנס, הפעיל לחץ ושאל מדוע לא עושים דבר בעניין [ייקור הדלק]"

ציר המג'לס, עלי מטהרי, הדגיש ב-3.12.2019 כי ח'אמנאי היה זה שאילץ בסופו של דבר את רוחאני לייקר את מחירי הדלק וליישם את החלטתו, נוכח התחמקות הממשלה והמג'לס מלפעול בעניין: "הדיון בסוגיה זו עלה במדינה לפני שנה או שנתיים כעניין דחוף. המג'לס העניק את הסמכות לממשלה, אך זו לא פעלה למרות שידעה שיש בכך צורך. הממשלה התחמקה מלפעול בעניין כל פעם בתואנה אחרת. גם המג'לס התכוון לפעול כמה פעמים אך שום הצעה לא זכתה [לאמון] בהצבעה. המג'לס והממשלה העבירו את הטיפול בעניין [ייקור הדלק] מהאחד לשני ו[איש] לא רצה לקבל אחריות. כאן ח'אמנאי נכנס, הפעיל לחץ ושאל מדוע לא עושים דבר בעניין. ח'אמנאי שאל את הממשלה כמה פעמים מה עלה בגורל סוגיית הדלק ומדוע היא לא פועלת בנדון. בסוף [ראשי] הממשלה והמג'לס פעלו בעניין זה חרף התנגדות [המוסדות]..."[11]


תמונת ראשי שלוש הרשויות החתומים על החלטה

יום לאחר פרוץ המחאה, ב-16.11.2019, פורסמה תמונת ראשי שלוש הרשויות יו"ר המג'לס עלי לאריג'אני, הנשיא חסן רוחאני, וראש המע' המשפטית, איתאללה אבראהים ראיסי, שחתמו יחדיו על ההחלטה לייקר את מחיר הדלק:

 

שלושת ראשי הרשויות: יו"ר המג'לס לאריג'אני, הנשיא רוחאני, וראש מע' המשפט, ראיסי[12]



מועצת המפקחים: "תומכים בעמדות [המנהיג] ח'אמנאי לאשר החלטת [שלושת] ראשי הרשויות"

יו"ר מועצת המפקחים, איתאללה אחמד ג'נתי, פרסם ב-22.11.19 את הודעת התמיכה של המועצה בהחלטה לייקר את הדלק: "... מועצת המפקחים מודיעה על תמיכתה בעמדות [המנהיג] ח'אמנאי לאשר את החלטת [שלושת] ראשי הרשויות ובדגש על ניהול היישום הנכון של תכנית [הדלק] ושליטה על מחירי [סחורות] בהתאם לשמירה על היכולת הכלכלית של השכבות החלשות והגברתה ומודה לציבור היקר של איראן על הבנת המצב ועל התושייה שלו בגינוי הבריונות של הגורמים שהתפתו לחולל מהומות ועל כך שלא הרשה לאויב לנצל לרעה את המצב... מועצת המפקחים דורשת שוב מהממשלה ומהמג'לס למנוע יצירת בעיות כלכליות חדשות ועלית מחירי סחורות הדרושות לציבור ע"י יישום התכנית והשגחה מדויקת על תהליך היישום וסילוק נקודות תורפה אפשריות בתכנית..."[13]


אבולפזל קדיאני, רפורמיסט: ח'אמנאי "השליט הרודן" ש"אינו מעז לקבל אחריות להחלטותיו" אחראי לדם המוחים שנשפך

אבולפזל קדיאני, פעיל פוליטי רפורמיסטי, האשים את מנהיג איראן ח'אמנאי באחריות הן לקבלת ההחלטה לייקר את הדלק והן לגבי הדיכוי האלים של ציבור המוחים. קדיאני, יליד 1945, ריצה בעבר עונשי מאסר בתקופת השאה. ב-5.9.2012 נגזרו עליו שנתיים מאסר וארבעים מלקות בשל דבריו בגנות ח'אמנאי. במרץ 2019 נגזרו עליו שוב שלוש שנות מאסר והוא הוכרח לקרוא ולכתוב שלושה ספרים שנכתבו על חייו ופועלו של ח'אמנאי, זאת בגין העלבתו את ח'אמנאי. במכתב שפורסם ב-20.11.19, באתר איראן אינטרנשיונל, האשים קדיאני את "הרודן של איראן", ח'אמנאי, באחריות לניהול "ההרסני" ו"העריץ" של ענייני החברה והכלכלה באיראן וכן לדיכוי האלים בעקבות המחאה הציבורית על החלטותיו. להלן עיקרי המכתב:


"ההעלאה הפתאומית והמפתיעה של מחיר הדלק היא תכנית והחלטה של עלי ח'אמנאי, רודן איראן של ימינו. היא גם תוצאה ישירה של מדיניותו הרודנית והאגואיסטית שבוצעה לפני כמה חודשים ע"י הממשלה הממושמעת והצייתנית של [הנשיא] רוחאני ... אך בעקבות נהירת הציבור אל תחנות הדלק ופרסום נרחב של העניין, נאלץ ח'אמנאי לסגת מיישום ההחלטה והשאיר את [יישומ]ה להזדמנות אחרת. ח'אמנאי, כהרגלו תמיד, לעולם אינו מקבל אחריות על החלטותיו.


המדינית ההרסנית הזו [של ח'אמנאי] בתחומים שונים, ובפרט בתחום הכלכלי, מקשה בעיקר על החלשים והם משלמים את העלויות הכבדות שלה. הלחצים הכלכליים מתרבים וכתוצאה כל ענייני המדינה ובפרט ענייני הכלכלה מגיעים למבוי סתום.

[הנשיא] חסן רוחאני הודיע רשמית שיש לו גרעון השווה לכשני שליש מתקציב של 450 טריליון תומאן [כ-34 מיליארד דולר]. אינני חושב שיש תקדים לגרעון תקציבי כזה בכל ההיסטוריה העכשווית של איראן. בנסיבות קשות אלה, מהיכן, מאיזה מקור או מקורות, ניתן לספק את הגרעון המופלא הזה ואת יתר עלויות העתק שנגרמו בשל המדיניות העריצה ויוצרת המתיחות של ח'אמנאי.

 

בתוך התוהו ובוהו הזה הם לא מוצאים אנשים חלשים יותר זולת העם האיראני העשוק ולפי שיטתם המגעילה הם מתכננים שוב לגנוב מהם. זאת, מפני שהם כבר הוכיחו שאין להם שום כוח ומיומנות לפתור את הבעיות זולת בריונות כלפי העם. לכן, בהודיעם על ההעלאה הפתאומית במחיר הדלק הם הציבו את העם במצב זה.

 

אבולפזל קדיאני[14]


 

ברור לציבור שההעלאה הזו היא ראשית עידן חדש של אינפלציה שתביא בעקבותיה גל של יוקר מחיה. השאלה היא מדוע הציבור צריך לשלם עונש כה כבד. התשובה ברורה לציבור: משום שהרודן של איראן [ח'אמנאי] אינו רוצה לנטוש את המדיניות ההרסנית שלו [מדיניות ההתפשטות האזורית של איראן למדינות סוריה, לבנון, עיראק ותימן] שיוצרת מתיחות באזור ובעולם כולו. הוא אינו מתכוון להסיר את המתיחות כי הוא חושש מאוד שאם מדיניות החוץ תשתנה ויחסי איראן עם שאר מדינות באזור ובעולם יתנהלו עפ"י החוק הבינ"ל ושמירת האינטרסים ההדדיים, אז הוא [ח'אמנאי] יפסיד את הכוח המושחת והגוזל שיש בידו. לכן הוא נחוש לשמור בכל מחיר על שליטתו במדינה.

 

למרבה המזל, עקב אכילס של ח'אמנאי הוא דווקא תשוקתו העזה לכוח, אך בסופו של דבר, הוא יאבד את הכוח ההרסני הזה. הציבור מחה בערים רבות באופן ספונטני מיד כששמע את הידיעה על העלאת מחיר הדלק. מחאה זו היא זכותו הטבעית והיסודית ביותר. המוחים הביעו את דרישתם בדרכי שלום, אך למרבה הצער, סוכני העריצות [של ח'אמנאי ומשטרו] הגיבו באלימות וביצעו פשעים ושפכו את דמם של כמה מן המוחים העשוקים. הנני שולח את תנחומיי למשפחות השכולות ובנוסף מזכיר את המציאות שארגוני המודיעין, הצבא ו[פעילי המשטר] בלבוש אזרחי וכל מי שהשתתף בדיכוי [המחאה] נושאים באחריות לדם שנשפך, אך האחראי העיקרי לדם שנשפך הוא רק מר ח'אמנאי ועליו לתת את הדין."[15]

 

האינטלקטואל זיבאכלאם: אם מדיניות המנהיג שגויה, מי נושא באחריות?

ב-17.12.2019, פרסם ​האינטלקטואל והרפורמיסט, פרופ' צאדק זיבאכלאם, ציוץ ביקורת על המנהיג ח'אמנאי ועל המונופול שלו בקבלת ההחלטות במדינה:[16]

 

"נציגו המכובד במשה"מ של חכם ההלכה השולט [ח'אמנאי] [חוג'ת אל-אסלאם עבדאללה חאג'י צאדקי] אמר: 'במשטר חכם ההלכה אין זכות לנשיא, ליו"ר המג'לס וליו"ר הרשות השופטת לקבוע מדיניות. היקרים האלה הם רק מבצעי המדיניות [שנקבעת ע"י המנהיג].'

נותרה רק שאלה אחת: אם יתברר, חלילה, שמדיניות [שנקבעה ע"י המנהיג] היתה טעות, על איזה ארגון מוטלת האחריות?"  

 


 

ב.      ההתנערות מהאחריות לקבלת ההחלטה לייקור הדלק:

מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי

לאחר יומיים של מחאה, ב-17.11.2019, הרחיק ח'אמנאי את עצמו מן ההחלטה לייקר את הדלק כשטען, כי "אינו מבין בנושא" מחירי הדלק וכי "אין לו מומחיות בתחום" וכי למרות ש"אין לו דעה בעניין" הוא תומך בהחלטת ראשי שלוש הרשויות לייקר את מחירי הדלק בחדות כזו: "ביום יומיים האחרונים היו תקריות אחדות בשל ההחלטה של ראשי שלוש הרשויות [לייקר את הדלק], אמש ושלשום בלילה, ובכמה ערים במדינה. למרבה הצער נוצרו כמה בעיות. כמה אנשים נהרגו וכמה מקומות נהרסו. מעשים אלו נעשו ביום יומיים האחרונים. אך יש לשים לב לכמה נקודות: הראשונה, כאשר נושא מסוים מאושר ע"י ראשי המדינה אדם צריך להיות אופטימי כלפי אותו נושא.

 

אינני מבין בנושא זה [מחיר הדלק], כלומר אין לי את המומחיות בנושא זה. אמרתי זאת גם לרבותיי [ראשי שלוש הרשויות]. אמרתי [להם] מפני שדעות המומחים בנושא הבנזין חלוקות יש כאלה שרואים בו צורך וחובה ויש כאלה שרואים בו דבר מזיק. לכן אני, שאין לי דעה בעניינים אלה, הודעתי שאין לי דעה  ולכן אם ראשי שלוש הרשויות החליטו - אני תומך. אמרתי זאת ואני תומך בהם, [כי] הם ראשי הרשויות, [הם] ישבו והחליטו החלטה מסוימת עבור המדינה בגיבוי מקצועי – וחובה ליישם החלטה זו..."[17]

 

הנשיא חסן רוחאני

נשיא איראן, חסן רוחאני, ניסה אף הוא להתנער מאחריות לקבלת ההחלטה. הוא תיאר את הקושי של הרשויות – הממשלה והמג'לס – בשלוש השנים האחרונות לקבל את ההחלטה לייקר את הדלק ואת האופן שבו זרקו את הטיפול בעניין זו על זו, בשל נפיצותו. בהיותו מודע, ככל הנראה, לחומרת ההשלכות הצפויות מצד הציבור הודיע רוחאני ב-10.11.2019, חמישה ימים לפני ההודעה על ייקור הדלק על מציאת שדה נפט בן 53 מיליארד חביות. זאת ועוד, כדי לא לשאת באחריות לבדו, דאג רוחאני להחתים את שני ראשי הרשויות האחרים – לאריג'אני וראיסי, על החלטת הייקור תוך עקיפת הדיונים במג'לס ואישור נציגיו – מעשה שזכה למחאה חריפה מצד כמה נציגים (ראו בהמשך).[18]

 

בישיבת מועצת המנהלים של מחוז מזרח אזרבייג'ן ב-27.11.2019 הסביר רוחאני כי התכנית לייקור הדלק הועברה לדיון ולאישור המועצה העליונה לביטחון לאומי –שרוחאני חבר בה ושהוא עצמו מינה את עלי שמח'אני כמזכירה – כחודש לפני שהוכרז עליה ושהוא בקש מפורשות לא לדעת על מועד יישומה. הוא אף טען שלא ידע על המועד שנקבע לייקור הדלק ושמע על כך מאמצעי התקשורת, כאחד האזרחים. להלן תקציר דבריו מהישיבה:

 

"יכולנו לא לתקן את מחיר הדלק והמחיר הקודם היה נשאר אך התוצאה היתה שב-2020 היינו חייבים לייבא דלק. בשנה הנוכחית צריכת הדלק עלתה ל-97 מיליון ליטר ביום ואם תהליך זה היה נמשך היינו צפויים להיות יבואני הדלק ואז עובדה זה היתה הופכת ללחץ נוסף בנסיבות הכלכליות הקשות עכשיו ... לכן, באמצעות תיקון מחיר הדלק חתרנו לקיים צדק בחברה ולהגיע לעצמאות כלכלית.

עולה השאלה מדוע הממשלה החליטה להעלות את מחיר הדלק באופן פתאומי? יש לומר שכבר מ-2016 החלטתי לשנות את מחיר הדלק במעט, אך חברי הממשלה התנגדו. ב-2017 שוב נדחה ביצוע התכנית בשל דרישת יו"ר המג'לס [לאריג'אני] וב-2018 כבר התחילו הסנקציות הקשות ולא התאים להעלות את מחיר הדלק. כאשר בחורף שעבר רצינו להעלות את המחיר שוב נדחה הדבר עד לאחר חגיגות השנה הפרסית החדשה [מרץ 2019]. באפריל השנה כאשר רצינו ליישם את ההחלטה, סוכנות ידיעות מסוימת דיווחה ביום שלישי על כך שביום חמישי הבא יעלה מחיר הדלק וזה יצר תורים באורך כמה ק"מ בתחנות הדלק וביטלנו את ההחלטה. [בסוף] העברתי את הסמכות לאיכות ולזמן יישום חלוקת הדלק אל שר הפנים ולמועצה העליונה לביטחון הלאומי. אמרתי להם שינהלו לבד את זמן הפרסום, התכנון והיישום של ההחלטה, שיתאמו עם רשות השידור ושיישמו את ההחלטה בזמן שהם רואים לנכון. אני הדגשתי שאל להם להודיע לי על זמן יישום ההחלטה ולכן ידעתי על יישומה ביחד עם הציבור..." 

ראו קליפ ממרי:


 

רוחאני המשיך: "מטרתנו ביישום החלטה זו היתה לעזור לציבור... בתכנית זו אין שום רווחים לממשלה וכל ההכנסה תחזור לציבור. אמנם, מעשה זה מנוגד לחוק ולכן קיבלתי רשות מ[המנהיג] ח'אמנאי לבצע אותו ... תיקון מחיר הדלק היה נושא דחוף, אך האם התבצע בצורה מדויקת? אנו כממשלה העברנו את הסמכות אל המועצה העליונה לביטחון הלאומי ולדעתנו הם עשו כל שביכולתם. התכנית לתיקון מחיר הדלק אושרה בנוכחות ראשי שלוש הרשויות. כשהגשתי אותה לח'אמנאי הוא שאל האם ראשי שלוש הרשויות הסכימו. הראיתי לו את החתימות של ראשי שלוש הרשויות ואז גם הוא הסכים."[19]


יו"ר המג'לס לאריג'אני

במסיבת עיתונאים ב-1.12.2019 הודיע יו"ר המג'לס עלי לאריג'אני כי לא יתמודד שוב כנציג הציבור במג'לס. הוא התייחס לביקורת שהוטחה במג'לס בשל חוסר הרלוונטיות שלו לקבלת ההחלטות הנוגעות לציבור והפנה אצבע מכוונת לאחריותו של המנהיג העליון, ח'אמנאי לקבלת ההחלטות במדינה: "העובדה ש[מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה] ח'ומיני אמר על המג'לס שהוא ארגון העומד בראש כל העניינים לא אומרת שיש בכוח המג'לס להתערב בכל העניינים ולהחליט על כל העניינים. המשרה עליונה ביותר במדינה היא משרת המנהיג העליון והוא קובע את הכיוון. תפקיד המג'לס הוא רק להציב את המסילות בעקבות ח'אמנאי."[20]


ביקורת על רוחאני משני צידי המתרס הפוליטי בשל התנערותו מאחריות לקבלת ההחלטה

שני בכירי משטר, האחד מן המחנה האידיאולוגי והשני מן המחנה הרפורמיסטי, תקפו בציוצים בחשבון הטוויטר שלהם ב-28.11.2019, את הנשיא רוחאני בשל התנערותו מקבלת האחריות על העלאת מחיר הדלק.

בהגינו על המנהיג העליון ח'אמנאי, תקף מפקד משה"מ לשעבר ומזכיר המועצה לקביעת האינטרסים של המשטר, מוחסן רזאי, את רוחאני על שבחר להשתמט מאחריותו לקבלת ההחלטה:

 

"התנערותו של מר רוחאני מהאחריות ל עיתוי ואיכות יישום העלאת מחיר הדלק מעוררת פליאה!"[21]



ר'ולאם חוסין כרבאסצ'י, ראש העירייה הרפורמיסטי המודח של טהראן, תקף את רוחאני, נשיא איראן, בו תמך עד כה:

"כאחד מתומכי ממשלה זו התביישתי מאוד בשל הריאיון של שר הפנים אמש, אך צחוקו של הנשיא [רוחאני] היום לגמרי אכזב אותי. אין כאן שמץ של צדק, רגש ותבונה"[22]



ביקורת חברת המג'לס סלחשורי על אי קבלת האחריות מצד מוסדות המשטר על החלטות הנוגעות לציבור

ב-9.12.2019 מתחה חברת המג'לס, פרואנה סלחשורי, ביקורת בנאומה במג'לס על כך שהממשלה נטשה את הציבור, שהמג'לס לא היה רלוונטי באירועים האחרונים ועל התנערות המוסדות הרבים של המשטר מאחריותם להחלטות המשפיעות על הציבור. לדבריה, לא ניתן לקבל הרג של צעירים רבים שמחו בשל העוני וקשיי החיים באיראן. ראו קליפ ממרי:


ג.       ההוראה לדכא באלימות את המחאה האזרחית:

ככלל, בכירי המשטר הסבירו לציבור כי המפגינים הם "בריונים" שהם, לדבריהם, זרים או פעילי מג'אהדין ח'לק או תומכי השבת המלוכה לאיראן "בשירות מזימה גדולה של האויב האמריקאי והציוני", אותם כינו "לא איראנים", והם אלה שהשחיתו רכוש ציבורי ופגעו בסדר הציבורי. חלקם אף כינה את המפגינים דאעש, כדי להצדיק את היד הקשה בה נהג המשטר כנגדם. בכירי המשטר גם חלקו שבחים לציבור שלא הצטרף, לדבריהם, למפגינים שהיו מתי מעט.

 

המנהיג העליון ח'אמנאי: "על הבסיג' להיות בכוננות בכל הזירות... בכל השכונות במדינה"

​המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, הסביר ב-27.11.19, לפעילי בסיג' לאחר דיכוי המהומות כי העם האיראני הדף, בעזרת כוחות הבסיג', את מזימת האויב האמריקאי והציוני שמבקש לפגוע תדיר באיראן. ח'אמנאי אף פרסם כמה הנחיות לבסיג': "פעולת העם האיראני הגדול במהלך השבוע האחרון היתה מלאת הוד. העם האיראני החריב בפעולה זאת את המזימה הרחבה, המסוכנת מאוד והמתוכננת של האויב. הנני מביע הערצה והכנעה עמוקה לעם האיראני הגדול. העם האיראני שוב הראה את עוצמתו בפעולה זאת. האויבים השקיעו הרבה בתכנון  מזימה זו והיו בכוננות ליישמה בבוא הזמן באמצעות פעולות הרסניות, רצח ובריונות. הם חשבו שסוגיית [ייקור] הדלק היא ההזדמנות שהם מחפשים והכניסו לשטח את צבאם, אך העם האיראני הרס את פעולת האויב בתצוגתו המפוארת  ... הפעולה העוצמתית של העם האיראני, שהתחילה מתבריז ומזנג'אן עברה אפילו דרך כמה כפרים והסתיימה בטהראן, היתה סטירת לחי בפרצופן של היהירות [כינוי לארה"ב] והציונות העולמית ואילצה אותם לסגת. האויבים העיקריים של העם האיראני מבינים את המשמעות והמסר של התנועה העממית הגדולה הזו. שבוע זה ממש היה שיא התפארת והעוצמה של העם האיראני. אנו מודים לאל ולציבור היקר...

 

עולה השאלה מדוע המשטר האסלאמי נתקל תמיד באיומים? יש לומר שהמשטר האסלאמי נובע מתוך היסודות והערכים האסלאמיים והאסלאם הוא חלוץ הצדק והחופש. אך משטר ההגמוניה [ארה"ב] מתנגד בעיקרון לחופש ולצדק ולכן באופן טבעי המשטר האסלאמי נתקל באיומי שוחרי ההגמוניה וחזית היהירות [המערב בראשות ארה"ב].  משטר ההגמוניה נאבק תמיד בעצמאות העמים, פוגע בה ולא מתבייש להביע את עמדתו בעניין זה, כמו שאמריקאים אומרים חד משמעית שהם נכנסו לסוריה בשל הנפט שלה או שהם נכנסים ללא רשות לבסיס הצבאי שלהם בעיראק ולא מתחשבים בממשלת עיראק ובירתה ... כאשר ההגות האסלאמית מתגליתולא משנה באיזו מסגרת - משטר ההגמוניה מטפל בה באופן חד ומוחץ, כל שכן כאשר ההגות האסלאמית מתגלית במסגרת משטר וכוח פוליטי [כלומר, משטר המהפכה האסלאמית של איראן] הכולל עם גדול, כוחות מזוינים, ויכולות מדעיות. בנסיבות כאלה האיומים והעוינות רבים יותר ...ההתנגדות מצריכה כוח רוחני וזה ישפיע על מהות התנועה ובפרט על התקדמות הצעירים...

 

כמה המלצות לאנשי הבסיג': על הבסיג' להיות בכוננות בכל הזירות כולל 'ההגנה הקשה', 'החצי קשה' ו'הרכה' [פסיבית]  ועליו להחזיק באסטרטגיה וטקטיקה מוכנות מראש בכל השכונות במדינה ונגד אירועים מגוונים. אל תופתעו בשום תחום והשתדלו להיות נוכחים בכל השכונות. אל תנהגו באופן תגובתי בלוחמה פסיבית . אמנם חובה להגיב לאויב, אך תמיד היו צעד אחד לפניו כשחקן שחמט מומחה ונהגו באופן אקטיבי. חזקו את קשריכם עם המסגדים מפני שהבסיג' נולד מתוך המסגדים. פעלו בשיתוף פעולה וסינרגיה עם הקבוצות בעלות העמדה השווה למטרות הבסיג' באוניברסיטאות ומחוצה להן. על הבסיג' להיות זריז [בתנועתו] במקביל להיותו פרוס [בשטח]..." [23]

 

ב-20.12.19 הסביר ח'אמנאי לציבור כי המהומות הן על רקע בטחוני וכי איראן "הדפה" אותן. ראו קליפ ממרי:



התמיכה בדיכוי המהומות

הנשיא רוחאני: "מודה למשטרה, לבסיג' ולמשה"מ על מאמציהם היוצאים מהכלל לשמירת הביטחון"

הנשיא חסן רוחאני הודה ב-17.11, בעיצומן של ההפגנות, "למשרד המודיעין, למשטרה, למשה"מ, לבסיג' ולכל הכוחות המזוינים ולכוחות הביטחון... שהשתדלו בכל כוחם לזהות את ראשי הקבוצות שחתרו להרוס את רכוש הציבור. חלקם נעצרו ואת השאר יעצרו בקרוב ויש לטפל בהם לפי החוק. כאן הוא המקום להודות לעם הגדול שלנו – בשום עיר לא הצטרף הציבור אל מפרי החוק, בעלי המזימות והורסי הרכוש. הם היו מעטים ונותרו מעטים. הם אמנם גרמו לנזקים אך הציבור התנהג בערנות. אני אישית ראיתי תיעוד רב מהמהומות. האנשים שהרסו את הרכוש - מספרם היה מועט... אני מודה לרשות השידור, שאר כלי התקשורת, המשטרה, הבסיג' ומשה"מ על מאמציהם היוצאים מן הכלל לשמירת בטחון המדינה. אין לנו דבר יקר יותר מהביטחון. עלינו לשמור על הביטחון, האחווה והאחדות שלנו. הציבור לא ירשה שכמה אנשים שחיים בחו"ל, הן אלה שמפעילים כל כך הרבה לחצים כלכליים על הציבור והן טרוריסטים ששפכו את דם הציבור בעבר, ינצלו לרעה את האווירה הזו..."[24]

 

ב-18.11.19 הבהיר רוחאני לציבור כי הממשלה והמשטר לא יסבלו הפרת הסדר וכי המשטר צילם את המפגינים. ראו קליפ ממרי:

 

ב-27.11.19 הוסיף רוחאני כי "האויבים השקיעו המון מאז החודשים הראשונים של 2018 להמם את מצב המדינה שלנו באמצעות ...שליחת ציוד ולחץ כלכלי איום. הם חתרו לגרום לציבור לכעוס וחשבו שבפעולות כאלה יגיע סופו של המשטר. אך העם המהפכני של איראן נכנס לזירה במסירות הנפש, בערנות ובזמן, המאפיינים אותו כדי לשמור על הביטחון, הכבוד והעצמאות שלו והם אכזבו את האויבים... כאשר כמה בריונים ואנשים התלויים [במערב] מתנהגים באופן כה פרוע, הציבור יכול להגיב להם באופן מצוין בנוכחותו העוצמתית וזה מה שהציבור באיראן אכן עשה. נכון הדבר שכוחות המשטרה והביטחון נכחו בשטח, אך הנוכחות המפוארת של הציבור בכנסים ובהפגנות היתה האגרוף שהראה את כוח הציבור לבריונים ולאויבים ... האויב שהכין עצמו במשך שנתיים לייצר מהומות ראה ביישום תכנית ייקור מחיר הדלק הזדמנות מתאימה והתחיל להעלות באש בתי חולים ומרכזי קניות ולתקוף מרכזי צבא, מעשים שאינם קשורים למחיר הדלק. אני מבקש ממשרד המודיעין להסביר לציבור כיצד התארגנו אותם עצורים שבביתם נמצאה  כמות גדולה של נשק ... אמריקה חשבה שיש לה הזדמנות פז ועשתה כל שבידה, אך הצליחה להפר את חיי הציבור ומצב הרחובות רק ל-48 שעות ואף לא דמיינה שכל אנשיה יסולקו תוך 48 שעות, למרות שהפעילה את כל כוחה ואת כל פעיליה... ​באירועים האחרונים המשטרה, משה"מ והבסיג' היו אלה שתוך 48 שעות השתלטו על המצב והרגיעו את השטח, אך העבודה העיקרית נעשתה ע"י הציבור ונוכחותו המפוארת זעזעה את העולם."[25]


איתאללה כאזם צדיקי: הוראת ח'אמנאי – יישום פקודת האל

איתאללה כאזם צדיקי, מנהיג תפילות יום שישי בטהראן, אמר בכנס על 'משנתו הפוליטית של ח'אמנאי נוכח האיומים התרבותיים והביטחוניים' במחוז הורמוזגאן ב-8.12.2019 כי: "כל עוד אנו חוסים בצילו של ח'אמנאי איננו ניזוקים, אף אם כל העולם יתייצב נגדנו... באירועים האחרונים ח'אמנאי יישם את פקודת האל, הבטיח את הביטחון של הציבור בזכות עמדתו החכמה והדף את האיום והמזימה חסרי התועלת של האויב בנוסף לשמירה על אחדות המדינה."[26]


עמדת נציגי המג'לס הרפורמיסטים: מודים לכוחות הביטחון שהתאמצו לכבות את המהומות

מוחמד רזא עארף, נציג טהראן במג'לס ומראשי הרפורמיסטים באיראן, הודה ב-27.11.2019 "לציבור על שיתוף הפעולה שלו בהשתלטות על המהומות האחרונות. לציבור יש בעיות בחייו אך כאשר מדובר במהפכה אנו רואים את שיתוף הפעולה המשפיע שלו בשטח. הצלחנו להשתלט על המהומות בסיוע הציבור. אנו מודים לכוחות המשטרה, הצבא, הביטחון והבסיג' שהתאמצו לכבות את המהומות בהתאם לפקודות ח'אמנאי. כמו שניתן היה לראות בכלי התקשורת הזרים, [האויבים] הכינו תכנית מיוחדת ורצו להנחיל בתודעה שאלה הם ימי המשטר האחרונים, אך הם ייקחו את החלום הזה איתם לקבר. על האויבים ללמוד לקח מאירועים אלה[27]."


עלי פדוי, סגן מפקד משה"מ: "אתם [הצרפתים] לא שמתם קץ להפגנות בהן האזרחים רק הביעו דרישות; אנו שמנו קץ לבריונות תוך 48 שעות"

עלי פדוי, סגן מפקד משה"מ, טען ב-24.11.19 כי מי שהרג את האזרחים בירי מטווח קצר הם בעצם המפגינים. הוא הרבה לתאר בדבריו את העוצמה שהפעיל המשטר באיראן נגד האזרחים שהפגינו לעומת היד הרכה של השלטונות בצרפת נגד הפגנות האפודים הצהובים בשנה האחרונה:


"לשטח נכנסו קומץ בריונים שפעלו נגד הציבור וגרמו לכך שהמחאה הצודקת של הציבור לא טופלה. הבנקים ותחנות הדלק הם רכוש הממשלה ומרכזי הקניות, המפעלים והבתים הם רכוש הציבור והם נשרפו ונהרסו. אנו במשה"מ היינו בקשר עם כל המדינה בזמן אמת וצילמנו את מעשי הבריונות אלו וזיהינו את [המבצעים]. עליהם לשלם מנכסיהם על הנזקים שגרמו לציבור... [מחלקת] הרפואה המשפטית תפרסם בוודאי את העובדה שיש אזרחים שנורו בבטנם ממרחק מטר או חצי מטר ונהרגו, כלומר הם [הבריונים] הרגו את הציבור באקדח... עצרנו את כל שכירי חרב שהודו בבירור שהם שכירי אמריקה והמנאפקין [מג'אהדין ח'לק]. הרשות השופטת תמצה איתם את מלוא חומרת הדין...

 

אני פונה לרשויות בצרפת, מה עשיתם במשך אחד עשר חודשים בהפגנות בצרפת שכעת אתם מגינים על [מחוללי] המהומות באיראן? ההפגנות בצרפת הן הפגנות שנוכחים בהן רק האזרחים הצרפתים ושום מדינה לא תומכת בהם ואף מפגין לא מעז לעשות דבר נגד המשטרה ולא חצו את הקווים האדומים. אתם לא הצלחתם לשים קץ להפגנות בהן האזרחים רק מביעים את דרישתם אך אנו שמנו קץ לבריונות תוך 48 שעות - בריונות שאמריקה, אנגליה, צרפת, גרמניה וסעודיה היו מעורבות בה. מדינות אלו מודות שהתערבו במהומות האלה ויש לנו מספיק הוכחות מאיזו מדינה פעלה הכמות הכי גדולה של רשתות חברתיות בנושא המהומות באיראן..."[28]

 

היועץ המשפטי של הכוחות המזוינים, חוג'ת אל-אסלאם שוכראללה בהראמי: "כשהבסיג' נכנס לזירת האירועים הוא דומה למים על אש, והכל נגמר"

היועץ המשפטי של הכוחות המזוינים, חוג'ת אל-אסלאם שוכראללה בהראמי, אמר ב-24.11.19 כי "כשהבסיג' נכנס לזירת האירועים הוא דומה למים על אש, והכל נגמר... בכמה ימים אלה שהאינטרנט נותק, אלה [האמריקאים] שהטילו סנקציות על תרופות ילדים חולי סרטן התעצבו מאוד והתאבלו!... האויב השתמש באינטרנט כדי לתאם [פעולותעם כוחותיו באיראן כדי לבצע שורת מבצעים נגד איראן.

 

חובה עלינו לברך היום את הכוחות המזוינים כולל המשטרה, הבסיג', משה"מ והצבא שעמדו בנחרצות מול אספסוף זה. יכול להיות גם שמישהו נפגע, כבדרך אגב, באירועים האחרונים וזה דבר טבעי בלוחמה בשטח בנוי... משום שהאזרחים נוכחים שם.

 

תפקידנו היום להכיר את האנשים הדו-פרצופיים והאופורטוניסטים [ברמיזה לרפורמיסטים]. אותם אלה שאין להם דת ואמונה ותמיד מצטטים את דברי האויב ובאמצע הפתנה [מלחמת אזרחים] חותמים על הצהרות נגד כוחות המשטרה, המודיעין, הבסיג' ומשה"מ... האם האנשים האלה יודעים מה הם עושים ועם מי הם משתפים פעולה? יש כאלה שבתוך הפתנה מתכוננים לבצע פתנה שניה נגד כוחות הביטחון... הרשויות התאמצו הרבה שהאינטרנט לא ינותק, אך בסוף נכחו לדעת שלא ניתן להמשיך כך ונאלצו לנתק את האינטרנט. כעת, אויבינו מתאבלים מדוע האינטרנט מנותק  והם אינם יכולים לעשות דבר."[29]

 

מפקד אגף המבצעים בבסיג', הגנרל סאלאר אבנוש: "ההצלחה בכיבוי הפתנה - רק הודות להשגחה האלוהית והתערבותו של האמאם מהדי"

מפקד אגף המבצעים בבסיג', הגנרל סאלאר אבנוש, התייחס בעיר המדאן ב-21.11.19 לאירועים: "מהומות אלה היו כמו אשה הרה הנושאת [בבטנה] מעין מלחמת עולם. למרבה השמחה,  העובר מת ברגע שיצא לאוויר העולם. עד לשעות האחרונות של הפתנה [מלחמת אזרחים] התעמתנו נגד הקואליציה האמתית של שטנים שכללה את הציונים, אמריקה וסעודיה. השגנו מידע רב באמצעות החקירות [של עצורים] והתיאומים [עם שאר גופי הביטחון]. ההצלחה בכיבוי הפתנה נובעת רק מההשגחה האלוהית ומהתערבותו של האמאם מהדי [משיח בשיעה]. במהלך הפתנה נעשו תיאומים מוזרים [בין מובילי הפתנה]  והם חיכו רק לניצוץ קטן כדי להשמיד את המדינה. אנו נפרסם את הנתונים השלמים רק  בסוף החקירות.

 

ניתוק האינטרנט נעשה באיחור אך זה סייע לסכל את ההתארגנות המורכבת של קבוצות אלו. מובילי הפתנה תכננו לרצוח מחצית מאוכלוסיית איראן. בפעם הראשונה נתקלנו בתיאום ובהתארגנות מיוחדים. [למשתתפים במהומות] היו תיקים עם ציוד שלא ראינו מעולם כמוהו. היו להם סוגי מספריים ומכשירי ריתוך שהיו מסוגלים לחתוך מנעולים הכי מסובכים. כל מקום אליו נכנסו הם מייד העלו באש ובזזו אותו. לכן הפתנה הזו היתה תופעה מוזרה וחדשה שפתאום התפשטה בכל המדינה. ראינו הרבה ניסים במהפכה ובמזימות שהתרחשו מאז אך המזימה זו היתה מסוג אחר לגמרי. כמי שנכח בזירה אני מאמין שרק האלוהים הציל אותנו..."[30]


ביקורת על הדיכוי הקשה שהפעיל המשטר נגד אזרחיו

נציג המג'לס צאדקי: שר הפנים אמר במג'לס: ירינו גם ברגלים ולא רק בראשי המפגינים

מחמוד צאדקינציג טהראן במג'לס, מחה ב-16.12.2019 על הדיכוי הברוטלי של המחאות באיראן ועל הקלות בה נורתה אש חיה מטווח קצר לעבר המפגינים. הוא התרעם על תשובת שר הפנים רחמאני פזלי לנציגי המג'לס כשאמר כי נציגי המשטר ירו גם ברגלי המפגינים ולא רק בראשם, וקרא להדיחו:  

 

"בנוסף להחלטה שלא במקומה לייקר את הדלק המחייבת ארגונים שונים לתת עליה דין וחשבון, עלינו לקבל תשובה בעניין זה משר הפנים, רחמאני פזלי, לאור האחריות הישירה שלו [שהוענקה לו] במועצה לביטחון לאומי ולאור איכות ניהול העניין [דיכוי המחאות] המצוי בתחום הסמכות של משרד הפנים...

 

בישיבת הוועדה אמרתי ל[שר הפנים] רחמאני פזלי שיש לנו חוק מפורש בעניין השימוש בנשק בהפרות סדר, שאושר ב-1994. עפ"י חוק זה יש תנאים רבים לשימוש בנשק במהלך הפרת סדר כשאי אפשר להשתלט על האירוע ללא שימוש בנשק ... השאלה היא האם יש תירוץ לכמות הגבוהה כל כך של ירי בנשק חם לעבר המוחים?

 

אחד מנציגי הפריפריה אמר בישיבה הנ"ל שבאזור הבחירה שלו (בין כרג' ושהר-י קודס) שני אנשים נרצחו מפגיעת כדור בראשם. הוא שאל את [שר הפנים] רחמאני פזלי האם יריות אלה התבצעו בשל חוסר האפשרות לירות ברגל או במותניים ומטה? שר הפנים ענה: 'בטח, היו גם יריות ברגל.' הנציגים הביעו פליאה מתשובה זו ומאדישות השר. [צאדקי:] האם תשובה כזו משכנעת?

 

[הרשויות] אמרו: 'הצלחנו להכיל את הפרות סדר תוך 48 שעות.' הבעיה שלי היא האם הכלה כזו עם כל כך הרבה יריות וכל כך הרבה נרצחים נחשבת אמנות? להכיל, משמעו, בשלב ראשון יש לתת רשות דיבור למוחים ועוד למוחים שעמדתם היא תגובה להחלטה מאוד לא מקצועית ומפתיעה,​ ובפרט, שבמרבית האזורים הגאוגרפים שבהם התקיימו המחאות תושביהם תלויים בתחבורה וענין הדלק הוא נושא חיוני עבורם... אמרתי לרחמאני פזלי במפורש שהוא מנתח סוגיה חברתית-כלכלית בראייה ביטחונית. הרשויות טוענות ​שהאויב גרר את הפרות הסדר לשולי הערים בשל אי היכולת של הציבור לבצען במרכזי הערים ובטהראן בעוד הסיבה האמתית להפרות הסדר דווקא באותם אזורים היא הצורך של התושבים ולא תכנון האויב.

 

עוד אמרתי לרחמאני פזלי שבצרפת תנועת האפודים הצהובים מקיימת מידי שבת הפגנות מזה שנתיים ורשות השידור האיראנית אף מראיינת מדי פעם את המשתתפים בהפגנות ומדווחת בהתלהבות על המתרחש שם. האם ממשלת צרפת לא יכולה להכיל את ההפגנות תוך יומיים [בדיכוי אלים]? בוודאי שהיא יכולה, אך היא נותנת זכות [דיבור] לציבור ומרשה לו להביע את מחאתו...

 

אנו סבורים שרחמאני פזלי כמבצע הישיר של [החלטות] המועצה לביטחון המדינה הוא האחראי ועליו לתת דין וחשבון בפרט לאור העובדה שהנשיא העביר את סמכויות הביצוע בעניין למועצה  לביטחון. לכן אנו נחושים להדיח את שר הפנים. אני עדיין עומד על הצורך לפרסם [רשמית] את מספר ההרוגים במחאות נובמבר ואני דווקא מאמין שפרסום זה ימנע מהאויבים לנצל לרעה את הנושא הזה..."[31]

 

נציגת המג'לס סלחשורי: "בשם הדת התבצע פסק הדין לשחיטה ולעינויים של העם"

​פרוואנה סלחשורי, נציגת תושבי טהראן במג'לס, השיבה בציוץ בטוויטר ב-29.11.2019 למפקד משה"מ לשעבר, מוחמד עלי ג'עפרי, שאמר שהציבור לא יודע להביע את מחאתו מבלי שתנוצל ע"י אנשים זדוניים: "הציבור השמיע את קול מחאתו אך הוא קיבל תשובה בכדורים ובמעצרים לגדולים ולקטנים. חלק מהאנשים הזדוניים הוצבו לצד אנשים שרק מחו על פרנסתם. רצח העם השתווה למלחמת העולם ולכרבלא 4 [מבצע במהלך מלחמת איראן-עיראק]. בשם הדת התבצע פסק הדין לשחיטה ולעינויים של העם."[32]


 

נציג המג'לס צאדקי למשטר: חשפו את מספר ההרוגים המדויק ושדרו גם הירי במפגינים

נציג המג'לס, מחמוד צאדקי, מחה בשני ציוצים בטוויטר על העמימות שנקט המשטר לגבי מספר ההרוגים במחאות ועל שידור סלקטיבי של הנזק לציבור במהלך המחאות ב-1-2.12.2019: להלן תרגום ציוציו:

"אזהרה לרשויות!

אם המקורות האחראים לא יפרסמו את המספר המדויק של ההרוגים, הנפגעים והעצורים, נציגי המג'לס יפרסמו בלית ברירה את המספרים המבוססים על דיווחי הציבור"



כן דרש צאדקי מהרשות השידור הנשלטת בידי לשכת ח'אמנאי והחוגים האידאולוגים לשדר גם את הירי באש חיה לעבר המפגינים כשם שהציגה באופן סלקטיבי את הנזק לרכוש ציבורי:

​"על הטלוויזיה הממלכתית של איראן לשדר את הירי באש חיה לכיוון 'מחוללי המהומות' כמו ההצגה הסלקטיבית של הרס הרכוש הלאומי והמהומות"



יו"ר המג'לס לשעבר, מהדי כרובי, ממנהיגי מחאת 2009: "השלטון דיכא את [מחאת הדלק] באלימות כמו ב[מחאה הירוקה] ב-2009 וב-2017 במקום להקשיב לקול המוחים"

יו"ר המג'לס לשעבר, מהדי כרובי, ממנהיגי 'המחאה הירוקה' ב-2009 הנמצא במעצר בית מאז 2011, בשל הביקורת הקשה שהטיח במשטר על העינויים הקשים שהפעיל נגד האזרחים לדיכוי "המחאה הירוקה", פרסם ב-28.11.2019 הצהרה, בה קבע: "למרבה הצער השלטון דיכא את [המחאה האזרחית] באלימות כמו ב-2009 וב-2017 במקום להקשיב לקול המוחים. אנשים רבים נהרגו ומספר גדול יותר נפצעו ואלפי אנשים נעצרו... הנני דורש מבכירי מערכת המשפט להכין מהר ככל האפשר את התשתית לשחרור העצורים – שלפי הרשויות מרביתם נמנים על השכבות העניות בחברה ...

 

ידוע שיציאת אמריקה מהסכם הגרעין והטלת סנקציות חד צדדיות לא רק ששברו את גבו של כלל העם ובפרט את השכבות העניות, אלא הכינו את התשתית לשלטון [טוטליטרי] כמו בעידן קאג'אר [1794-1925][33] בתואנה של מלחמה כלכלית. תוצאות שיטת השלטון הזו היא הגברת השחיתות והאפליה בכל יסודות השלטון. בתוך כך איבדו הארגונים החוקיים [המג'לס] את תועלתם וההחלטות יסודיות, כולל החלטה זו [העלאת מחיר הדלק] נעשו מאחורי דלתיים סגורות וע"י ממשלת צללים.

 

במג'לס השישי נקבע שהעלאת מחיר האנרגיה תתבצע באופן הדרגתי ולא שהמחיר יישאר קבוע למשך שנים רבות. פתאום ללא שום דיון במג'לס ושכנוע דעת הקהל עלה המחיר בנסיבות כלכליות קשות. גרוע מכך שבתגובה למחאה ציבורית צודקת, הן המשטר והן הממשלה דיברו בלשון מאיימת והשתמשו במכונת הדיכוי באלימות בלתי ניתנת לתיאור. פרסום חלקים  מזירת האלימות המזעזעת הזו מכאיבה ללב כל אדם שוחר חירות. חשיפת הממדים השונים של האסון הזה כולל זיהוי וענישת אלה שירו באש חיה על העם מחייבת וועדה נפרדת לחשיפת האמת. כמובן שדו"ח הועדה הזאת יברר מי היו אלו שהרסו את רכוש הציבור.

 

העם, שהאינטרסים הלאומיים שלו אבדו בשל אינטרסים והחלטות לא מוסריות של קומץ קטן, שומע בימים אלה דברים מוזרים. המפקד החדש של משה"מ [גנרל חוסין סלאמי], אותו אחד שבן לילה הועלה לדרגת אלוף, מכנה את המחאה הצודקת של הציבור בשם 'מלחמת עולם' וחבר אחר בארגון צבאי זה [משה"מ] מכנה את הדיכוי בן כמה הימים של נשים וגברים חסרי ההגנה של הארץ הזו בשם 'הניצחון במלחמת העולם'. פלא הוא שאיש לא מזהיר אותם מלבטא מילים טיפשיות כאלה שללא ספק מכפילות את להבות הכעס והשנאה של העם. אני מתפלא נוכח שתיקת הבכירים והזרמים המשפיעים על פשעים אלה.

 

יש למצוא את השורשים למחאות האחרונות בשחיתות, בהשפלה, באפליה ובאי השוויון השולטים באיראן ולא מעבר לים [ארה"ב]. [מייסד המשטר] ח'ומיני דאג משחר המהפכה לפרנסת העם ואמר: "עפ"י הצדק ועפ"י המצפון, עליכם להתחשב בציבור זה שהעלה אתכם לשלטון, לתושבי שכונות הפחים שהושיבו אתכם בכיסאות עור הצבי. אל תחלישו רפובליקה זו. עליכם לפחד מאותו יום שהעם יקלוט מהי מהותכם האמתית וייווצר פיצוץ  ומאותו יום שבו חלילה ייווצר עוד יום-אללה [יום לציון אירוע משמעותי הקשור למהפכה].

 

אני מזכיר לשלטון ולמעורבים בו שניתוק אמצעי תקשורת ההמונים כולל אתרים, טלפונים סלולריים, מסרונים, וערוצי הטלוויזיה הוא פתרון שגוי ובגינו יאבדו גם שרידי אמון הציבור [בכם]. עליכם להסכים שעפ"י החוקה... המחאה היא זכות הציבור ואין לאיש זכות להתעלם מזכות בסיסית זו.

לסיום אני דורש מהממשלה שנוסף להתנצלות בפני הנפגעים באירועים האחרונים, היא תתחיל לשלם פיצויים על הנזקים. לולא הייתי מוגבל [לביתי מחמת עונש המעצר שכפה עלי המשטר] הייתי מבקר אצל הנפגעים ומשפחותיהם ומדבר על ליבם."[34]


ר"מ איראן לשעבר, מיר חוסין מוסוי, ממנהיגי מחאת 2009: הרוצחים... בנובמבר 2019 הם נציגי משטר דתי... של ולי פקיה [ח'אמנאי] בעל סמכות ללא גבול"

מיר חוסין מוסוי ממנהיגי 'המחאה הירוקה' ב-2009 הנמצא גם הוא במעצר הבית מאז 2011, השווה ב-30.11.2019 את משטר המהפכה האסלאמית והעומד בראשו ח'אמנאי למשטר השאה שהודח ב-1979 ואמר: "היחס האלים ורווי הדם כלפי אזרחים כועסים וכלפי עניים – שמאסו ונפגעו מהמדיניות ההרסנית [של המשטר] ואשר הגיעו לרחובות למחות על החלטה לא הגיונית והמנוגדת לאינטרסים של השכבות החלשות, לצד התבוננות בתפוצת המחאות בטהראן ובשאר המקומות במדינה – המעידה על הייאוש הכללי בקרב השכבות שאין להם דבר להפסיד – מצביעים על דמיון מוחלט לרצח האכזרי של הציבור שהיה ב-9 ספטמבר 1979.

 

הרוצחים ב-1979 היו נציגי משטר לא דתי [משטר השאה פהלוי] ואנשי המשטרה והיורים בנובמבר 2019 הם נציגי משטר דתי. שם המפקד העליון של הכוחות המזוינים היה השאה [מוחמד רזא פהלוי] והיום ולי פקיה [חכם ההלכה השולט במדינה – המנהיג העליון ח'אמנאי] בעל סמכות ללא גבול."[35]

 

נציג המג'לס עלי מוטהרי: בין המונעים את זכות המחאה ארגוני הביון והביטחון של איראן

נציג המג'לס מהחוגים האידיאולוגים, עלי מוטהרי, מתח ביקורת על אי מתן זכות מחאה לציבור ב-2.12.2019:

"לא הצלחנו ביישום זכויות האזרחים. הפרק השלישי בחוקה שמדבר על זכויות העם לא התממש באופן תקין. שורש האירועים האחרונים הוא שאיננו מכירים רשמית בזכות המחאה של הציבור. אנו אומרים: ' כל מי שרוצה למחות יכול להביע את מחאתו בדרכי שלום ואנו מתנגדים רק להרס', אך בפועל איננו מקיימים את אמרי פינו. אנו עוצרים כל איש שמוחה בדרכי שלום ולכן כל מחאה מיד הופכת לעימות. עלינו לטפל בנושא המחאות. אנשים שיש להם מחאה פוליטית או מגזרית זכותם לדבר בקלות ולמחות. גם החוקה מאפשרת זאת, אך המניעה שאנו יוצרים תמיד גורמת לבעיות אלו

...

חלק מהגורמים המונעים את מימוש זכויות האזרחים הם ארגוני הביון והביטחון [של איראן] שאינם מאפשרים לממש זאת. הם מפחדים וחושבים שאם יאבקו במחאות, המדינה תתנהל טוב יותר. הסיבה להדחה המתוכננת של שר הפנים היא האירועים האחרונים. נכון לעכשיו יש לנו 34 חתימות להצעה להדיח את שר הפנים ואם ירצה האל הפעם נדיח אותו. על הממשלה ומשרד הפנים להיות אמיצים. יש ליישם את התכנית להקצות מקומות מתאימים לאספות. בכל מקום בעולם מקשיבים למחאות. לו החוק היה מיושם באופן תקין לא היינו נתקלים בכל כך הרבה בעיות. נכון לעכשיו רק קבוצות שיש להן רשות מהארגון לתעמולה האסלאמית רשאיות להפגין."[36]

 

ד.      הדרישה למיצוי דין לחומרה עם המפגינים: יש לטבוח בעצורים או להורגם בעינויים

התיאולוג, ברהאם-פור: יש להרוג את העצורים בעינויים; עשרת אלפים הרוגים זו אינה הגזמה

התיאולוג ומומחה הקוראן, אבו אל-פזל ברהאם-פור, קרא בערוץ 1 הממלכתי ב-2.12.19 לטבוח במפגינים ולהורגם בייסורים או לחתוך את ידיהם ורגליהם ולצלוב אותם, כפי שמורה הקוראן. לדבריו, יש לעשות זאת בפומבי למען יראו וייראו וכן כדי להרתיע את אלה המחכים מאחורי הקלעים להוראות אמריקה, ששלחה את המפגינים. להערכתו מניין עשרת אלפים איש הרוגים ע"י המשטר אינו הגזמה. ראו קליפ ממרי:

 

מנהל המועצה של דרשני תפילת יום השישי, מוחמד ג'ואד חג' עלי אכברי, אמר בדרשת יום השישי בטהראן שנשא ב-29.11.19 כי העונש האסלאמי למי שגורם לפתנה (מלחמת אזרחים), פוגע בסדר הציבורי וברכוש ומסכן חיי אנשים הוא חמור. לדבריו, החברה "תטוהר מהבזויים, הפראים, והפושעים". הוא הוסיף תפילה ש"יד הצדק האלוהי המושטת משרוולי מערכת החוק והמשפט  שלנו" תנקוט "צעדים מהירים." ראו קליפ ממרי:


עיתונאי מקורב למשה"מ: להרוג את העצורים

עבאס כולאהדוז, עיתונאי ולשעבר ראש הדסק הפוליטי בסו"י תסנים המקורבת למשה"מ, צייץ ב-24.11.2019, בקריאה להוציא להורג את העצורים במהלך המהומות באיראן:

 

"שהיד מרתזא אבראהימי נהרג אחרי שנעשה בו לינץ כאשר נכנס ללא נשק לתוך [התקהלות] של מחוללי המהומות כדי לנהל איתם מו"מ. יש להביא מיד למשפט את אנשי דאע"ש של 2019 [כינוי למפגינים] ולמצות איתם את מלוא חומרת הדין, כמו הענישה המוחצת נגד אנשי דאע"ש של 1988 [מתכוון לרצח עשרות אלפי האסירים מאנשי מוג'אהדינ-י ח'לק בקיץ 1988 בפקודת איתאללה ח'ומיני]. אולם דין [המפגין] המוחה אינו כדין הטרוריסט מחולל המהומות..."[37]

 



ראש הרשות השופטת, ראיסי: "הדין ימוצה עם הבריונים"

ראש הרשות השופטת, אבראהים ראיסי, הודיע במועצה העליונה של הרשות השופטת ב-2.12.2019, כי הדין ימוצה עם "הבריונים": ​"אין לוותר על [זכותם של] אלה שניזוקו ונפגעו בנפש ובכסף במהלך המהומות. אנו מאמינים שיש לתבוע את זכותם. בקשתי מהאחראים ובפרט מהממשלה היא שיחשבו על דרך לפצות את הניזוקים, כי לפי הנתונים שיש לנו, יש הרבה נזק לאזרחים ולבעלי תפקידים שלא ניתן להתעלם ממנו... כמה בריונים שיצרו אי-ביטחון והזיקו לרכוש הציבור ותקפו את הציבור, את המשרדים ואת רכוש הציבור, נעצרו ע"י המשטרה, כוחות הביטחון, משרד המודיעין ומשה"מ והם הועברו למחלקות השונות של הרשות השופטת. התיק של כל אחד מעצורים נמצא בטיפול ובקרוב הציבור היקר ידע על הפרטים... על הציבור לדעת שאנו בהחלט נטפל בבריונים, התלויים בזרים ובאלה שהיו בקשר עם הזרים. הטיפול יהיה עפ"י הצדק ותואם לפעולתם העבריינית."[38]

 

מזכיר המועצה העליונה לביטחון הלאומי, שמח'אני: יש להעניש את הבריונים

עלי שמחאני, יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי, שנכח ב-20.11.2019 בהלוויה של אחד מהרוגי משה"מ במחאות הבטיח כי "כל אחד ואחד מהבריונים שיהיו בכל מקום באיראן יעצר וייענש על מעשיו."[39]


מועצת המפקחים: "לטפל במלוא התוקף במחוללי המהומות"

יו"ר מועצת המפקחים, איתאללה אחמד ג'נתי, פרסם ב-22.11.19 את הודעת המועצה: "בימים האחרונים היינו עדים למהומות ולאי שקט של כמה אופורטוניסטים שנעשו בטענת מחאה על יישום התכנית לניהול הדלק. הם הסיטו את הדרישות הצודקות של האזרחים לכיוון של מהומות ויצרו זירות אלימות ע"י הפרעת השקט וביטחון הציבור, שרק ביקש מהאחראים במדינה לטפל בבעיות הכלכליות והפרנסה ולא הסכים בשום אופן למעשי אלימות אלה... מועצת המפקחים דורשת מארגוני המודיעין ומהרשות השופטת לטפל במלוא התוקף במחוללי המהומות ע"י זיהויים והבאתם למשפט צדק."[40]

ניסיון מצד המשטר לפייס את הציבור

מזכירות המועצה העליונה לביטחון לאומי פרסמה ב-5.12.2019 את תגובת המנהיג ח'אמנאי לדו"ח שהגיש לו מזכיר המועצה, עלי שמח'אני, על דרכי ניהול המאבק נגד המפגינים, על מצב ההרוגים והפצועים. הדו"ח הוכן בעקבות הוראה של ח'אמנאי לשמח'אני מיד בסיום האירועים, לערוך בדיקה מדויקת של שורשי ההתפרצות, הגורמים והסיבות למהומות וכן הטיפול המהיר בנושא ההרוגים ומשפחותיהם.

בדו"ח מוצע לראות את האזרחים הרגילים שנהרגו בעימותים מבלי שמילאו בהם תפקיד כלשהו כשהידים ולהכניס את משפחותיהם תחת חסות 'המכון ל[טיפול בענייני] השהידים והלוחמים'. כן הוצע בדו"ח לשלם כופר למשפחות ההרוגים במהלך הפגנות ולהתנצל בפניהם.

 

לגבי אותם ההרוגים שנהרגו בנשק ובמהלך העימותים מול כוחות הביטחון נקבע בדו"ח שיש לברר קודם כל את מצב המשפחה ועברה, להפריד בין המשפחות המכובדות לבין מי שביצע את העבירה ולהתייחס למשפחותיהם בתשומת לב ורחמנות בהתאם.

 

ח'אמנאי הסכים להמלצות הדו"ח וקבע כי "...יש לבצען במהירות האפשרית לגבי כל אחת מקבוצות [ההרוגים] ואם יש אחדים שלא ברור תפקידם בקבוצה יש לטפל בו בשיטה הקרובה ביותר לרחמים אסלאמיים."[41]

 

​​יועץ התרבות של רוחאני, חסאם אל-דין אשנא, על הרוגי המחאות

​יועץ התרבות של רוחאני, חסאם אל-דין אשנא,  הכיר בכך שנהרגו חפים מפשע וקרא לקבל אחריות לכך. להלן דבריו לסו"י אילנא ב-1.12.2019:

"איש אינו טוען שכל המוחים שנהרו לרחובות היו בריונים. יש הבחנה גמורה בין זהות המשתתפים במחאות לבין בריונים... כל אחד מבכירי המשטר שעליו להגיב בנושא זה ייתן תשובה על כך...  חובה לבדוק את זהות כל אחד מן ההרוגים במהומות. אני חושב שכולנו [הממשלה] חייבים להיות אחראים על אלה שנהרגו על לא עוול בכפם."[42]


נספח: האשמת ארה"ב באחריות למהומות

מפקד משה"מ, הגנרל חוסין סלאמי:  "אם תחצו את הקווים האדומים שלנו אנו נשמיד אתכם"

מפקד משה"מ, הגנרל חוסין סלאמי, האשים בעקבות דיכוי המחאות ב-25.11.2019 את אמריקה, ישראל, בריטניה וסעודיה בכך שהן עומדות מאחורי המהומות באיראן. הוא אמר לציבור: "נוכחותכם כאן היום בטהראן, בלב עולם האסלאם, היא וידוא הריגה למאמצי אמריקה. כל הכבוד לכם ולצעדיכם היציבים. באתם לכאן לגבות את האמאם של כל המוסלמים [ח'אמנאי] במלחמת עולם גדולה זו ... כל אומה שתאבד את מנהיגה, אחת דינה לאסון ולהשמדה...

 

אנו נמצאים היום במלחמת עולם גדולה וברגע זה אנו מביסים את כל כוחות היהירות. המלחמה שהתחילה ברחובותינו היתה תסריט עולמי שלם. מלחמה זו נגמרה ואתם [העם האיראני] ברגע שהיה אסור להצטרף לחיל האויב הבדלתם את עצמכם והיום חזרתם לשטח כדי לפאר את האסלאם, להנציח את איראן ולמוטט את האויב.

 

היום בוצע וידוא הריגה לאויב. הפתנה [מלחמת אזרחים] שהתחוללה בימים האחרונים היתה  פרי כל התבוסות הגדולות שהאומה האסלאמית והעם האיראני הנחילו לאויב בזירות השונות במשך ארבעים שנה בכלל ובשמונת החודשים האחרונים בפרט. האויב לא הצליח ליצור שום אירוע, אך המתין שיווצר אירוע כלשהו כדי לנצל אותו ... הדלק היה רק העילה והאויב חתר להציק לעם האיראני...

 

עקבנו אחרי טראמפ. הפעם הוא גייס את כל היכולת שלו, הלחץ והמלחמה הפסיכולוגית המרבית, שכירי החרב שלו בתוך איראן ואפילו נושאת המטוסים שלו שעגנה חודשים מחוץ למפרץ הפרסי הודות לאימה שהטלנו עליהם. אך אני אומר להם [לאויבים] שכבר מאוחר. אני גם אומר לציונים שלא יתלו את תקוותם באמריקה, היא תמיד מאחרת, היא תגיע רק אחרי שתושמדו.

 

אנו נמצאים בכל הזירות באופן שיטתי ובהכוונת איש האלוהים [ככל הנראה הכוונה למנהיג ח'אמנאי]. אותו איש גדול שברגע זה נמצא בקרבתנו ומקנן בליבנו. הוא האיש אשר חדר לעומק השטחים הנשלטים בידי האויב ודחף את האויב משם. הוא הפך את ארצות האסלאם לזירת ג'יהאד נגד היהירים כדי להשיג חירות והרחיב את השפעת המהפכה שלו למרחק של אלפי ק"מ...

 

המנהיג שלנו הנחיל תבוסה למדיניות אמריקה והיהירים בלבנון, הקים שם צבא כזה שהיום והלילה של הציונים שחורים כלילה, הוא הגן על העם הסורי, חיבר בין [שטחים] בעולם האסלאם ושמר על בשלשלת החזקה של ההתנגדות, הציל את העם העיראקי מרעת השטנים ומפירוק וחיבר את האומה [האסלאמית]. [להוכחה] הסתכלו על [צעדת] הארבעין. הוא האיש שכל עם שנשען עליו עמד וכל [מי] שהתרחק ממנו נפל. האומנות שלו היא הבסת המעצמות הגדולות, השפלת אמריקה והנחלת ניצחון למוסלמים ... היו בטוחים שאויבינו היום כבר אינם יכולים לעשות דבר, הם הובסו ... אנו רודפים אותם בכל מקום ומודיעים להם שאיננו משאירים שום מעשה ללא תגובה. נסגור חשבון עם כולם, אך אנו נקבע את הזמן ואת איכות התגמול שלנו ... אנו כבר הגענו לאוהל האויב. לאויב כבר אין כוח. המדיניות והיכולת הצבאית שלו אינן משפיעות [עלינו]. לשום כוח אין יכולת להתייצב מול אריות משה"מ וצבא האסלאם...

 

אני מזהיר את אויבי איראן ומודיע לראשי אמריקה, ישראל, אנגליה והסעודים: ניסיתם אותנו בשטח וקבלתם סטירות לחי חזקות ולא יכולתם להגיב. העולם ראה חלק מהסטירות האלה ולא את כולן. חכו, אם תחצו את הקווים האדומים שלנו אנו נשמיד אתכם. כל מי שירצה לתקוף את הנפש, את הכבוד ואת הכסף שלנו ייענש בתקיפות כך שכולם ילמדו לקח. אנו הבלגנו, התפשרנו אך היזהרו, יש סוף לסבלנותנו. כבדו את העם האיראני והתנהגו בדרך ארץ. אם האנרגיה המצטברת הזו תשתחרר שום אויב בשום מקום בעולם לא יהיה בטוח..."[43]

 

ראו דבריו של סלאמי בסרטון ממרי:




[1]  פארס (איראן), 23.11.2019

[2]  רויטרס, 5.12.2019

[3] ​דברי שר הפנים של איראן, עבד אל-רזא רחמני פזלי דיווח בתכנית טלוויזיה ב-27.11.209: "הותקפו יותר מ-50 בסיסים צבאיים. ניתן להצביע על תקיפה והצתת 34 אמבולנסים, 731 בנקים, 140 מקומות ציבוריים, 9 מרכזים דתיים, 70 תחנות דלק, 307 מכוניות של אזרחים, 183 מכוניות צבאיות ו-1076 אופנועים פרטיים... מספר הכוחות הביטחוניים  שנפצעו הוא כפול מכוחות הרגילים." אירנא (איראן)  27.11.2019

[4]  אתר המנהיג (איראן), 27.11.2019

[5]  כהבטחת ראש הרשות השופטת, אבראהים ראיסי, פארס (איראן), 2.12.2019

[6]  איסנא (איראן), 24.12.2019

[7]  תסנים (איראן), 24.12.2019

[9]  אתר המנהיג (איראן), 29.8.2018

[10]   ערוץ הטלגרם של צאדקי 22.11.2019  

[11]  פארס (איראן), 3.2.2019

[12] תסנים (איראן), 16.11.2019

[13]  מהר (איראן), 22.11.2019

[14]  iranintl.com, 20.11.2019

[15]  איראן אינטרנשיונל https://iranintl.com  20.11.2019

[16]  טוויטר זיבאכלאם, 17.12.19  https://twitter.com/sadeghZibakalam

[17]  מדברי המנהיג העליון ח'אמנאי  אתר ח'אמנאי (איראן), 17.11.2019

[18]  אחת הבולטות היתה נציגת המג'לס, פרוואנה סלחשורי, שהודיעה על התפטרותה מהמג'לס במחאה על ריקון סמכויות המג'לס והשימוש בו כחותמת גומי להחלטות שנכפו מלמעלה

[19]  אתר הנשיא (איראן), 27.11.2019

[20]  אירנא (איראן), 1.12.2019

[21]  טוויטר 28.11.2019  https://twitter.com/ir_rezaee

[22]  טויטר 27.11.2019 https://twitter.com/ghkarbaschi

[23]  אתר המנהיג 27.11.2019

[24] דברי הנשיא רוחאני, אירנא (איראן) 17.11.2019

[25]  אתר הנשיא רוחאני 27.11.2019

[26]  איסנא (איראן), 8.12.2019

[27]  פארס (איראן), 27.11.2019

[28]  אירנא (איראן) 24.11.2019

[29]  איסנא (איראן) 24.11.2019

[30] איסנא (איראן) 21.11.2019

[31]  ערוץ הטלגרם של אמתדאד, המבטא דעות רפורמיסטיות, 16.12.2019

[32]  חשבון הטוויטר סלחשורי 29.11.2019 https://twitter.com/P_Salahshouri/

[33]  שושלת קאג'אר 1794-1925- השאה הראשון בשושלת, אע'א מוחמד ח'אן, נודע כשליט אכזר שטבח בערים שלמות והשתמש בעונשים אכזריים כמו ניקור עיניים של 20,000 מתושבי העיר כרמאן, כיוון שנלחמו נגד כוחותיו. על רקע מצב כלכלי קשה באיראן החלה תסיסה אזרחית ב-1905 בדרישה להגביל את כוחו של השאה. חוקה התקבלה ב-1906 בה הוגבל כוחו של השאה, הוקם מג'לס והוכרזה הפרדת רשויות. בשנת 1908, הורה מוחמד עלי שאה קאג'אר לקצינים הרוסיים שעמדו בראש בריגדת הקוזאקים האיראנית לירות בתותחים על בניין המג'לס בטהראן. בנוסף, בטל באותה שנה את החוקה, אסר על התארגנות פוליטית ועל ביקורת על משטרו והגביל את חופש העיתונות.

[34]  סהאם ניוז (איראן), 28.11.2019

[35]  כלמה (איראן) 30.11.2019

[36]  shafaqna.com/ 2.12.2019 

[38]  פארס (איראן), 2.12.2019

[39]  איסנא (איראן) 24.11.2019

[40]  מהרניוז (איראן) 22.11.2019  

[41]  אתר ח'אמנאי (איראן), 5.12.2019

[42]  אילנא (איראן) 1.12.2019

[43] פארס (איראן) 25.11.2019