המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבת סעודית: אנשים בורים בסעודיה, מאשימים פמיניסטיות בכפירה, בלא הבנת הפמיניזם
6/12/2019


כותבת סעודית מגיבה למתקפה על הפמיניזם בסעודיה: אנשים בורים מאשימים פמיניסטיות בכפירה, בלי להבין מהו פמיניזם

 

על רקע דיונים בתקשורת הסעודית וברשתות החברתיות בנושא לגיטימיות המושג פמיניזם בסעודיה, אשת התקשורת הסעודית נאדין אל-בודיר יוצאת נגד "מלחמת המושגים" בממלכה, וקוראת לציבור להפסיק להטיח האשמות בפמיניסטיות ולהביא לדין את מפיצי דיבתן.

 

הקדמה

לאחרונה מתנהל בתקשורת הסעודית ויכוח ער אודות משמעות המושג פמיניזם ומקומו בחברה הסעודית. ויכוח זה הגיע לשיאו בעקבות סרטון הסברה שפרסמה בתחילת נובמבר 2019 "נשיאות ביטחון המדינה" – גוף שמאגד תחתיו את כל גופי הביטחון בסעודיה – אשר הציג את המושג פמיניזם כהשקפה קיצונית אסורה ממנה יש להימנע כדוגמת הומוסקסואליות, התמערבות, מתירנות, אתאיזם, האשמה בכפירה, טרור, הפצת אנרכיה ועוד.[1]

 

על רקע ויכוח זה פרסמה נאדין אל-בודיר - אשת תקשורת סעודית המתגוררת בדובאי  - מאמר ביומון הסעודי עוכאט', שכותרתו: "האם אי פעם שמעתם על ליברל שמאשים מישהו בכפירה?". במאמרה יצאה אל-בודיר נגד מלחמת המושגים הניטשת בסעודיה סביב המושג פמיניזם, ומתחה ביקורת על הסעודים המתייגים נשים הפעילות למען מעמד האישה כפמיניסטיות ומאשימים אותן בכפירה ובבגידה במולדת, בלא להבין כלל מהו פמיניזם. היא טענה כי סעודיה בזבזה זמן ומשאבים בדיוני סרק על מהות הפמיניזם וקראה לציבור להיזהר מליפול בשבי גורמים התובעים בעלות על אמות המוסר הראויות ועל הזכות להגדיר מהו פמיניזם.[2]


נאדין אל-בודיר


להלן תרגום מאמרה של אל-בודיר:

 

"עשרות שנים דנו על זכאותן של נשים לנהוג במכונית, בזמן שנשים אחרות סיירו בחלל"

"בשלב מסוים בחיי [המקצועיים כאשת תקשורת וכסופרת], נחשפתי בקביעות למסרים טרוריסטים שאיימו [עליי] ברצח. זאת, מהסיבה הפשוטה שהייתי צעירה שסיימה את לימודיה הגבוהים והחליטה לחשוב מחוץ לקופסה: התמדתי לחרוג מדגם החיים המסורתיים, במקום להשלים עם התרחיש שהותווה עבור צעירות מקומיות – הצטרפות לכלוב הנישואין. לא חשוב [לי] שישמחו בשמלת [הכלה] הלבנה שלי, חשוב [לי] שתהיה מטרה לקיומי, ושאלך אחריה עד סוף הדרך...

 

לפני שהפמיניזם הפך לטרנד פופולרי כינתה אותי קבוצה שלא יודעת מה המשמעות של ליברליזם [בשם] נאדין הליברלית ... פעמים רבות נתקלתי במהלך מפגשים, ישיבות וכנסים באדם אשר מאשים את הליברליזם או החילוניות בכפירה, בעודו מביט אליי בכוונה, כדי שאפתח בוויכוח אינסופי עם אנשים שמעולם לא קראו ספר או מאמר אחד, אודות חילוניות או ליברליזם. [כל] זה קרה בעבר.

 

היום החלטתי להימנע ממלחמת מושגים. כבר בזבזתי לא מעט משנות חיי בוויכוחים עם אנשים, כדי להעמידם על טעותם. מה מכריח אותי לדון במאמר שכתבתי עם מישהו שמעולם לא קרא אותו, אבל שמע שהמאמר חורג מהמסורת? איך אדם ששמע מהשיח' שלו, אשר [לכאורה] אינו טועה, פסק הלכה לפיו חילוניות היא כפירה, יכול להשתכנע שהחילוניות היא זרם פוליטי שאין לו קשר לאתאיזם? איך [אוכל] לשכנע  [אדם] מבין אלו שמתווכחים [איתי] שהחופש שאני רוצה הוא הזכות לבחור, כשהוא בקושי הוגה את המילה ליברליזם?

 

האם לא די לנו בקיצוניות אשר העסיקה אותנו זמן רב בדיונים מרים על הנחות היסוד של החיים, ועל כן זנחנו את היצירתיות? בילינו עשרות שנים בדיונים על זכאותן של נשים לנהוג במכונית, בזמן שנשים אחרות סיירו בחלל.

 

אין תנועה פמיניסטית בסעודיה כמו במקומות אחרים בעולם; צאו ולמדו אתם על פמיניזם

הפסיקו את מלחמת המושגים המתלקחת. סעודיה החדשה לא זקוקה למנטליות המייגעת של קפיאה על השמרים. גמרתי אומר שלא להעסיק את עצמי עוד בהגנה על המושג פמיניזם מול אנשים שלא מכירים אותו ובה בעת מגדפים  אותו.. אם אתה סבור ש[פמיניזם] הוא כפירה, זו בעייתך. אם אתה סבור שהוא בגידה, זו צרתך. ואם אתה חושב שהוא כבר נמצא בסעודיה, זהו אסון כבד.

 

מתחילת [דרכי], כל אימת שנשאלתי מה דעתי על התנועה הפמיניסטית בסעודיה, הייתי משיבה: היכן היא? אין תנועה פמיניסטית סעודית מאורגנת וברורה. יש אידיאולוגיה פמיניסטית, ויש תביעות אישיות רבות לזכויות נשים, אבל לא ניתן להגדיר זאת... כתנועה פמיניסטית לכל דבר ועניין, הדומה לתנועות שהופיעו בעולם.

 

כעת נשמעים דברי הבל מצלצלים לפיהם הפמיניזם הסעודי שונה מהפמיניזם בעולם, [ולפיהם] הפמיניזם כאן הוא סוכן זר וכופר. הבלים. אני למשל דורשת חירות וזכות בחירה, ורוצה שוויון מלא [בין המינים] בזכויות ובחובות. זה [בדיוק] מה שהדגיש יורש העצר שלנו בחזונו החדש, אשר הכניסנו לאחרונה לתוך הציוויליזציה. האם בשל כך אני פמיניסטית כופרת, בוגדת או סוכנת זרה?

 

הירגעו, הדבר האחרון שאני חושבת לכתוב עליו עכשיו הוא ההיסטוריה של הפמיניזם על שלושת שלביו, בואך אל השלב הרביעי והחדש, או לשכנע אתכם שהתנועות הפמיניסטיות העולמיות מניפות היום את דגל השוויון והמאבק באלימות נגד נשים. גם לא אשתתף בדיון בהאשמת הפמיניזם בניוון [מוסרי]... ובסטייה, כפי שנהגתי להתעמת עם האשמת הליברליזם בהטפה להתפרקות מוסרית, לעירום, לערבוב [אסור בין המינים] ולסטייה. לא אעשה זאת בשום אופן. הוציאו אתם את הספרים [העוסקים בכך] וקראו.

 

יש להביא לדין את מי שמאשימים פמיניסטיות בהפקרות ולהענישם על הכפשותיהם

לאידיאליסטים החוששים פן בנותינו יסטו מדרך הישר, אני אומרת: [הסטודנטיות] הצעירות שלנו שנשלחו ללימודים [בחו"ל] כבר חיו בלב ארצות השחרור, חזרו עם התארים וההדר הנאים ביותר, והשיגו את הציונים הגבוהים ביותר. האם התנועות הפמיניסטיות שם הפכו אותן לבלתי מוסריות ולסוטות? מעבר לכך, הרי הכל גלוי באינטרנט היום, [ונמצא] בתוך ביתן. הפסיקו כבר להאשים את בנותינו, והפסיקו לקנא להן. הו אווילים המאשימים [נשים] בכפירה ובבגידה, רק משום שיש להן מה שמעולם לא היה לכם – יש להן זהות, רצון והתמדה והן יודעות בדיוק מה הן רוצות מחייהן.

 

בעבר,  היו קיצונים שאמרו שאם אישה תנהג במכונית, היא תיסע לפגוש את המאהב שלה, והיום אומרים מטיפי המוסר והמידות הטובות, שאם אישה תשיג את חירותה, היא תהפוך לסוטה, או לסוכנת זרה. האם השתחררנו מן המטיפים לאדיקות דתית כדי ליפול בידי אדונֵי המוסר? והאם נשתוק בפני מי שמאשים את בנותינו ואת נשותינו ומטיל דופי במוסר שלהן, בכבודן, בלאומיותן ובשמן הטוב? או שמא נדרוש להביאו לדין ולשפוט אותו על הגידוף, על ההאשמה בניאוף, על [זריעת] המחלוקת, על ההכפשה, על הפגיעה באחדות הלאומית ועל ההאשמה בפשע? מעבר לכך, הם משתמשים בתירוץ [שפמיניזם עלול לעודד] הומוסקסואליות. האם יש בעולם חברה אחת נטולת [להט"בים]? תהיו מציאותיים.

 

הו, מי שמתמחים בחריצת דינו של האחר, הסירו דאגה מלבכם, והרגיעו  את פחדכם. האם לא נמאס לכם? בכל פעם שהזרמים הדתיים מעלים מושג חדש, אתם מפחדים, משנים את דעתכם ומגדפים, [רק] משום שאיזה שיח' דתי הצהיר שהמושג הזה הוא כפירה. האם לא נמאס לכם מכמויות ההאשמה בכפירה שממלאות את חללי מוחכם? נמאס מעוצמת ההאשמה בכפירה ובבגידה. האם תקפה אותנו קללת השנאה העצמית?

 

שאחד מכם יענה לי: האם שמעתם על תנועה פמיניסטית שאונסת, או שמוציאה פסק הלכתי המורה להרוג את מי שחולק [עליה]? האם הליברלים הוציאו אתכם אל מחוץ לקהילתכם הדתית? האם [אי פעם] שמעתם על ליברל שמאשים מישהו בכפירה ?

עליכם להבדיל בין מי שמטיף לחיים לבין מי שמטיף למוות.[3]

 

 

 



[2] אל-בודיר חזרה על עיקרי מאמרה בדברים שנשאה ב-17.11.19 בתוכנית הטלוויזיה "נקודות מבט", שהיא מנחה בערוץ הפופולרי רותאנא ח'ליג'יה, בציינה כי דבריה באים על רקע הוויכוחים הסוערים ברשת הטוויטר סביב הטענה כי פמיניזם הוא ביטוי לקיצוניות.  twitter.com/Etijahat, 17.11.2019.

[3]  עוכאט' (סעודיה), 15.11.2019