המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אופוזיציונר סורי בפנייה לארה"ב: תמכו בעם הסורי נגד המשטר הדיקטטורי
20/11/2019


אופוזיציונר סורי בפנייה לארה"ב: תמכו בעם הסורי נגד המשטר הדיקטטורי כדי שלא נשמע עוד קריאות "מוות לאמריקה", אלא "יחי השלום"


ב- 28.10.19, כמה ימים לאחר חיסול מנהיג דאעש אל-בגדאדי על ידי כוחות אמריקאים בסוריה, פרסם מוסטפא סיג'רי, ראש הלשכה המדינית של פלג האופוזיציה הצבאית הסורי לוואא' אל-מועתצם הנתמך על ידי תורכיה, מאמר תחת הכותרת הפרובוקטיבית "מוות לארה"ב ויחי אל-בגדאדי אמיר המאמינים". סיג'רי ידוע כבעל קשרים עם הממשל האמריקאי. בינואר 2018 הוא היה חבר במשלחת פלגי אופוזיציה סורים שביקרה בוושינגטון[1], ובספטמבר 2019 הוא השתתף בפגישה עם נציגי משרד החוץ האמריקאי בתורכיה.[2] כמו כן, הפלג שבו הוא חבר קיבל בעבר סיוע צבאי מארה"ב.[3]

 

בחלקו הראשון של המאמר הציג סיג'רי את השיח הקיים בעולם הערבי הכולל הערצה לאל-בגדאדי הנתפס כמי שמת כגיבור גדול ומהווה מודל לאלפי ואף מיליוני אנשים, וכן כולל שנאה לארה"ב הנתפסת כמי שמגנה על משטרים דיקטטורים, משפילה את הערבים ועוינת את האסלאם. בהמשך מאמרו מבהיר סיג'רי כי הטיעונים המוצגים בחלקו הראשון של המאמר אינם משקפים את עמדותיו האישיות, אלא את התחושה השוררת בסוריה ובקרב הערבים והמוסלמים כלפי ארה"ב. הוא אף הדגיש כי הוא עצמו דוגל בבניית אמון וקשרים טובים עם ארה"ב.

 

בהמשך טען סיג'רי כי המשטרים הערבים הדיקטטורים, כדוגמת משטר אסד, הם האחראים לאווירת העוינות בין ארה"ב והרחוב הערבי והמוסלמי. לדבריו המשטרים הערבים, יצרו במשך עשרות שנים, באופן מכוון, מצב של חוסר אמון ועוינות בין עמי האזור לבין ארה"ב כאשר הציגו לעמיהם את ארה"ב כ"השטן הגדול", ובמקביל הציגו לארה"ב את העמים הערבים כמקור הטרור. לפיכך, קורא סיג'רי לארה"ב לתקן את העוול על ידי אימוץ מדיניות של פיוס אמיתי עם עמי האזור, ולפעול לצידם נגד המשטרים הדיקטטורים, ברמזו למשטר אסד, שכן לדבריו, רק כך ניתן יהיה לחסל את הטרור ולהשיג חירות ושלום.

 

ראוי לציין כי בשל כותרתו הפרובוקטיבית והמטעה של המאמר וחלקו הראשון, היו רבים שלא הבינו את כוונתו של סיג'רי ואת המסר שלו במאמר והציגו אותו כתומך דאעש ועוין לארה"ב, אך הוא מצידו טען כי מדובר בניסיון להסית את דעת הקהל נגדו וכי "טרוריסטים קוראים את הכותרות בלבד".[4] בהמשך הוא אף פרסם את המאמר בתרגום לאנגלית ושינה את כותרתו כדי להבהיר את כוונותיו.

 

להלן תרגום קטעים ממאמרו של סיג'רי.[5]

 

מוסטפא סיג'רי[6]


 

השיח נגד ארה"ב ברחוב – תוצאה של תעמולה שקרית של המשטרים הערבים

"מאות צעירים, אם לא אלפים ואולי יותר מכך, חוזרים כעת בכל מקום בקול אחד... [על הקריאה]: 'מוות לאמריקה, מוות לטראמפ, ויחי אל-בגדאדי אמיר המאמינים'. הוא מת כגיבור גדול, איש אמיץ שנתן השראה למאות או אלפים ואולי, בעתיד, למיליונים. ואיך לא, שהרי ארה"ב הרגה אותו וגם שילמה מיליונים על ראשו...

 

כן, ארה"ב - האב הרוחני של הישראלים, התומכת בפשעיהם המתמשכים זה עשרות שנים נגד הפלסטינים; האמריקאים - המתיימרים להיות דמוקרטים, [אך בפועל] הם התומכים הראשיים במשטרים הדיקטטורים; ארה"ב - הכובשת את עיראק ושודדת את משאביה; ארה"ב - החותרת להשפיל את הערבים והמוסלמים לטובת האיראנים והישראלים; ארה"ב - העוינת את האסלאם ואת המוסלמים; ארה"ב - הנלחמת למען הג'יהאד והג'יהאדיסטים...

 

מה אומרים היום רוב הסורים בסוריה? ארה"ב שותפה להרג שלנו. היא מדברת על קווים אדומים [אך בפועל] לא עושה דבר למעננו. היא מדברת על מלחמה בטרור, אך [שגריר סוריה באו"ם] בשאר אל-ג'עפרי נמצא באו"ם בזכותה, ובשאר אל-אסד [נותר] על כסאו בהחלטתה... מה קרה היום עם נסיגת האמריקאים [מסוריה]? האם [בכך] טראמפ לא מסר את השטחים לידי אסד ואיראן?

 

זהו חלק מהשיח ברחוב. יש השואלים: כמה אזרחים רצח אל-בגדאדי וכמה רצח בשאר אל-אסד? מי הוא זה שהשתמש בנשק כימי, בחומר בקיע, בפצצות מצרר ומעולם לא חדל להשתמש בחביות [נפץ]? מה עשה אל-בגדאדי שאסד והבדלנים [הכורדים] לא עשו? אל-בגדאדי רצח והם רצחו; אל-בגדאדי שרף והם שרפו; אל-בגדאדי גירש [סורים מבתיהם] והם גירשו; אל-בגדאדי שחט והם שחטו... ההבדל הוא שהראשון [קרי, אל-בגדאדי] עשה מה שעשה מול המצלמות, ו[אילו] אסד והבדלנים עשו זאת מאחורי המצלמות. מדוע אפוא הסטנדרטים האמריקאים הכפולים האלה?... ואחרי כל זה, האם מישהו מצפה לכך שעמנו ועמי האזור יאמרו לו: 'תודה טראמפ, או תודה אמריקה'?

 

המאמר שלי לחלוטין אינו מופנה לרחוב הסורי, הערבי או האסלאמי. בחלקו הראשון המאמר נראה לחלק מהאנשים כדבר מוסכם והגיוני והכרה מפורשת בפן הרע של ארה"ב. הכיצד [יתכן שאומר זאת], בהיותי אחד שמטיף לכינון יחסים מצוינים עם ארה"ב ולצורך לבטוח באמריקאים? החלק השני [של המאמר] ייתפס בוודאי על ידי חלק [מהאנשים] כ'מאמר מטעם', היפוך של העובדות, רמאות, זיוף וניסיון הטעיה. אני מבין שתפקידי בשירות עמי קשה ביותר... אולם אני מבין גם ש'ידע הוא ביטחון' ולכן זהו המסר שלי לידידיי האמריקאים:...

 

לפני המהפכה הסורית, שאבנו את כל הידע שלנו על ארה"ב ממקורות המידע שלנו שהוגבלו למה שמשטר אסד האב סיפק לנו - מבית הספר היסודי, מהתיכון, מהאוניברסיטה, מחוגי המפלגות, מהטלוויזיה, מהעיתונות, מהסדרות, מההצגות, מתוכניות הטלוויזיה, מהשמועות וממה שסיפרו לנו המקורבים לממסד. בנו [בשאר] המשיך את אותה דרך, שכן שלא היו [לנו] מקורות אחרים, וכל [המקורות] הללו כיוונו לכיוון אחד: ארה"ב היא 'השטן הגדול'. כן, כך חיינו וחונכנו וכך הייתה ארה"ב עבור רבים מאתנו... [במקביל], עמי האזור [הוצגו] לאמריקאים באמצעות המשטרים הערבים וגורמים אחרים בעלי אינטרסים כ'חיות פרא טורפות, כלבים רעבים וכנופיות קיצוניות', האסלאם [הוצג בפניהם] כמקור הטרור והמוסלמים [הוצגו] כסכנה הגדולה ביותר לעולם... המשטרים הערבים [הציגו עצמם בפני האמריקאים] בתור הגורם היחיד שיכול לערוב לבלימת השאיפות האסלאמיות וארגוני הטרור...

 

"ארה"ב אינה השטן הגדול ואנחנו איננו מקור הטרור בעולם"

[אולם] האמת היא שארה"ב אינה השטן הגדול ואנחנו איננו מקור הטרור בעולם. ארה"ב ממלאת את תפקידה הטבעי בהנהגת העולם, ואנחנו דורשים את זכותנו הטבעית לחיות כמו יתר העולם...

 

שאלותינו לידידים האמריקאים הן: מה עכשיו, אחרי שהרגתם את אל-בגדאדי? האם ניצחתם את הטרור? האם יש ערובות לכך שאחרי אל-בגדאדי לא יהיה בגדאדי [אחר, ועוד] אלף בגדאדים אחרים? לא מזמן סיימתם את מלחמתכם נגד אל-קאעדה ואמרתם 'הרגנו את בן לאדן'. לאחר מכן הגיעו [יורשו של בן לאדן, איימן] אל-ט'וואהרי, [מנהיג אל-קאעדה בעיראק, אבו מסעב] אל-זרקאוי, [דובר דאעש לשעבר, אבו מוחמד] אל-עדנאני, אל-בגדאדי ו[מנהיג הארגון לשחרור אל-שאם, אבו מוחמד] אל-ג'ולאני. זוהי מלחמה שאינה נגמרת, כי המניעים והסיבות לה נותרו ולא טופלו. מלחמה צבאית לבדה אינה מועילה.

 

אל תתבססו על ניצחון מזויף, אל תהיו כלי בידי ממשלות האזור הפושעות והעריצות. בדרך זו הטרור לא יגיע לקצו והמערכה לא תסתיים. במדיניותכם זו, אתם מגלים עוינות כלפי אומה אצילה וגדולה וכלפי עמים הגונים, ומציבים את עצמכם נגדם ללא סיבות משכנעות. ידידיי האמריקאים, עמי האזור וצעיריהם הינם קורבן של מדיניות מקומית מגונה [שקברניטיה] מסתמכים על ארה"ב בהתמודדותם מול עמיהם, ו[מנגד] מפעילים את צעירי האומה נגד האינטרסים האמריקאים.

 

בקיצור, המסר שלי [אליכם האמריקאים] הוא קריאה אמיתית לפיוס עם עמי האזור. כל מה שאנו מבקשים מכם הוא שתתנו לעצמכם ולנו הזדמנות ושתהיו לצידנו למען השגת חירותנו ושמירה על כבודנו... הטרור לא יגיע לקצו אלא באמצעות חיסול המשטרים הדיקטטורים העדתיים העוינים. הטרור יסתיים רק כאשר תעמדו לצד העמים שחולמים על חירות, צדק ודמוקרטיה.

 

ידידיי האמריקאים, אני אחד מאלו שקיבלו הזדמנות להכירכם מקרוב. אני מבין שאתם עם טוב ונפלא, אלא שלעמי הנכבד ולעמי האזור יש זכות להכירכם באמצעות תמיכתכם בעניינינו הצודקים. אמנם אתם כבר הכרתם בצדקת העניין שלנו בסוריה, אך המדיניות שלכם כלפינו עדיין גרועה.

 

העריצות, העושק, העוני והבורות הם חממות עיקריות ל[צמיחת] הטרור. הבה נחסל יחדיו את הטרור באמצעות חיסול מניעיו, סיבותיו, תומכיו, מעסיקיו ומי שמפיקים ממנו רווח, עד שיבוא היום שלא נשמע [עוד] 'מוות לאמריקה ויחי אל-בגדאדי אמיר המאמינים'. בואו נעבוד ביחד כדי [להגיע] ליום שבו נאמר: 'יחי כולנו ויחי השלום'."

 



[1]  אל-אח'באר (לבנון), 6.1.2018

[3]  www.zamanalwsl.net, 29.7.2017

[5]  nedaa-sy.com, 28.10.2019

[6]  eldorar.com, 26.7.2018