המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הנהגת איראן: חזית ההתנגדות, כולל עיראק, עומדת יחד לצד ח'אמנאי
16/9/2019

 

הנהגת איראן במסר לארה"ב ולעולם המוסלמי לרגל העאשורא: חזית ההתנגדות, כולל עיראק, עומדת יחד לצד ח'אמנאי; נאסרללה: ח'אמנאי הוא "החוסין של ימינו"

הקדמה

בטקס אבלות העאשורא[1] שמקיימת הנהגת המשטר האיראני כבכל שנה נכח אתמול (10.9.19) גם מקתדא צדר, מבכירי המנהיגים השיעיים בעיראק, וניתן לו מקום של כבוד לצידו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, לפני בכירי המשטר, מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, ומפקד משמרות המהפכה (משה"מ), חוסין סלאמי ויתר בכירי המשטר באיראן. ראוי לציין כי נשיא איראן, חסן רוחאני, נפקד מן הטקס. 

 

הופעתו הפומבית של צדר באיראן היתה ללא הודעה מוקדמת. לדברי היומון הלבנוני הפרו-איראני, אל-אח'באר, צדר שוהה באיראן כבר שלושה חודשים.[2]

 

בתמונות שפורסמו באתר המנהיג ח'אמנאי ובסו"י הרשמית מהר ב-11.9.2019, נראה צדר יושב לצד ח'אמנאי בטקס העאשורא, ולצידו קאסם סולימאני וחוסין סלאמי:

 




 

משמעות נוכחות צדר לצד ח'אמנאי

התיצבותו הפומבית של מקתדא צדר – המנהיג השיעי היחידי בעיראק שקרא לעצמאות פוליטית עיראקית – לצידו של מנהיג המהפכה האסלאמית באיראן ח'אמנאי מסמנת את חזרתו של צדר לחוג ההשפעה של משטר המהפכה האסלאמית של איראן וזאת לאחר כמה שנים שבהן העדיף צדר להתנתק מהמשטר האיראני ולהדגיש את העצמאות העיראקית.

 

יש להניח שבין הגורמים שדחפו את מקתדא צדר לחבור מחדש לאיראן הוא התפתחות מעמדו וחימושו של החשד אל-שעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות בעיראק, והאפשרות למיסוד כוחו של הארגון במסגרת צבא עיראק, התפתחות היוצרת סיכון משמעותי לכוחו בעיראק.

 

אפשרות נוספת היא שביקורו של צדר הוא במסגרת נסיונו דווקא לשמור על עיראק עצמאית למנוע את הפיכתה לזירת מאבק איראני-אמריקאי/ישראלי, כפי שבא לידי ביטוי ביתר שאת לאחרונה בהתקפות האוויריות נגד בסיסי המיליציות הפרו-איראניות בשטח עיראק ובאיומים של בכירי המיליציות לפגוע באינטרסים אמריקאים בתגובה.[3]

 

מנהיג חזבאללה נאסרללה: לא נשאיר את ח'אמנאי לבדו

באירוע אחר לרגל העאשורא שנערך בלבנון נשא נאום ב-9.9.19 מנהיג ארגון חזבאללה בלבנון, חסן נאסרללה, ובו הצהיר כי "ח'אמנאי הוא החוסין של ימינו" וכי חזבאללה "לעולם לא יותיר אותו לבדו," בהתייחסות לאירועי מות חוסין בקרב כרבלא.

 

קרב כרבלא הוא הארוע המכונן של השיעה במאבק בין השיעים לסונים על הנהגת העולם המוסלמי, מאבק הנמשך עד ימינו. עפ"י מסורת זו בקרב כרבלא שבעיראק, ב-680 לספירה, הופקר חוסין, נכדו של הנביא מוחמד והאמאם השלישי בשיעה, בקרב נגד הח'ליפה הסוני יזיד בן מעאויה, ונפל בקרב כשהיד.

 

ראו קליפ ממרי ובו קטעים מדברי מנהיג חזבאללה, נאסרללה:


 



[1] העאשורא – היום העשירי בחודש מוחרם, החודש הראשון בלוח השנה המוסלמי מצוין בשיעה כיום אבל על מות חוסין בן עלי, נכד הנביא מוחמד והאמאם השלישי בשיעה, בקרב כרבלא בעיראק בשנת 680 לספירה, ראו להלן.

[2] אל-אח'באר (לבנון), 12.9.2019.

[3]  יצויין כי בעקבות ההפצצות האוויריות פרסם צדר הודעה (26.8) בה אמר כי לקראת תגובה עתידית ממשלת עיראק צריכה למהר ולחקור את האירועים ואפילו בפיקוח בינלאומי תוך הדגשה כי הדיון על תגובה צריך להיות עיראקי "ללא התערבות של מדינות המתנגדות להימצאות הישראלית והאמריקאית באזור וגם לא של כאלו המנסות להתפייס איתן ולא סוגרות את השגרירויות שלהן." כמו כן, בהודעתו קרא צדר להימנע מהצהרות מיליטנטיות ומהודעות אמוציונאליות ואמר כי יש להגביל את הנשק שיהיה רק בידי המדינה ולמסור לידיה את כל מחסני הנשק שאם לא כן עיראק תהיה בסכנה גדולה. ראה: https://twitter.com/Mu_AlSadr  26.8.2019.

כמו כן בנובמבר 2018 אמר "שכנינו הם ידידנו ולא אדוננו", בהתכוונו לאיראן. https://twitter.com/Mu_AlSadr 27.11.2018.