המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
השתלטות איראן על המערכת הבנקאית העיראקית, כדי לעקוף את הסנקציות האמריקאיות
8/3/2019

 

לקראת ביקור רוחאני בעיראק, איראן השתלטה על המערכת הבנקאית העיראקית בשיתוף פעולה מצד ר"מ עיראק, כדי לעקוף את הסנקציות האמריקאיות


הקדמה

לקראת ביקורו הצפוי של נשיא איראן, חסן רוחאני, בעיראק בשבוע הבא קוימו ביקורים מקדימים של בכירי השלטון והבנקאות האיראניים בבגדאד בשבועות האחרונים במסגרתם הבטיח המשטר האיראני לעצמו שליטה במערכת הבנקאית של עיראק, באופן שיאפשר לאיראן לעקוף את הסנקציות האמריקאיות.

 

בביקורו של רוחאני צפויים להיחתם הסכמים נוספים למה שכבר נקבע. סוכנות הידיעות תסנים, המקורבת למשה"מ, הודיעה ב-6.2.2019 כי נקבע מנגנון תשלומים בין איראן ועיראק בפגישה לילית בין נגיד הבנק המרכזי של איראן, עבד אל נאצר המתי, לבין עמיתו העיראקי, עלי אל-עלאק.[1]  יצוין כי איראן חותרת ליצור מנגנון פיננסי כזה עם עיראק כדי לאפשר לה לחמוק מן הסנקציות האמריקאיות המאיימות על כלכלתה. ראו בהקשר זה דוח ממרי על ביקור שה"ח זריף בעיראק וחשיבותה של עיראק לשרידות המשטר האיראני.

 

התקשורת בעיראק סיקרה באופן מינימלי את ביקור נגיד הבנק המרכזי של איראן בבגדאד בתחילת פברואר 2019 ככל הנראה כדי להסתיר את פרטי ההסכמים, אולם סוכנויות ידיעות באיראן דיווחו על הסכמות והסכמים שהושגו במהלכו. מן הדיווחים עולה כי מעבר לסיכום על מנגנון התשלומים בין איראן לעיראק, חלקים נרחבים בהנהגה הפוליטית והפיננסית של עיראק תומכים נמרצות בשדרוג יחסי הבנקאות והסחר עם איראן. כך, ר"מ עיראק השיעי, עאדל עבד אל-מהדי, הנתמך ע"י ארה"ב, מחויב אישית להסכמים שהושגו ותומך נחרצות בהמשך המו"מ הבילטרלי מול איראן. נגיד הבנק המרכזי העיראקי עלי אל-עלאק, מעונין להסיר את המכשולים לשיתוף פעולה כלכלי ובמיוחד לאפשר העברת מטבע זר לאיראן. זאת, כדי לאפשר לאיראן לייצא את הנפט והגז שלה לעיראק ולקבל תמורתם מטבע זר ביורו. לצורך זה סוכם על פתיחת חשבונות ביורו ובדינר של הבנק המרכזי של איראן בבנקים בעיראק דרכם תועבר התמורה לנפט ולגז האיראניים.

 

יצוין כי הממשל האמריקאי הזהיר את עיראק כי אם תיהפך לערוץ להעברת מטבע זר עבור איראן הוא יגיב בסנקציות על הבנקים העיראקיים ותימנע מהם גישה לדולר.

 

גם נשיא עיראק, ברהם צאלח, התייחס במסע"ת בבגדאד ב-4.3.2019, לאינטרס העיראקי בקיום "יחסים טובים מאוד" עם איראן. הוא הסביר: "נסיעת [נשיא איראן] רוחאני לעיראק חשובה. הייתי לא מזמן בטהראן וניהלתי שיחות מעמיקות עם הצמרת האיראנית בעניינים רבים. יחסינו עם איראן חשובים. אני תמיד מדגיש בביקוריי בכל המדינות שאני מבקר בהן, שהאינטרס של עיראק הוא שיהיו לנו יחסים טובים מאוד עם איראן. חזרתי על המשפט הזה כמה פעמים בכוונה. לנו העירקים יש אינטרס לחזק את היחסים האלה עם איראן ועלינו לראות בהם עניין מרכזי בין כל שאר הקשרים האזוריים שלנו. שילמנו הון עתק על המתיחויות בעבר. היחסים האלה עם איראן צריכים להיות מבוססים על כיבוד הריבונות, אינטרסים משותפים שנוצרו בשל 1400 ק"מ גבול משותף, ואינטרסים מבוססי היסטוריה, תרבות וחברה... חובה עלינו לזכור את חשיבות הקשר הזה [עם איראן] ... הנסיעה [המתוכננת הזו של רוחאני] תסתיים בהסכמים והבנות שיקדמו את היחסים ההדדיים. איך יהיו ההסכמים האלה ובאיזו איכות? זה ייוודע בנסיעה הזו [של רוחאני לעיראק]."[2]

 

להלן דיווחי סו"י האיראנית תסנים והיומון הכלכלי האיראני תעאדל, על ההסכמים שהושגו בביקור נגיד הבנק המרכזי של איראן בעיראק בפברואר 19', ודיווח סו"י איסנא על פגישת סגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי עם שר החשמל העיראקי, אל-ח'טיב:

 

סו"י תסנים על מפגש נגידי הבנק האיראני והעיראקי: 'המשך ההסכמים הפיננסים של שתי המדינות'

"[נגיד הבנק המרכזי של איראן, עבד אל נאצר] המתי המבקר בבגדאד לצורך ניהול שיחות בנקאות אמר שנפגש עם עמיתו העיראקי ב-5 לפברואר והביע תקווה שרמת היחסים הפיננסים בין שתי המדינות תעלה. הוא אמר כי "עיראק היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן ועמידות הקשר הזה בין שתי המדינות מחייבת קשרים בנקאיים. אמריקה מנהלת מאמץ מורחב לקעקע את המצב הכלכלי והפוליטי באיראן באמצעות פתיחת מלחמה כלכלית נגד איראן, אך למרבה המזל, מזימות האויב מנוטרלות באמצעות הסדרים שאיראן חשבה עליהם וכעת שוררת היציבות הדרושה בכלכלת איראן.

 

הבנק המרכזי האיראני הגיע לפתרונות הפיננסים המתאימים לסחר עם מדינות רוסיה, תורכיה, הודו, סין, ואחרות. כעת אני בטוח שנגיע לתוצאות אידאליות באמצעות שיתוף פעולה מצד ממשלת עיראק וגם מעקב אחר היחסים הכלכליים מהר ככל האפשר והקמת ערוץ פיננסי לתשלום."

 

עלי אל עלאק, נגיד הבנק המרכזי העיראקי, בירך את [עמיתו] נגיד הבנק המרכזי של איראן, ד"ר המתי, וכינה את המפגש הזה 'המשך ההסכמים הפיננסים של שתי המדינות,' וכזה המכין את הקרקע לחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי של שתי המדינות.

 

נגיד הבנק המרכזי של עיראק, אל-עלאק (מימין) עם נגיד הבנק המרכזי של איראן, המתי

תסנים (איראן) 6.2.2019

  

הוא אמר כי הבנק המרכזי של עיראק ישתמש בכל מאמציו להסיר את המכשולים לשיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות." לדבריו, "גם לפי ההסכמים שנעשו, חובות [עיראק] בשל ייצוא גז וחשמל [מאיראן] לעיראק ישולמו או יועברו לפי הוראות תשלום הבנק המרכזי של איראן. מסגרת זו תשמש גם להכנסות [של איראן] מייצוא עתידי. במפגש הזה שנמשך למעלה מארבע שעות הגיעו גם להסכמות לגבי צורת העברת המטבע הזר של יצואנים פרטים איראניים, אני תקווה שלאחר ש[ההסדר] יהיה סופי בעיית חזרת הכנסות המטבע הזר של היצואנים תיפתר.

 

היומון הכלכלי, תעאדל: הנגיד האיראני: ההסכמים הודות להסכמה ולהוראות הישירות של ר"מ עיראק

למחרת, ב-7.2.19, הוסיף היומון הכלכלי, תעאדל, שנגיד הבנק המרכזי של איראן, ד"ר המתי, נפגש עם ראשי בנקים, לשכות מסחר ופעילים כלכליים עיראקיים ביום השני לביקורו בעיראק. להלן דבריו:

 

"אתמול והיום הגענו להסכמים טובים עם נגיד הבנק המרכזי העיראקי ואנו מאמינים שהיחסים הבנקאיים הם מפתח להרחבת קשרי הכלכלה הבילטרליים. ראיתי רצון גדול בקרב הבכירים העיראקיים להרחיב את הקשרים הבילטרליים. ר"מ עיראק תומך נחרצות במו"מ בילטרלי ובהסכמים שהתקבלו.

 

לפי ההסכם שהושג, צפוי שלבנק המרכזי של איראן יהיו חשבונות ב[מטבע] יורו ודינר וחילופי הגז והנפט יבוצעו על בסיס החשבונות האלה. לפי ההסכמים שנעשו, יצואנים איראניים יכולים לפעול באמצעות הבנקים העיראקים ובהתאם לכך הבנקים האיראניים יכולים להחזיק חשבונות דינריים. לכן יחסי הבנקאות של איראן ועיראק יתחזקו ע"י ההסכמים האלה והסכמת ראש ממשלת עיראק והרחבת יחסי המסחר בין שתי המדינות תהיה מעוצבת על בסיס זה. חברות עיראקיות יכולות גם הן לפתוח חשבונות בבנקים איראניים ולבצע את הסחר שלהם בדינר.”

 

יו"ר בנק אל רשיד העיראקי אמר: "אנו מוכנים לשיתוף פעולה עם חברות פיננסיות איראניות במסגרת הבנק המרכזי של עיראק. בהתאם לכך אנו מבקשים להקים סניף אחד באיראן, שאם יוסכם עליו, ימלא תפקיד חשוב בסחר הבילטרלי.

 

[נגיד הבנק האיראני] המתי אמר כי "לפי ההסכמים שנעשו, אני מסכים להצעה להקים ולפתוח סניפים של בנקים עיראקיים באיראן ואני מאמין שפתיחתם באיראן יכולה לעזור ל[יצירת] שרשרת הסכמות ולהרחבתן. אני מקווה שנהיה עדים לביצוע ההסכמים שנעשו הודות להסכמתו ולהוראות הישירות של ראש ממשלת עיראק. נגיד הבנק האיראני אמר שצריך לקיים ישיבות חודשיות מסודרות ובילטרליות.”[3]

 

שר החשמל העיראקי: רוצים להפוך למדינה יצרנית ע"י שותפות ושימוש ביכולות ובניסיון של איראן

סגנו של רוחאני, אסחאק ג'האנגירי, נפגש עם שר החשמל העיראקי, ח'טיב, ואמר: "איראן תהיה לצד עיראק בזמן שיקומה. אלה הרוצים להרוס את יחסי טהראן ובגדאד צריכים לדעת שלשתי המדינות יש יחסים איתנים.

טהראן מוכנה להרחיב את שיתוף פעולה שלה עם עיראק בכל התחומים. היו הסכמים טובים בין נגידי הבנק המרכזי של שתי המדינות ואני תקווה שלאחר הרחבת שיתוף הפעולה הבנקאי היחסים הכלכליים בין טהראן ובגדאד יתרחבו יותר."  

שר החשמל העיראקי ח'טיב הוסיף כי "במציאות, הסנקציות על איראן הן סנקציות נגד מדינות אחרות כדי שלא יצליחו להשתמש בהישגים של איראן. התקשורת מנסה להראות שיחסי טהראן ובגדד הם יחסים פוליטיים וביטחוניים. אנו רוצים שהתקשורת תבין את האמת ביחסי שתי המדינות על ידי שותפות מורחבת של איראן בשיקום עיראק.  עיראק רוצה להפוך למדינה יצרנית באמצעות שותפות ושימוש ביכולות ובניסיון של איראן[4].

 

 



[1]  תסנים (איראן), 6.2.2019

[2]  אל-פוראת ניוז (עיראק), 4.3.2019

[3] תעאדל (איראן), 7.2.2019   

[4]  איסנא (איראן), 7.2.2019