המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שגריר רוסיה בלבנון: השתוללות ארה"ב עלולה להוביל למלחמה גרעינית
17/1/2019


שגריר רוסיה בלבנון: ההשתוללות האמריקאית עלולה להוביל למלחמה גרעינית; ממשיכים לפעול עם איראן בסוריה

 

ב-14.1.19 פרסם העיתון הלבנוני אל-אח'באר המקורב לארגון חזבאללה, ריאיון עם אלכסנדר זסיפקין, שגריר רוסיה בלבנון, בו הביע השגריר חשש מסכנות גדולות שעלולות להתגלע בזירה הבינלאומית בשל התנהלות לא אחראית של המערב ובראשו ארה"ב. זסיפקין טען כי פעילות רוסיה באוקראינה ובגיאורגיה ובאחרונה גם בסוריה, היא תגובה ל"השתוללות האמריקאית", לדבריו, שמתבטאת בתמיכה בהפיכות, בארגונים נאצים ובארגוני טרור ובהכשלת הסכמים והזהיר כי היא עלולה להוביל למלחמה גרעינית. לדבריו, ארה"ב וכמה מדינות ערביות מנסות, בחוסר היגיון, לפרק את הברית הסורית-איראנית וקרא למדינות ערב לחדש את קשריהן עם סוריה ללא תנאי ולתרום לשיקומה. הוא הדגיש כי רוסיה תמשיך לשתף פעולה עם איראן בסוריה כדי לתמוך בריבונותה של סוריה ובמאבק בטרור. עוד אמר כי ארצו רוצה לפתח את קשריה עם לבנון ולהעמיקם והעריך כי הסכם שת"פ צבאי עם לבנון ייחתם לאחר שתוקם בה ממשלה חדשה. 

 

אלכסנדר זסיפקין[1]

 

להלן תרגום קטעים מן הכתבה: [2]  

 "... מבחינת השגריר זסיפקין שנת 2018 הייתה גדושת אירועים שאישרו את נכונות עמדת רוסיה 'שיש לשמור על עקרונות הלגיטימיות הבינלאומית, לכבד ריבונותן של מדינות, להיאבק בטרור ולמנוע יצירת  מוקדי מתיחות בעולם'...

 

לדבריו, העמדות הרוסיות המתבססות על נאום הנשיא ולדימיר פוטין במינכן ב-2007,[3] עדיין קובעות את המתווה הכללי של המדיניות הרוסית, שמטרתה לשים קץ לעידן [המשטר העולמי] החד-קוטבי המהווה סכנה גם בתוך ארה"ב, לנוכח המחלוקות המתלהטות בתוך הממשל האמריקאי בנושאי החוץ והפנים, בשל מדיניות ההתפשטות וההשתלטות האמריקאית על חשבון המדינות האחרות... לדבריו, אין מנוס מכך שהאימפריאליזם האמריקאי שזרע חורבן בעולם, ישפיע גם על ארה"ב [ויבוא לידי ביטוי] במשברים מסוגים שונים ובסכסוך בין מוקדי הכוח, דבר שיגבר בשנת 2019.

 

זסיפקין ציין כמה נקודות מנאומו של פוטין במינכן בנוגע להתנגדותה של רוסיה [למשטר העולמי] החד קוטבי נוכח ההתפשטות האמריקאית [שהדגישו כי] רוסיה 'לא תהיה זו שהתחילה את העימות, אלא אויביה.' לדבריו הפרשנות שנתנו במערב לנאום המפורסם של פוטין, כי מדובר בהכרזת מלחמה ובעימות, אינה נכונה [והיא חלק] מ'מסע  דמוניזציה' שמובילה המדינה העמוקה בארה"ב נגד רוסיה. הוא הדגיש כי פעילות רוסיה בגיאורגיה ובאוקראינה ובאחרונה בסוריה היא תגובה להשתוללות האמריקאית.

 

זסיפקין סקר את  ההתנהלות האמריקאית מראשית עידן פוטין ובייחוד במזרח אירופה: הניסיון של ארה"ב לחולל הפיכות במשטרים כדי להעלות לשלטון משטרים העוינים את רוסיה; הנעת קבוצות קיצוניות שנותרו מימי הנאצים וכן קיצונים עדתיים; הזנת מגמת [עליית] הימין באירופה באמתלת משבר הפליטות; התמיכה בארגוני טרור במזרח התיכון, במזרח אסיה ובצפון אפריקה; יצירת פילוג בכנסייה האורתודוכסית[4]; פריסת הטילים בגבול רוסיה והכשלת הסכמים בינלאומיים זה אחר זה, האחרון שבהם הוא הסכם הטילים לטווחים בינוניים וקצרים. לדברי השגריר, זה 'כאילו אנו במרוץ חימוש חדש ומסוכן. כיום האמריקאים חושבים רק כיצד לחזק את התעשייה הצבאית שלהם כדי להרים את רף התחרות עם רוסיה.' הוא ציין כי ההתנהגות הזאת 'מעוררת דאגה בהיותה חסרת אחריות, דבר שיגרום לרוסיה להגיב תגובה קשה.'

 

זסיפקין חשף כי בחוגי מקבלי ההחלטות הגדולים בעולם יש חשש כי התנהגות ארה"ב ובעלות בריתה במערב, שחלקן נאלצות לאמץ את מדיניותה בניגוד לאינטרסים שלהן, 'דוחפת לכיוון מלחמה חסרת אחריות עד כדי כך שהדיבורים על מלחמה גרעינית אפשרית עלולים להפוך למציאות בשל טעות כלשהי, דבר שיאיים על האנושות כולה'...

 

לדברי השגריר אירועי השנה שעברה בסוריה הוכיחו את התועלת של העמדה והתפקיד של רוסיה בהגנה עליה. ראשית – שיש  להילחם בטרור היוצא מסוריה שאיים על העולם. שנית – שיש להגן על סוריה ולהחזירה למצב תקין [ולחדש] את קשריה עם המדינות הערביות. שלישית – שיש להגן על ריבונות סוריה ואחדותה. זה מה שנעשה כעת, למרות הניסיונות החוזרים ונשנים של ארה"ב להקים קנטונים בסוריה.

 

השגריר רואה בהחלטת ארה"ב לסגת מצפון סוריה התפתחות חשובה לכוון השבת אחדותה של סוריה והדגיש כי המו"מ שמתנהל כעת לגבי צפון סוריה יביא ללא ספק לכך שהמדינה הסורית תחזור לשלוט על האזורים שארה"ב כבשה. לדבריו, תפקידה של תורכיה מוגבל ובסוף הכוחות התורכים ייסוגו מסוריה, וכל שטחי סוריה יחזרו לחיק המדינה. 

 

אשר ללחצים של ארה"ב [שמטרתם] למנוע ממדינות ערב לחדש את הקשרים עם דמשק, אמר השגריר כי לארה"ב ולכמה מדינות ערביות יש דרישה ברורה – לפרק את הברית הסורית-איראנית. לדעתו [דרישה] זו לא הגיונית. הוא קרא למדינות ערב לחדש את קשריהן עם סוריה ללא תנאי, להפחית את המתיחות באזור ולקחת חלק בשיקומה גם כן ללא תנאי. זאת משום שבעלות בריתה של סוריה, כגון: רוסיה, סין, הודו ואיראן יתחילו במיזם [השיקום] עם מי שיהיה נוכח.

 

אשר להתקפות ישראל נגד סוריה ולתפקיד של רוסיה בהגנה על הריבונות הסורית, הוא אמר כי רוסיה מגנה את ההתערבות של ישראל בסוריה, היות שהדבר מסייע לטרור על חשבון סוריה. לדבריו, רוסיה פועלת לחזק את הריבונות הסורית וכבר ציידה את סוריה במערכת טילי  300 S-נגד מטוסים ונגד טילים, [והדגיש] כי ההנהגה של סוריה וצבאה הם שצריכים להעריך מתי להשתמש בנשק מפותח כזה. הוא הוסיף כי ישראל משתמשת בנוכחות האיראנית בסוריה כתירוץ לתקוף... הוא הביא כדוגמה את 'הסכם דרום סוריה שהושג בחסות רוסית וכולם כיבדוהו, כפי שאישר זאת הנשיא פוטין'. עוד הדגיש כי הפעילות [של רוסיה] עם איראן בסוריה נמשכת כדי לתמוך בריבונות סוריה ובמאבק בטרור.

 

זסיפקין מתח ביקורת על המתקפה התקשורתית והדיפלומטית המערבית על התפקיד הרוסי בלבנון ואמר כי המערב מנסה להגזים בתיאור תפקידה של רוסיה בלבנון כדי למנוע את שיפור היחסים בין שתי המדינות. אשר למענק הרוסי [הביטחוני], אמר השגריר כי אנו [הרוסים] שומעים הצעות להעבירו לכוחות ביטחון הפנים [שמזוהה עם ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי] במקום לצבא הלבנוני. לבנון צריכה לבצע כמה מהלכים בירוקרטיים ולוגיסטיים כדי שההצעה הזאת תגיע לחוגים הרוסיים הרשמיים. הוא הדגיש כי ארצו נחושה לפתח את יחסיה עם לבנון באמצעות הפעלת ההסכם לשיתוף פעולה צבאי טכני וההסכמים הכלכליים וכן לקדם חתימת הסכמים חדשים. [הוא הוסיף] שאנו צופים כי לאחר שתוקם הממשלה החדשה [בלבנון] ייחתם ההסכם לשיתוף פעולה צבאי ותשודרג נוכחותה [של רוסיה] בלבנון במהלך שנת 2019 למרות ההתנגדויות."  

 

 



[2] אל-אח'באר (לבנון), 14.1.2019

[3]  http://en.kremlin.ru, 10.2.2007

[4] הפילוג בין הכנסייה הרוסית אורתודוכסית לפטריארכיה של קונסטנטינופול ב-2018 על רקע המתיחות בין רוסיה לאוקראינה.