המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 11.1.2008
11/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 11.1.2008

בתקציר: ציר איראני-סורי-לובי מול סעודיה * השיח' פצ'לאללה נגד הלקאה עצמית בשיעה * עיראק: מתבקשות הצעות לדגל והמנון חדשים * בכיר ב"פתח אל-אסלאם" נעצר בלבנון

 ציר איראני-סורי-לובי מול סעודיה

מקורות באופוזיציה הלובית בחו"ל מדווחים שאיראן, סוריה, ולוב חברו להקמת ציר (ה"ציר הפאטימי" ע"ש האימפריה השיעית ששלטה בצפון אפריקה בימי הביניים שקד'אפי קרא לפני כשנה להקמתה מחדש) שנועד לתמוך בשיעים בלבנון ולבלום את ערב הסעודית. על פי הדיווח, איראן תפעל אצל השיעים בלבנון כדי שיניחו ללוב בנושא האמאם מוסא אל-צדר, מייסד תנועת אמל הלבנונית, אשר נעלם במהלך ביקורו בלוב בשנת 1978. יצוין כי המתח הקיים בין לוב לסעודיה הביא את קד'אפי להחרים את פסגת הליגה הערבית, שהתקיימה אשתקד בריאצ'. מנגד, בין איראן ללוב נחתמו לאחרונה תשעה הסכמי שת"פ כלכליים, חברתיים ותרבותיים. החתימה נעשתה במהלך ביקורו של סגן נשיא איראן בלוב, לאחר 25 שנה בהן לא ביקר בכיר איראני במדינה זו.

www.elaph.com, 11.1.08

 

השיח' פצ'לאללה שולל מנהגי הלקאה עצמית בשיעה

חכם הדת השיעי, איתאללה מחמד חוסין פצ'לאללה, קרא לשאר חכמי הדת השיעים ולנואמים במסגדים לנהוג באחריות לקראת יום העאשוראא' ולא לעודד את הציבור השיעי לעינוי והלקאה עצמיים באמצעות שרשראות וחרבות, בשם האסלאם. פצ'לאללה אמר כי מנהגים אלה פסולים מפני שהם גורמים לנזק פיזי וליצירת תמונה שלילית של האסלאם בכלל ושל השיעה בפרט.

אל-וטן (סעודיה), 11.1.08

 

עיתון לבנוני: סוריה יוצרת משבר גבולות

היומון הלבנוני "אל-מסתקבל" דיווח כי סוריה החליטה "ליצור משבר גבולות" בטענה באמתלה של הגברת הפיקוח והבדיקות במעברי הגבול שלה עם לבנון. על פי הדיווח יש במעברים עומס והצטברות של משאיות המעבירות סחורה ללבנון ורק משאיות בודדות הורשו לעבור את הגבול. יו"ר הגוף המבצע של הכוחות הלבנונים, סמיר ג'עג'ע, טען כי זוהי התשובה הסורית ליוזמה של שרי החוץ הערבים לפתרון המשבר בלבנון.

אל-מסתקבל (לבנון) ; אל-חיאת (לונדון), 11.1.08

 

עיראק: תחרויות לעיצוב הדגל וחיבור המנון לאומי

הפרלמנט העיראקי החליט לקיים בקרוב תחרויות לעיצוב חדש של דגל הרפובליקה העיראקית, וחיבור ההמנון הלאומי העיראקי. ההצעות יוגשו לפרלמנט וייבחנו על-ידי ועדת התרבות שלו.

www.alarabiya.net, 10.1.08

 

חמושים תקפו את בית הספר האמריקאי בעזה

חמושים מארגון הנקרא "מוג'אהדי בית אל-מקדס" ירו פצצתR.P.G לתוך בית הספר האמריקאי בבית לאהיא שברצועת עזה לאחר שפינו את השומרים. נגרם נזק למבנה. אנשי הארגון הבטיחו בהודעה שפרסמו כי ירדפו את סמלי המשטר האמריקאי. בעל טור ביומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה, מופק מטר, הטיל על תנועת החמאס – השולטת בעזה - את האחריות על המעשה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.1.08

 

[התקרית האמריקאית-איראנית בהורמוז, המאבק התקשורתי]

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 10.1.08

 

"התנחלות חדשה" מאיימת על יונת השלום

אל-ג'זירה (סעודיה), 10.1.08

 

לבנון: נעצר בכיר בארגון "פתח אל-אסלאם"

כוחות הביטחון הלבנונים לכדו אתמול (10.1.08) את נביל מחמד ע'צוב רחים, הנחשב למתאם העיקרי בין ארגוני הטרור בלבנון ומחוצה לה. מקורות ביטחוניים מסרו ל"אל-חיאת" שרחים נחשב למספר שתיים בארגון אל-קאעדה בלבנון אחרי השיח' בסאם חמוד, העצור בסעודיה. המקורות מסרו כי רחים עמד בקשר רציף עם ארגון "פתח אל-אסלאם" ועם בכירי הארגון, שאכר אל-עבסי ושהאב אל-קדור וציינו כי הוא נלכד בדירה בטריפולי בצפון לבנון שבה הסתתר במשך כשנה. לדבריהם, מעצרו וחקירתו יביאו לחשיפת פרטים רבים הנוגעים לארגון אל-קאעדה ו"פתח אל-אסלאם". נודע כי רחים היה אחראי על גיוס צעירים בטריפולי לארגוני טרור ואף אימן סעודים לקראת שליחתם לגי'האד בעיראק.

אל-מסתקבל (לבנון) ; אל-חיאת (לונדון), 11.1.08

 

[מדינות המזה"ת כנערות ליווי של בוש ] על השלט כתוב: "מלון"

אל-ח'בר (אלג'יריה), 10.1.08

 

על הקבר כתוב: "הדמוקרטיה האמריקאית"; החץ מורה: "המזה"ת"

אל-ע'ד (ירדן), 10.1.08