המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
גורמים באיראן: ממשל אובמה העניק גרין קארד ואזרחות אמריקאית לבכירים במשטר האיראני
27/7/2018

 

גורמים באיראן: ממשל אובמה העניק גרין קארד ואזרחות אמריקאית לבכירים במשטר האיראני

 

ב-3.7.2018 צייץ הנשיא טראמפ כי ממשל אובמה העניק אזרחות אמריקאית ל-2500 איראנים, בהם פקידי ממשלה, במסגרת ההבנות בין הצדדים בשיחות הגרעין.

 

גורמים איראניים, משני קצוות הקשת הפוליטית באיראן, דיווחו בעבר על פרשה זו. בפברואר  2016, על רקע החלת מדיניות טראמפ למניעת כניסת אזרחים מכמה מדינות מוסלמיות ובהם אזרחים איראנים לארה"ב, דיווח האתר הרפורמיסטי אמד ניוז ששה"ח דאז, ג'ון קרי, הורה לתת גרין קארד ל-2800 בעלי אזרחות איראנית, עיראקית או סורית, מקרב בכירי המשטר האיראני ומקורבי ממשלת רוחאני, וזאת כדי שהבכירים האיראניים יוכלו לשלוט בכספי איראן שהוקפאו בארה"ב.

 

ביוני 2018 התייחס לכך גם ראש וועדת הגרעין בוועדה לביטחון לאומי במג'לס, מוג'תבא זולנור, הידוע בביקורתו על המחנה הפרגמטי ועל ממשלת רוחאני. הוא דרש לחקור מי מבין 2500 האיראנים מקבלי האזרחות האמריקאית נמנה על מקורבי ממשלת רוחאני ובני משפחותיהם.

 

יצוין כי מזכיר המדינה, ג'ון קרי, התחייב ב-2015 בפני שה"ח זריף שחוקי ההגירה של ארה"ב, שנתקבלו ע"י ממשל אובמה ב-2011 ומנעו כניסת מי שביקר באיראן לארה"ב ובהם אנשי עסקים, לא יפגעו בהם והם יוכלו לקבל היתרי כניסה מיוחדים לארה"ב. ראו מכתב מזכיר המדינה קרי לשה"ח זריף כפי שהובאו בפרסום של הארגון לובי האיראני בארה"ב NIAC

וראו גם מכתב הדאגה של אנשי קונגרס בכירים למזכיר המדינה קרי ולמזכיר לענייני בטחון המולדת ג'ונסון

 

להלן עיקרי דברי האתר אמד ניוז וראש וועדת הגרעין בוועדה לביטחון לאומי במג'לס, מוג'תבא זולנור:

 

אמד ניוז: ממשל אובמה הסכים להעניק גרין קארד ל-2800 איראנים

ב-17.2.2016, דיווח האתר הרפורמיסטי האיראני, אמד ניוז,[1] מקור כי אחד מהמסמכים הסודיים של הבנות הגרעין בין איראן לארה"ב הוא הסכמת ממשל אובמה להעניק גרין קארד ל-2800 בעלי אזרחות איראנית, עיראקית או סורית, בהוראה ישירה של מזכיר המדינה, ג'ון קרי.

להלן תרגום הידיעה מאמד ניוז:

 

"מקור יודע דבר הודיע לאמד ניוז שאחד המסמכים הסודיים של הבנות הגרעין של איראן עם ממשל ברק אובמה לאמריקה הוא מתן גרין קארד ל-2800 בעלי אזרחות איראנית, עיראקית או סורית, בהסכמת ממשלת איראן ובהוראה ישירה של שה"ח דאז, ג'ון קרי.

 

מתן הגרין קארד ל-2800 האנשים האלה נועד להותיר מיליארדי דולרים מכספי הרפובליקה של איראן באמריקה.

כמו כן בניית מסגד בבוורלי הילס בלוס אנג'לס הוכרה כהשקעה ענקית של איראן באמריקה.

 

חשיפת המסמכים האלה שהיוו תנאי מוקדם ל-JCPOA גרמו לנשיא טראמפ לרצות להחרים את ההון העצום של איראן ולמנוע מבעלי דרכון איראני להיכנס לאמריקה.

 

הסכמה זו של הרפובליקה האסלאמית [של איראן] עם [הנשיא דאז] ברק אובמה גרמה לבכירי איראן לטעון שצעדו של [הנשיא] טראמפ בעניין מניעת כניסה זמנית של בעלי דרכון איראני לאמריקה מפר את ה-JCPOA.

 

איראן סיכמה עם ממשל אובמה שבמקום שמיליארדי הדולרים של העם האיראני יחזרו לאיראן ויושקעו בפיתוח ובנייה באיראן, הם יישארו במערכת הפיננסית של ארה"ב ויירשמו על שם בכירים באיראן ועל שם חלק ממפקדי משה"מ ויושקעו בהשקעות מסוימות [בארה"ב] בתנאי שתינתן לאנשים אלה [זכות] שהייה קבועה [בארה"ב] על שמם.

 

לממשל האמריקאי החדש, בראשות דונלד טראמפ, לא היתה כוונה להחזיר את ההון העצום הזה לאיראן. הוא יכול היה למנוע מאישים אלה להיכנס [לארה"ב] ולהוציא את ההון הלאומי הזה מרשותה של איראן.

 

כנראה שהרעש והמהומה שהקים ארגון הלובי פרו-איראני NIAC בהנהגת טריטה פארסי קשורים לעניין זה, שכן שהוא קיבל כמה מיליוני דולרים כדי להנהיג ולהוביל את המחאות האלה נגד התחבולה של דונלד טראמפ [מדיניותו למניעת כניסת מוסלמים משבע מדינות לארה"ב ובהם איראנים].

 

חילוקי הדעות בקרב בכירי איראן באשר להיקף ההון החסום של איראן באמריקה לפני ביצוע ה-JCPOA וכן "הצורך בהשגת הסכם הגרעין" כדי להשיב את ההון של איראן הם מהנושאים שהיו לגביהם חילוקי דעות רבים בקרב כלי התקשורת ובעלי הדעה השונים בזמן ה-JCPOA ואחרי החתימה עליו.

 

הנתונים המספריים בעניין זה היו כל כך שונים עד שב-[17] ליולי 2015, פרסם האתר תאבנאכ מאמר ביקורתי שכותרתו הייתה מהו סכום הכסף החסום של איראן [בארה"ב]: 29 מיליארד דולר או 130 מיליארד דולר?' במאמר נכתב: 'מהו היקף ההון החסום שלנו בחו"ל שאמור לחזור לאיראן לאחר יישום ה-JCPOA? מדוע כל אחד נוקב בעניין זה בסכום אחר? מדוע יש כל כך הרבה הצהרות וחילוקי דעות, הן בקרב גורמי פנים והן בקרב גורמי חוץ בעניין הכספים החסומים האלה?'[2]

 

המקור [שמסר את המידע לאמד ניוז] חתם את דבריו בכך שכמה חודשים לפני תום תקופת ממשל אובמה, כמה אנשים בעלי דרכון איראני, עיראקי או סורי הצליחו לקבל גרין קארד אמריקאי בצורה קבוצתית ולרכוש בלוס אנג'לס בתים בעלות של למעלה מ- 2 מיליון דולר לבית.

 

המקור ציין עוד כי בנה של ראשת הארגון לאיכות הסביבה, מעצומה אבתכאר, [שבעבר שימשה כדוברת הסטודנטים האיראנים ששבו את הדיפלומטים האמריקאים בשגרירות ארה"ב בטהראן ב-1979 וכיהנה כסגנית הנשיא ח'אתמי וכיום היא מכהנת כסגנית הנשיא רוחאני] נכלל בין 2800 האנשים האלה."[3]

 

ראש ועדת הגרעין בועדה לביטחון לאומי במג'לס: מי במשטר האיראני קיבל אזרחות אמריקאית?

ב-26.6.2018, פרסם היומון אעתמאד ראיון עם ראש וועדת הגרעין בוועדה לביטחון לאומי במג'לס, מוג'תבא זולנור, שטען כי "לבנו של הנשיא רוחאני יש 3 אזרחויות: קנדית, בריטית ואיראנית. האם הוא יכול להסתכל פנימה ולקדם את צריכת הסחורות האיראניות? בתקופת שיחות ה-JCPOA, אובמה החליט לפנק את האדונים ולהעניק אזרחות ל-2500 מהם. חלק מהאדונים והבכירים החלו להתחרות מי מבניהם יימנה על ה-2500 האלה. אם האנשים האלה יגורשו מאמריקה, יתברר עם מי הם נמצאים בקשר ולמה הם מוכרים את האינטרסים הלאומיים תמורת סוכריה אמריקאית.

 

איני יודע מי האנשים האלה [שזכו להימנות על ה-2500 שקיבלו אזרחות אמריקאית], ייתכן שחלקם אינו מאנשי הממשלה הנוכחית. עדיין לא בחנו את העניין באופן מקצועי וייתכן שאנשים אלה יהיו מכל זרם באיראן. חייבת להיות שקיפות [בעניין] זה. יש לומר מפורשות מי מהבנים של בכירי [המשטר האיראני] חי באמריקה או קיבל אזרחות אמריקאית."[4]

 



[1]  האתר אמד ניוז היה מעורב בעבר בחשיפת שחיתות במשטר האיראני ובחשיפת פעילות המשטר האיראני בסוריה. ראו למשל דוח ממרי משה"מ משתמש במטוסי חברת מאהאן האזרחית, להסוואת העברת נשק ולוחמים לסוריה ולתימן. את האתר ייסדו עיתונאים שנעצרו במהלך "המחאה הירוקה" של 2009 – כנגד זיוף תוצאות הבחירות לנשיאות באותה שנה. לדבריהם, הם ממשיכים את התנועה הירוקה המחאתית, מפרסמים חדשות בשקיפות ופועלים לחשיפת שחיתות במשטר האיראני, כדי לסייע לעם לקבל את זכויותיו.

[2]  במאמר בתאבנאכ נטען שנגיד הבנק המרכזי של איראן וליאללה סיף, העריך את ההון האיראני החסום בארה"ב ב-23 מילארד דולר בעוד הנשיא אובמה העריכו ב-150 מיליארד. הובאו גם הערכות שנעו בין שני הסכומים האלה. תאבנאכ (איראן), 17.7.2015

[3] אמד ניוז (איראן), 17.2.2018

[4] אעתמאד (איראן), 26.6.2018