המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מחאה ציבורית באיראן (1): אתר איראני תוקף הגבלות המשטר על גלישה ברשתות החברתיות
19/7/2018


מחאה ציבורית נגד המשטר האיראני (1): ביקורת אתר איראני על החוק האוסר שימוש ב-VPN כדי לעקוף את חסימת המשטר על הגלישה ברשתות החברתיות


הקדמה

על רקע המחאות הציבוריות שפרצו בחודשים האחרונים נגד ראשי משטר המהפכה האסלאמית באיראן במחאה על המדיניות הכלכלית והפוליטית שלו, פועל המשטר לחזק את שליטתו בציבור ולמנוע השפעה תרבותית מערבית, המסכנת, לדידו, את ערכי המהפכה האסלאמית. המשטר האיראני רואה באינטרנט סוכן מערבי החותר תחת המשטר ולכן מגביל את השימוש בו או לכל הפחות דורש פיקוח ושליטה בתכנים ועל המשתמשים בו.[1]

מסמך זה הוא הראשון בסדרה העוסקת בביקורת בציבור האיראני על המשטר נוכח ניסיונותיו לכפות קודי התנהלות חברתית-תרבותית נוקשה – ברוח ערכי המהפכה האסלאמית – בציבור ובמיוחד על בני הדור הצעיר וכן נוכח מדיניות האכיפה והענישה הקשה של קודים אלה. מסמך זה יעסוק בביקורת על החוק האוסר גלישה ברשתות החברתיות תוך שימוש ב- VPN.


סגן התובע הכללי לענייני רשת האינטרנט, עבדול צמד ח'רמאבאדי אמר ב-15.7.2018 כי על פי נתונים המעודכנים לתחילת יולי 2018, כ-30 מיליון איראנים משתמשים ב-VPN עבור האפליקציות הוטגראם וטלגראם זהב כדי לעקוף את החסימה ע"י המשטר. השימוש ב-VPN, אמר, נוגד את חוקי המועצה העליונה לרשת האינטרנט והודיע כי המשטר יחסום בקרוב את הגישה ל-VPN האלה.[2]

ב-8.7.2018, פרסם האתר הפרגמטי, עצר איראן, מאמר ביקורתי כנגד מדיניות חסימת אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות ע"י המשטר, במיוחד חסימת הרשת החברתית הפופולרית ביותר באיראן, טלגרם. האתר התייחס לחקיקה החדשה האוסרת את השימוש ב-VPN – כלי המאפשר לעקוף את החסימה תוך הסוואת זהות הגולש – כדי לגלוש באתרים וברשתות החברתיות.  המאמר הדגיש כי החוק נוגד את הנורמה החברתית הנהוגה והוא בסופו של דבר יופר על ידי רוב הציבור, כפי שקורה עם החוק האוסר שימוש באנטנות לווייניות שמופר על ידי כשבעים אחוזים מן הציבור.

להלן תרגום עיקרי המאמר:


אתר איראני: עשרות מיליוני איראנים צריכים להישפט ולהיענש בגין שימוש בצלחות לווין ו-VPN. דבר זה אינו אפשרי ואינו הגיוני

"לא מזמן הגדיר גורם משפטי באחד ממחוזות איראן את השימוש ב-VPN כפשע וציין כי מי שישתמש בטלגראם באמצעות VPN, ייענש. נציג מחוז טהראן במג'לס, מחמוד צאדקי, שאגב גם הוא משפטן, ציין כי אין בחוק מניעה מפורשת באשר לשימוש ב-VPN.

עניינו של מאמר זה אינו בהכרעה בין שתי הדעות האלה האם השימוש ב-VPN הוא עבירה על החוק או לא, אלא לומר דבר חשוב יותר ..:

אומרים שחוק הוא כמו בגד. בגד שלובש האדם לא צריך להיות צר עד כדי שיציק לו, ימנע ממנו ללכת, יפריע לנוחיותו ובסופו של דבר ייקרע. הבגד גם לא צריך להיות רפוי כל כך עד שלא ניתן יהיה להיכנס לתוכו והוא אולי אף ייפול מהגוף.


כשם שמתאימים בגד על פי מידות וממדי הגוף, כך גם את החוק יש לאשר וליישם על פי ההתנהגות והנורמות החברתיות. לפיכך, אם אתם רואים שרוב החברה מתנהגת על פי נורמה מסוימת, אך החוק אוסר אותה, דעו שהמחוקק "תפר" את בגד החוק ללא התחשבות במידת החברה. חוק שכזה יגרום לעם סבל ובסופו של דבר יופר על ידו.

דוגמא בולטת לכך היא החוק האוסר שימוש בציוד לקליטת [ערוצי] לווין. היום, בכל מקום בעולם, וגם באיראן, שימוש בצלחות לווין כדי לקלוט אלפי ערוצי טלוויזיה זה דבר נפוץ. באיראן, כשבעים אחוזים מהציבור משתמשים בכך.

ברור שמדובר במצב מופרך כאשר יש מרחק כה אדיר בין החוק הכתוב לבין המציאות בחברה, מצד אחד מציקים לעם (מדי פעם המשטרה מבצעת איסוף צלחות באופן מוסדר או פיראטי) ומצד שני החוק מופר (שימוש ציבורי בצלחות לוויין)... למרות שעברו קרוב ל-25 שנה מאז שאישרו את החוק הזה [איסור השימוש בצלחות לווין] מבט על גגות הבתים של מיליוני איראנים, מראה עד כמה 'החוק הזה שלא מתחשב ב[צרכי] החברה' מיושם בפועל!



החוק מציין ששימוש, העברה, אחזקה, תיקון והתקנה של [צלחות] לווין הם עבירה והגדיר קנסות כספיים ל"עבריינים", כך שאפילו כעת כשאתה קורא על כך, או שאתה עובר על החוק, או שאתה חי בין 50 – 60 מיליון עבריינים!

הסיפור של שימוש ב-VPN דומה לזה. כאשר אתרים ורשתות חברתיות המקובלים על החברה נחסמים מכל סיבה שהיא, וחוסמים ואוסרים להשתמש ב-VPN, ברור שהבגד הזה צר על גוף החברה ולא תהיה ברירה אלא שייקרע כשמספר "העבריינים" בחברה יילך ויעלה!

אם ירצו לאכוף את שני חוקים האלה (לוויינים ו-VPN) יש לעצור ולשפוט עשרות מיליוני איראנים. דבר שהוא גם בלתי אפשרי וגם לא הגיוני.

לכן, תיקון החוקים לפי הצרכים והנורמות החברתיות המקובלות בחברה הוא צורך דחוף של איראן היום.  כל עוד המחוקקים מאשרים חוקים בין ארבע קירות המג'לס תוך התעלמות ממה שקורה בחברה ומחייבים את הרשות המבצעת ואת הרשות המחוקקת ליישם את החוק, בגד החוק לא יהיה מתאים לגוף החברה והתוצאה החשובה ביותר תהיה השחתת עיקרון החוק והטמעת הפרתו."[3]


 



[2]  תסנים (איראן), 15.7.2018

[3] עצר איראן (איראן), 8.7.2018


תגיות