המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראש הדסק הצבאי בסו"י האיראנית תסנים, על האסטרטגיה הטילית החדשה של איראן
25/6/2018

 

ראש הדסק הצבאי בסו"י האיראנית תסנים המקורבת למשה"מ, חוסין דליריאן, על האסטרטגיה הטילית החדשה של איראן

 

הקדמה:

ראש הדסק הצבאי בסו"י האיראנית תסנים המקורבת למשמרות המהפכה, חוסיין דליריאן, הרחיב ב-4.6.2018 בסדרת ציוצים בטוויטר את דברי המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, באשר לאסטרטגיית הטילים של איראן.

 

ב-4.6.2018 נאם המנהיג העליון ח'אמנאי לרגל יום השנה למותו של איתאללה ח'ומיני, ואמר: "צעירינו הצליחו היום להפוך [את איראן] למעצמת טילים אזורית מדרגה ראשונה. האויב יודע שאם ישגר [טיל] אחד, יקבל עשרה [טילים]."[1]

 

מיד לאחר דברי ח'אמנאי, הסביר דאליריאן למה התכוון המנהיג העליון בדבריו והתייחס בציוציו בעיקר לתגובת איראן נגד מטרות בסעודיה ויכולתה להשמידן במכה אחת או שנייה.

 

יודגש כי דליריאן התייחס בדבריו לסעודיה אותה כינה אויב בסדר גודל "גמד" מבחינת איראן, אך לא התייחס לישראל או לארה"ב וליכולתן הצבאית מול איראן.

 

האחראי לענייני מדיניות במשה"מ, גנרל ג'ואני: "לאמריקה היום אין יכולת להילחם באיראן"

ואכן, ב-6.6.2018 ניסה האחראי לענייני מדיניות במשה"מ ויועץ מפקד משה"מ, הגנרל ידאללה ג'ואני, להרגיע את הציבור מפני אפשרות למתקפה אמריקאית או ישראלית על איראן וטען כי אין לשתיים את היכולת לכך. לדבריו, איומיהן נועדו לאלץ את איראן לוותר מרצונה על יכולתה הטילית, אך אין בהם ממש מפני שעוצמתה של איראן כה גדולה עד שארה"ב וישראל חוששות מפני תגובתה. ג'ואני אמר כי "מזה שנים שמדינות המערב, במיוחד אמריקה והמשטר הציוני, משתדלים להשתמש באיומים נגד איראן ולכפות את רצונותיהם עליה, אך למעשה, אין להם כלל היכולת לממש את האיומים נגד איראן והסיבה החשובה ביותר לכך ... היא עוצמת התגובה [הצפויה] ועוצמת הכוחות המזוינים של איראן לתקיפות אפשריות. כל המומחים בעולם מסכימים היום שכל תקיפה צבאית של אמריקה או של המשטר הציוני על איראן, תיענה בתגובה מהירה ונחרצת והתוקפים יהיו המובסים העיקריים. אמריקה והציונים הבינו את המציאות הזו, אך הם משתדלים להראות באמצעות כלי תקשורת, תעמולה ולוחמה פסיכולוגית, שביכולתם לתקוף את איראן...לאמריקה היום אין יכולת להילחם באיראן וגם לא יכולת להתחיל מלחמה חדשה באזור. מצד אחר, הציונים נמצאים בעמדת חולשה בצורה חמורה והם חסרי אונים בעניין הלחימה ב[ציר] ההתנגדות, כל שכן שלא יצליחו לפתוח מלחמה עם איראן העוצמתית." [2]

 

להלן תרגום ציוצי ראש הדסק הצבאי בסו"י תסנים, חוסיין דליריאן בעניין אסטרטגית הטילים של איראן:


האסטרטגיה הטילית האיראנית: איראן מעצמת טילים ראשונה באזור, טיל של האויב ייענה בעשרה

"בפעם הראשונה הגדיר היום המנהיג [ח'אמנאי] אסטרטגיה חשובה מאוד בעניין תגובת [איראן] לכל תקיפה צבאית. האסטרטגיה זו הוצגה תחת הכותרת "שיגור המוני" שהמומחים בעולם יקדישו לה בוודאי תשומת לב. אסביר לכם בשורת ציוצים כדי שתבינו את המשמעות הנכונה של האסטרטגיה הזו:


  

המנהיג אמר היום: איראן הפכה למעצמת הטילים הראשונה באזור, האויב יודע שאם ישגר [טיל] אחד, יקבל עשרה [טילים]'. למרות שמשפט זה קצר יש לו לגמרי הנחת יסוד צבאית וניתן להתרשם ממנו לגבי אסטרטגית הטילים החדשה של איראן.

 

ניתן להבין שני מסרים מהמשפט הזה ...שנאמר ע"י מנהיג המהפכה בתפקידו כמפקד כל הכוחות [המזוינים באיראן]:

 

1.     ל[איראן] יש כמות גדולה של טילים בליסטיים (חיל האוויר של משה"מ)

2.     רצינות איראן בתגובתה לכל סוג של תקיפה צבאית עליה

 

קודם כל הבינו את משמעות המשפט: 'שגרו אחד, תקבלו עשרה'

מבחינה צבאית משמעות המשפט הזה היא שעם ירי הכדור הראשון לכיוונה של איראן, על ידי כל אויב שיהיה, איראן תשגר המוני טילים לעמדות המדינה התוקפת. זה אומר "שיגור המוני" בתגובה לכל תקיפה.

 

המשמעות של שיגור המוני ברורה. איראן הודיעה בעבר שתתקוף את עמדות המדינה התוקפת במדינות האזור. כלומר, אם, למשל, אמריקה תירה כדור אחד לעבר איראן, כל שלושים ושלושת בסיסיה הנמצאים בכעשר מדינות האזור יותקפו על ידי איראן.

 

בנוסף לכך ש"שיגור המוני של טילים" היא אסטרטגיה מרתיעה, יש לה גם משמעות חשובה, כלומר איראן יודעת שלמדינות האזור יש מערכות הגנ"א, אך יש לה אסטרטגיה מפורשת להתמודדות טילית מול התוקף או התוקפים

 

 

המשמעות הברורה ביותר לכך היא: הגם שבשנים האחרונות המדינות העוינות לאיראן רכשו או ייצרו מערכות הגנ"א לא מבוטלות, יש גבול עד כמה המערכות האלה יכולות לשאת תקיפת טילים

 

למשל, סעודיה הנחשבת לאויב "גמד" מבחינת איראן. מערכת פטריוט מרכיבה את [מערך] ההגנ"א שלה. כעת אם סעודיה תשגר כדור אחד לכיוונה של איראן, איראן תתקוף בשלב הראשון כמה בסיסי חיל אוויר חשובים של סעודיה.

 

כמה משגרי פטריוט מוצבים בוודאי בכל בסיס או נמל תעופה, בכללם ריאד. המערכות האלה ינטרלו במצב האופטימי ביותר, בחצי שעה – שעה ראשונה, שלושים עד ארבעים טילים בליסטיים שישוגרו (נניח שזה כך).

מה יקרה אם איראן תשגר 30 טילים נוספים גם בקו האש השני?

 

כעת תבינו טוב יותר מהו [מצב של] "שיגור המוני" –

 

[במצב זה] מערכות ההגנ"א של הבסיס [המותקף] כבר הגיבו לתקיפה הראשונה והם יהיו ריקים מטילים ואיראן כבר תתחיל בגל השני של שיגורים בו זמניים של שלושים-ארבעים טילים נוספים והטילים יגיעו לבסיס הסעודי בפחות מחמש דקות, בעוד לבסיס אין יותר מערכת הגנ"א פעילה.

 

טילי איראן מדויקים מאוד וכאשר יתחיל הגל השני של התקיפות, יושמד בוודאי כל הבסיס וכנראה שגם מערכות ההגנ"א לא יישארו תקינות.

 

מה גם שבשל סיבות שונות, אני מאמין, שכבר בגל הראשון של התקיפות מספר טילים רב יפגעו במטרותיהם הנמצאים בבסיס [הסעודי].

 

צריך מאוד לשים לב לכך שבתקיפות הטילים של תימן על בסיס ריאד ועל עמדות אחרות, סעודיה נאלצה לשגר ארבעה-חמישה טילי פטריוט כדי לפגוע בטיל בורכאן H2 אחד. אם הם יעשו כך בשיגור המוני של טילי איראן, סביר שהבסיס ייהרס [כבר] בגל הראשון של התקיפה

ברור כעת שאם איראן תרצה לפגוע למשל בחמשת בסיסי חיל האוויר העיקריים של הסעודים, היא תצטרך לשגר כ-250 עד 300 טילים. כלומר אותה אסטרטגיה של שיגור המוני שהמנהיג הצהיר עליה היום

 

במשל שהזכרנו, כאשר ניישם את האסטרטגיה הזו, ודאי שביום – יומיים הראשונים של מלחמה מול כל אויב, בכללם הסעודים, מדינה זו תספוג נזק רב.

 

לגבי הסעודים, ניתן לומר שיותר ממחצית, מתוך 300 – 350 המפציצים שלהם, תושמד ביום – יומיים הראשונים למלחמה.

 

אך נקודה נוספת ומאוד חשובה שהמנהיג אמר היום לאויבים במשפט הקצר הזה היא שלאיראן יש מאגר עצום של טילים איכותיים עם דיוק רב וגם יכולת לשגרם בצורה המונית.

זו נקודה מאוד חשובה שלאיראן יש יכולת התמודדות טילית על ידי שיגור המוני של טילים נגד התוקף או התוקפים

נקודה אחרונה: "טילים" הם רק זרוע הגנה אחת של איראן ואם יהיה צורך נדבר גם על כלי הגנה נוספים של איראן

 

מה שברור הוא שאיראן תכננה וייצרה טילים מגוונים עם שימושים שונים והיא #מעצמת טילים מדרגה ראשונה באזור.

 

# עוצמת טילים"[3]


 

 


[1]  אתר המנהיג ח'אמנאי (איראן), 4.6.2018

[2]   פארס (איראן), 6.6.2018  

[3]  טוויטר, 4.6.2018