המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חוקר מצרי: מצרים זקוקה לבסיסים צבאיים מחוץ לגבולותיה, כדי להגן על ביטחונה
14/2/2018


חוקר מצרי: מצרים זקוקה לבסיסים צבאיים מחוץ לגבולותיה, כדי להגן על ביטחונה

ד"ר עמרו עבד אל-סמיע, חוקר מדיני מצרי במרכז אל-אהראם למחקרים אסטרטגיים ובעל טור ביומון הממסדי אל-אהראם פרסם ב-19.11.17, מאמר שבו קרא להנהגה המצרית להקים בסיסים צבאיים מחוץ לשטח מצרים בקרן אפריקה כפי שעושות מדינות רבות. לדבריו, צעד כזה מתחייב בשל האתגרים הניצבים בפני מדינות האזור ובשל החשיבות האסטרטגית של אזור קרן אפריקה עבור מצרים. יצוין כי בחודשים האחרונים היו דיווחים חוזרים ונשנים על אישור שקיבלה רוסיה לעשות שימוש בבסיסי חיל האוויר במצרים ועל הסכם מתגבש בין המדינות שיאפשר שימוש הדדי בבסיסי הצבא שלהן.[1]

 

ד"ר עמרו עבד אל-סמיע[2]


 

להלן תרגום קטעים ממאמרו הנ"ל[3]:

 

"האם מצרים זקוקה לבסיסים צבאיים מחוץ [לגבולותיה]?, לחלוטין כן. את השאלה ואת התשובה הזו עוררו במוחי הדיווחים האחרונים שהודלפו ממפקדת הכוחות האמריקנים באפריקה [USAFRICOM] על מספר החיילים האמריקאים הפועלים בסומליה נגד דאעש ותנועת שבאב אל-אסלאם [כך במקור ומילולית: צעירי האסלאם] הקיצונית[4]. לפני כן, כמובן, עיינתי בידיעות על הקמת בסיסים צרפתיים, סיניים, רוסיים, אמריקנים ותורכיים בקרן אפריקה, שלה חשיבות אסטרטגית עבור מצרים, בהיותה שולטת במיצר באב אל-מנדב החשוב לנו מאוד, משום שהוא הפתח הצר אשר מוביל לים האדום ולתעלת סואץ מדרום.

 

הבסיס התורכי בסומליה למשל, יהיה מקום למגורים ולאימונים של 200 אלף חיילים תורכים ושל עשרת אלפים [חיילים] סומלים. נכון שהמטרה המוצהרת של [הקמתו] היא לרדוף ולכתר את תנועת [הטרור] שבאב אל-אסלאם הסומלית המסונפת לאל-קאעדה ... אולם היעד האמיתי מאחורי [הקמת] בסיס זה היא שליטה על המעברים הימיים בים האדום באופן שיעניק [לתורכיה] יכולת רבה להתפשטות [צבאית] ונוכחות באזורי הסכסוך הגדולים, בדיוק כמו בסיסה בקטר.

 

[נשיא מצרים] אל-סיסי הגדיר את המשימות האסטרטגיות של כוחותינו 'שמירה על הביטחון הלאומי המצרי בתוך מצרים  ומחוץ לה', בתארו את המתקפה האווירית המצרית האחרונה נגד הטרור בלוב. כמו כן, מצרים הגדירה במסגרת מטרותיה האסטרטגיות הגנה על הביטחון הלאומי המפרצי, שאותו תיארה כחלק מן הביטחון הלאומי המצרי, כמו גם משימות רבות מחוץ למצרים הנוגעות להגירה הבלתי חוקית בים התיכון...

 

שאיש לא יאמר לי שהקמת בסיסים צבאיים מצריים מחוץ למצרים איננה חלק מן המדיניות שלנו, שהרי הישארותה הזמנית של מצרים ב[איים שהוחזרו לסעודיה] טיראן וסנפיר הייתה חלק מ[מדיניות זו].

ל[הקמת] בסיסים צבאיים יש מחירים מדיניים וכלכליים שעלינו לשלם, כפי שעשתה רוסיה בהסכם שלה עם דמשק על הקמת שני בסיסים בחמימים ובטרטוס למשך חמישים שנים. מצרים זקוקה לנוכחות צבאית בשטח מפני שהאתגרים הבאים באזור הזה יהיו גדולים מאוד."



[3] אל-אהראם (מצרים), 19.11.2017

[4] הכוונה לארגון הג'יהאד שבאב אל-מג'אהדין ולא שבאב אל-אסלאם