המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר על אהבת החיים ועל אהבת המוות
10/10/2001


מאמר על אהבת החיים ועל אהבת המוות

 

ד"ר עבדאללה אל-נג'אר, בעל טור לענייני דת ביומון המצרי הממסדי, "אל-גומהוריה", התייחס בטורו לסוגיית ההקרבה העצמית במסגרת הג'יהאד בדת האסלאם:

 

"בצדק, המאמינים באללה אינם יראים מאויביהם ואינם פוחדים מ[להיכנס] לג'יהאד. זאת משום שהם מגלים בג'יהאד את עצמם ושוק רווחי למכור בו את חייהם לאללה. משום כך, הניצחון, בהכרח, יהיה לצדם, מאחר שהם מקריבים את חייהם בזול למען אללה.

 

לעומת זאת, אויביהם שומרים על חייהם כדרכם של פושעים. [אללה] כבר אמר עליהם: "תמצאו שהם האנשים השומרים על חיים יותר מכל אדם". המונח "חיים" הובא בפסוק זה ללא יידוע, כדי להצביע על כך שהם שומרים על כל סוג של חיים, אפילו אם מדובר בחיים של השפלה ואומללות. מה שחשוב מבחינתם, זה [להמשיך] לחיות, אפילו אם גורלם הוא [לחיות] חיים משפילים, [שבמהלכם] בועטים בהם ברגליים או מלקים אותם על אחוריהם.

 

מה שמצער הוא ששמירתם על החיים היוותה תמריץ עבורם לבצר את מעמדם באמצעות מדע והמצאות. הם תרו אחר כל האמצעים להגן על חייהם וכדי לכפות על האנושות את רעיונותיהם הנחותים בכח הנשק, בשעה שאנשי האמת [הכוונה למוסלמים] התרשלו בכך; הם לא הצטיינו במדע ולא תרו אחר אמצעים שיהוו ערובה לכך שהם יגברו במאבקם על אנשי השקר [הכוונה לאויבי המוסלמים]. מאזני הכוחות התהפכו, קול השקר עלה על קול האמת, שנחלש עד שקשה מאוד לשמוע אותו.

 

המאמינים אינם מפחדים מן האויב [בשעת] המאבק ואינם שומרים על החיים. אללה הבטיח להם אחד משני דברים טובים: ניצחון או מות קדושים. כל אחד משני החסדים האלו מהווה תקווה גדולה, עד כדי כך שהגבול המפריד בין שני החסדים האלה מתעמעם.

 

לעומת זאת, אויביהם שומרים על החיים כפי שקמצן שומר על כספו. הם אינם נותנים [את החיים] בקלות; הם אינם נכנסים לקרבות בחפשם אחר מות הקדושים; הם אינם מבצעים פעולות כדי [לזכות] במות הקדושים. זהו סוד ניצחון המאמינים על אויביהם, למרות שהמאמינים מעטים והפוליתאיסטים רבים ויש להם נשק וציוד מתקדמים.

 

תהיה זו שגיאה לחשוב שכוח הנשק הוא המפתח לניצחון, שהרי אללה כבר אמר: "כמה קבוצות קטנות גברו על קבוצות גדולות בעזרת אללה" והוסיף: "הו המאמינים, אם תעמדו לצד אללה, הוא יעמוד לצדכם". לו היה הניצחון לצדו של הכוח [הצבאי], לא היה נכתב בקוראן מה שכתוב בו. אללה דיבר כפי שדיבר ודבריו דברי אמת, שאינם בני שינוי".[1]

 



[1] אל-גמהוריה (מצרים), 7.10.2001.