המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר בביטאון חמאס: יש להרחיב את בנק המטרות נגד ישראל אל אינטרסים שלה בעולם
7/2/2018


מאמר בביטאון חמאס: יש להרחיב את בנק המטרות נגד ישראל ולפגוע גם באינטרסים שלה ברחבי העולם

 

ב-21.1.2018 פרסם ביטאון חמאס, "אל-רסאלה", מאמר מאת העיתונאי עמאד עפאנה, המזכ"ל לשעבר של סיעת חמאס במועצה המחוקקת הפלסטינית, שבו קרא לחמאס להרחיב את בנק המטרות שלה ואת זירות הפעולה שלה נגד ישראל. עפאנה טען כי מאזן ההרתעה שהיה קיים במשך זמן רב בין ישראל לחמאס קרס משום שחמאס חדלה להגיב באופן הולם על פעולות התקפיות של ישראל, כגון הפצצת מתקנים, פיצוץ מנהרות וניסיונות חיסול של פעילים בארגון. לדבריו, על מנת להשיב מאזן הרתעה זה על חמאס לשנות את שיטות הפעולה שלה שישראל כבר יודעת לצפות אותן, להגיב על תקיפות ישראליות בדרכים לא צפויות, להרחיב את זירות הפעולה שלה נגד ישראל למקומות נוספים ברחבי העולם, לתקוף מטרות ישראליות בחו"ל ולהעביר את העימות לעורף מדינת ישראל.

 

עמאד עפאנה[1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"כמעט כל המשקיפים מסכימים כי הכיבוש התחיל מזה זמן רב את מלחמתו הרביעית בעזה, אך מבלי להכריז על כך. במהלך החודשים האחרונים רשמו העוקבים אחר הנושא כ-40 מתקפות שערך האויב נגד אישים, אתרים ומשאבים של ההתנגדות ברצועת עזה. תחילתה לא הייתה פשע חיסולו של השהיד מאזן פוקהאא, [במרץ 2017] שבוצע בידי סוכניו [של האויב]... בדיוק כמו שבוצע פשע חיסולו של אל-מבחוח באיחוד האמירויות. הדבר מעורר חששות שמא האויב חוזר על תרחישים דומים בזירות אחרות, כדי לחסל מפקדים של ההתנגדות מבלי לעורר רעש גדול. [זאת], בדיוק כפי שקרה עם ניסיון חיסולו של פעיל החמאס אבו חמזה חמדאן באמצעות פיצוץ מכוניתו בצידון לפני כמה ימים.

 

גם הכרזתו  הרשמית של האויב... על מלחמתו נגד אתרים של ההתנגדות, באמצעות הפצצת המנהרה האסטרטגית שבמזרח רפיח שלטענתו עברה מתחת למעבר סופה, והכרזתו על קיומן של מנהרות נוספות שהוא יודיע על הריסתן בזו אחר זו – לא תהיה סופה של המלחמה [הרביעית שהוא מנהל נגד חמאס].

 

התקופה שבין שני אירועים אלה [קרי, בין חיסול מאזן פוקהאא לבין הכרזת הצבא הישראלי על מלחמה במנהרות חמאס] הייתה גדושה [במתקפות, כמו למשל] הפגיעה במנהרה של הג'יהאד האסלאמי בסוף השנה שעברה, וכן הפגיעות האינטנסיביות בסוף נובמבר ובסוף דצמבר של שנה שעברה באתרים חשובים, במשאבים ובהפתעות אסטרטגיות [שהכינו גדודי עז אל-דין] אל-קסאם [לאויב].

 

שינוי זה של כללי העימות, מ[עימות] חשאי ל[עימות] גלוי, והרחבת מעגל הפגיעה באמצעות הפצצת 'מטרות אסטרטגיות' של ההתנגדות, כפי שכינה אותן הכיבוש, הוא דבר שיש לו השלכות, משום שזהו מעבר משלב של מלחמת מצור, הרעבה וייבוש מקורות [האספקה], אל שיטת המלחמה השקטה. שכן, בעבר קשר האויב את התוקפנות שלו נגד ההתנגדות ברצועת עזה לתגובה על ירי טילים לעבר יישוביו הסמוכים לרצועה, ואילו כעת הוא עובר מתגובה ליוזמה.

 

מאזן ההרתעה - אשר חמאס ניסתה לשמור עליו ביחסיה עם הכיבוש ואשר בא לידי ביטוי באופן המובהק ביותר בתגובה על ההתנקשות במפקד אחמד אל-ג'עברי שהביאה למלחמת 2012 [מבצע 'עמוד ענן'] -  היה צריך להימשך באמצעות תגובה של ההתנגדות על כל כדור שנורה ועל כל פשיטה לרצועת עזה. עם זאת, נראה שהשקט של ההתנגדות, אשר נבע משקיעתה ב'מערכת ההכנה' [קרי: אימונים, חפירת מנהרות וכד'], פיתה את האויב להגביר אט-אט את תוקפנותו, עד אשר העז לקפוץ משלב התגובה לשלב היוזמה. הדבר בהחלט מחייב את ההתנגדות לשוב ולשקם את עקרון מאזן ההרתעה, ולתקן את המאזן ביחסים עם הכיבוש.

 

המשך המצור על עזה, ההכשלה המכוונת של ביצוע הפיוס הפלסטיני על ידי רמאללה [קרי, הרש"פ], והתעמולה מצד כמה מדינות שמטרתה ליצור סביבה עוינת להתנגדות, מחייבים את זרועות ההתנגדות הפרושות באזורים ובמדינות שונות, לחשוב על נקיטת אמצעים ופעולות נועזות יותר ביחסים עם האויב, אשר יוציאו את רצועת עזה מהמצב שבו היא לבדה מנהלת את העימות [נגד ישראל] לטובת פתיחת חזיתות וזירות עימות אחרות, שקטות [יותר], אשר לאויב אין יכולת לשלוח [אליהן] את ידו הארוכה.

 

שיטת הפעולה הרציונלית של ההתנגדות, אשר האויב מסוגל לצפות את מהלכיה ואת צעדיה הבאים באמצעות מחקריו המעמיקים, צריכה להשתנות לטובת תרחישים שבהם יהיה קשה [לו] לצפות את התנהלותה בעתיד. כמו כן יש לערער את ביטחונו של האויב שההתנגדות [מוכנה] לספוג את המכות, זאת כדי למנוע את הרחבת מעגל 'המכות מתחת לחגורה' שהאויב מנחית על ההתנגדות.

 

נראה שפתיחת זירות התנגדות פעילות בגדה המערבית נתקלת בקשיים לנוכח התיאום הביטחוני 'המקודש' בין שלטונות עבאס לישראל, דבר המחייב את ההתנגדות על כל זרועותיה לגייס משתפי פעולה מקרב מנגנוני הרש"פ, כפי שעושה זאת ישראל, וזאת כדי להפסיק את חדירת מנגנוני הביטחון האלה לתוך ההתנגדות ולפגוע בכוחה.

 

על ההתנגדות לנצל את האווירה הציבורית התומכת בהתנגדות ובזכויות של הפלסטינים...  לכיוונים נוספים, מלבד ההפגנות הלא אלימות וההזדהות [עם ההתנגדות] בזירות הווירטואליות, כדי להבטיח העברת מסרים חזקים שיבלמו מאמצים של גורמים באזור המובילים נרמול [של היחסים] עם ישראל והכרה בה. בנוסף, יש להנחית מכות מכאיבות על האויב בבטן הרכה שלו, כלומר [לפגוע] באינטרסים שלו, בהשקעותיו, בפזורה שלו ובנציגויותיו הפזורות בעולם.

 

האויב סומך על כך שהוא יכניע את עזה הנצורה, המורעבת והמותשת, במלחמה מהירה וקצרה שהוא מאיים לנהל נגדה בקרוב, ולכן ההתנגדות צריכה לערער [את האמונה הזאת] באמצעות פעולה מהירה ועל ידי עריכת רישום מחדש של בנק המטרות שלה כדי להעביר את העימות לתוך שטחי האויב וללב הבסיסים שלו, להתנחלויותיו ולשדות התעופה שלו, לא רק בגבול עזה אלא גם בעורף הציוני. ייתכן שדבר זה יאלץ את ההתנגדות להשתמש בקלפים שבמשך זמן רב השימוש בהם נדחה ואשר יכולים לשתק את האויב מבפנים, ודי לחכימא ברמיזא."[2]           

 



[2] http://alresalah.ps, 21.1.2018. יצוין כי יומיים לאחר מכן פורסם המאמר באתר הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אל-דין אל-קסאם: https://www.alqassam.net, 23.1.2018 

תגיות