המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מופתי הרש"פ: לא לסייע לקואליציה נגד הטרור
1/10/2001


מופתי הרש"פ: לא לסייע לקואליציה נגד הטרור

 

בדרשת יום שישי (28.9.2001) קרא המופתי של הרש"פ, שיח' עכרמה צברי, למוסלמים להתנגד  לקואליציה הנבנית נגד הטרור, וקרא שלא לפחד מארה"ב. להלן קטעים מן הדרשה:

 

הו המוסלמים, הוי האחים המאמינים בכל מקום, נביאנו נהג לעסוק בדרשות ימי שישי באירועים השוטפים וכפי שעשה נביאנו מחמד אעשה גם אני ואעסוק בכמה הלכות דתיות הקשורות לאירועים בינלאומיים הנוכחיים בעקבות הפיצוצים שארעו באמריקה ב-11 לחודש זה.

 

ראשית, יש כלל הלכתי הקובע כי [אדם] הינו חף מפשע, כלומר, באיסלאם [אדם] הינו חף מפשע עד שתוכח אשמתו. אסור להטיל אשמה באדם ואח"כ לומר לו "הוכח את חפותך".

ולכן, אנו אומרים לאמריקה: 'אסור להטיל אשמה על אדם לפני תחילת חקירה'. עד עתה הממשל האמריקאי לא יכול להציג הוכחות להרשעת הנאשם בפיצוצים שארעו בניו-יורק ווושינגטון, כי אפשר שיש גורמים נוספים בתוך אמריקה שביצעו פיצוצים אלו. שכן אלה  שהטיסו את המטוסים הינם מקצועיים ובעלי ידע רב מבחינה טכנית.

 

שנית, אללה אומר: 'אין להטיל על אדם אחד נטל של מישהו אחר'. לכן, אסור לנו מבחינה הלכתית להטיל על אדם אחריות למעשה שעשה אדם אחר. אסור מבחינה הלכתית להרוג חפים מפשע, כי המלחמה הכוללת אינה מותירה דבר והיא הורגת חפים מפשע שורפת עצים הורסת בתים וכלכלה.

 

התוקפן לא [יהיה] בטוח בארצו בדיוק כמו זה המותקף. כשם שהרג חפים מפשע באמריקה הינו אסור כן גם הרג חפים מפשע בפלסטין בפקיסטאן, באפגניסטן ובשאר הארצות- אסור.

 

שלישית, נביאנו אומר בחדית' ארוך: 'אסור שמוסלמי יעמוד נגד מוסלמי אחר, נגד דמו נגד רכושו ונגד כבוד [אשתו]'. אסור מבחינה הלכתית שמוסלמי יהרוג מוסלמי אחר. הרג זה נחשב לחטא חמור. יש עשרות פסוקים ומאות חדית'ים האוסרים זאת. חטא חמור עוד יותר הוא שמוסלמי יבקש את עזרתו של מי שאינו מוסלמי כדי להרוג מוסלמי אחר. דבר זה נחשב לכפירה גדולה. אללה אומר ב'סורת הפרה' [בקוראן] כי ה'כפירה הינה חמורה יותר מרצח'. עוד אומר הוא באותה סורה 'הכפירה קשה יותר מרצח'. 'שמרו את מצוות אללה, הוי השליטים, והיו זהירים במעשיכם'.

 

אללה אומר בפסוק אחר: 'ראוי יותר שתחששו מאללה אם [אמנם] מאמינים הנכם'.

בפסוק אחר [הוא אומר]: 'אל תפחדו מהם אלא פחדו ממני, אם [אמנם] מאמינים הנכם'. האמונה היא יסוד היראה והפחד מאללה. אך מי שאינו ירא מאללה הינו מעורער באמונתו או חסר אמונה. מבטחנו במוסלמי ירא אללה שאינו ירא בני אדם, שיהיה ישר ודובר אמת.

 

הו המוסלמים, אחים לאמונה בכל מקום, מעל במת מסגד אל-אקצא המבורך אנו אומרים לאמריקה, למעצמות, ולמדינות שכרתו ברית צבאית, אנו אומרים לכולם: לא למלחמה, כי היא מביאה תלאות על כל האנושות. לא להרג חפים מפשע, לא להרג זקנים, נשים וילדים לא לאפוטרופסות או להתערבות בענייני אחרים, לא לאימפריאליזם,לא לכיבוש. אנו אומרים למוסלמים: 'עליכם להתאחד סביב הקוראן והסונה של שליחו [מחמד]'..."