המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ביטאונו של דאעש: במסגד אל-רודה בסיני מתפללים הצופים "הפוליתאיסטים הכופרים"
26/11/2017


מלחמת החורמה שמנהל דאעש בסיני בצופים

ביטאונו של דאעש: במסגד אל-רודה בסיני מתפללים הצופים "הפוליתאיסטים הכופרים" 


מאת ר. גרין


ב-24 בנובמבר 2017 תקפו מחבלים חמושים את מסגד הכפר אל-רודה, בקרבת באר אל-עבד בצפון סיני, ורצחו למעלה מ-300 איש. מסגד אל-רודה, המשמש את המסדר הג'רירי, הוא אחד ממרכזי הפולחן הצופיים הפופולריים בצפון סיני. תושבי הכפר מוכרים כמי שתומכים במשטר המצרי ומשתפים פעולה עם כוחות הביטחון כנגד דאעש.[1] למרות שאף ארגון לא נטל אחריות לפיגוע החמור בתולדות מצרים, אפשר להניח שארגון המדינה האסלאמית (דאעש) עומד מאחוריו. זאת חרף ההכחשות הנמרצות של תומכיו ברשת.

 

בשנים האחרונות דאעש מנהל מלחמת חורמה נגד הצופים בסיני. אנשי דאעש פוצצו מבנים ומוקדי פולחן של הצופים, התפרצו לטקסים ותפילות שלהם, חטפו חברים במסדרים הצופים כדי "להחזירם בתשובה" ועוד.

צעדים אלו באו לאחר שדאעש הכריז על הזרם הצופי בכלל ועל חברי המסדרים הצופיים בפרט ככופרים, זאת במסגרת מה שהארגון רואה כטיהור חצי האי סיני מתופעות של אלילות ופוליתאיזם.

 

בעבר איים ראש מערך החסבה [משטרת הדת] של דאעש בסיני, כי ארגונו לא יסכים לקיומם של מסגדים צופיים בסיני בפרט או במצרים בכלל. יצוין כי בראיון עמו שפורסם בשבועון הרשמי של דאעש לפני כשנה, צוין מסגד אל-רודה כאחד ממרכזי הצופים בסיני.[2]

 

המסמך שלהלן, הלקוח ממסמך שפורסם על ידי פרוייקט הג'יהאד והטרור של ממרי ביוני 2017, סוקר את המלחמה של דאעש בסיני בצופים.

 

מלחמתו של דאעש בסיני בצופים:

הכרזת המלחמה של דאעש בסיני על הצופים נובעת מעיקרי אמונתו הסלפית. הזרם הסלפי-ג'יהאדי שואף לטהר את האסלאם בכוח מגילויים של מה שנתפס בעיניו כפוליתאיזם הנוגד את עיקרי האמונה המונותאיסטית, ולאור זאת אנשיו פועלים בנחרצות נגד הזרם הצופי. בעיני הסלפים-הג'יהאדיים ואנשי דאעש בתוכם נחשבים הצופים לכופרים באסלאם, במיוחד בשל פולחן הקדושים שנתפס כסגידה לישויות מלבד אללה. בכל מקום בו פעלו החריבו אנשי דאעש באופן שיטתי קברי קדושים, אתרי פולחן ומבנים של מסדרים צופיים.  

 

זירת סיני אינה יוצאת מכלל זה. ב-18 בנובמבר 2016 פרסם "מחוז סיני" תמונות בהן תועדה הוצאתו להורג בעריפת ראש של זקן השיח'ים הצופיים בסיני, סלימאן אבו חראז, שנחטף חודש קודם לכן.[3] התמונות, שעוררו סערה בסיני, במצרים ובעולם הערבי בכלל, היו נקודת ציון נוספת במלחמה המתמשכת של הג'יהאדיסטים בסיני בצופים, הכוללת הרס מבנים, איום על חברי מסדרים צופיים, חטיפה והרג שיח'ים ועוד.

 

הקראת גזר דינם של שיח'ים צופיים לפני הוצאתם להורג



מבנה קבר שפוצץ בידי דאעש

 

ראש מערך החסבה של דאעש בסיני מציין במפורש את מסגד אל-רודה כמטרה של חיילי הח'ליפות

ב-8 בדצמבר 2016 התפרסם בשבועון הרשמי של דאעש אל-נבא ראיון עם ראש מערך החסבה של "מחוז סיני". הראיון, שהתפרסם כמה שבועות לאחר ההוצאה להורג של השיח' אבו חראז, הוקדש ברובו למאבק בצופים.

בראיון הוא פירט את נוכחות הצופים בסיני: "הזרם הצופי בסיני מתחלק לשני מסדרים עיקריים, שהם המסדר העלאוי-אחמדי, והמסדר הג'רירי..." הוא המשיך ופירט: "באשר למסדר הג'רירי, יש לו שלושה מרכזים עיקריים, מסגד אל-ערב באסמאעיליה, מסגד סעוד במחוז אל-שרקיה, הנמצאים במצרים גופא, ובסיני יש לו את מסגד אל-רודה..."

 

הוא נשאל כיצד המג'אהדין בסיני מתמודדים עם הצופים, וכך השיב:

 

"לאחר שהמג'אהדין נלחמו מלחמת ג'יהאד כדי שדבר אללה יהיה העליון ביותר, הם נלחמו בראשי הכפירה ובהם העריצים השולטים שלא על-פי חוקי אללה, המג'אהדין השיגו כוח בחלק מאדמת סיני ונהיו בעלי השפעה שם. הם חתרו להקים את דת אללה בארץ, להסיר את סימני האלילות והג'אהליה [העידן שלפני האסלאם], והיו נחושים בכנות שלא יישארו מסדרים צופיים בארץ שבה הונף נס הג'יהאד. המג'אהדין החלו להטיף לצופים הללו, בין אם הם מנאמני המסדר האחמדי ובין אם הם מנאמני המסדר הג'רירי. כמה מהם נענו להטפה וחזרו בתשובה למן ההתחלה אחרי שהמג'אהדין הבהירו להם את חומרת הפוליתאיזם. אולם כמה מהם העדיפו להתרחק מדת אללה [וסירבו] להיענות להטפה למונותאיזם. בשלב זה התפרשו חיילי דאעש, הקימו מחסומים בדרכים ותפסו את כל ראשיהם וכלאו אותם לצורך החזרתם בתשובה במשך שלושה ימים. אם יחזרו בתשובה [ישוחררו], ואם לאו – יוצאו להורג. השבח לאללה, הם חזרו בתשובה כבר ביום הראשון, ויחד עמם שבו תומכיהם מתעייתם ומכפירתם. זאת לאחר שהמג'אהדין הבהירו להם את האלילות שהם שרויים בה והבהירו להם את חומרתה, השבח לאללה. ישנם כמה מרכזים צופיים אליליים גדולים מחוץ לשלטון הח'ליפות בשטחי סיני ומצרים, והם יהיו ברשות אללה מטרות לחיילי הח'ליפות כאשר הם ישתלטו על השטחים הללו, [מטרות] לפעילות חסבה וג'יהאד למען הוצאת האנשים מן האפילה אל האור."

 

הראיון עם ראש מערך החסבה של דאעש בסיני ובו ההתייחסות למסגד אל-רודה שהותקף ב-24.11



ההתייחסות למסגד אל-רודה במגזין אל-נבא


"אנו אומרים לכל השיח'ים והחברים של המרכזים הצופיים בתוך סיני ומחוצה לה, שאנו לא נתיר את קיומם של מסדרים צופיים בסיני בפרט ובמצרים בכלל. כל שאנו רוצים הוא להנחות אתכם בדרך הישר. אם כן, 'בואו ונאמר דבר בינינו אשר עליו נשתווה: רק את אלוהים נעבוד, ולא נצרף לו כל שותף', ונמסור עצמנו למשפט של הקוראן והסונה. אנו אומרים לכם, לימדו את המונותאיזם ואת האמונה ואת הדברים שמבטלים אותם.[4]

 

לימדו שאלו הנלחמים ג'יהאד למען אללה לא יצאו למלחמה ולג'יהאד אלא כדי לבסס את המונותאיזם ולהסיר את הפוליתאיזם, ושהם הקריבו את דמם כדי להילחם באומות הכפירה היהירות ביותר עלי אדמות. חי אללה, הם אינם חוששים מפני המגנים. דעו שאתם נחשבים עבורנו כפוליתאיסטים כופרים, ושמבחינתנו דמכם טמא ומותר. אולם אנו מטיפים לכם, וקוראים לכם לחזור בתשובה. אנו רוצים שתדבקו באסלאם ובדרך הישר. אנו רוצים שתדבקו בדרכו של חותם הנביאים, מוחמד, ואלו שבאו אחריו..."

 

חברים במסדרים הצופיים מתארים את ההתנכלות של "מחוז סיני"

חבר במסדר צופי בשיח' זוויד סיפר כי העימות של "מחוז סיני" עם הצופים הגיע לשיא בתחילת אוקטובר 2016, כאשר "קבוצה השייכת לארגון המדינה האסלאמית פשטה על מרכזי הצופים בדרום שיח' זוויד ומנעו מהם לקיים טקסי ד'כר ואת כל סוגי הפעילות והטקסים הייחודיים להם. הדבר הגיע לכדי התגוששות וחילופי מכות, מה שהביא לכך שביום לאחר מכן חטפו פעילי דאעש שבעה אנשים מבכירי אחד המרכזים הצופיים." הם דרשו מהם "לבצע את מה שנדרש מהם [קרי לחדול מפעילות צופית]" ואיימו "ליישם את העונש השרעי עליהם, ועל כל מי שיסרב לדרישות." לדבריו, השבעה שוחררו לאחר שנענו לדרישות. למרות זאת, כמה ימים לאחר מכן נחטף השיח' אבו חראז. אחד התושבים סיפר כי חוטפיו של אבו חראז היו שניים מבניו שהצטרפו ל"מחוז סיני"; ועשו זאת שהתרו בו לחדול מקיום טקסים צופיים. אחרים ציינו כי גופתו לא הועברה למשפחתו, מחשש שייבנה ציון קבר עבורו.

 

ההתנכלות לצופים בסיני, בעיקר בעיירה שיח' זוויד והכפרים לידה, באה לידי ביטוי במגוון דרכים: תושבים מספרים על חמושים רעולי פנים שחוטפים את האנשים הפוקדים את הטקסים, מניחים מטעני נפץ מחוץ למסגדי הצופים ומפוצצים מבני קברים קדושים. פעולות אלה נעשו גם באזור ביר אל-עבד, הרחק מערבה מאזור אל-עריש וצפון-מזרח סיני, אזור הפעילות הרגיל של "מחוז סיני". תושב בשם אבו מרואן סיפר כי באל-עריש ירו חמושי "מחוז סיני" במטולי אר-פי-ג'י על מסגד צופי, ושהם "נוהגים לאיים על האנשים שלא לערוך שום טקסים צופיים בתוך המסגדים."[5]

אחד מתושבי סיני סיפר כיצד "קיצונים סלפים" תקפו קבוצת צופים במהלך אחד מטקסיהם במסגד בעיירה שיח' זוויד, איימו להרוג את המשתתפים במידה וישובו לקיים טקסים צופיים והאשימו אותם בכפירה ובאמונה מושחתת. האיש הוסיף: "היינו חייבים להיכנע להם, מה יכולנו לעשות תחת איומי נשק?"[6]

 

חטיפת חברי מסדר צופי


 

פעיל דאעש מעביר דרשה לחברי המסדר הצופי שנחטפו



החזרה בתשובה של צופים - בכוח

נראה שהמקרים שתוארו בידי חברי המסדרים הצופיים בצפון סיני מתוארים בסרט "אור השריעה" שפורסם בידי "מחוז סיני". בסרט מתפאר דאעש  בשיטות האלימות בהן אנשיו נוקטים במסגרת המאבק בצופים. אחד מפעילי מערך החסבה המוצגים בסרט, אבו אל-מצעב אל-מצרי, מכריז: "תופעת הזרם הצופי היא אחת מתופעות הפוליתאיזם והבדעה אשר חיילי הח'ליפות בסיני יצאו נגדן... הדבר הראשון שעשינו מול הצופים הללו הוא לקרוא להם [לדבוק] בייחוד אללה ולנהוג לפי הסונה של הנביא ולנטוש את הפוליתאיזם. כמה מהם נענו לקריאה הזאת, אך כמה מהם המשיכו בפוליתאיזם ובבדעה שלהם. חיילי מדינת האסלאם ניגשו מיד לעצור אותם. תפסנו אותם, וקראנו להם לחזור בתשובה."


בהמשך נראה אחד מבכירי "מחוז סיני"[7] בתדרוך לאנשיו לפני יציאה למבצע של חטיפת צופים לצורך החזרתם בתשובה. הוא אומר להם: "בחסדי אללה, אנו ב"מחוז סיני" מיישמים את חוקי אללה. אנחנו הולכים, אם ירצה האל, אל הצופים הללו, שמייחסים לאללה שותפים, מתפללים [לישויות] מלבד אללה, ומבקשים עזרה [מישויות] מלבד אללה, ומתקשרים עם מי שהם מכנים הצדיקים. הלכנו אליהם בעבר בגישה של הטפה והבהרנו להם שזהו פוליתאיזם. הפעם אנו הולכים אליהם בכוח, משום שהם חזרו לדרכם הזאת למרות שחזרנו על ההבהרה שלנו שזהו פוליתאיזם. נלך אליהם בכוח, ניקח אותם ונקרא להם לחזור בתשובה. נמתין כמה ימים. אם יחזרו בתשובה [מוטב], ואלמלי כן – ייהרגו."

הסרט מראה לאחר מכן חטיפה לילית של קבוצת אנשים שהשתתפו בטקס צופי. הם נלקחו למבנה בו אחד מפעילי דאעש נשא באזניהם דרשה בה הוא מסביר שהם אשמים בכפירה ודורש מהם לחזור בתשובה. בסוף הקטע נראים המשתתפים חותמים על מסמך בו הם מתחרטים על חטאיהם, מתחייבים לנטוש את מנהגי הזרם הצופי ומתחבקים עם פעילי דאעש.

 

 




[1] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.11.2017.

[2] אל-נבא 58, 8.12.2017, עמ' 8-9.

[4] הזרם הוהאבי מונה עשר פגמים באמונה שפוסלים אדם מלהיחשב מוסלמי.

[5] Alaraby.co.uk, 8.12.2016

[6] אל-ערב (לונדון), 25.10.2016

[7] הצילום נעשה בחושך וקולו של האיש עוות בכוונה כדי להגן על זהותו, מה שמלמד על מעמדו הבכיר בארגון.

תגיות