המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עימות במצרים בין מוסד הנשיאות למוסד אל-אזהר
22/8/2017


עימות במצרים בין מוסד הנשיאות למוסד אל-אזהר


מאת כ. מיטל


הקדמה

לאחרונה מתנהלת במצרים מתקפה פוליטית ותקשורתית בהובלת מוסד הנשיאות בראשות הנשיא עבד אל-פתאח אל-סיסי, נגד מוסד אל-אזהר, מוסד הלימוד והסמכות הדתית החשובים בעולם המוסלמי הסוני, ונגד העומד בראשו, השיח' אחמד אל-טיב. מדובר בפרק נוסף במתיחות השוררת בשנתיים האחרונות בין שני המוסדות, על רקע מה שנראה כסירובו של אל-אזהר להיענות לתכתיביו של הנשיא בנושאי דת.

 

המתקפה על אל-אזהר כוללת ביקורת ישירה של הנשיא אל-סיסי כלפי שיח' אל-אזהר ומאמרי ביקורת בעיתונות הממסדית, וכן מהלכים תחיקתיים בפרלמנט, המובלים ע"י מקורבי הנשיא, שתכליתם קיצוץ סמכויותיו של שיח' אל-אזהר. בנוסף, נשמעו גם קריאות לשיח' אל-אזהר להתפטר. עיקר הטענות המופנות כלפי אל-אזהר נוגע לאי התגייסותו למאבק אידיאולוגי בטרור אותו מוביל הנשיא אל-סיסי. נגד אל-אזהר נטען שלא נענה לדרישות הנשיא לקדם את חידוש השיח הדתי במצרים, וסירב להאשים בכפירה את ארגון דאעש, שנטל אחריות לכמה פיגועים במדינה.[1] עוד נטען כלפי אל-אזהר כי תוכניות הלימוד שלו עצמו מעודדות פנייה של צעירים לטרור. ביקורת נוספת הוטחה במוסד על רקע סירובו לשנות את הליכי הגירושין במדינה לפי דרישת הנשיא אל-סיסי.

 

נציגי מוסד אל-אזהר ובראשם השיח' אל-טיב, הדפו ביקורות אלו וטענו כי מדובר בשקרים מכוונים של התקשורת שמהווים פגיעה באסלאם. במטרה להוכיח כי הוא ממלא את תפקידו וכי הוא מוסד אסלאמי מתון, קיים אל-אזהר בחודשים האחרונים ועידות בינ"ל למאבק בקיצוניות, מפגשים עם צעירים וקמפיינים נגד קיצוניות וטרור.[2]

 

יצוין כי חרף הביקורת הקשה נגד מוסד אל-אזהר והעומד בראשו, הוא עדיין זוכה לאהדה ציבורית ולתמיכה ניכרת של חברי פרלמנט רבים.

 

דוח זה יעסוק במתיחות בין מוסד הנשיאות לבין מוסד אל-אזהר כפי שמשתקף בהצהרות של העומדים בראש מוסדות אלה, בפעילות הפרלמנטרית נגדו ובמאמרים בעיתונות המצרית:

 

1. מתיחות בין הנשיא אל-סיסי לשיח' אל-אזהר

כאמור, בחודשים האחרונים ניכרת מתיחות רבה בין הנשיא אל-סיסי לבין שיח' אל-אזהר אחמד אל-טיב, שבאה לידי ביטוי בביקורת שמותח הנשיא אל-סיסי על שיח' אל-אזהר בפומבי וכן בפגישות סגורות. הטענה העיקרית נגד אל-אזהר היא שאינו משקיע את מירב המאמצים על מנת לקדם את סוגיית חידוש השיח הדתי במצרים, שהנשיא הציב כבר בשנת 2014 כמטרה עליונה שיש לקדמה כחלק מהמאבק בקיצוניות ובטרור, וחזר על כך בהזדמנויות שונות.


הנשיא אל-סיסי נוזף מספר פעמים בשיח' אל-אזהר; דיווחים שאיים להחליפו

בעיתונות המצרית התפרסמו לא פעם דיווחים המעידים על חוסר שביעות רצונו של הנשיא אל-סיסי מאי תפקודו של אל-אזהר בעניין. הנשיא הביע את חוסר שביעות רצונו הן בפגישות אישיות עם שיח' אל-אזהר והן באירועים פומביים.

 

בחגיגות לציון הולדת הנביא שנערכו במשרד ההקדשים המצרי ב-1.1.2015, פנה אל-סיסי לשיח' אל-טיב ואמר: "המטיפים אחראים בפני אללה על חידוש השיח הדתי ושיפור תדמית האסלאם. אני אטען נגדכם בפני אללה [ביום הדין אם לא תעשו כן]."[3]

 

בעקבות פגישה בין השניים ב-30.11.16, דיווח היומון העצמאי אל-מצריון על יחסים קרירים בין שני האישים וציין כי הנשיא זעם על כך שאל-אזהר לא יוצא במתקפה חריפה נגד ארגוני האסלאם הפוליטי, ובפרט נגד דאעש והאחים המוסלמים [להלן: האח"ס], ומאידך מתעקש לנקוט עמדה תקיפה נגד השיעים.[4]

 

יצוין כי מדובר בדיווחים מעטים וכי לרוב, מקפיד הנשיא אל-סיסי על כבודו של מוסד אל-אזהר, אך תוך שהוא מבהיר את עמדתו לגבי תפקודו של המוסד. כך, בראיון שהעניק הנשיא לעורכי היומונים הממסדיים במצרים במאי 2017 הוא אמר: "הקו הכללי שלנו הוא לשמור על מוסדות המדינה המצרית, לדרבנם לקיים את תפקידם ולפתחם באופן שיהלום את האתגרים והסכנות שעומדים בפנינו. לאל-אזהר יש מעמד עצום במצרים ומחוצה לה, ולכן אנו מתעקשים על כך שיקיים תפקיד זה, שכן האזור והעולם זקוקים לכך".[5] באירוע לציון לילת אל-קדר [לציון הלילה אשר לפי האמונה המוסלמית הורד בו הקוראן מהשמיים] ב-21.6, שיבח הנשיא את היותו של אל-אזהר מקור לגאווה ואת תפקידו לאורך למעלה מאלף שנים, אולם בה בעת חזר שוב על הצורך בחידוש השיח הדתי שהגדיר כ"עניין של חיים או מוות עבור העם והאומה".[6]

 

ב-26.7.17, ארבעה חודשים לאחר הפיגועים בכנסיות בטנטא ובאלכסנדריה ב-8.4.17, אישר את הנשיא את החלטתו להקים  "מועצה עליונה למאבק בקיצוניות ובטרור", שהוא יעמוד בראשה וחברים בה יו"ר הפרלמנט, ראש הממשלה, שיח' אל-אזהר, הפטריארך הקופטי, שרים שונים, ראש מנגנון המודיעין הכללי, ראש רשות הפיקוח המינהלי וכן אישי ציבור כמו המופתי לשעבר עלי גומעה ועוד.[7] למרות ששיח' אל-אזהר חבר במועצה, אנשי תקשורת מצרים המקורבים למשטר פירשו את ההחלטה כפגיעה בסמכויות מוסד אל-אזהר והיו אף שטענו כי מדובר בהוכחה ל"מותו" של אל-אזהר. לדבריהם משמעות ההחלטה היא שמוסד הנשיאות החליט לפעול בעצמו בסוגיית חידוש השיח הדתי מבלי לחכות למשרד ההקדשים או לאל-אזהר.[8]

 

מחלוקת חריפה נוספת התפתחה בין הנשיא לשיח' אל-אזהר באשר לסוגיה הלכתית - נושא הגירושין בעל פה. גם בסוגיה זו הפנה הנשיא אל-סיסי נזיפה פומבית נוספת לשיח' אל-אזהר בעת נאומו בחגיגות יום השוטר שנערכו ב-24.1.17, באומרו לשיח' אל-אזהר בפניו: "עייפת אותי, ידידי".[9] בנאומו קרא הנשיא אל-סיסי להפסיק את הליך הגירושין בעל פה הנפוץ במצרים ולעגן בחקיקה את תיעודו, וזאת על מנת לצמצם את היקפי התופעה במצרים.[10] בתגובה מיהר חבר הפרלמנט עמר חמרוש להכין הצעת חוק המסדירה עניין זה.[11]

 

דרישה זו של הנשיא אל-סיסי שזכתה לתמיכה גם בתקשורת המצרית, נתפסה על ידי מוסד אל-אזהר כפגיעה באסלאם, כניסיון לחלן את מצרים וכניסיון לעקוף את סמכויותיו של המוסד כך, מועצת גדולי חכמי ההלכה של אל-אזהר פרסמה הודעה שבה הבהירה כי "מתוקף אחריותו ההלכתית של אל-אזהר ומעמדו בקרב האומה המצרית כפי שקובעת החוקה המצרית" המועצה קיימה בחודשים האחרונים כמה מפגשים כדי לדון בסוגיות חברתיות עכשוויות ובהן גם סוגיה זו של הגירושין בהקשר ההלכתי, והחליטה כי הדבר מותר. בכך למעשה הדגישה המועצה כי מוסד אל-אזהר הוא בעל הסמכות להכריע בענייני ההלכה האסלאמית.[12] ד"ר יחיא אסמאעיל, יו"ר חזית חכמי אל-אזהר, אמר: "המלחמה נגד האסלאם ופסיקותיו היא מלחמה ישנה. ישנו קמפיין ממושך ומכוון להפוך את מצרים לחילונית...". הוא הוסיף: "זוהי מזימה נגד האסלאם והנחיותיו... הפסיקות והתנאים לגבי הגירושין ידועים... המשחק של תיעוד הגירושין הוא משחק ישן שמאחוריו עמדו אנשי דת נוצרים שניסו לשכנע לגביו כמה מהנשיאים..."[13] גם אחמד כרימה, מרצה באל-אזהר, מתח ביקורת על הדרישה של הנשיא, באומרו: "מי יצליח לבטל זאת [את הגירושין בעל פה]? רק אללה או שליחו...".[14]

 

לאחר הסערה התקשורתית שהתעוררה בשל סוגיית הגירושין, ניסו שני הצדדים להרגיע את הרוחות ולהציג חזות של יחסים תקינים. ב-26.2.17 נפגש הנשיא אל-סיסי עם שיח' אל-אזהר והדגיש כי אל-אזהר הוא המגדלור של האידיאולוגיה האסלאמית המתונה.[15] מוחמד עבד אל-סלאם, יועצו של שיח' אל-אזהר, הכחיש כי ישנה מחלוקת בין אל-אזהר למוסד הנשיאות.[16]

 

צעדים נגד אל-אזהר: הצעת חוק לקצץ בסמכויות שיח' אל-אזהר וועדה לבחינת תוכניות הלימוד במוסד

אחד הביטויים לכעס על מוסד אל-אזהר הם הצעדים שננקטו לאחרונה גם ברמה הפרלמנטרית נגד מוסד אל-אזהר והעומד בראשו השיח' אל-טיב, בניסיון לצמצם את סמכויותיו ולהגביל את עצמאותו. לאחרונה, הציע חבר הפרלמנט מוחמד אבו חאמד, המוכר כתומך בנשיא אל-סיסי לשנות את חוק אל-אזהר - חוק שנחקק ב-1961 ומסדיר את פעילותו וסמכויותיו של מוסד אל-אזהר ושיח' אל-אזהר. הצעת החוק זכתה לגיבוי יו"ר הפרלמנט, עלי עבד אל-עאל, שטען כי בהצעת החוק אין משום פגיעה באל-אזהר.[17]

 

מעיקרי הצעת התיקון לחוק שהגיש אבו חאמד ניכר כי מטרתה להגביל את סמכויותיו של שיח' אל-אזהר ולהגביר את השליטה במוסד זה. כך למשל, בסעיף 2 בהצעת החוק נקבע כי שיח' אל-אזהר הוא האימאם הגדול של כל אנשי דת האסלאם והוא מייצג את המוסד, אולם נכתב עוד כי כהונתו תימשך שש שנים והוא יוכל להיבחר לכהונה נוספת אחת בלבד. זאת בעוד שבחוק מ-1961 אין כל התייחסות להגדרת תקופת כהונתו של השיח', כמו כן, על פי הצעת החוק של אבו חאמד בחירת המועמדים למשרת שיח' אל-אזהר אינה בסמכות בלעדית של המועצה העליונה של גדולי חכמי ההלכה של אל-אזהר, כפי שהיה עד היום, אלא תהיה משותפת לה ולאקדמיה למחקרים אסלאמיים השייכת לאל-אזהר. כמו כן, על פי סעיף 5 בהצעת החוק החדשה, במקרה שהשיח' לא מבצע את תפקידו כראוי, הוא יופנה לוועדת חקירה שמורכבת משבעה מבכירי חברי מועצת גדולי חכמי ההלכה של המוסד, וזאת על בסיס החלטה של שני שליש מחברי המועצה. בפני ועדה זו ניצבות שלוש אפשרויות: להזהירו, לנזוף בו, או לשלול את סמכויותיו. גם במקרה זה מדובר בחידוש, שכן בחוק המקורי משנת 1961 אין כל התייחסות לאפשרות ביצוע ביקורת פנימית כלפי שיח' אל-אזהר.[18]

 

לפי סעיף 8 בהצעת החוק הנשיא ימנה אימאם ודרשן למסגד אל-אזהר מבין שלושה מועמדים שתציע מועצת גדולי חכמי ההלכה[19]. כמו כן, המועצה העליונה של אל-אזהר היא שתגדיר את הנושאים בהם יעסקו דרשות יום השישי במסגד אל-אזהר וכן את תקנון הפעילויות הדתיות, החברתיות והתרבותיות במסגד. יצוין כי בהגדרה הכללית של מהות תפקיד אל-אזהר יש תוספת להגדרה המקורית שעוסקת בחשיבות תפקידו של המוסד בפיתוח השיח הדתי באופן שיבליט עקרונות אנושיים ויאחד את האומה האסלאמית ויפגע במקורות השיח הקיצוני שמעניק פרשנות גסה לדת.[20]

 

בהתייחסו להצעת החוק, אמר אבו חאמד, כי לא ייתכן שבמצב הקיים כיום לא ניתן להדיח את שיח' אל-אזהר בהדגישו כי שלושה חברים בכירים במועצת גדולי חכמי ההלכה של אל-אזהר הם אנשי אח"ס.[21]

צעד פרלמנטרי נוסף שננקט נגד מוסד אל-אזהר נוגע לתוכניות הלימוד שלו. יו"ר הוועדה לענייני דת בפרלמנט, חבר הפרלמנט אוסאמה אל-עבד, אמר כי הוועדה הקימה קבוצת עבודה לבחינת תוכניות הלימוד במוסד במסגרת תהליך חידוש השיח הדתי במצרים.[22]

 

חרף הצעת החוק של אבו חאמד ובדיקת תוכניות הלימוד, ניכרת אהדה רבה כלפי שיח' אל-אזהר בפרלמנט.

הצעת החוק  של אבו חאמד זכתה לביקורת מצד כמה מחברי הפרלמנט שטענו כי לא ידעו שהחוק פוגע במעמדו של שיח' אל-אזהר ועל כן משכו חתימתם מההצעה. בנוסף, חבר הפרלמנט אוסאמה שרשר ניסח מזכר ליו"ר הפרלמנט המצרי, בחתימת רוב של 406 חברים, שבו דרש להתנגד להצעת החוק ולא להעלותה בשל פגיעתה הברורה באחד ממוסדות החברה המצרית. לדבריו, אל-אזהר הוא קו אדום כמו הצבא והדחת השיח' היא בבחינת כפירה.[23] חבר הפרלמנט אבו חאמד מצדו דחה בקשה של כמה חברי פרלמנט לחזור בו מהצעת החוק ואמר כי ינסה להשיג תמיכה של חברי פרלמנט נוספים ולהגישה בשנית במושב הבא של הפרלמנט.[24] בהקשר זה, מקורות פרלמנטריים חשפו ליומון המצרי אל-שורוק כי גורמים בכירים במדינה הורו להפסיק את הוויכוח לגבי הצעת חוק זו.[25] אולם, אבו חאמד הדגיש שוב בהזדמנויות נוספות כי בכוונתו להגיש את הצעת החוק וכי יש לו חתימות של 80 חברי פרלמנט שתומכים בה.[26]

 

ב-9.5.17 נפגשה עם השיח' משלחת של חברי פרלמנט מצרים והשיח' הודה להם על פעילותם נגד מי שמנסה לפגוע במוסד אל-אזהר והזהיר כי כל פגיעה במוסד זה היא פגיעה בתפקידה של מצרים בהגנה על האסלאם ומתינותו.[27]

 

ביקורת בתקשורת על כך שאל-אזהר אינו פועל נגד הטרור וקריאות להתפטרות שיח' אל-אזהר

התקשורת הממסדית מיהרה להתייצב לצד הנשיא ופתחה במתקפה חריפה נגד אל-אזהר שבאה לידי ביטוי בפרסום עשרות מאמרים בעיתונות המצרית שתקפו את אל-אזהר בכמה נושאים: סירובו להאשים בכפירה את דאעש, תוכניות הלימוד שלו, שלטענתם, מעודדות קיצוניות ואף טרור, וכן התבטאויות קיצוניות של כמה מאנשי אל-אזהר, שכללו גם האשמות בכפירה נגד נוצרים[28] ונגד הוגה הדעות המצרי אסלאם בוחירי.[29]

 

כך למשל, אחמד עבד אל-תואב, בעל טור ביומון הממסדי אל-אהראם פרסם כמה מאמרים שבהם תקף את מוסד אל-אזהר בטענה כי זה אינו מיישם את הנחיית הנשיא אל-סיסי לקדם את חידוש השיח הדתי במצרים. הוא כתב: "מבלי ללכת סחור סחור [אומר] שמוסדות הדת לא עשו ולו צעד רציני אחד כדי להיענות לקריאה של הנשיא אל-סיסי [לחולל] מהפכה דתית... חלפו למעלה משנתיים מאז קריאתו של הנשיא [לחולל מהפכה דתית], שהתקבלה בברכה על ידי אנשי אל-אזהר, אך הימים [שחלפו] הוכיחו כי הגמישות שהם גילו [כלפי קריאתו] הייתה [רק] כדי שהגל יעבור [מעליהם] בשקט..."[30]. במאמר נוסף  כתב אל-תואב: "חכמי הדת של אל-אזהר מיהרו לברך על קריאתו של הנשיא [אל-סיסי] למהפכה [בשיח הדתי], אולם זה לא תורגם למעשים בפועל. יתרה מכך, הפעילות [של אל-אזהר] במשך יותר משנתיים הייתה בכיוון ההפוך – מתקפה חסרת רחמים נגד מי שדעתו שונה מבלי להסס להשתמש בנשק ההאשמה בכפירה, הגשת תביעות משפטיות שהובילו כמה [אנשים] אל מאחורי הסורגים בהסתמך על חקיקות שההנחה לגביה והיתה שיש לתת קדימות לשינוין, כדי שיתאימו לחוקה החדשה, וכדומה..."[31]

 

מוחמד אל-באז, עורך היומון המצרי הממסדי אל-דוסתור, קרא לשיח' אל-אזהר להתפטר. במאמר שפרסם ב-26.1.17 כתב: "הניסיון הפוליטי מאז 2011 הוכיח כי ד"ר אל-טיב אינו האיש המתאים למשרת שיח' [אל-אזהר]... אני מאמין לכנות כוונותיו של ד"ר אל-טיב להרחיק את מוסד אל-אזהר מפעילות פוליטית, אבל האם הוא עשה זאת בפועל?...

 

הוא שיקע את עצמו בפעילות פוליטית, נכנס למאבקים וצידד בדעות שלא היו לטובת האינטרס העליון של המדינה. הוא העניק את הגנתו לאנשים שהוא יודע היטב כי הם תומכי תנועת האחים המוסלמים שמסתובבים בלשכתו והגן עליהם בכל כוחו ומרצו. במקום להיענות לקריאה לחידוש השיח הדתי, הוא המשיך בפעילותו להציב מכשולים בפני קריאה זו...

 

אני דורש משיח' אל-אזהר להגיש את התפטרותו מתוך חיבה [כלפיו] ולא מתוך שנאה, מתוך דאגה לו ולא מתוך זלזול ביכולתו... אני מפציר בו להיענות למה שאנו דורשים ממנו ולא להטות אוזן לפמליה שמקיפה אותו שרוצה שיישאר בתפקיד לטובת האינטרסים שלה עצמה ולא לטובת האינטרסים שלו."[32]

 

המתקפה על מוסד אל-אזהר והעומד בראשו  הסלימה מאוד בעקבות הפיגועים בכנסיות בטנטא ובאלכסנדריה, שכן עיתונאים רבים ראו באל-אזהר אשם בפיגועים בשל סירובו להאשים את דאעש בכפירה. כך  ב-14.4.17 פרסם היומון אל-יום אל-סאבע, שיו"ר מועצת המנהלים שלו ח'אלד צלאח, מקורב למשטר אל-סיסי, כתבה שכותרתה: "מדוע חושש אל-אזהר מהמלחמה נגד הטרור ומחידוש השיח הדתי... אל-טיב מתנגד לפשעי דאעש אך ממאן להאשימו בכפירה..."[33]

 

כותב מצרי: טיהור אל-אזהר מהקיצוניות הכרחי

במאמרים רבים נטען כי אל-אזהר מלא באנשי דת בעלי השקפות קיצוניות. סיד עבד אל-מגיד, בעל טור ביומון הממסדי המצרי אל-אהראם, כתב שבמוסד אל-אזהר יש רוב קיצוני שמקבל חסות מהממסד, וקרא לטהרו:

"נכון שיש [באל-אזהר גם] אנשים נאורים, אבל הם מיעוט אל מול רוב מוחץ שיש בידו להטיל אימה, להאשים בכפירה להעניק שטרי מחילה. הללו מקבלים הגנה מכמה מנגנונים ומתארחים [בכלי] תקשורת ממשלתיים חולניים. על כן, טיהור אל-אזהר הפך להיות צורך הכרחי שאינו סובל דיחוי... למרות שאינני מסכים עם חה"פ אבו חאמד, אני תומך  לחלוטין במאמציו להגביל את תקופת כהונתו של שיח' אל-אזהר [אחמד אל-טיב], כל עוד הוא לא מצליח לתקן את המעוות [ולחדש את השיח הדתי], כדי שיפנה את מקומו לאחר שאולי יעשה את המוטל עליו..."[34]


כתבת אל-יום אל-סאבע[35]

 

כותבת מצריה: אל-אזהר ממאן להאשים את דאעש בכפירה אך עושה זאת כלפי הקופטים

סחר אל-געארה, בעלת טור ביומון המצרי אל-מצרי אל-יום, טענה כי אנשי הדת מאל-אזהר הרואים בנוצרים כופרים, כדוגמת  ד"ר עבדאללה רושדי (וראו הערה 28), משקפים למעשה את עמדת שיח' אל-אזהר. היא כתבה:"...כך, בעזות מצח רקד ד"ר עבדאללה רושדי, נער אל-אזהר המפונק, על דם קורבנות [הפיגועים] בכנסיות מאר ג'רג'ס בטנטא ומאר מרקס באלכסנדריה... רושדי לא התרחק מהקו של אל-אזהר והלך בדרכו של האימאם הגדול [שיח' אל-אזהר] שהביע בעבר אותה דעה ואמר: 'כן, הם [הנוצרים] כופרים משום שהם לא מאמינים במוחמד ולא בקוראן, ובהיבט הזה הם נחשבים לכופרים מבחינתי. אולם, מכיוון שאני כמוסלמי לא מאמין בשילוש הקדוש ולא בנצרות כפי שהיא כעת, [גם] אני נחשב כופר מבחינתם'[36]...

 

את דאעש אל-אזהר לא מאשים בכפירה... אבל הקופטים – הם בבחינת אסירים במולדת פצועה, שקל לגרשם מבתיהם, לקחת בשבי את נשותיהם, לפוצץ את כנסיותיהם, להשפילם ולהרחיקם מהנהגת המדינה [בהתבסס] על חוק האסלאם [לפיו]: 'כופר לא ישלוט במוסלמי'..."[37]


כותבים מצרים: אנשי אל-אזהר תומכים באח"ס ובווהאביה

טענה נוספת שחזרה בלא מעט מאמרים הייתה כי רבים מאנשי אל-אזהר הם קיצונים, תומכי תנועת האח"ס  ותומכי הזרם הווהאבי. כך למשל, עלי אל-פאתח, בעל טור ביומון אל-מצרי אל-יום, התייחס במאמרו ל"התפשטותה של הסלפיה הווהאבית באל-אזהר ומחוצה לו תחת חסותם של מנגנוני המדינה". הוא הוסיף כי אל-אזהר מחבק את מנהיגי הסלפיה הווהאבית והאידיאולוגיה הקיצונית.[38]

 

הכותב ח'אלד מונתצר, כתב ביומון אל-וטן: "אמרנו וחזרנו והבהרנו שוב ושוב כי אין יריבות ואין מערכה נגד אל-אזהר כישות היסטורית, אלא עם הזרם הווהאבי שרוצה לחטוף אותו".[39]

 

העורך בפועל של היומון הממסדי אל-יום אל-סאבע, דנדראוי אל-הראוי, כתב: "עבאס שומאן [סגנו של שיח' אל-אזהר] והאיש החזק בקרב אנשי הדת  אשר שולט בהנהלת הישות שהעולם מחשיב כמגדלור האסלאם המתון, אינו היחיד שהצהיר על הזדהותו עם תנועת האחים המוסלמים ונשיאם מוחמד מורסי. בנוסף אליו ישנם ארבעה אחרים, שאינם פחות חשובים ובעלי סמכות ממנו... לצד עשרות של אוהדים ומזדהים וחברי אוניברסיטת אל-אזהר".[40]

 

גם אחמד עבדו מהר, חוקר מצרי, טען בעקבות הפיגועים בכנסיות ב-8.4 כי הסלפים והווהאבים השתלטו על אל-אזהר.


 

2. אל-אזהר הודף את הביקורת נגדו; כותבים מצרים יוצאים להגנתו

אל-אזהר, השיח' אחמד אל-טיב ונציגיו דחו את ההאשמות המופנות כלפי המוסד. בדרשה השבועית שהוא מעביר בערוץ הטלוויזיה המצרי,  אמר השיח' אל-טיב, כי כמה כלי תקשורת מנהלים קמפיין נגד אל-אזהר וישנם גורמים הפועלים בכוונת מכוון כדי לפגוע בשורשי האומה, ובראשם מוסד אל-אזהר, בציינו כי אל-אזהר הוא גורם של יציבות בחברה המצרית ובכל החברות האסלאמיות. הוא אמר: "המוני העם - ולא כל שכן החוקרים והמומחים – חשים כעת שמתנהל קמפיין מכוון מצד כמה מכלי התקשורת נגד אל-אזהר. שתי קבוצות מנהלות את הקמפיין הזה: אלו שיודעים כי מה שהם מפיצים בתוכניות שלהם בנושא זה אינו אמת ואין לו שחר, אך זוהי הזדמנות בנסיבות האלה למשוך צופים ולהגדיל את כמות הפרסומות. כלומר, הקריטריון שמנחה אותם הוא האינטרס הכספי שמטרתו רווח... מידי לילה מתבצעת הונאה תודעתית, משום שכשהצופה שומע כל הזמן, וביותר מתוכנית אחת, כי תוכניות הלימוד של אל-אזהר [מפיצות] טרור וכי הוא זה שמצמיח את הטרוריסטים, זה מושך את תשומת לבם של האנשים... הקבוצה השנייה של אלו שתוקפים את אל-אזהר בכמה מכלי התקשורת היא קבוצה ממומנת ומאורגנת שמפברקת עימותים בין העקרונות האידיאולוגיים וההלכתיים של חברות לבין התרבות החומרית החדשה כדי לממש תוכניות מחושבות שמטרתן להרוס כל דבר אותנטי באומה הזו ובראש ובראשונה את אל-אזהר."[41]

 

בהתייחסות נוספת במהלך כינוס "חכמי ההלכה של המזרח והמערב" שהתקיים באל-אזהר ב-26.4, הזהיר אל-טיב מפני שקריה של התקשורת שקושרת בין הטרור לאסלאם ומאשימה את האסלאם ואת אל-אזהר בעמידה מאחורי שני הפיגועים האחרונים בכנסיות.[42]

 

אנשי אל-אזהר דחו את הטענות כי תוכניות הלימוד של המוסד מעודדות קיצוניות ואלימות: בהודעה של

מועצת גדולי חכמי ההלכה של אל-אזהר נכתב: "האמת שלה מתכחשים אויבי האסלאם, ויתרה מכך אויבי אל-אזהר, היא שתוכניות הלימוד של אל-אזהר כיום הן אותן תוכניות של אמש..."[43]

 

חבר מועצת גדולי חכמי ההלכה של אל-אזהר, ד"ר אחמד עמר האשם, הבהיר כי במוסד אל-אזהר או בספריו אין שום קריאה לקיצוניות, אלימות או טרור וכי כל הביקורת נגד המוסד איננה נכונה.[44]

 

עורך יומון מצרי: אי אפשר להטיל על אל-אזהר את האחריות להתפשטות הטרור והקיצוניות

גם בתקשורת היה מי שקם להגן על אל-אזהר. אכרם אל-קצאצ, עורכו בפועל של היומון המצרי המקורב למודיעין המצרי, אל-יום אל-סאבע, טען כי לא ניצן להטיל על אל-אזהר את האחריות לטרור, שכן הטרור והקיצוניות הם תוצאה של נסיבות כלכליות, חברתיות ותרבותיות משנים עברו. הוא כתב: "הגדרת העקרונות המנחים של הבנת הקשר בין האסלאם לבין המדינה עשויה להוות פתרון טוב יותר מאשר כניסה להתנצחויות ולתקיפה של אל-אזהר והטלת האחריות לטרור ולקיצוניות עליו. מוטב לקיים עימות ודיבור גלוי לב בין כל הגורמים הפוליטיים והתרבותיים והחברה. כל הסימנים מעידים על כך שהטרור, העדתיות והשנאה, כולם תוצאה של דברים שהצטברו במשך עשרות שנים, מסיבות רבות, ובהן [סיבות] פוליטיות, כלכליות, חברתיות, חינוכיות ותרבותיות. אי אפשר גם להתעלם מהרעיונות המיובאים שנולדו בחברות אחרות, בעלות הרכב דתי ואתני שונה...

 

אי אפשר להטיל על צד אחד את האחריות לשנאה, לעדתיות ולטרור. חשוב לבחון את הנסיבות ואת אופן צמיחתם של ארגוני הטרור כמו דאעש ודומיו ואת מידת השפעתם מתיאוריות שקשורות באופן תיאורטי לאסלאם, אולם בתוכנן אין להן שום קשר לדת. ההוכחה היא כי עיראק המשיכה במהלך עשורים רבים לאחר עצמאותה להתקיים ולהכיל פלורליזם דתי ואתני, ו[שד] העדתיות התפרץ רק לאחר המתקפה האמריקאית... כל זה מחזיר אותנו לכך שהטלת האחריות לקיצוניות על אל-אזהר היא הגזמה והתעלמות מסיבות וגורמים רבים [לה]..."[45]

 

כותב מצרי: מעמדו של אל-אזהר עצום ויש לתמוך בו

עמאד חג'אב, בעל טור ביומון המצרי אל-אהראם, טען כי במקום למתוח ביקורת על אל-אזהר יש לתמוך בו לאור הסכנה הנשקפת לדת האסלאם ולתדמיתו בעולם. הוא כתב:

 

"מעמדו של כבוד האימאם הגדול שיח' אל-אזהר המכובד הוא עצום ורם בליבותיהם של המוסלמים הסונים... ברחבי העולם ולא רק במצרים... מעמדו של האימאם הגדול השיח' ד"ר אחמד אל-טיב הוא המעמד שהולם את השיח'ים הגדולים של אל-אזהר שהביאו ל[מוסד] אל-אזהר המכובד הרבה מן הידע, המחשבה, הניסיון והצניעות שלהם...

 

הביקורת הנוכחית החריפה וההתקפה בשיח של אזרחים פשוטים ושל אמצעי התקשורת מופנית נגד התפקיד שממלא [מוסד] אל-אזהר [בכלל], ואינה מצטמצמת רק לשיח' אל-אזהר – בשל התעצמות הסכנה שנשקפת לדת האסלאם ולתדמיתו בעולם. [סכנה אשר] קשורה גם לעלייה בהיקף הקיצוניות והקנאות ולהופעתם של ארגונים שזורעים טרור ושופכים דמים [תוך שהם] נושאים בדגל האסלאם, ואשר נתמכים וממומנים בידי מדינות וארגוני מודיעין. האתגר הגדול הזה מצריך תמיכה באל-אזהר במקום להאשימו בייצוא טרור וטרוריסטים."

 

לצד תמיכה זו באל-אזהר, חג'אב לא חסך ביקורת גם מאנשי אל-אזהר וקרא להם לנקות את תוכניות הלימוד. הוא כתב: [יש צורך] במאמץ דומה מצד אנשי אל-אזהר למלא תפקיד גדול וחיוני על בסיס צרכי השעה ולהציג גישה לרפורמה ולחידוש השיח הדתי וכן לניקוי תוכניות הלימוד כדי לשמור על מעמדו של האסלאם".[46]

 



[1] את המונח "חידוש השיח הדתי" טבע לראשונה עדלי מנצור, שכיהן כנשיא הזמני של מצרים לאחר הדחת משטר האח"ס ב-2013 ופירושו הוא תיקון ההבנה השגויה של משמעויות ההלכה האסלאמית בחברה המצרית כדי לחסל את תופעת התפשטות הקיצוניות והטרור. על קריאתו של הנשיא אל-סיסי לאל-אזהר לחידוש של השיח הדתי ועל הביקורת על חוסר תזוזה בנושא ראו דוחות ממרי: המחלוקת סביב הקמפיין ל"חידוש השיח הדתי במצרים";  שלוש שנים לשלטון אל-סיסי – אתגרים מבית ומחוץ; כותב באל-אהראם: חכמי אל-אזהאר ממשיכים בדרכם הקיצונית.

על סירובו של אל-אזהר להאשים את דאעש בכפירה ראו דוח ממרי. יצוין כי לאחרונה הייתה התבטאות של מוחמד זכי, מזכ"ל הוועדה העליונה לדעווה (הטפה למען האסלאם) באל-אזהר שעשויה להעיד על שינוי מסוים בעמדת המוסד בנושא. בתשובה לשאלת עיתונאי בדבר אפשרות להאשים בכפירה את שני הטרוריסטים המשתייכים לדאעש, אשר פוצצו עצמם בכנסיות טנטא או אלכסנדריה, אמר זכי ב-14.4 כי מתאבד השייך לארגון קיצוני הוא כופר אם הוא מאמין שההלכה האסלאמית מתירה רצח זה. הוא הדגיש כי אל-אזהר מאשים בכפירה רק על בסיס עקרונות ותנאים מסוימים, ואמר: "אם הוא [המחבל] החשיב את הרצח למותר, אז הוא כפר, ואם הוא חשב שזו פעולה שההלכה מתירה, אז הוא כפר; אם הוא חשב כך והקריב נפשו למען כך, אז הוא כפר במה שהורד לנביא מוחמד.. ".על כך ראו http://www.alarab.co.uk, 17.4.2017. יחד עם זאת, מדובר בהתבטאות בודדת שבכירי אל-אזהר לא חזרו עליה עד כה. יצוין כי שלושה חודשים קודם לכן זכי עצמו אמר בראיון קודם, כי אל-אזהר לא יכול להאשים את דאעש בכפירה. על כך ראו http://www.albawabhnews.com, 6.1.2017.

[2] על שיח שמקיימים נציגי מוסד אל-אזהר עם צעירים במחוזות השונים ראו אל-וטן (מצרים), 7.12.2016, על קמפיין של המוסד תחת הסיסמה: "לא לאלימות ולא לדם" בשיתוף עם משרד הצעירים ראו אל-מצרי אל-יום (מצרים), 14.12.2016, על ועידה בינ"ל באלכסנדריה בחסות אל-אזהר ראו אל-אהראם (מצרים), 21.1.2017

[3] אל-וטן (מצרים), 1.1.2015

[4] אל-מצריון (מצרים), 1.12.2016. זו היתה הפגישה הרביעית שהתקיימה בין אל-סיסי לאל-טיב בשנת 2016, וזאת על רקע מאבקים פנימיים בין מוסד אל-אזהר למשרד ההקדשים. על כך ראו אל-מצריון (מצרים), 2.12.2016

[5] אל-אהראם (מצרים), 18.5.2017

[6] אל-אהראם (מצרים), 22.6.2017

[7] אל-אהראם (מצרים), 27.7.2017

[8] http://rassd.com, 10.4.2017, אל-מצריון (מצרים), 19.4.2017

[9] http://rassd.com, 27.1.2017

[10] http://rassd.com, 24.1.2017

[11] אל-וטן (מצרים), 6.2.2017

[15] אל-אהראם (מצרים), 27.2.2017

[16] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 11.2.2017

[17] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.5.2017

[19] מדיווחים ופרשנויות להצעת החוק עולה כי סעיף זה מהווה עוד הגבלה בסמכויותיו של שיח' אל-אזהר שממנו נמנעת האפשרות לבחור את אמאם המסגד. על כך ראו http://www.soutalomma.com, 3.5.2017

[20] אל-שורוק (מצרים), 24.4.2017, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.4.2017

[21] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 26.4.2017

[22] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 20.4.2017

[23] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 3.5.2017, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 9.5.2017, אל-שורוק (מצרים), 9.5.2017

[24] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 30.4.2017, 3.5.2017, 3.8.2017, אל-שורוק (מצרים), 8.5.2017

[25] אל-שורוק (מצרים), 15.5.2017

[27] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 9.5.2017

[28]  בעקבות הפיגועים בכנסיות באלכסנדריה וטנטא התארח ד"ר עבדאללה רושדי, אימאם המסגד אל-סידה נפיסה בקהיר וחוקרבבאל-אזהר בתוכניתו של איש התקשורת המצרי אחמד מוסא המקורב למשטר המצרי וטען כי הנוצרים הם כופרים. על כך ראו אל-דוסתור (מצרים), 11.5.2017. בראיון עימו שפורסם באתר אל-בואבה התנגד רושדי למתקפה נגד מוסד אל-אזהר ואמר כי מהמוסד יוצאים בוגרים שיכולים להיאבק ברעיונות הקיצוניים. על השאלה מדוע אל-אזהר לא מאשים את דאעש בכפירה, ציין רושדי כי אם יעשו כן, זה יפתח את הדלת להאשמה בכפירה של כל גנב או רוצח ואז כל מצרים תיחשב כופרת לדבריו. יתרה מכך, לטענתו דאעש ישתמש בכך לטובתו ויטען כי אל-אזהר חורג ממנהג הסונים. על כך ראו https://www.albawabhnews.com, 3.5.2017

בעקבות דבריו נגד הנוצרים משרד ההקדשים אסר על רושדי לעלות על בימת הדרשן או להעביר שיעורי דת. על כך ראו אל-אהראם (מצרים), 16.5.2017

[29] אסלאם בוחירי הוא חוקר והוגה דעות מצרי שהואשם בפגיעה בדתות ושוחרר לאחרונה במסגרת החנינה שהעניק הנשיא אל-סיסי ל-82 אסירים. על כך ראו אל-חיאת (לונדון), 17.11.2016. ב-3.5.17 יצא אחמד חוסני טה, ממלא מקום נשיא אוניברסיטת אל-אזהר נגד בוחירי בתוכנית טלוויזיה מצרית, כאשר כינהו "כופר" וטען כי בוחירי תקף את הזרמים באסלאם. בחלוף יממה, וככל הנראה בניסיון לבלום את המתקפה בתקשורת המצרית נוכח אמירה זו של חוסני טה, החליט שיח' אל-אזהר לפטר את טה, אלא שדובר אוניברסיטת אל-אזהר לא הסביר את סיבת הפיטורין. חוסני טה עצמו פרסם הודעת התנצלות שבה טען כי אמר את הדברים ללא כוונה וכי טעותו מייצגת אותו בלבד ולא את מוסד אל-אזהר ואולם דבריו לא שכנעו כותבים מצרים שיצאו נגד אמירותיו של חוסני טה כלפי בחירי ופקפקו בכנות התנצלותו. על כך ראו אל-מצריון (מצרים), 4.5.2017, http://rassd.com, 5.5.2017, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 5.5.2017 וכן מאמריהם של סחר אל-געארה וחמדי רזק, בעלי טורים ביומון אל-מצרי אל-יום (מצרים), 5.5.2017

[30] אל-אהראם (מצרים), 25.7.2016 וראו דוח ממרי: כותב באל-אהראם: חכמי אל-אזהאר ממשיכים  בקיצוניותם  

[31] אל-אהראם (מצרים), 6.8.2016

[32] אל-דסתור (מצרים), 26.1.2017

[33] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 14.4.2017

[34] אל-אהראם (מצרים), 18.4.2017

[35] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 14.4.2017

[36] יצוין כי אתרים המזוהים עם הזרם הסלפי במצרים ציטטו את דבריו של שיח' אל-אזהר אבל לא ציינו היכן אמר אותם. על כך ראו http://fath-news.com, 19.12.2016, http://www.anasalafy.com, 20.12.2016.

[37] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 17.4.2017

 ע"פ האתר האינציקלופדי הסוני: "כל המוסלמים הסכימו פה אחד כי אסור למנות כופר לנהל את ענייני המוסלמים ושכופר אינו יכול לשלוט על מוסלמים. רבים מחכמי ההלכה המוסלמית ציינו את דבר ההסכמה הזו ובהם [פרשן הקוראן] אבן אל-מונד'ר [אל-ניסאפורי- 855- 930 לסה"נ] שאמר:  "כל חכמי הדת ששיננו את הקוראן הסכימו פה אחד שכופר לא יכול לשלוט על מוסלמי, בשום אופן". על כך ראו  http://www.dorar.net

[38] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 15.4.2017

[39] אל-וטן (מצרים), 18.4.2017

[40] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 16.4.2017

[42] אל-אהראם (מצרים), 27.4.2017

[43] http://rassd.com/, 19.4.2017

[44] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 20.4.2017

[45] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 21.4.2017

[46] אל-אהראם (מצרים), 7.5.2017