המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
התכתשות חריפה, בעד ונגד לחימתו של חזבאללה בג'רוד ערסאל, בעיתונים לבנונים
2/8/2017


התכתשות חריפה, בעד ונגד לחימתו של חזבאללה בג'רוד ערסאל, בעיתונים לבנונים

 

המחלוקת החריפה בתוך לבנון, סביב מעורבותו של חזבאללה במלחמה בסוריה לצד צבא משטר אסד, הקצינה עוד יותר עקב מעורבות הארגון בלחימה נגד ג'בהת אל-נוצרה בג'רוד ערסאל, האזור ההררי שעל גבול לבנון סוריה, ובאה לידי ביטוי בהצהרות של פוליטיקאים משני צידי המתרס ובמאמרים בוטים בעד הארגון ונגדו.

 

מתנגדי הארגון, בעיקר מזרם אל-מסתקבל, בראשות ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי,  גרסו כי המנדט לפעולה באזור זה הוא של הצבא בלבד. כך, רה"מ סעד אל-חרירי אמר בעת ביקורו בוושינגטון: "איני מסכים לפעילותו של חזבאללה. הייתי מעדיף שצבא לבנון היה פועל במקומו בג'רוד ערסאל. איננו רוצים לראות אותם בסוריה. היחסים ביננו קשים בכל הנוגע למדיניות האזורית..."[1]

טענה נוספת שעלתה נגד חזבאללה ולחימתו בג'רוד ערסאל שהציגו רבים ובמיוחד עלי אל-חוסיני, בעל טור ביומון אל-מסתקבל, היא כי חזבאללה פועל בשירות איראן והמשטר הסורי ושולח את אנשיו למות למענם.  

 

עם זאת, היו בזרם אל-מסתקבל, גם כאלה שהביעו תמיכה בלחימה של חזבאללה בג'רוד ערסאל, בניגוד לעמדה הרשמית של הזרם. כך למשל מוחמד קבאני, חבר פרלמנט בסיעת אל-מסתקבל אמר: "חזבאללה נלחם לצד צבא לבנון נגד ארגוני הטרור... על [רה"מ סעד] אל-חרירי להיות נבון בבחירת התבטאויותיו בארה"ב... המשלחת הלבנונית בראשות אל-חרירי [לוושינגטון] נושאת מסר שחזבאללה נלחם בארגוני הטרור ולכן עלינו להיות חיוביים בנוגע ל[מעורבות חזבאללה] במערכה זו."[2] 

 

מנגד, טענו תומכי הארגון שחזבאללה פועל למען לבנון ונגד ארגוני טרור וכי מבקריו למעשה משרתים את ארגוני הטרור. הגדיל לעשות אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר המקורב לחזבאללה, שבמאמרו כינה את מתנגדי חזבאללה "מרגלים" ו"בוגדים" שדינם מוות. אל-אמין הפנה ביקורת ישירה כלפי ראש הממשלה, סעד אל-חרירי, וכן כלפי בכירים נוספים במערכת הפוליטית שלדבריו סוחרים בבעיית הפליטים הסורים למען האינטרסים האישיים שלהם.

 

פעילי חזבאללה בג'רוד ערסאל[3]


 

להלן תרגום קטעים נבחרים ממאמריהם של עלי אל-חוסיני מאל-מסתקבל ואבראהים אל-אמין:

 

אל-חוסיני: חזבאללה שולח את כוחותיו למות בג'רוד ערסאל, בהנחיית איראן ולמען משטר אסד

כאמור, עלי אל-חוסיני, בעל טור ביומון אל-מסתקבל, ביקר במאמר שכתב את חזבאללה וטען כי הארגון שוב שולח את אנשיו למות והורג רבים אחרים בהנחיית איראן ומשטרו של בשאר אל-אסד: "ג'רוד ערסאל - דוגמה חדשה להתשת חזבאללה את אנשיו. המוות שם מכתר שוב את הצעירים ומציבם בפני ברירה אחת...  זו מערכה שאינה ראויה לגיוס [הכוחות] הזה ואפילו לא לתמיכה התקשורתית, אך נראה שההצדקות למוות נדרשות היום יותר מתמיד, ואין מנוס מפיצוי על הכישלונות הנשנים באמצעות מפגני ראווה דוגמת אלה המתקיימים בג'רוד ערסאל, ו[הצגת] 'הישגים' מצולמים שאולי יסייעו למחוק את הכאב מזיכרון של חברה שפצעיה לא הגלידו כבר שש שנים.  

 

תמונות ומראות של אנשי ארגון דאעש הטרוריסטי לא מפורסמות מהג'רוד. ארגון ג'בהת אל-נוצרה הוא דבר חריג ומשתייך ברעיונותיו ובהתנהגותו לארגוני 'הטרור'. מיגורו מג'רוד ערסאל ... הוא חובה לאומית המוטלת אך ורק על הצבא ולא על מפלגות הפועלות למען אג'נדות זרות ועובדות בהתאם לאינטרסים שלהן [קרי, חזבאללה]... אך זה לא מבטל את [העובדה] שיש טרור העולה בהיקפו על אל-נוצרה ואחיו, טרור שערף ראשים, התעלל בגופות, שרף אנשים בעודם בחיים, ושלח מכוניות תופת לכל אזור בלבנון. טרור ששמו דאעש. לא ראינו תמונות של אנשיו בג'רוד ערסאל ושמם לא עלה  - לא בהקשר של עימות ולא בהקשר של בריחה אישית או קבוצתית. וכאן עולה השאלה: היכן ה[מאבק] בטרור של דאעש במערכה של חזבאללה?...      

 

חזבאללה חוזר לעמוד בראש חזית של מלחמה בשם  המשטר הסורי... ביומיים האחרונים החזיר הארגון  את מראות הלוויות והודעות הפטירה אשר נראה שימשיכו ללוות את המשפחות ולהגביר את כאבן בתקופה הקרובה, למרות ניסיונות ההרגעה של  מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, כשהודיע על נסיגת חזבאללה מהגבול הלבנוני-סורי, לפני שחזר להשליך את בניהן היום לתוך מערכת ג'רוד ערסאל.

 

סוף השבוע שעבר היה במידה רבה דוגמה לזוועת המלחמה אשר מנהל חזבאללה בסוריה ואכזריותה נוכח האבידות הרבות שהוא סופג מאז התערב במלחמה הזאת. הפעם העביר הארגון את המערכה שלו לנקודת השקה עם הפנים הלבנוני, ובחר את ג'רוד ערסאל להיות עדות למלחמה הברברית אשר הוא מנהל תחת כינויים רבים [אך] היא אינה אלא הגנה על המשטר הסורי וביסוס שלטונו, גם אם הדבר בא על חשבון הדם של העמים הסורי והלבנוני -  נשים, זקנים וטף. העיקר הוא להשלים את סלילת הדרך של 'הסהר הפרסי' ולהגיע באמצעותה, באמצעות 'חובת הג'האד' בסוריה, אולי גם לירושלים הנמצאת ברשימת ההמתנה ל'שחרור'..."[4]       

 

אבראהים אל-אמין: מתנגדי חזבאללה מרגלים ובוגדים; רובה ההתנגדות ירדפם בכל מקום

בתגובה לביקורת על חזבאללה, בין היתר גם בנושא הלחימה בג'רוד ערסאל, פרסם אבראהים אל-אמין מאמר בוטה בחריפותו נגד אלה המותחים ביקורת על חזבאללה ובו כינה אותם "בוגדים" שדינם מוות.

אל-אמין כתב: "היש טעם בוויכוח חדש עם תומכי הטרור בלבנון? מה התועלת בוויכוח עם מי שעודו מדבר על מהפכה ומורדים [וזאת] לאחר כל מה שקרה, ונוכח כל מעשי הטרור של הקבוצות החמושות בסוריה?

 

מה התועלת בוויכוח עם מי שמביטים במי שמנצח במערכה ולא במי שמפסיד בה? אנשים אלה מתנגדים לכך שישראל תפסיד במלחמה עם הערבים כאשר הדבר נעשה באמצעות אנשי ציר ההתנגדות. אם כך, האם אכפת להם מתבוסתה של קבוצת הטרור המטונפת ביותר בעולם?

 

מה התועלת בוויכוח עם מי שמשוכנע שההתנגדות בלבנון [קרי: חזבאללה] הוא ארגון פושע שחברים בו שכירי חרב נאמנים לאיראן ולכל מה שהוא עושה אין שום מטרה לאומית?

גירוש הכיבוש [הישראלי] בשנת 2000 ומניעת חזרתו בשנת 2006 היו עבורם תבוסה, לא בגלל שישראל הפסידה אלא בגלל שציר ההתנגדות ניצח.

 

מה התועלת בוויכוח עם מי שאינו מוצא [אפילו] פשע אחד שבצעו ארה"ב ואירופה בעולמנו הערבי? עם אנשים וגורמים שאינם רוצים לספור כמה אנשים הרגו ארה"ב והמערב במלחמה בעיראק, ושגם היום אינם שואלים כמה אזרחים בסוריה נהרגו על ידי ארה"ב ואירופה בשם המלחמה בטרור?

 

מה התועלת בוויכוח עם קבוצות אנשים החיות על חשבון ניצול הפליטים הסורים? בדיקה דקדקנית במקורות הכנסתם של העומדים בראש הקמפיין נגד ההתנגדות ונגד הצבא בטענה שהם נאבקים בגזענות, וכן [בדיקת] מקומות עבודתם תבהיר למי שרוצה להבין את הסיבה למסירותם כלפי הפליטים. מרביתם לא ביקרו [אפילו] פליט אחד באוהלו. אנשים אלה, כמו הצוות הרשמי, הפוליטי, הביטחוני, המפלגתי והדתי של ראש הממשלה [סעד אל-חרירי] אינם רוצים שנדע כיצד הוצאו תקציבי הסיוע הערבי והבינלאומי המיועדים לפליטים בלבד, ולא את שמות הארגונים, החברות, המסעדות, בתי המרקחת, המשרדים והחנויות המספקים את צרכי הפליטים, ו[גם] לא מי קונה את מכלי המזוט בראשון לכל חודש.

 

אנשים אלה רוצים להחליט במקום הפליטים שמועד החזרה לארצם עדיין לא הגיע. כמובן, שסמיר ג'עג'ע [ראש הכוחות הלבנונים], פארס סעיד [לשעבר מזכיר כוחות ה-14 במרץ], סעד אל-חרירי [ראש ממשלת לבנון] ומעין אל-מערבי [השר לענייני פליטים וח"פ מטעם סיעת אל-מסתקבל]  מכירים את צפונותיהם של הפליטים והם בדקו עמם ישירות שהם אינם רוצים לחזור לאזורים בהם שולט המשטר הסורי ולא לאזורים בהם שולטת האופוזיציה. אולם הם אינם רוצים להישאר בלבנון ואסור להם לשאול את סעודיה, כווית, קטר, האמירויות, צרפת או בריטניה מדוע שלא יארחו אותם בארצותיהן העשירות.

 

מה התועלת בדיון עם קבוצת אנשים שאין הגדרה מדויקת יותר למקצועם מאשר ריגול? ריגול שפירושו קשירת קשר נגד בני ארצם ושיתוף פעולה עם אויבי לבנון למטרותיהם הפרטיות. וצחוק הגורל הוא שיריבי ההתנגדות לפני השחרור [של דרום לבנון בשנת 2000], שמי שרצו לחסל את ההתנגדות על ידי החלטת [מועצת הביטחון מספר] 1559, שהקוראים לחיסולה בשנת 2006, שהקוראים לפירוק נשקה לאחר 2006, ושמי שניסה לערוך הפיכה נגדה ב-2008 ואלה המתכוננים לערוך נגדה מצור ולבודד אותה בשם הצדק, הסנקציות והמאבק בטרור, הם אותם אלה הרוצים כיום שההתנגדות תעזוב את התכפירים לנפשם בעיראק, סוריה ולבנון. הם אלה ששמחו ושמחים כאשר [ארגוני] הטרור מפוצצים מטען בדאחיה, או כאשר מכריזים על מות קדושים של איש התנגדות בסוריה. הם אלה שימותו מכעס כיוון שאבו מאלכ אל-תלי [אמיר ג'בהת אל-נצרה באל-קלמון המערבי ובג'רוד ערסאל] נמצא במשבר. הם אותם אלה המתכוננים לעשות כל עבירה שדינה גיהינום כדי שציר ההתנגדות לא ינצח במערכה זו או אחרת.

 

האין הם מרגלים? גם אם ברשותם תעודות חברות של מפלגות הנמצאות בממשלה או בפרלמנט וגם אם הם כותבים בעיתונים ובאתרים לילה ויום, או כובשים את מסכי הטלוויזיה המקומית או הערבית, וגם אם הם ראשי מפלגות, ח"פ, שרים או בכירים במוסדות הרשמיים המדיניים, הביטחוניים, הצבאיים והחברתיים של המדינה, וגם אם הם בעלי בנקים, בתי עסק גדולים, בעלי חברות גדולות, מרצים באוניברסיטה, מורים בבתי ספר, רופאים, מהנדסים, עורכי דין או אחרים. מעמדם, תפקידם, עדתם או אזור מגוריהם אינם חשובים. הם מרגלים ובוגדים ותו לא. מחובתנו לנהוג עמם אך ורק על בסיס [העובדה] שהם מרגלים ובוגדים.

 

בנוסף לכך, ההתנגדות תרדוף אחר כל טיפש, שפל, תכפירי ובוגד, כל חייל אמריקאי וישראלי, כל שכיר חרב ערבי או מוסלמי המשתף פעולה עם הכיבוש. רובה ההתנגדות יהרוג אותם בכל מדינה ערבית ובכל מקום אליו יוכל להגיע. למי שיש דעה אחרת אזי שילך לרצף את הים [קרי: שילך לעזאזל] לאחר שישתה את מימיו".[5]

 



[1] אל-מסתקבל (לבנון), 27.7.2017

[4] אל-מסתקבל (לבנון), 23.7.2017

[5] אל-אח'באר (לבנון), 24.7.2017