המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב ירדני: על החברה הערבית להתגייס למיגור הקיצוניות והטרור, אין די בגינויים
13/6/2017


כותב ירדני: על החברה הערבית להתגייס למיגור הקיצוניות והטרור, אין די בגינויים

 

על רקע הפיגוע שביצע ארגון דאעש במחוז אל-מניא במצרים ב-26.5.2017 בו נהרגו כ-30 קופטים, פרסם ג'יהאד אל-מנסי, העורך לעניינים פרלמנטריים ביומון הירדני אל-ר'ד ובעל טור בעיתון, מאמר בו יצא נגד אוזלת ידה של החברה הערבית נוכח התפשטות ממדי הקיצוניות בקרבה והסתפקותה בגינוי מעשי הטרור, מבלי לנקוט צעדים מעשיים למיגורם. הוא קרא לערבים לשבור את שתיקתם נוכח הפצת תרבות הטרור ושנאת האחר ולפעול נגד כל אותם גורמים המגלים אהדה לדאעש.

 

ג'יהאד אל-מנסי[1]


 

להלן תרגום קטעים מהמאמר[2]:

 

"לא די בהמשך גינוי הרצח השיטתי שמבצעים הארגונים הקיצוניים החשוכים במצרים, כמו רצח קופטים שלווים וילדיהם, יום אחד לפני תחילת חודש רמדאן.  לא די גם בשתיקה על מה שעושים אותם ארגוני טרור סלפים בסוריה, בעיראק, במנצ'סטר שבבריטניה ובמקומות אחרים! לא די באמירה כי הללו אינם מייצגים את האסלאם, מבלי לנקוט ולו צעד ממשי אחד לקראת טיפול בממדי ההזנחה אשר גדלים ומתרחבים לנגד עינינו מדי יום, מבלי שנעצור את חטיפת האסלאם [מאתנו] בידי נציגי אותה קבוצה [סלפית], תוך שאנו מאפשרים להם לייחל [לכך שאללה ימיט] על השיעים, על הנוצרים ועל יתר ברי הפלוגתא שלהם אסונות ואבדון.

 

די להתעלמות ממעשיהם של אותם רוצחים אשר שואפים לחולל מלחמת אחים עדתית במצרים, כמו המלחמה בין האסכולות [הדתיות] שחוללו בעיראק ובסוריה. די גם להתעלמות מהאסכולות האידיאולוגיות הקיצוניות, שכולם יודעים על קיומן ושמהן שואבים הרוצחים את תפישותיהם. די להסתכל על הפשע בלבד מבלי להסתכל על הגורמים לו ועל המסיתים לו! כמו כן, לא מספיק לפרסם הצהרות גינוי מבלי לנקוט צעדים אקטיביים כדי לעצור את התפשטותם של אותם רוצחים, לעקור מהשורש את ההסתה שלהם בעודה באיבה ולהגיע למי שמממן ומגייס את האנשים החשוכים הללו ומפיצם ברחבי העולם כדי לרצוח ולזרוע פירוד כאוות נפשם.

 

אין להמשיך לטמון את ראשינו בחול ולהאמין לדברים שאומרות מדינות שכולנו יודעים, בסתר ובגלוי, שהן תומכות ברעיונות קיצוניים ויודעים בוודאות שהן נותנות חסות לאסכולות אידיאולוגיות, שהוציאו את הרוצחים הללו מחוריהם והשתילו במוחותיהם [את הרעיון] שיש להרוג את הנוצרי, את הקופטי, את השיעי, את העלווי ואת כל מי שחולק על דעותיהם ועל רעיונותיהם, גם אם הוא מוסלמי סוני.

 

לכולנו ידוע שיש עדיין בקרבנו בתי ספר פונדמנטליסטים-סלפים - שעליהם הוציאו מיליוני דולרים - שמאשימים בכפירה את כל החולק עליהם, אבל עודנו מתעקשים להסתפק בהצהרות גינוי בלי לקרוא לילד בשמו. הבה נאמר לאנשים הללו: אתם תומכים בטרור ובקיצוניות, אתם מטפחים רוצחים ומקלים על חייהם באמצעות אותן אסכולות פונדמנטליסטיות, שמהן הם שואבים את השקפותיהם ואת רעיונותיהם, שאין להם מקום בעולם מודרני ששואף לשלום וליציבות.

במולדת הגדולה הזו המשתרעת בין האוקיינוס לבין המפרץ, די לנו לסלף את העובדות ודי לנו לשתוק. הבה נאמר לרוצחים הללו ולמי שעומד מאחוריהם: הפסיקו את ההסתה העדתית והחברתית שלכם, הפסיקו את שפיכות הדמים [הנגרמת כתוצאה מתמיכה בגורמים קיצוניים] , הפסיקו לחשוב שמותר לאדם להרוג אדם [אחר], הפסיקו לקחת נשים בשבי ולהפקיע מהן את זכויותיהן, הפסיקו להרוג ילדים והפסיקו להרוס את ארצותינו הערביות.

 

איננו רוצים להסתפק באמירה כי הם מעוותים את דת [האסלאם] - והם אכן עושים זאת - ותו לא. אנו משתוקקים לעמדות ברורות, למצפן מדויק ולהצגת התמונה האמיתית של האסלאם – הדת שכולנו מכירים ולא דתם של אלה, שמעוניינים להחזירנו מאות שנים לאחור. הללו רואים באישה [מושא] לתענוגותיהם ותו לא ובנוצרי יעד למימוש תאוות הרצח שלהם. די לנו בשתיקה. הבה נחפש בתוך הספרים שנלמדים בכל החוגים, אחר מי שרוצה לזרוע [בתוכנו] זרעי מחלוקת. הבה נצפה במסכי [ערוצי] הטלוויזיה, נבחנם אחד אחד כדי להכיר מי מהם זורע שנאה וקיצוניות. הבה ניזכר בכך שלפני זמן מה אמר מטיף כי '99% מאחיו (ולא מאחינו) בדאעש הם מאמינים מוסלמים נאמנים' [כוונתו למטיף הסורי, עדנאן אל-ערעור, החי בסעודיה, שאמר כך בראיון לערוץ אופוזיציה סורי בינואר 2014]. אנשים כאלה עדיין מקבלים מקום במרחב הערבי, באמצעות ערוצי טלוויזיה שונים [שנותנים להם] במה לדבר לצעירים הערבים ולהפיץ את רעיונותיהם, חזונם והשקפותיהם. אחרי כל זה אנו אומרים שאנו רוצים להילחם בטרור ובדאעש.

 

אי אפשר להילחם בטרור ובקיצוניות כל עוד יש ולו אדם אחד, שמאפשרים לו להפיץ את רעליו ואת רעיונותיו הקיצוניים במרחב הערבי וניתנת לו הזכות להשפיע על בנינו ובנותינו ולגייסם במסווה דתי ו[בעילה] של הגנה על דת [האסלאם]."

 




[2] אל-ר'ד (ירדן), 29.5.2017