המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
טרור באמריקה (6): "הובקע מבצר הקולוניאליזם"
21/9/2001

טרור באמריקה (6)

פרופסור לבנוני: מותר לשמוח על "הבקעת מבצר הקולוניאליזם"

 

אחד הנושאים שזכו להתייחסות מיוחדת בתקשורת הערבית היו תמונות השמחה בעקבות הפיגוע ששודרו ברשתות הטלוויזיה האמריקאית ממזרח ירושלים. מרבית הכותבים מתחו ביקורת הן על מי שביטאו שמחה בעקבות האסון, והן על התקשורת האמריקאית והישראלית שלטענתם, השתמשו בצילומים של מיעוט פלסטיני החוגג בטרם נודעו מימדי האסון, כדי לעוות את תדמיתו של העם הפלסטיני כולו.

 

עורך ביטאון הרש"פ, אל-חיאת אל-ג'דידה, חאפט' אל-ברע'ות'י, אף טען כי צוות הצילום פיתה את הפלסטינים לחגוג: "צוות של אחד מערוצי הלווין יצר באופן מלאכותי רגשות שמחה בקרב הילדים בירושלים הכבושה. אנשי הצוות ביקשו מהילדים לרקוד בפניהם והם, שהוקסמו על ידי המצלמה, עשו זאת... הכיבוש חולם להעביר את המצלמות מחלקי הגופות שלנו לחלקי גופות אחרים בעולם... אין לפלסטינים אינטרס בכך שאחדים מביעים שמחה לאיד. אלו אינם מייצגים את דעת הקהל שלנו. זוהי קפריזה שיתכן וארעה גם במקומות אחרים בעולם ואפילו בעולם המערבי. אבל במקרים האלה [בעולם המערבי], המצלמות לא הגיעו לאותם מקומות..."[1]

 

ואולם, מצטפא ג'וזו, מרצה באוניברסיטת לבנון, פרסם מאמר בו הוא קובע כי גילויי השמחה מובנים ומכנה את כל מותחי הביקורת עליהם "צבועים"[2]:

 

"ההיסטוריה עדה לכך שהערבים לא ביצעו מעולם מלחמות ברבריות. ידוע שחוקי המלחמה שהנהיג הכיבוש האסלאמי היו טובים בהרבה מאלו שמיישם האו"ם היום. הגישה ההומאנית, גם אם הייתה יחסית במאות שחלפו, אפיינה את התנהגותם של הכובשים הערבים והמוסלמים.

 

לעומת זאת, הטרור במשמעותו היום, הוכנס לאזור רק בתחילת המאה ה19- על ידי הקולוניאליזם המערבי והכנופיות הציוניות. משום כך, הריגת חפים מפשע מצערת כל ערבי, גם אם ההרוגים הם מקרב אויביו. משום כך, ערבים רבים הביעו הזדהות עם הטרגדיה של אמריקה. זוהי האמת.

 

ואולם, אמת נוספת היא שמרבית הערבים, ויתכן שגם מרבית עמי העולם השלישי, שמחו, לא בשל הריגת אלפי אמריקאים חפים מפשע, אלא בשל הבקעת מבצר הקולוניאליזם האמריקאי והתקיפה בתוככי ביתו. איש לא חשב לרגע על מי שהיו בתוך הגדולים שבמגדלי העולם בשעה שהם נשרפו; כולם חשבו על הממשל האמריקאי ושמחו לאידו, בשעה שראשיו התלבטו היכן להסתתר.

 

יש מידה רבה של צביעות וטיפשות. האם סבור מישהו שה-CIA אינו יודע עד כמה העמים הערביים שונאים אותו ועד כמה שמחים העמים המדוכאים בעולם השלישי מכל אסון הפוגע בו? [לכן, אין טעם] שננסה להוכיח להם כי העמים הערביים אינם שמחים לאידם. האם יכול מישהו להאמין שעם, שארה"ב הרגה מבניו עשרות ומאות מונים מאלו שנהרגו במגדלי ניו יורק ובבוסטון [כך במקור], מצטער ואינו שמח, בשעה שהוא חוזה בסטירה שניחתה על פני המר שבאויביו?...

 

משמעות הטרור על פי [המילון] האמריקאי ידועה. הכוונה היא לכל התנגדות לקולוניאליזם החדש; לעומת זאת, השמדה קולקטיבית וגזענית של עמים מהווה פעולה מתורבתת שאין להתנגד לה.

הערבים המתחכמים [הכוונה למי שגינו את הפיגועים] מעניקים לארה"ב שיצאה נגדם בכל הפורומים הבינלאומיים ובכל זירות המלחמה תעודת יושר ואישור לתקוף את עמיהם וידידיהם, בעיקר לאור העובדה שהחוקרים האמריקאים מצמצמים את חקירתם לשמות הערבים, כאילו שהאשמה כולה של הערבים... לא עולה על דעתה של ארה"ב שיש מי שמפיק תועלת רבה יותר מן ההתקפות על ערי ארה"ב מאשר הערבים והמוסלמים. בעיקר המדובר בישראל, מה עוד שאחד החשודים שהוזכרו בכלי התקשורת חי בפלסטין הכבושה ויתכן שישראל השתמשה בו... 

 

אין ספק שכמה אינטלקטואלים ערביים שמו את האצבע על האמת הכואבת ואמרו כי חיסול הטרור יעשה רק באמצעות הסרת הסיבות לו ושמה שפגע בארה"ב הוא תוצאה של העושק בו נהגה בעמים. כמה מדינות ערביות תבעו להבחין בין טרור לבין התנגדות. יש להוסיף לכך הגדרה מדעית ונכונה של הטרור וליישמה באופן נכון וצודק. טרור הוא שימוש באלימות נגד אזרחים חפים מפשע במטרה להגשים מטרות פוליטיות, דתיות, או גזעניות, וזאת בתנאי שהאזרחים הנתונים לאלימות אינם שותפים של אנשי הצבא, אינם מהווים מיליציות, ואינם מפיקים תועלת מן התוקפנות הצבאית, כגון מגורים באדמה הכבושה או הפקת רווחים מרכושם של העמים שאדמתם נכבשה...

 

הדבר המצחיק ביותר הוא שאנשי תקשורת ואינטלקטואלים ערביים עודדו את השליטים והעמים הערביים לרצות את אמריקה; הם נזפו במי שהביעו שמחה, כאילו על הערבים לבקש מחילה על כל פשע שמבוצע בארה"ב או להשתיק את רחשי ליבם הפוליטיים מפחד שהאויב, זה הקרוב [ישראל] וזה רחוק [ארה"ב], ינקום בהם...

 

על הערבים לגרום לבכירים האמריקאים להבין שלא ניתן לגמול על העושק באמצעות אהבה וכי האינטרסים האמריקאים אינם ניצבים מעל לזכויות בני האדם... עליה להבין שמי שהצליח לחדור לתוככי ביתה ולתקוף את משרד ההגנה שלה, יכול בקלות רבה יותר להנחית מהלומות כואבות על האינטרסים שלה מחוץ לארה"ב. עליה לדעת שההתמודדות עם הטרור איננה באמצעות מלחמה, אלא על ידי הפסקת הטרור המערבי שזרם למזה"ת והמתבטא, בעיקר, בתוקפנות הציוניות.

 

ירחם אללה על החפים מפשע שנרצחו על ידי הממשל האמריקאי באמצעות חוטפי המטוסים; יש בהם כמה מבני ארצנו. אמנם, אותו ממשל לא ביצע את הפשע, אבל הוא גרם לו ומי שגורם לפשע נושא בחלק גדול מן האחריות".



[1] אל-איאם (רש"פ), 13.9.2001.

[2] אל-חיאת (לונדון), 17.9.2001.