המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבים סעודים לטראמפ: מצפים להסכמות בנושא האיום האיראני ולהקמת מדינה פלסטינית
19/5/2017


כותבים סעודים במסר לטראמפ לקראת ביקורו בריאד:

מצפים שיושגו הסכמות על המאבק באיום האיראני והקמת המדינה הפלסטינית; לא רוצים רק ביקור נימוסין

 

ערב ביקורו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בסעודיה, פרסמו שני כותבים סעודים – עורך היומון הסעודי אל-ג'זירה ובעל הטור ביומון הסעודי אל-וטן, עלי סעד אל-מוסא - מאמרים תחת הכותרת "מסר לנשיא ארה"ב טראמפ" בהם בירכוהו על בחירתו להתחיל את ביקורו הראשון מחוץ לארה"ב בסעודיה, והבטיחו כי ימצא בה בעלת ברית נאמנה. עם זאת, השניים הבהירו במאמריהם כי מנהיגי מדינות ערב והעמים הערבים מצפים כי הביקור יוביל להסכמות ברורות בכל הנוגע להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל בגבולות 67 עפ"י היוזמה הערבית וההחלטות הבינ"ל, וכן לגבי המאבק באיום האיראני על האזור – שגבר בעקבות חתימת הסכם הגרעין עימה במהלך כהונת קודמו בתפקיד, ברק אובמה – ושלא יהיה זה ביקור נימוסין לפרוטוקול בלבד.

 

להלן תרגום קטעים משני מאמרים אלה:

 

עיתונאי סעודי: אל תהיה אובמה בגרסה שונה

עלי סעד אל-מוסא, איש אקדמיה ובעל טור ביומון הסעודי אל-וטן, כתב: "...כבוד הנשיא, הרשה לי לחזור ביחד אתך שמונה שנים אחורה: באותה תקופה הגיע אלינו, [נשיא ארה"ב לשעבר] ברק אובמה, הזכור לשמצה. הוא עזב את ריאד [בה ביקר] כדי לשאת את נאומו המפורסם באוניברסיטת קהיר. אני יכול לומר לך, כבוד הנשיא, כמעט בנחרצות, כי הרחובות במדינות הערביות והמוסלמיות עצרו מלכת באותה שעה כדי להקשיב לו. היה זה נאום פילוסופי הדומה מאוד לסגנון האקדמי שבו משתמש מרצה באוניברסיטה בשיעור [מדע]  המדינה, אלא שעם הזמן התברר לנו שהנאום אינו הולם מנהיג של מעצמה כמו ארה"ב. הוא פיזר לנו את כל ההבטחות [האפשריות], אולם במשך שמונה שנים לא השקיע מאמץ מינימלי כדי ליישם ולו שורה אחת ממה שנאמר בנאומו. הוא אמר דברים שלא היה יכול לבצעם.

 

כבוד הנשיא, ברק אובמה והילרי קלינטון היוו יחדיו ברית של [אדם] מובס עם [אדם] חלש. המזרח התיכון לא נכווה לכל אורך ההיסטוריה שלו כפי שהוא נכווה מהברית הזו [ששלטה] בכס הנשיאות של ארה"ב, שלא לדבר על  מדיניות ההרס בחלק חיוני זה של העולם, שאנו כאן סבורים שהילרי [קלינטון] היתה ממעצביה ושותפה לה. אהיה ברור אם אומר שהעולם יודע היטב שבשנתיים האחרונות [לכהונתו] ברק אובמה היה עושה דברו של ולדימיר פוטין ו[שחקן] משני על ידו. זוהי ההשפלה הגדולה יותר להיסטוריה של ארה"ב. ברק אובמה היה רק צופה מן הצד בהצגה המבחילה הזו [שהתרחשה באזור] כשהניח לטהראן לכבוש למעשה, ולא היפותטית, את סוריה, עיראק, לבנון ותימן ולבחור מבית המדרש בקום מי ישלוט [בבירותיהן]. במהלך שמונה השנים האלה עמדה ריאד לבדה בפני ההתפשטות האיראנית הזו...

 

לסיכום, כבוד הנשיא, איננו רוצים שמנהיג אמריקני כמוך יגיע אלינו עם נאום חדש, כפי שעשה אובמה קודם לכן. אנו פסימיים ורגישים להבטחות ונאומים. כבוד הנשיא, אנו  מכירים את אויבנו הראשון והיחיד באזור הזה [קרי, איראן], ואף הכרנוהו עוד יותר טוב כשבמשך שמונה השנים החולפות עשה לנו מה שלא יכול היה לעשות במשך 40 שנה [קודם לכן]. כבוד הנשיא, אתה צפוי לגלות כי ריאד היא בעלת הברית הנאמנה והעצמאית ורק היא מכירה את כל המפתחות לפתרון [המשברים באזור] בצורה מושכלת ומתונה. הדרישה היחידה [שלנו ממך] היא שלא תהיה אובמה בגרסה שונה."[1]

 

עורך יומון סעודי: בלי פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני – לא ניחלץ ממנהרת הטרור

בדומה לכך כתב גם ח'אלד אל-מאלכ, העורך הראשי של היומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה: "כבוד הנשיא טראמפ... בקרוב תבקר בממלכה הערבית הסעודית במסגרת ביקורך הראשון מחוץ [לארה"ב] לאחר מינויך לנשיאה. זהו תקדים שעולה בקנה אחד עם עמדותיך האמיצות והמפתיעות... זהו מעשה נבון ופיקח שיש לו השלכות הן ישירות והן בלתי ישירות והוא מעיד על אופי מיוחד של מנהיג ועל מנהיגות היסטורית שמיטיבה לקרוא את המציאות, לחוש את הסוגיות החשובות ולחפש להן פתרון. כבוד הנשיא, אתה מגיע לריאד, אל הנהגת העולם האסלאמי והערבי, הלב הפועם של הערביות והאסלאם באירוע רב חשיבות, ותיפגש עם המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז... עם אחיו מנהיגי מדיניות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ והמנהיגים הערבים ועם אחיו מנהיגי המדינות האסלאמיות, זאת במחזה מדיני חסר תקדים. כל המנהיגים הללו, ובכללם מלכים, אמירים ונשיאי מדינות... מייחלים שהביקור יוביל להסכמות בינך לבינם ולתוצאות שישימו קץ לטרור המכה בחוזקה באזור ובעולם, ולשיתוף פעולה אמיתי במטרה למצוא פתרון לסוגיות הלא פתורות.

 

המפתח לשלום ויציבות: מדינה פלסטינית לצד ישראל עפ"י היוזמה הערבית וההחלטות הבינ"ל              

כבוד הנשיא, איננו רוצים שביקורך יהיה ביקור נימוסין או לפרוטוקול בלבד. כמו כן, לא נסתפק ב[חתימת] הסכמים אם אלה יישארו רק על הנייר ללא יישום, או שהם ייושמו בצורה רפה באופן שלא יגשים את מטרת פגישתך עם כל המנהיגים הללו. מנהיגים אלה נענו להזמנה ומעוניינים להיפגש [אתך] והם יגיעו עם נכונות לקבל את מה שכולם יסכימו עליו. זאת כדי לשרת את השלום והיציבות באזורנו ובעולם, לאחר שנים של סבל שנגרם בשל חוסר היציבות, התפשטות הטרור, והעובדה שהעולם לא הצליח להשתלט עליו ואפשר לו , לתומכיו ולנתוני חסותו להיות חופשיים, מבלי שבאו איתם חשבון.

 

כבוד הנשיא, הרשה לי לומר כי המפתח להשגת שלום ויציבות, לחיסול הטרור ולהבטחת ביטחונם של כל עמי העולם יושג על ידי פתרון הסכסוך במזה"ת ועל ידי סיום המשבר הפלסטיני-ישראלי הקשה בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינ"ל, ועל ידי הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל כפי שהוסכם ופתרון כל [המכשולים] שמעכבים זאת, על פי היוזמה הערבית אשר הערבים כולם הסכימו עליה... כל עוד לא ייפתר הסכסוך הפלסטיני-ישראלי, שום פתרון שמטרתו להיחלץ ממנהרת הטרור לא יצלח. הטרוריסטים משני הצדדים השתמשו בנושא זה כדי [להצדיק] חיסולים, גרימת כאוס ומלחמות פנימיות ויצירת מתיחות באזורנו, שבהמשך התפשטה אל מחוץ לאזור. [עד כה] לא התקיימה חשיבה רצינית כיצד לפתור את הבעיה ולא ננקטה פעולה כלשהי כדי למנוע מהערבים והמוסלמים להתחרות על הפרחת סיסמאות קיצוניות בשם הבעיה הפלסטינית. [תופעה שקיימת]  גם בצד הישראלי, בטענה שפתרון שתי המדינות מעמיד אותה בסכנה, ואף סכנה קיומית. זאת בעוד שכפי שכבודכם יודע, הפלסטינים והערבים והמוסלמים לא דורשים היום יותר מהשטחים שישראל כבשה בשנת 67' כדי להקים את מדינתם שבירתה ירושלים לצד המדינה הישראלית בגבולותיה לפני 67'. [נוסחה] שהקיצונים משני הצדדים דוחים.

 

חשוב שהפסגה תדון באיום שמהווה איראן על האזור ובתמיכתה בטרור

כבוד הנשיא, איני רוצה להאריך רבות במכתב זה, אך איני יכול שלא לדבר על הכור הגרעיני האיראני וההסכם שהושג עם המשטר האיראני לפיו הוא יעכב [את תכנית הגרעין] בתמורה לשחרור חשבונות הבנק האיראנים שבבנקים ברחבי העולם ולשיתוף פעולה כלכלי ומדיני איתו. [הסכם זה] עורר חששות בקרב מדינות האזור, ובמיוחד מדינות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי, שכן הוא גרם לכך שההשתלטות האיראנית [על האזור] נמשכת באמצעות שיתוף הפעולה הבינ"ל המקל הזה ותוך התעלמות מכך שאיראן מתערבת בענייניהן של מדינות ערב ומאיימת על השלום והיציבות באזור. לכן אנו מקווים שאחד הנושאים החשובים שידונו במהלך ביקורכם בסעודיה ופגישתכם עם המלך סלמאן ויתר המנהיגים הערבים והמוסלמים יהיה האיום שמהווה איראן על ביטחון האזור, עידודה את הטרור ותמיכתה בקיצוניות, שערערו את היציבות באזורנו וחשפו אותו לפיגועי טרור..."[2]

 

 



[1]  אל-וטן (סעודיה), 8.5.2017

[2]  אל-ג'זירה (סעודיה), 14.5.2017