המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שר תרבות ירדני לשעבר: ארה"ב יכולה להעביר את שגרירותה לירושלים המערבית
1/5/2017


שר תרבות ירדני לשעבר: ארה"ב יכולה להעביר את שגרירותה לירושלים המערבית

 

טארק מצארוה, שר תרבות ירדני לשעבר וכותב בכיר ביומון הממסדי אל-ראי, פרסם ב-30.4.2017 מאמר שכותרתו: "דברים לא פופולריים", בו טען כי ארה"ב יכולה להעביר את שגרירותה לחלקה המערבי של ירושלים[1], אותו הפלסטינים והערבים לא  דורשים לעצמם. מצארוה קרא לערבים להכיר במצבם נוכח התמורות המהותיות שהתחוללו בעולם הערבי בשנים האחרונות, ולהתמודד עם המציאות ללא אשליית הניצחון וסיפורי המעשיות על ההתנגדות.

 

טארק מצארוה[2]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר[3]:

 

"האמריקנים יכולים להעביר את שגרירותם לירושלים החדשה [קרי, המערבית] מבלי לעורר שום זעם ערבי משמעותי. זאת מסיבה פשוטה והיא - שהפלסטינים והערבים דורשים שהעיר העתיקה - אותה איבדו במלחמת 1967 שידועה כמלחמת ששת הימים - תהיה בירת מדינתם. לא שמעתי אף אחד שדורש את ירושלים של 1948 [קרי ירושלים המערבית]  לא חמאס, לא אש"ף ולא אף אחד.

 

יש דיבורים על ביקור [צפוי] של נשיא ארה"ב [דונאלד] טראמפ באזור, ובכלל זה גם במוקד המתיחות הפלסטיני-ישראלי.  למרות שהאיש ידוע בהבטחות [שפיזר] לפני הבחירות ולאחריהן, הרי שהוא יכול לשחק את המשחק של 'ירושלים הבירה' [אם יעביר את השגרירות האמריקאית למערב ירושלים], מבלי להביך את מדיניות ארצו או את ידידיו...

 

אינני רוצה להיראות כאן כ'משבית שמחות', שכן הנשיא ארה"ב ייפגש עם אבו מאזן [ב-3.5]. פגישה זו היא משמעותית, למרות כל מה שאומרים על [טראמפ] - שהוא משנה שוב ושוב את דעתו, כאוות נפשו. הנשיא הפלסטיני ידרוש מדינה מפורזת, שתחיה לצד ישראל בביטחון. וגם הנשיא ערפאת הסכים בשעתו לנוסחת 'האוטונומיה המנהלית' בתמורה לשיבתו לפלסטין. הכיבוש הישראלי כבר השלים עם כל מאפייני המדינה הפלסטינית, למעט עניין שינוי הגדרתה הבסיסית [קרי, שהרשות הפלסטינית תקרא מדינה ולא אוטונומיה].

 

כעת השתנו דברים רבים וכפי שאומרים מים רבים זרמו מאז בנהר. הגיע הזמן להתמודד עם המציאות המרה. מי תיאר לעצמו שהאסון בסוריה ייכנס לשנתו השביעית, שעיראק תלווה כסף כדי לשלם את שכרם של פקידי המדינה, שתהיה מלחמה ערבית בתימן ושלוב תחזור למצב שלפני המלך אדריס, מנהיג אחדות שלושת המחוזות?

[המלך] עבדאללה השני הצליח להשיב לתחיה את ועידת [הפסגה] בים המלח וליצור ברית של שיתוף פעולה ערבי באזור הזה. הגיע הזמן להתמודד עם המציאות כפי שהיא ללא אשליית הניצחון וללא סיפורי המעשיות אודות ההתנגדות. שכן מצבנו אינו טוב."



[1] טענה דומה השמיע הכותב הסעודי הבכיר באל-שרק אל-אוסט, עבד אל-רחמן ראשד – על כך ראו דוח ממרי

[3] אל-ראי (ירדן), 30.4.2017