המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שר חוץ ירדני לשעבר לפסגה הערבית: זאת הודעת הסיכום של פסגה שאני חולם לקרוא
30/3/2017

 

שר חוץ ירדני לשעבר לפסגה הערבית: זאת הודעת הסיכום של פסגה שאני חולם לקרוא

 

ביום כינוס הפסגה הערבית בירדן ב-29.3.2017, פרסם מרואן אל-מועשר, שר החוץ הירדני לשעבר, מאמר ביומון הירדני אל-ר'ד שכותרתו "הודעת הפסגה שאני חולם לקרוא" ובו הציג הודעת סיכום אלטרנטיבית לפסגה הערבית, שתחליף את הסיסמאות המוכרות מפסגות קודמות של אחדות ערבית, פתרון שתי המדינות ומאבק בדאעש. ההודעה האלטרנטיבית כוללת הכרה בכך שהסיבה למשברים בעולם הערבי כיום היא פגמים מבניים בשלטון הפוליטי, הכלכלי והחברתי ומציעה תכנית לטיפול בפגמים אלה שעיקריה: הגדלת מרחב זכויות האזרח וחופש הביטוי, פיתוח מקורות כלכלה אחרים זולת הנפט והשקעה בשיפור רמת החינוך.

 

תמונת המנהיגים שהשתתפו בוועידת הפסגה בירדן[1]


 

להלן עיקרי המאמר:[2]

 

"אנו, מלכי ונשיאי מדינות ערב שהתכנסו בים המלח היום, לא נסתפק בשום אופן באישור מחדש של עקרונות האומה הערבית, של חשיבות העשייה הערבית המשותפת, של ההתעקשות על אחדות האדמות הסוריות, על  פתרון שתי המדינות ועל הגברת המאמצים להביס את דאעש צבאית.

הפסגה שלנו היום דנה בנושא אחר שלא נכלל בסדר היום של שום פסגה קודמת. הכינוס שלנו מתקיים שעה שאנו סובלים מגלי [מחאה] עממית חמורים שתוצאותיהם עדיין נראים לעיני כל וכוללים מלחמות פנימיות, סכסוכים עדתיים, שפל כלכלי ואיום על שלום האזרחים.

 

חשבנו שמן הראוי שהתסכולים הללו יזכו לתשומת לבנו ולניתוח נכון של הסיבות שחוללו אותם במטרה להגיע לאישור מדיניות מתאימה, שתמנע מאתנו זעזועים נוספים ותציב את מדינותינו על הדרך הנכונה לעבר יציבות ושגשוג.

 

יש להודות כי יש ליקוי בשלטון המדיני, הכלכלי והחברתי במדינותינו ושהליקוי הזה העצים את משבר האמון בין ממשלותינו לבין אזרחינו. כמו כן, אנו מבינים שאם התגובה למחאות תהיה הגברת סגירת המרחב הפוליטי או המשך השיטות הכלכליות

 הריינטריות, או התעלמות משלטון החוק או מעקרון האזרחות השווה זה רק יחמיר ויגביר את התסכול של אזרחינו ואזרחיותינו. כמו כן, [אנו מבינים] שלא ניתן לחזור למצב שהיה לפני שנת 2011, שכן אם לא נטפל בסיבות שהביאו להתחוללות המהפכות הערביות [אז] הן יביאו להישנותן. אנו מבינים גם שהעדר פתרונות קסם מידיים, אין פירושו שאין לפעול ברצינות כדי להתחיל להחזיר את האמון של האזרח במוסדות מדינתו ולבחון מחדש ברצינות את כל המדיניויות הקודמות שלא הביאו על פי רוב לצמיחה כוללת ומתמשכת.  

     

הפסגה יודעת שלא ניתן להתגבר על האתגרים הביטחוניים איתם מתמודד האזור ללא תכנית צמיחה שתהיה חלופה לכל האידיאולוגיות הקיצוניות התכפיריות השוררות באזור. בבסיס התכנית הזו חוזים חברתיים חדשים בין האזרח למדינה ובין אזרח לאזרח, שיבטיחו השתתפות פוליטית בקבלת ההחלטות ואת זכויותיהם של כל מרכיבי החברה. על הפסגה להתחייב להתחיל בדיאלוגים חברתיים בארצות ערב כדי לגבש חוזים אלה...

 

מתוך הבנה שכלכלה ... המבוססת על נפט עתידה להיעלם, החליטה הפסגה לנקוט צעדים כלכליים חדשים להגברת היצרנות, שאינה מבוססת על נפט, לפתוח את הדלת בפני חילופי סחר בין כל מדינות ערב, להסיר את כל המכשולים הבירוקרטיים והפוליטיים שמונעים זאת ולפעול להקמת שוק ערבי פתוח בדומה לזה של האיחוד האירופאי.

 

הפסגה יודעת שלא ניתן לפתור את בעיית האבטלה בעולם הערבי ללא העצמת החדשנות והיצירתיות. פיתוח חברות שבה לפרט יש חופש מחשבה, חופש ביטוי וחופש המצאה, יוביל לזינוק לא [רק] באיכות החיים אלא גם בצמיחה, בטיפול באבטלה ובהעלאת רמת החיים של האזרח. בשל כך, החליטה הפסגה להקים קרן לפיתוח החינוך בשווי 50 מיליארד דולר כדי לסייע למדינות ערב לפתח את תכניות הלימוד שלהן ולאמץ דרכי חשיבה ביקורתית ולהכשיר דור צעיר שיכול להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21 עם מיומנויות של המאה ה-21...

 

מסע של אלף מייל מתחיל בחלום."

              



[2] אל-ר'ד (ירדן), 29.3.2017