המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יועצו לשעבר של טראמפ: אנו חותרים לשותפות עם סעודיה ולמניעת התפשטות איראן באזור
26/3/2017

 

יועצו לשעבר של הנשיא טראמפ: אנו חותרים לשותפות עם סעודיה; נפעל נגד התפשטות איראן באזור; לא נאפשר חזרת המשטר הסורי למזרח סוריה

 

וליד פארס, ששימש כיועצו של דונלד טראמפ לענייני המזה"ת במהלך מסע הבחירות ומי שנחשב עדיין למקורב לנשיא טראמפ למרות שאינו משמש בתפקיד רשמי, פרס את משנת הממשל החדש בנוגע למזה"ת.  בראיון ליומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט היו"ל בלונדון, תיאר פארס את היחסים בין סעודיה לבין ארה"ב כ"שותפות" שתהיה "אבן הפינה" למאבק בטרור ובהתפשטות איראן באזור. פארס הבהיר כי ממשל טראמפ מודאג מאוד ממאמצי איראן לבסס את נוכחותה בעיראק, בסוריה ובתימן ויפעל לסכלם. אשר לסוריה, הבהיר פארס כי ארה"ב תפעל לפתרון מדיני שיכלול את חיסול דאעש, הוצאת כל הכוחות הזרים מסוריה, סונים כשיעים, וכן כינון ישות במזרח סוריה שתהיה בשליטת "כוחות סונים ערבים מתונים", ייתכן בסיוע צבאי של מדינות המפרץ.

 

אשר לאיומי חזבאללה להפציץ את הכור בדימונה, הדגיש פארס כי חזבאללה לבדו ישלם את המחיר על כך ולא מדינת לבנון. פארס התייחס גם לפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי ואמר כי לנשיא טראמפ יש אינטרס אישי ואסטרטגי להביא לפתרון צודק של הבעיה.

 

וליד פארס [1]


 

להלן תרגום קטעים נבחרים מן הריאיון[2]:

 

אודות סעודיה: החלה שותפות אמריקאית- סעודית אסטרטגית

פארס הדגיש שהפגישה בין הנשיא טראמפ לבין האמיר מוחמד בן סלמאן, יורש העצר ושר ההגנה ב-14.3.17  הייתה מצוינת ושהיא משקפת תפנית ביחסים בין המדינות. לדבריו ממשל טראמפ "יחדש את השותפות עם  הממלכה בכל המישורים: כלכלה, ביטחון, מדיניות והגנה. סעודיה הגישה לממשל הנשיא טראמפ תכנית לשותפות אסטרטגית באזור, לא רק עִמה אלא גם עם מדינות [ערביות] מתונות אחרות. שותפות זאת תהיה אבן הפינה למאבק בטרור של ארגון דאעש ובעלי בריתו ובהתפשטות ההשפעה האיראנית... שותפות זו החלה בפועל עם קיומה של פסגה זו [קרי פגישת טראמפ- האמיר מוחמד בן סלמאן]. אשר ליישומה - יוקמו צוותים משותפים למשרדי החוץ וההגנה של שתי המדינות ויהיו כמובן צוותים משותפים נוספים. שותפות זו תבוא לידי ביטוי תוך זמן קצר. אני סבור שהתיאום יהיה בראש ובראשונה במישור הביטחוני. ארה"ב זקוקה לתפקיד ערבי ומפרצי במאבק בדאעש ובמישור המדיני בפתרון המשברים הסורי והעיראקי. המפרץ זקוק לארה"ב באזורים בהם יש התערבות איראנית, במיוחד בתימן וסביבותיה, כולל הים האדום ואזור המפרץ." 

 

אודות איראן: ארה"ב מודאגת מאוד מהתפשטות מערכת הטילים של איראן למדינות ערב אחרות

לדברי פארס נוכח התחזקות היחסים בין ארה"ב למדינות המפרץ, מנסים איראן ובעלי בריתה לקבוע עובדות בשטח לפני שממשל טראמפ יחל בפעילותו באזור: "בעיראק למשל רואים התבססות של התפקיד האיראני באמצעות משמרות המהפכה. כל אימת שכוחות הצבא הסדיר העיראקי השותפים  לארה"ב מתקדמים, מגיעות בעקבותיהם מיליציות אל-חשד אל-שעבי ומשמרות המהפכה. זה מאוד מדאיג אותנו משום שזה עלול לחדש את הסכסוך העדתי בעתיד ואנו התרענו על כך. בסוריה נעשים ניסיונות לחזק את משטר אסד בכמה חזיתות ולהפוך אותו למוביל [ביחס ליריביו] לפני שממשל טראמפ יתחיל לפעול למציאת פתרון מדיני. בלבנון הדברים ברורים – חזבאללה חיזק את יכולותיו הצבאיות והמדיניות והוא פועל באינטנסיביות להגדלת ההשפעה ]שמעניקה לו היכולת הצבאית]  באמצעות [השתלטות על] מוסדות המדינה. הדבר  מדאיג מאוד את ממשל הנשיא טראמפ. ארה"ב תפעל לשים קץ לכל זה בקרוב."

 

עוד אמר כי ארה"ב מודאגת מאוד מכך שאיראן מציבה מערכות טילים בעיראק, בסוריה ובלבנון ומנסה להציב טילים גם בתימן. לדבריו "הבעיה אינה נוגעת לישראל בלבד אלא לאזור כולו. איראן מנסה להפוך לברה"מ של האזור ולהפיץ את האידיאולוגיה הקיצונית שלה באמתלה שהיא נלחמת בישראל. המשטר האיראני נלחם בעמי סוריה, עיראק ותימן ומדכא את הלבנונים וכל זה תחת הסיסמה של 'שחרור ירושלים'...

 

המשטר האיראני מנסה לפרוס מטרייה אסטרטגית באזור לפני שארה"ב ובעלי בריתה יפעלו. איראן רואה שהשותפות בין ארה"ב ומדינות המפרץ כבר החלה, שארה"ב ומצרים מקימות שותפות באמצעות הביקורים שנערכים ושיש אפשרות של קיום פגישה בין הנשיאים האמריקאי והרוסי. העולם מתחיל לסגור את הדלתות בפני המערך האיראני. ייתכן שהקונגרס האמריקאי יחליט להטיל סנקציות חדשות [על איראן]. איראן מודעת לכך היטב ולכן היא מנסה לקבוע עובדות בשטח כדי לבסס את מאזן האימה. לשם כך, היא מחזקת את שליטתה בלבנון, בסוריה, בעיראק ובתימן, מנסה לחדור לסעודיה ומאיימת על ביטחון בחריין ואולי אף מעבר לכך. היא מגיעה לאפריקה דרך באב אל-מנדב. כל זאת כדי לומר 'אם בכוונתכם לפעול נגדי, [דעו ש]המחיר יהיה גבוה מאוד'. לכן, הצבת הטילים האלה היא במסגרת מערך ההרתעה האיראני, אך אם איראן תעשה טעות ותשתמש בו, יתכן שהמערך הזה יתמוטט...

 

אם העם האיראני יתקומם אז ארה"ב תתמוך בו ולא במשטר

מנגנון התעמולה האיראני חכם וחזק ובמהלך תקופת ממשל הנשיא ברק אובמה הוא הצליח לרשום כמה הישגים. עלינו להכיר בכך. [איראן] הצליחה לנהל את הלחץ התקשורתי העולמי נגד התכפירים [הכוונה ללוחמי הסלפיה הג'יהאדיה הסונים] ולהרחיק את הלחץ מהארגונים הקשורים אליה, עד שב שלב כלשהו טענה שהמיליציות שלה, חזבאללה ואחרים, מגנות על המיעוטים, כולל הנוצרים והיזידים. העובדה שממשל אובמה בשעתו לא נקט עמדה תקיפה נגד הארגונים השייכים לאיראן, מאחר שהוא גיבש את הסכם הגרעין האיראני, סייעה לה בכך.

 

בפועל איראן הרוויחה מאוד במישור המדיני ובמישורים אחרים בתקופת אובמה מאחר שהיא איימה כל הזמן לבטל את הסכם הגרעין ולא לחתום עליו. היא הרוויחה זמן כדי שמערך התעמולה שלה יוכל לפרסם מאמרים בניו יורק טיימס, בוושינגטון פוסט ובלה מונד והתמקדה במה שהיא מכנה תכפירים והצליחה בכך... מאז החתימה [על הסכם הגרעין] היא קונה אמצעי לחימה איכותיים חדשים שלא היו ברשותה כולל מערך טילי נ"מ, טילים בין יבשתיים, טנקים חדשים והרשימה עוד ארוכה."            

 

בתשובה לשאלה מה תהיה עמדת ארה"ב אם הרחוב האיראני יתקומם כפי שעשה ב-2009 אמר פארס:

"אני סבור שאם העם האיראני, על כל מרכיביו הפרסים, הערבים, הכורדים או האזרים, יתקומם, אז ארה"ב תתמוך בעם האיראני ולא במשטר שם."

 

אודות סוריה: את השליטה על אזורים שישוחררו מידי דאעש יש למסור לכוחות סונים ערבים מתונים

אשר לסוריה, פארס הבהיר: "ברור לגמרי שממשל הנשיא טראמפ ימנע את התקדמות המשטר [הסורי] לכיוון מזרח סוריה – אם לעבר אל-חסכה או לעבר אזורי הלחימה נגד דאעש. לשם כך שלחנו יחידות נחתים נוספות לצפון מזרח סוריה. וושינגטון רוצה להיות עמוד השדרה של התמיכה בכוחות שיתקדמו וישחררו את האזורים שבשליטת דאעש, אזורים שארה"ב לא תרשה שהמשטר ישתלט עליהם."

 

עוד אמר: "יש כמעט הסכמה על כך שהפתרון בסוריה עובר דרך נסיגת כל הכוחות הזרים החמושים מסוריה, במיוחד כוחות דאעש, אל-קאעידה וכל אלה שהגיעו לסוריה כדי להילחם למען מדינה דתית או קיצונית. עליהם לסגת. במקביל, על כל הכוחות של חזבאללה והמיליציות העיראקיות ומשמרות המהפכה וכל מי שהגיעו באמצעות המשטר האיראני, לסגת מסוריה. זו הדרך היחידה להגיע לפתרון מדיני."

 

הוא הוסיף: "יש פעולות שצריכות להתבצע לפני הפגישה [בין טראמפ לפוטין] או לפני פתרון [המשבר הסורי]. קודם כל הקואליציה [הבינ"ל] בראשות ארה"ב צריכה לחסל את דאעש, מאחר שרוסיה רחוקה [מהאזור של דאעש], היא נמצאת בחוף הסורי בעוד ארה"ב ובעלי בריתה השונים, כורדים, נוצרים, מוסלמים ואחרים  נמצאים בשטח. ארה"ב ערבה לכך שלאחר תקיפת דאעש ופירוקו... השליטה על האזורים שהיו בשליטת דאעש צריכה להיות בידי כוחות סונים ערבים מתונים, מאחר שאם מיליציות דאעש ילכו ובמקומם יגיעו כוחות של המשטר הסורי, כפי שקרה בעיראק, או כוח אתני אחר, זה יצור בעיה בעתיד. לכן הכרחי להכשיר כוחות ערבים סונים סורים שישלטו באזור באמצעות מועצות מקומיות, משטרה וממשלות מקומיות, ואם הדבר יתאפשר, יסייעו בכך כמה מדינות ערביות. זאת,  מאחר שדרושה קואליציה בשטח וארה"ב לא תציב [בו] כוחות צבאיים גדולים. לפיכך, אנחנו מצפים ממדינות המפרץ, ובמיוחד מסעודיה, מאע"מ, בחריין וירדן ואולי גם ממצרים [לשלוח כוחות]. לא כל המדינות הללו צריכות לנכוח בשטח, אלא שהן תקבלנה את ההחלטה המדינית ואז ניתן יהיה להשתמש בכמה יחידות צבא ממדינות אלה כדי לסייע. יחידות אלה ייצאו לאחר שיושג פתרון מדיני כולל."          

 

אודות חזבאללה: אם חזבאללה יאיים על הביטחון הבינלאומי ארה"ב תפעל נגדו

פארס הזהיר את חזבאללה לבל תבצע פעולה נגד כור הגרעין של ישראל והבהיר: "כל פעולת טרור מצד כלשהו בכל מקום בעולם נגד כל כור גרעיני או כל פעולה שתגרום לדליפת קרינה שתזיק לאזור ולעולם ייחשבו לפעולת טרור בינלאומית שתחייב תגובה בהתאם. אם חזבאללה רוצה להרגיז את הקהילה הבינלאומית כולל מדינות ערביות ומוסלמיות ומדינות אחרות ובראשן ארה"ב, תהיה זו נטילת סיכון מאין כמוה. חזבאללה יודע זאת והוא מאיים בהתקפות כאלה, אך התוצאות יהיו הרות אסון ובייחוד כלפי חזבאללה. אני לא אומר תוצאות הרות אסון ללבנון. אולי הלבנונים מודאגים וחוששים מתגובת ישראל והקהילה הבינלאומית וכן שמדינות [ערביות] במזה"ת יפגעו בהם. לא. יש עמדה ברורה לפחות כאן בוושינגטון שאם הדבר יקרה התגובה תהיה ספציפית נגד חזבאללה ומוסדותיו, אם הוא יאיים על הביטחון הבינלאומי." 

 

אודות הפלסטינים: טראמפ מעונין ליישב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בעזרת הערבים המתונים

אשר לסכסוך הפלסטיני-ישראלי, הבהיר פארס כי "הנשיא [טראמפ] אמר לי אישית כשנפגשנו בסוף 2016... אני רוצה ליישב את הסכסוך בין הפלסטינים לישראלים בדרכי שלום. אני רוצה שהערבים המתונים יסייעו לנו בכך, כלומר שהם יפעלו מול הפלסטינים המתונים ואני אפעל מול ישראל'. לכן אני סבור שי לו מטרה אישית ואסטרטגית לפתור את הנושא הזה בצורה צודקת."   

 

 



[1] http://aawsat.com, 22.3.2017

[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.3.2017