המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון כוויתי: משמרות המהפכה מסרו לידי חזבאללה מפעלים לייצור טילים שהקימו בלבנון
14/3/2017


יומון כוויתי: משמרות המהפכה האיראנים מסרו לידי חזבאללה מפעלים לייצור טילים שהקימו בלבנון

 

היומון הכוויתי אל-ג'רידה דיווח ב-11.3.2017 מפי אחד מעוזריו של מוחמד עלי ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה של איראן (להלן: משה"מ), כי איראן הקימה מפעלים לייצור טילים ונשק אחר בלבנון ומסרה אותם לאחרונה לניהולו ופיקוחו של חזבאללה. בדיווח נאמר כי המפעלים נמצאים בעומק של יותר מ-50 מטר וממוגנים מפני הפצצות וכי הטילים מיוצרים בחלקים במפעלים שונים ולבסוף מורכבים ליחידה אחת.

 

להלן תרגום הכתבה באל-ג'רידה:

 

"בשעה שגוברים הלחצים על איראן מצד ממשל הנשיא דונאלד טראמפ וממשלת ישראל בהנהגת בנימין נתניהו, אחד מעוזריו של מפקד משה"מ אמר לאל-ג'רידה, כי איראן הקימה מפעלים [לייצור] טילים ונשק בלבנון והעבירה אותם לאחרונה לידי חזבאללה.

 

בתגובה להצהרה של שר ההגנה האיראני, חוסיין דהקאן, לפני כמה ימים, לפיה חזבאללה יכול לייצר טילים [שיכולים] לפגוע בכל שטחי ישראל, מבלי למסור פרטים או הבהרות, אמר מקור יודע דבר, שביקש שלא לחשוף את זהותו, כי לאחר שישראל השמידה לפני כמה שנים מפעל נשק איראני בסודאן, שסיפק נשק לחזבאללה, ולאחר שהפציצה אספקת נשק שהיתה מיועדת להגיע לחזבאללה דרך סוריה, החל משה"מ במיזם להקמת מפעלי הנשק בלבנון.

 

הוא ציין כי הוקם אגף מיוחד באוניברסיטה על שם האימאם חוסיין [בטהראן], השייכת למשה"מ, שמכשיר מומחים לבנונים וזרים, ובפועל כבר הוכשרו מאות מומחים.

על פי המקור, מפעלים אלה נבנו בעומק של למעלה מ-50 מ' ומעליהם שכבות שונות של מתרסים שונים כדי שמטוסים ישראלים לא יוכלו לפגוע בהם. כמו כן, הטילים לא מיוצרים במפעל אחד באופן מלא, אלא כחלקים במפעלים שונים ולבסוף הם מורכבים ליחידה אחת.

 

הוא הוסיף כי העברת המפעלים לחזבאללה החלה בהדרגה וכי מזה שלושה חודשים מפעלים אלה הפכו להיות תחת ניהול ופיקוח מלא של חזבאללה.

 

מקור זה הדגיש כי חזבאללה מסוגל לייצר סוגים שונים של טילים, שטווחם מגיע ליותר מ-500 ק"מ, ביניהם טילי קרקע-קרקע, קרקע-ים, טילי טורפדו המשוגרים מסירות קלות ומהירות, נוסף על מל"טים לצרכי ריגול ומל"טים הנושאים נשק וטילים, טילי נ"ט וסירות מהירות משוריינות.  

 

לדבריו, במלחמה בסוריה, נוסה נשק שמיוצר במפעלים אלו, והוכח טיבו. הוא הוסיף כי טילי נ"ט הצליחו להשמיד מכוניות תופת שכוונו נגד לוחמי חזבאללה והצביע על כך שחזבאללה מייצר תותחים, מקלעים, תותחי נ"מ, מרגמות, טילים וקליעים שונים ובמיוחד חודרי שריון..."[1]

 

הדיווח באל-ג'רידה




[1] אל-ג'רידה (כווית), 11.3.2017.