המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי לבנוני: התנכלות תושבי דרום לבנון לכוחות יוניפי"ל - מסר איראני לארה"ב
14/2/2017

עיתונאי לבנוני שיעי המתנגד לחזבאללה: התנכלות תושבי דרום לבנון לכוחות יוניפי"ל, היא מסר איראני לארה"ב

 

ביום שישי ה-3 בפברואר 2017 אירעו בו זמנית שתי היתקלויות נפרדות בגזרה המערבית של דרום לבנון, בין תושבים מקומיים לבין סיור מהיחידה הסלובנית וסיור מהיחידה האיטלקית של כוחות יוניפי"ל, המוצבים שם מתוקף החלטת מועצת הביטחון 1701. הסיורים נסוגו מן המקום ושבו על עקבותיהם. שני אירועים אלה התרחשו לאחר תקופה ארוכה יחסית של רגיעה ביחסים בין הצדדים והעלו תהיות לגבי המניעים והמטרות של יוזמיהם.

 

בתגובה לעימותים, פרסם עלי אל-אמין, עיתונאי שיעי המתנגד לחזבאללה ועורך אתר "ג'נוביה" ב-5 בפברואר 2017 מאמר בו ייחס את  האירועים להסלמה שחלה לאחרונה ביחסים בין איראן לבין ארה"ב, וטען כי חזבאללה מפעיל תושבים אלה בהוראת איראן, במסר לארה"ב ולמערב. לטענתו, יוניפי"ל, לבנון וישראל הופכים לקלף מיקוח ולבני ערובה בידי איראן במאבקה נגד ארה"ב. 

 

להלן תרגום קטעים ממאמרו של אל-אמין:[1]

 

"לאחר שבמשך שנים לא היו אירועים ולא היתקלויות יזומות בין 'תומכי חזבאללה' לבין הכוחות הבינלאומיים, הופתעו חוגים לבנוניים ובפרט מדרום לבנון כשאירעו שתי היתקלויות יזומות ביום אחד, ובו זמנית, שלשום, ביום ו' [ה-4.2.17]. מהן המטרות של מה שקרה ומהן הסיבות לכך?

 

מזה זמן רב לא שמענו על עימותים בין כוחות יוניפי"ל לבין התושבים [בדרום לבנון], עימותים שנערכו [בשעתם] בעקבות החלטת 1701 [של מועצת הביטחון שהתקבלה] במהלך מלחמת שנת 2006. באותה שנה ובמהלך השנתיים שלאחר מלחמה זו, היו כמה תקריות באזורי הפריסה של הכוחות הבינלאומיים מדרום לנהר הליטאני בשל מחלוקות ידועות בנוגע ליישום החלטה 1701. המונח 'התושבים' [בדרום לבנון] היה השם הסודי של קבוצות השייכות לחזבאללה המפריעות ליוניפי"ל למלא את משימותיו באמצעות גיוס אזרחים רגילים דהיינו: נשים, ילדים וזקנים, כדי למנוע מחיילי יוניפי"ל להיכנס לאזורים שחזבאללה אינו רוצה שיכנסו אליהם. באותה תקופה, חזבאללה הפיץ בקרב האנשים כי הכוחות הבינלאומיים מעבירים לישראל מידע על מקומות המגורים [של אנשי] חזבאללה ומרכזיו, [והדבר הגיע] לכך שמספר קולות באותה עת דרשו את יציאת כוחות האו"ם מלבנון.

 

נזכרנו [בכך בשל] התקרית שהתרחשה באזור שבין העיירות מג'דל זון ואל-מנצורי בגזרה המערבית במחוז צור ביום שישי [4.2.17], כאשר סיור של חיילים מ[היחידה] הסלובנית של הכוחות הבינ"ל שכלל שלושה כלי רכב, נקלע, על פי מקורות של יוניפי"ל, למארב של 'התושבים', ובה בעת התרחשה היתקלות דומה בין סיור [של היחידה] האיטלקית לבין תושבי העיירה אל-מנצורי.

 

לפי גרסה אחרת, הסיור [הסלובני] נכנס לשטח של מג'דל זון ללא ליווי של סיור מצבא לבנון והדבר עורר את  חשדם של חלק מהתושבים שהתייצבו נגדו. במקום התקהלה קבוצת אנשים מול הסיור של האו"ם. [חיילי] הסיור נבהלו וברחו לעבר [העיירה] אל-מנצורי. אך בעת בריחתם התנגשו כלי הרכב של יוניפי"ל בשלוש מכוניות אזרחיות וגרמו להם נזק, מה שהוסיף למתיחות בינם לבין התושבים. כמו כן, סיור של היחידה האיטלקית הזדמן לאל-מנצורי והתפתח עימות בין חייליו לבין התושבים.

 

הדבר מעלה סימני שאלה בנוגע להשלכות האירוע. האו"ם [פרסם הודעה] בה נאמר בבירור כי אין הצדקה למה שקרה ולכן, מבחינתו, מישהו  יזם את הבעיה עם שני הסיורים של יוניפי"ל. אמנם שני האירועים לא הסתיימו בפגיעות בנפש והנזק היה חומרי בלבד, אך מה שקרה מחייב כעת התייחסות לאור ההסלמה בין ארה"ב לאיראן...

 

אירועים אלה, שכמה בכירים [לבנונים] הקפידו לכנותם מקריים ולא מכוונים, היה יכול לעבור ללא התייחסות אלמלא ההודעה שפרסמה [מפקדת] יוניפי"ל בה דובר על 'אנשים תוקפנים שהתנכלו לשני סיורים'.[2] דבר זה מצביע על אפשרות חזרתה של המתיחות בין יוניפי"ל לבין מה שנקרא 'התושבים' כפי שהיה בעבר, בעיקר מאחר וגילויי ההסלמה האיראנית-אמריקאית מתבטאים בפרובוקציות מסוגים שונים, וללא ספק דרום לבנון תהיה אחת הזירות להעברת מסרים [בין שתי המדינות]. שהרי, חזבאללה הוא אחד מעמודי התווך של היציבות הקיימת בדרום [לבנון כיום], ושממנה נהנים תושבי הגליל כמו תושבי הדרום, והוא גורם מרכזי בהמשך יציבות זו.

 

יתכן ששני האירועים היו אקראיים או שהיו מתוכננים. בין אם כך ובין אם כך, שני האירועים יכולים להעביר מסר [לצדדים] הנוגעים בדבר, לפיו כל עימות בין אמריקה וישראל ישליך על לבנון, הכוח הבינלאומי [קרי, יוניפי"ל] והאויב הישראלי.

 

הנפנוף בקלף הדרום [כלומר, איום בהסלמה בדרום לבנון] או ליתר דיוק, שינוי מאזן הכוחות הקיים, תלוי בהתפתחות הקשרים בין ארה"ב לאיראן. ידוע שכל פיצוץ בחזית הדרום יהיה קרוב יותר לפעולת התאבדות או לפעולת מסירת נפש - כפי שחזבאללה מגדיר פעולות התאבדות בהתבסס על פתוא של חכם ההלכה [האיראני].

 

ההסלמה 'הטראמפית' כלפי איראן מצאה ביטוי בדרום [לבנון. כוח] יוניפי"ל חזר להיות 'בן ערובה' של חזבאללה. הימים הבאים, לפני ההכרזה בבירות על עריכת בחירות [לפרלמנט], יהיו מכריעים, בין אנרכיה בלבנון לבין יציבות חלושה".

 

 



[1] וwww.janoubia.com, 5.2.2017

[2] פיקוד יוניפי"ל פרסם הודעה, לפיה "קבוצות של אנשים עוינים התנכלו הבוקר לשני סיורים של יוניפי"ל בסביבות אזור אל-מנצורי – מג'דל זון (שבגזרה המערבית) וניסו לפגוע בכוחות השמירה על השלום'. ההודעה הבהירה כי 'כוחות השמירה על השלום שמרו על שליטה עצמית גבוהה ועל מנת לצאת בשלום מהמקום נאלצו כלי הרכב של סיור יוניפי"ל לדחוף מספר מכוניות אזרחיות שהוצבו כמחסומים צדדיים." (www.unifil.unmissions.org, 3.2.2017)