המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איש דת סודאני: ההלכה האסלאמית מתירה לנרמל יחסים עם ישראל
9/2/2017


איש דת סודאני: ההלכה האסלאמית מתירה לנרמל יחסים עם ישראל

 

בכנס בנושא "עיונים בהתעוררות [הדתית] ובדיאלוג" שנערך בבירת סודאן, ח'רטום, ב-6.2.17, נשא האופוזיציונר ואיש הדת הסודאני, יוסף אל-כודה, חבר לשעבר בארגון חכמי הדת המוסלמים בסודאן והיום יו"ר מפלגת אל-וסט האסלאמית, הרצאה על סוגית "הקשר עם ישראל - הממד הדתי". בהרצאתו קרא אל-כודה להכריז על שביתת נשק עם ישראל ולכונן עמה קשרים דיפלומטים. לדבריו, אין שום איסור הלכתי המונע מסודאן לעשות זאת וכראיה הביא את הסכם חודיביה אותו עשה הנביא מוחמד עם הכופרים.

 

אל-כודה אף טען כי החרם אינו מזיק לישראל אלא לסודאן וכי למדינות אחרות באזור - כדוגמת תורכיה, קטר, ירדן ומצרים ואפילו הרשות הפלסטינית - קשרים עם ישראל. כמו כן ציין אל-כודה כי סודאן מקיימת קשרים עם מדינות אחרות שכובשות את אדמת סודאן, זאת מבלי לנקוב בשמן של המדינות.

 

דוח זה יסקור את דבריו של אל-כודה בכנס:

 

אתר החדשות sudaneseonline.com דיווח כי "אל-כודה אמר כי למרות התנגדותו לכל כיבוש של אדמה, הרי שכיבוש של מסגד אל-אקצא לא מונע כינון יחסים עם ישראל. כראיה הוא הסתמך על הסכם חודיביה[1], שנערך בין הנביא מוחמד והכופרים. זאת למרות שהכופרים השתלטו על הכעבה, ולמרות העובדה שחברי הנביא ניזוקו ממרבית סעיפיו. כמו כן, [כראיה] הוא הוסיף שהרשות הפלסטינית עצמה מקיימת קשרים ותיאום [בטחוני] עם ישראל. [עוד אמר] כי מדינות אחיות ושכנות כובשות אדמות בצפון ומזרח סודאן, והדבר לא מנע קשרים הדוקים [של סודאן] עם מדינות אלה וכי כמה מדינות ערביות ואסלאמיות מקיימות קשרים עם ישראל.[2]" 

 

המקור ציטט את אל-כודה באומרו: "העובדה שירושלים נמצאת בידי היהודים, לא מונעת מאתנו לקיים קשר עמם אם האנשים רוצים בכך. אינני מדבר על קשר שהוא בגדר חובה. דבריי לא נועדו שבסיומם אנשים ילכו לקיים קשרים [עם ישראל], אני רק רוצה להבהיר שהדבר אפשרי בהחלט על פי ההלכה האסלאמית ואין בו כל פסול."

 

עוד הוסיף הדיווח כי אל-כודה אמר: "החרם לא הזיק לישראל אלא לסודאן וכי למרות שחלף זמן רב לא נעשה שום דיון בנושא החרם, כאילו הוא מטרה בפני עצמה או חובה דתית." הוא תהה: "מדוע שלא נציע לבחון מחדש את העמדה הזאת [בנוגע לחרם על ישראל] ולהחליפה בעמדה אחרת?".

 

על פי הדיווח אל-כודה גם אמר כי "הוא כמשקיף, מבחין שישראל מוכנה כעת להיות בקשרים עם סודאן ועם מדינות אחרות וכי לדעתו אין בכך בעיה. הוא הבהיר כי קשרים עם ישראל אין משמעותם שלא מדברים על התנחלויות או הפרות ישראליות."

 

אל-כודה במהלך הרצאתו[3]

עע

 

המקור מסר כי אל-כודה אמר כי: "הביוגרפיה של הנביא מוחמד לא עוסקת רק בלחימה אלא גם בקידום פני סכנה, בהתפייסות, בשביתת נשק, בכריתת בריתות [וגם] בלחימה... מדוע אפוא איננו מכירים דבר פרט ללחימה ולג'יהאד, כאילו שהוא האופציה היחידה ואין בלתה, בשום מקרה, בשום צורה ובשום מצב?"[4]. על פי דיווח בעיתון אל-ג'מאהיר אמר אל-כודה בהקשר זה: "מדוע שלא נכריז על משהו אחר זולת הג'יהאד והלחימה, אני מעדיף [להכריז על] שביתת נשק [עם ישראל]. שביתת נשק אין משמעותה הגשת ויתורים.

 

למדינות חזקות ביותר שאינן צד מרכזי בעניין [קרי הסכסוך בין ישראל לפלסטינים] ובכללן תורכיה, קטר, ירדן ומצרים יש נורמליזציה [עם ישראל]."[5]


בדיון שהתקיים עמו יומיים אחרי הכנס ב-8.2.17 בערוץ סודאניה 24 חזר אל-כודה על הדברים ואמר כי אין מניעה מבחינת השריעה לנרמל היחסים עם ישראל, הוא הדגיש כי נורמליזיצה עם כל צד שלא יהיה, לא רק ישראל אלא גם עם ארה"ב ועם רוסיה, פירושה יציבות ושלום. כמו כן, כאשר המנחה הטיח בו שבעוד הוא מדגיש שיש לנרמל את היחסים עם ישראל לטובת האינטרסים של סודאן הוא לא יכול לבסס את טענותיו על הדת, הגיב לו אל-כודה: "אתה באמת חושב שלדת אין שום דבר עם אינטרסים? הדת כולה מבוססת על אינטרסים."


העיתון הסודאני אל-ג'רידה מסר כי אל-כודה חשף כי קיבל איומים על חייו לבל יישא הרצאה זו ושלא יפתח את "שערי הרוע", אך ציין שהוא נכון לשלם את המחיר על הבעת דעותיו גם אם מדובר בחייו, בחיי ילדיו או דברים אחרים.[6]

 

העיתון אל-ג'רידה אף ציין בכתבה אחרת כי בכנס היו חילופי דברים בין אל-כודה לבין נציג מפלגת אל-תחריר, עבד אל-רחמן עבדאללה. על פי הדיווח "נציג מפלגת אל-תחריר גינה את השימוש שעשה ראש מפלגת 'אל-וסט אל-אסלאמי' בטענה שכמה מדינות [מוסלמיות] לא החרימו את ישראל ושגם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן מקיים עמה קשר כראיה לחיזוק דבריו, ואמר כי 'התנהגותם של אנשים אינה מהווה ראיה [לכך שהדבר נכון ע"פ ההלכה האסלאמית]'. [אל-רחמן] גם מתח ביקורת על כך שממשלת סודאן נרמלה את קשריה עם ארה"ב, ראה בכך [צעד] בדרך לנורמליזציה עם ישראל והוסיף כי 'מדובר בבגידה כפולה'."

העיתון הוסיף: "כי אל-כודה אמר בתגובה כי 'אפילו הנהגת חמאס ממומנת בידי קטר אשר מקיימת [קשרים] נורמליים עם ישראל' וציין כי סודאן אינה יכולה להתעמת [צבאית] עם ישראל. נציג מפלגת אל-תחריר קטע את דבריו ואמר: 'המוסלמים יכולים להביס את ישראל'. אל-כודה השיב: 'אינך יכול להביס את ישראל כשאתה יושב בביתך'."


עוד דיווח העיתון כי אל-כודה "גרס שסודאן הפסידה רבות מהכרזת העוינות שלה נגד ישראל, והוסיף: 'סודאן הפסידה במישור המוסרי ובמישור החומרי, עקב הפרת ריבונותה באמצעות התקיפות שביצעה ישראל בשטחה  ועקב כל הנזק שנגרם לה מצד ארה"ב בשל יחסיה הרעים עם ישראל'. אל-כודה הכחיש כי הממשלה עומדת מאחורי היוזמה שהעלה ואמר שהוא עדיין מתנגד למשטר. הוא ייחס את קריאתו לעיין מחדש בעמדה כלפי ישראל לרצון להפוך את הדבר לנושא [לדיון] של דעת הקהל."[7]

 

 

 



[1] הסכם חודיביה נערך בין הנביא לאויביו במכה בשנת 628 למשך עשר שנים. בהסכם זה נכנע מוחמד לתנאים משפילים שהכתיבו לו אויביו המכאים, בהכירו את נחיתותו מולם. ההסכם הופר לאחר שנתיים עם כיבוש מכה בידי מוחמד.

[2] אל-כודה, אמר שהוא לא רוצה לנקוב בשמן של המדינות הכובשות את השטחים בסודאן. ראה: אל-ג'מאהיר (סודאן), 6.2.2017.

יצוין כי סודאן טוענת שמצרים מחזיקה בחבל הארץ חלאיב השייך לה, ולאחרונה איים נשיא סודאן לפנות למועצת הביטחון של האו"ם בעניין זה. alarabiya.net, 5.2.2017

[3] אל-ג'מאהיר (סודאן), 6.2.2017.

[4] ו sudaneseonline.com  6.2.2017.

[5]  אל-ג'מאהיר (סודאן), 6.2.2017.

תגיות