המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון מצרי: תיאום אמריקאי – פלסטיני בנוגע להחלטה לגינוי ההתנחלויות במועצת הביטחון
30/12/2016


יומון מצרי המקורב למודיעין המצרי חושף פרוטוקול סודי מפגישת בכירי הרש"פ עם ג'ון קרי וסוזאן רייס: תיאום אמריקאי – פלסטיני בנוגע להחלטת מועצת הביטחון לגינוי ההתנחלויות; רייס: המדיניות העתידית של ממשל טראמפ "מסוכנת"


באמצע חודש דצמבר 2016 הגיעה משלחת מטעם הרשות הפלסטינית לוושינגטון לפגישות עם בכירי הממשל האמריקאי היוצא. היומון אל-יום אל-סאבע המקורב למודיעין המצרי פרסם ב-27 בדצמבר, תחקיר בו חשף את פרוטוקול השיחות הסודיות שנערכו בין הבכירים הפלסטינים והאמריקאים. 


על פי התחקיר של כתב היומון אחמד גומעה, המשלחת הפלסטינית כללה את סאיב עריקאת מזכיר הוועד הפועל של אש"ף וראש צוות המו"מ; מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני; חוסאם זומלוט, יועצו של הנשיא הפלסטיני לעניינים אסטרטגיים, ד"ר מאג'ד באמיה בכיר במשרד החוץ הפלסטיני, ד"ר עאזם בשארה ממחלקת המו"מ הפלסטינית, נאצר עדוא, מנהל המחלקה ליחסים בינ"ל במנגנון המודיעין הפלסטיני ומען עריקאת שגריר אש"ף בארה"ב.

 

היומון פירט את לו"ז ביקור המשלחת הפלסטינית לוושינגטון וכתב: "הצד הפלסטיני החל את ביקורו ב-12.12 בפגישה בין סאיב עריקאת ומאג'ד פרג' לבין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. למחרת נפגשו השניים עם היועצת לביטחון לאומי, סוזאן רייס. כל המשלחת נפגשה עם צוות אמריקני, שכלל ארבעה נציגים של שר החוץ האמריקני וסגן השר לביטחון פנים. הם ניהלו שיח אסטרטגי-מדיני שנמשך שש שעות. מאג'ד פרג' חתם את סדרת הפגישות בפגישה ארוכה עם ראש ה-CIA."

 

לטענת היומון, פרוטוקול הפגישה שהוגדרה "סודית ביותר" בין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי של ארה"ב, סוזאן רייס לבין מזכיר הוועד הפועל של אש"ף וראש צוות המו"מ, סאיב עריקאת וראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, מאג'ד פרג', חושף תיאום אמריקני- פלסטיני לקראת ההצבעה על החלטת האו"ם 2334 נגד ההתנחלויות שאושרה במועצת הביטחון ב-23.12.16. נכתב, כי בין הצדדים היתה "הסכמה לשתף פעולה בניסוח הצעת ההחלטה בנוגע להתנחלויות" וכי נציגת ארה"ב במועצת הביטחון קיבלה "יפוי כוח" לתיאום עם נציג פלסטין באו"ם בנושא הצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות.  

 

עוד נמסר, כי בפגישה נעשה גם נסיון לתאם את מועד הגעתו של קרי לועידה הבינלאומית בפריז, שאמורה להתכנס ב-15 בינואר 2016, על מנת לקדם בה מהלך בינלאומי נוסף בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני וכי קרי העלה הצעה להציג את רעיונותיו לפתרון קבע "בתנאי שהצד הפלסטיני יתמוך בהם".  

 

היומון הוסיף כי בפגישה הדגישה רייס את "הסכנה" שבמדיניות העתידית של ממשל טראמפ. הן היא והן קרי ייעצו לנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, שלא לנקוט בשום צעדים מקדימים שעלולים להתגרות בממשל החדש. רייס אף הציעה לסייע בקביעת פגישה בין המשלחת הפלסטינית לבין נציג מצוותו של דונלד טראמפ, בסיועו של רונלד לאודר "נשיא הקונגרס היהודי העולמי".

 

כמו כן צוין, כי בפגישה איים עריקאת כי במקרה שהשגרירות האמריקנית תועבר לירושלים, הפלסטינים יקראו לגירוש שגרירויות ארה"ב מבירות המדינות הערביות והמוסלמיות.

 נמסר כי קרי ורייס הרעיפו שבחים על מדיניותו ותפקודו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס ומתחו ביקורת חריפה על ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אשר לדבריהם "חותר להרוס את פתרון שתי המדינות.". 

בתגובה לפרסום, הן שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי והן ראש צוות המו"מ הפלסטיני עריקאת הכחישו את הדיווח אודות תיאום פלסטיני אמריקאי בניסוח ההחלטה במועצת הביטחון.[1]

 

להלן קטעים מן התחקיר ביומון אל-יום אל-סאבע[2]: 

 

"נציגת ארה"ב במועבי"ט תיאמה עם שגריר פלסטין את נושא הצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות"

בכתבה ביומון נטען, כי "פרוטוקול הפגישה, בה נכחו שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, היועצת לביטחון לאומי של ארה"ב, סוזאן רייס, ומהצד הפלסטיני - מזכיר הוועד הפועל של אש"ף וראש צוות המו"מ, סאיב עריקאת, ראש [מנגנון] המודיעין הכללי הפלסטיני, לואא' מאג'ד פרג', חושף הסכמה בין הצדדים לשת"פ בניסוח הצעת ההחלטה בנוגע להתנחלויות." על פי הדיווח, "הצד האמריקאי התמקד במהלך הפגישות בתיאום העמדות בין וושינגטון לראמאללה בנוגע להצעת ההחלטה בנוגע להתנחלויות, שהועלתה להצבעה במועצת הביטחון ואושרה לפני כמה ימים [23.12.2016]..."


ביומון נכתב, כי "פרוטוקול הפגישה חושף תיאום אמריקאי-פלסטיני בנוגע להצעת ההחלטה לגבי ההתנחלויות" וכי קרי ורייס הדגישו את נכונותם "לשתף פעולה עם הצעת החלטה מאוזנת [ואומרו] וכי יש לנציגת וושינגטון באו"ם יפוי כוח לשוחח [בעניין] עם נציג פלסטין באו"ם, השגריר ריאד מנצור." היומון ציין, כי " נציגת ארה"ב במועצת הביטחון תיאמה עם שגריר פלסטין בנושא הצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות".

 

תיאום הגעתו של קרי לוועידה בינלאומית בצרפת

היומון מסר כי "באשר ליוזמה הצרפתית, אמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי אינו יכול לנכוח [בוועידה] ב-21 ו-22 בדצמבר, אך ציין כי הוא יכול לאחר ה-9 בינואר. המשלחת הפלסטינית הדגישה כי הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס יצר קשר עם הצד הצרפתי, שהביע את נכונותו לדחות את הוועידה הבינ"ל על מנת ששר החוץ האמריקני יוכל לנכוח בה."

 

אפשרות שקרי יציג רעיונותיו לפתרון קבע

היומון הוסיף: "קרי העלה את האפשרות להציג רעיונות לפתרון קבע בתנאי שהצד הפלסטיני יתמוך בהם... והכוונה היא לעקרונות שכבר הוצעו בעבר במסגרת הסכם המסגרת.[3]  הוא גם הציע כי המשלחת הפלסטינית תגיע לסעודיה כדי לדון יחד עימו על הנקודות הללו, אולם על פי הפרוטוקול הוא לא יצר קשר בענין זה.

[כמו כן] על פי פרוטוקול הפגישה, היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, דחתה את ההצעה בדבר הצגת רעיונות ולעגה לה באומרה שממשל הנשיא האמריקני הרפובליקני [הנבחר] דונלד טראמפ יתנגד להם באופן מוחלט."

 

כותרת הכתבה באל-יום אל-סאבע



"רייס הדגישה את הסכנה שבממשל טראמפ"

היומון ציין, כי רייס "הדגישה את הסכנה שבממשל טראמפ אשר עלול לנקוט עמדות שונות מאלו של כל הממשלים האמריקנים מאז 1967 בנושא פלסטין וישראל והוסיפה כי היא מתייחסת ברצינות לאמירות בדבר העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ולגישת ממשל טראמפ בנוגע להתנחלויות."

 

כמו כן, נמסר כי קרי ורייס "ייעצו לנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס שלא לנקוט שום צעדים מקדימים שעלולים להתגרות בממשל טראמפ כמו פירוק הרש"פ, פנייה לבית הדין הפלילי הבינ"ל, או הפסקת התיאום הביטחוני עם הצד הישראלי .... ולהימנע מפעולות צבאיות או [פיגועי] התאבדות משום שהם יסכנו מאוד את העמדה הפלסטינית.

 

הם שיבחו את המאמצים העצומים של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, ובפרט של מנגנון המודיעין הפלסטיני [הכללי] בראשות מאג'ד פרג' במסגרת מה שכינו "המאבק בטרור". [השניים] סברו כי שתה"פ הפלסטיני-אמריקני בתחום הזה הוא מבין שיתופי הפעולה ההדוקים ביותר הקיימים בין המנגנונים האמריקנים למנגנוני הביטחון באזור."

 

רייס הציעה לארגן פגישה בין רונאלד לאודר והמשלחת הפלסטינית

עוד נכתב, כי "על פי פרוטוקול הפגישה, סוזן רייס שאלה האם המשלחת הפלסטינית יכולה להיפגש עם נציג מצוותו של דונלד טראמפ? היא הבהירה כי ביכולתה לבקש להתערב ולארגן זאת באמצעות רונלד לאודר 'נשיא הקונגרס היהודי העולמי'. סאיב עריקאת השיב שכבר ביקש זאת, אולם לאודר אינו יכול. הוא הוסיף : 'הודיעו לנו שהם עדיין בשלב של ארגון הממשל החדש, וכאשר הדבר יסתיים יתקיימו פגישות רשמיות עם הצד הפלסטיני.'

 

עריקאת: אם ארה"ב תעביר שגרירותה לירושלים נקרא לגירוש שגריריה מהמדינות הערביות והמוסלמיות

היומון ציין כי "כאשר שאלה סוזן רייס מה תהיה תגובת הצד הפלסטיני במקרה של העברת השגרירות האמריקנית לירושלים או סיפוח גוש התנחלויות חדש, השיב עריקאת: 'נצטרף ל-16 ארגונים בינ"ל בצורה ישירה ומיידית, נמשוך את ההכרה של אש"פ בישראל, תוך צמצום הקשרים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים עם שלטון הכיבוש הישראלי ונטיל עליו את האחריות המלאה לקריסת הרשות. כמו כן [נקרא] לעמים הערביים והאסלאמיים לגרש את שגרירויות ארה"ב מבירותיהם.

רייס השיבה: 'נראה כי העניינים עתידים להיות מסובכים מאוד וכולנו חוששים אפילו לשבת עם עריקאת בשל הידע המוחלט שלו לגבי העניינים, ובשל זיכרונו וכנותו'. היא הביעה את הכבוד והידידות שרוחש הצד האמריקאי לעריקאת והתנצלה בפניו על כך שצעקה בפניו בחודש מארס 2014."

 

מפרוטוקול של הפגישה שחשף היומון

  


"המשלחת הפלסטינית דורשת לבטל את החוק המסווג את אש"פ כארגון טרור"

על פי הדיווחים "הצד הפלסטיני דרש באופן רשמי לבטל את החוק האמריקני משנת 1987 שמגדיר את אש"ף כארגון טרור[4]. כמו כן, שני הצדדים הסכימו להקים ועדה בילטראלית לבחינת בקשות הוויזות לבני העם הפלסטיני ואשרות הכניסה והתנועה עבור ההנהגה הפלסטינית בארה"ב."

 

"ג'ון קרי וסוזן רייס מברכים את אבו מאזן על הצלחת הוועידה השביעית של פתח"

על פי הדיווח "המשלחת הפלסטינית הודתה לקרי ורייס והביעה את ההערכה שרוחש הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס, לעמדות של נשיא ארה"ב ברק אובמה, ליועצת רייס ולשר החוץ קרי, ובמיוחד לנאומו של קרי בפורום סבן בתחילת חודש דצמבר."  עוד נמסר, כי קרי ורייס בירכו את עבאס "על הצלחתו המסחררת בוועידה השביעית של פת"ח ועל נאומו האמיץ והארוך (כמו נאומיו של שליט קובה לשעבר פידל קסטרו) במהלכו חידש את עמדותיו ואת עקרונות היסוד שלו בנוגע לדבקותו בתהליך השלום והתנגדותו לאלימות ולטרור על כל צורותיו."

 

כמו כן, נמסר כי סאיב עריקאת ומאג'ד פרג' ביקשו מקרי ומרייס "שבדוחות החפיפה לממשל האמריקני החדש, יודגש כי הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, ארגון אש"פ והרשות הפלסטינית שותפים לתהליך השלום וכי הנשיא הפלסטיני ומנגנוני הביטחון שותפים אסטרטגיים במאבק בטרור [ברמה] האזורית והבינ"ל.

 

[הם ביקשו] כי תודגש הקמת ועדות בילטראליות, פלסטיניות-אמריקניות בכל התחומים (בריאות, חינוך, חלקאות, תיירות, ספורט, מסחר, ביטחון, נשים, צעירים ועוד) ושהממשל החדש ילווה אותן יחד עם ראש הממשלה הפלסטיני ד"ר ראמי חמדאללה." כמו כן, דווח כי הועלתה האפשרות " להקמת מאגר נתונים משותף, בתיאום עם שגריר פלסטין בוושינגטון ונציג המודיעין הכללי הפלסטיני."

 

היומון הוסיף, כי קרי ורייס ציינו שאכן "כל העניינים שלעיל יהיו בראש דו"ח החפיפה שמגיש צוותו של הנשיא היוצא, ברק אובמה, לממשל האמריקני החדש. וכי הם אכן משבחים את אומץ ליבו של עבאס את עמדותיו, כושר ההנהגה שלו ודבקותו בתרבות השלום ובשלום כאופציה אסטרטגית. זאת, נוסף על התנגדותו לאלימות ולטרור ונוסף על המשך התיאום הביטחוני. וכי הנשיא הזה [קרי עבאס] נחשב למנהיג אסטרטגי, אמיץ בלתי רגיל באזור המזה"ת. כמו כן, [יצויין] שהצלחת הוועידה השביעית [של פת"ח] למעשה שמה קץ לניסיונות של מוחמד דחלאן ואחרים להחליש את הנשיא עבאס. הוא צריך כעת לפעול להידוק קשריו עם סעודיה, ירדן ומצרים." [5]

 

עוד נמסר, כי "רייס ביקשה מן המשלחת הפלסטינית להעביר את תודתו של הנשיא האמריקני ברק אובמה לנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס, על שכיבד את כל ההתחייבויות שלו לנשיא אובמה, והיא הוסיפה: 'עבאס נהג באמינות ובכנות לגבי כל מה שהתחייב  בייחוד בנוגע לאי-הצטרפות [פלסטין כחברה] ב-16 הארגונים הבין-לאומיים.' "

על פי הדיווח קרי ורייס גם קבעו כי יש הכרח "להמשיך בשת"פ הביטחוני אמריקני-פלסטיני, ישראלי-פלסטיני ואמריקני-ישראלי-פלסטיני בכל התחומים." מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, הדגיש בהקשר זה כי "השת"פ של מנגנוני הביטחון הפלסטינים [עם ישראל] הוא על פי הנחייה ברורה וישירה של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס."

 

"קרי וריס הדגישו כי נתניהו חותר להרוס את פתרון שתי המדינות"

לדברי היומון קרי ורייס הדגישו כי "ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, חותר להרוס את פתרון שתי המדינות וכי ד"ר סאיב עריקאת התנבא בדבר תכנית נתניהו ליצירת מדינה אחת עם שני משטרים one state two systems כבר לפני ארבע שנים. השניים הדגישו כי הנבואה של עריקאת היתה מדויקת מאוד. וכי כל מה שיש לנתניהו להציע הוא להשאיר את המצב על כנו בנוסף לערבויות לשיפור תנאי החיים [של הפלסטינים]"

 

"קרי ורייס ביקשו לסווג את הפגישה כ'סודית ביותר' "

עוד נכתב כי "ג'ון קרי וסוזן רייס ביקשו שהפגישות יהיו בסווג 'סודי ביותר' ושלא יודלף מהם דבר נוכח הרגישות בתקופת המעבר בין שני הממשלים בארה"ב."

כמו כן צוין, כי "המשלחת הפלסטינית ביקשה מקרי ורייס לבחון מחדש את הסיוע הכספי לרש"פ ולא לצמצמו כפי שעשו כאשר הפחיתו את הסיוע ממאה וחמישים מיליון דולרים בשנת 2011 למאה מיליון דולרים בשנת 2012 וכעת מוצע לסייע ב-39 מיליון [דולרים] בלבד. לפי פרוטוקול הישיבה, הצד הפלסטיני חשף כי הסיוע הכספי לרש"פ היה בסכום של 400 – 500 מיליון דולר בין השנים 2008 ו-2013 והוא הופחת ל-370 מיליון דולרים בשנת 2014 וכך גם בשנת 2015 עד שהגיעו ל-290 דולרים בשנת בשנת 2016.  

 

הצד הפלסטיני שיבח את הסיוע שהגיש הממשל האמריקני לאונר"א כ- 277 מיליון דולרים לשנה בממוצע בין השנים 2009 – 2016 וביקש להגדיל את הסיוע כדי לכסות את הגירעון של אונר"א בסכום 101 מיליון דולרים בשנת 2016."



[1] וwww.wafa.ps, 28.12.2016

[2]  אל-יום אל-סאבע (מצרים), 27.12.2016

[3] פרטים על "הסכם המסגרת" שהגה ג'ון קרי פורטו במאמרו של תומס פרידמן בסוף ינואר 2014 בניו-יורק טיימס. התוכנית כוללת בין היתר: נסיגה הדרגתית של ישראל מהגדמ"ע; השארת חלק מההתנחלויות בגדמ"ע תמורת שטחים ישראליים שיועברו לריבונות פלסטינית; סידורי ביטחון בבקעת הירדן להגנת ביטחונה של ישראל; הכרה פלסטינית שישראל היא מדינת העם היהודי בגבולות 48; זכות השיבה אל שטחי 67 ולא 48; בירת פלסטין תהיה בחלק המזרחי של ירושלים.

[4]  החוק מגדיר את אשף כארגון טרור אשר מונע ממנו לפעול בתוך ארה"ב. ראו בקישור זה