המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב יליד סעודיה החי בארה"ב: החשש מטראמפ מוגזם; חושש יותר מפני האסלאם הקיצוני
25/11/2016


כותב יליד סעודיה החי בארה"ב: החשש מפני בחירת טראמפ לנשיא מוגזם; כמוסלמי, אני חושש יותר מהאסלאם הקיצוני

 

מנצור אל-חאג', כותב יליד סעודיה המתגורר בוושינגטון, פרסם ב- 4.11.2016,  ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב, מאמר באתר הליברלי www.aafaq.org , תחת הכותרת "תופעת הטראמפּופוביה ומדוע אינני מודאג מכך שטראמפ יהיה נשיא ארה"ב".

 

בהקדמה למאמרו, ציין אל-חאג' כי גורמים שונים הביעו בכלי התקשורת האמריקאים ובפניו חשש מפני היבחרו של דונלד טראמפ לנשיא, בהציגם אותו בין היתר, כמי שמהווה סכנה לא רק לארה"ב אלא לביטחון העולם כולו; כבעל תשוקה בלתי נשלטת להשתמש בנשק הגרעיני; כמי שבדומה להיטלר, יהפוך את ארה"ב למדינה גזענית יהירה כפי שקרה בגרמניה; כמי שדומה לבשאר אל-אסד - משום שרמז כי לא יקבל את תוצאות הבחירות אם לא ייבחר - או לסדאם חוסיין. מאמרו של אל-חאג' בא כתגובה לביטויים אלה ושכמותם, המהווים, לדעתו, תסמינים של תופעה אותה הגדיר "טראמפופוביה".

 

בפתח דבריו כתב אל-חאג', כי חרף היותו ערבי מוסלמי שצבע עורו שחור ולמרות שאינו תומך בטראמפ, הוא סבור שהפחד מפני אפשרות היבחרו לנשיא מוגזם ולא מוצדק, שכן ארה"ב היא דמוקרטיה אמיתית שסמכויות הנשיא בה אינן בלתי מוגבלות - כמו אלו של מנהיגי מדינות ערביות ואסלאמיות - ויש בה בלמים ואזונים שימנעו מטראמפ לשנות את ערכי היסוד האמריקאים, אם ייבחר. הראייה, לדבריו, היא שנשיאים אמריקאים שסרחו הודחו מתפקידם או אולצו להתפטר, ושברק אובמה נבחר לנשיאות, חרף הטענות לגזענות בארה"ב.   

 

אשר להאשמת טראמפ באסלאמופוביה טען אל-חאג'  כי בעוד חששם של הטראמפופובים אינו מוצדק, הרי שהאסלאמופוביה מוצדקת והגיונית, לא רק מצד מי שאינם מוסלמים "אלא מצד כל מוסלמי שוחר שלום". לדבריו, המוסלמים אכן פוחדים מהאסלאם יותר מכל האחרים, משום שהם סובלים מהטרור האסלאמי ומהדיכוי של משטריהם האסלאמיים. הוא האשים את הדמוקרטים בארה"ב בכלל ואת ממשל אובמה בפרט בניסיון להסוות את הקשר של דת האסלאם לטרור, למרות שההיסטוריה והמציאות מוכיחים את קיומו הוא הדגיש כי לא ניתן יהיה לחסל את הטרור האסלאמי "בלא לבצע רפורמה באסלאם ולנקותו מכל מה שנותן הצדקה רעיונית לארגוני הטרור ולזרמי האסלאם הפוליטי", וקרא למוסלמים להקים ארגון אסלאמי עולמי שיְיַצג את כל גוני הקשת המוסלמית כדי שיטפל בפרשנות האסלאם ויהיה הגוף הרשמי היחיד המוסמך לעסוק בכך.  

 

לבסוף קרא אל-חאג' לערבים ולמוסלמים ללמוד מהניסיון הדמוקרטי של ארה"ב, שמעניקה לכל אדם באשר הוא את הזכות להתמודד לנשיאות "באווירה דמוקרטית שקטה, שבה הנשק היחיד שמותר לשימוש הוא המילה"  ומאפשרת "לכולם לחלום להגיע למשרות הרמות ביותר, באמצעות מאמץ והתמדה ולא באמצעות הישענות על המזל, או על השבט, או על עושר, או על הדת או העדה, כפי שקורה בעולם הערבי המוסלמי".

 

מנצור אל-חאג' [1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[2]

 

איני חושש מניצחון טראמפ; נשיא ארה"ב לא יכול לבטל ערכי יסוד של ארה"ב

"באופן אישי - ולמרות שצבע עורי שחור, אני בא מרקע מוסלמי, דובר ערבית ונושא שם ערבי -  אני חושב שיש בתופעת 'הטראמפופוביה' פחד מוגזם, ולמרות שאיני נמנה עם תומכיו [של טראמפ] אינני חרד לגורלה של ארה"ב אם הטראמפ הזה יעמוד בראשה. אינני מודאג משום שאני מאמין שארה"ב היא מדינה המנוהלת באמצעות מוסדות ושסמכויותיו של הנשיא בה אינן בלתי מוגבלות, כפי שהן במדינות הערביות והאסלאמיות; ומשום שטראמפ בשום אופן לא יוכל לבטל את הערכים, ההישגים והעקרונות של הצדק, השוויון והחירות שעליהם התבססה האומה הזו שאת יסודותיה ביססו האבות המייסדים אשר שמרו בקפידה רבה ביותר על חלוקת הסמכויות ועל הפרדתן. [הם עשו זאת]  כדי שהעם יוכל להגן על הישגיו באמצעות חוקת המדינה והמוסדות הממשלתיים והבלתי ממשלתיים, הכוללים את הקונגרס והסנאט, את בית הדין החוקתי, את ארגוני החברה האזרחית, וכן את המערכת המשפטית, אשר למרות האתגרים שעמם היא מתמודדת הרי שה- FBI  לא היסס לרגע לפתוח מחדש את החקירה בנושא המיילים האלקטרוניים של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, כמה ימים בלבד לפני מועד הבחירות לנשיאות. קלינטון עלולה לעמוד בפני עונש שיכול להגיע לכדי מאסר, אם הרשויות יחליטו שבוצעו חריגות שמחייבות העמדה לדין ואם תורשע לאחר שתישפט.

 

למי שלא יודעים, הרשות המחוקקת בארה"ב זכאית להדיח את הנשיא, דבר שקרה פעמיים בהיסטוריה שלה: ב-1998 החליט הקונגרס להדיח את הנשיא לשעבר ביל קלינטון בשל שערוריית המין שלו עם מוניקה לוינסקי. הנשיא [קלינטון] הועמד לדין בפני הסנאט שהחליט לבטל את החלטת ההדחה, דבר שאפשר לו להשלים את תקופת כהונתו כנשיא; ... הנשיא [ריצ'ארד] ניקסון הגיש את התפטרותו, טרם קיום הצבעה בקונגרס לגבי הדחתו, לאחר שערוריית הריגול נגד המפלגה הדמוקרטית, הידועה בשם 'ווטרגייט'.

 

הגם שניתן להבחין בהתערערות האמון של אמריקאים רבים באומה האמריקאית ובחששם, במיוחד מפני השתלטות של הגזענים הלבנים על ארה"ב, הרי שהאומה הזו הוכיחה שהיא ראויה לכבוד ולהערכה, שכן היא התגברה על כל המבחנים והפחדים ועמדה בכל האתגרים. בשעה שהערוצים הערבים דיווחו על הגזענות ממנה סובלים השחורים בארה"ב ובשעה שידידיי ומכריי שואלים אותי אם נחשפתי להתנכלויות גזעניות בשל צבע עורי, בחרו האמריקאים - לבנים, שחורים, לטינים, ערבים, אפריקאים ואסייתיים - נשיא שחור, ובכך השתיקו את כל הקולות ששללו את האפשרות שאדם שחור ייכנס לבית הלבן, ואובמה הפך לנשיא, דבר שלא היה מתאפשר אם הלבנים היו מבססים את בחירתם על צבע עורו ולא על דעותיו.

 

האסלאמופוביה מוצדקת ומי שצריך יותר לחשוש מהאסלאם הם דווקא המוסלמים

בעוד ש'הטראמפופובים' אינם מבחינים בכך שהחששות שלהם מהגעתו לכס השלטון אינם מוצדקים, הם מתעקשים להאשימו בפחד בלתי מוצדק מהאסלאם הידוע בשם 'אסלאמופוביה'. האמת היא שהפחד מהאסלאם הוא מוצדק והגיוני לא רק מצד טראמפ והאמריקאים אלא מצד כל מוסלמי שוחר שלום החושש להיות קורבן של פיצוץ של מתאבד אסלאמי קיצוני הסבור שרצח אזרחים בתחנות הרכבות, בתיאטראות, במגרשי כדורגל או באולמות ריקודים יקרב אותו לאללה, יעניק לו כרטיס כניסה לגני העדן הנצחיים ולבעילת עשרות יפהפיות גן עדן ויזכה אותו בהתבוננות בפניו של אללה ובישיבה בחברתם של הנביאים, הצדיקים, השהידים והאנשים הישרים, אשר אללה נטה להם חסד [קוראן, 69:4].

 

טראמפ, נרצה או לא נרצה, מבסס את סיסמאותיו ואת רעיונותיו על דאגתו לארצו ועל אהבתו לה וזה מה שרואים חסידיו ותומכיו בבירור, [בעוד ש]כלי התקשורת המתנגדים לטראמפ - במקום לנתח ולבקר את רעיונותיו - מנסים לשווא לעוות [את תדמיתו], באמצעות התמקדות בעבירות המין שלו, בניפוח  הצהרותיו הנוגעות להשקפתו ביחס למוסלמים והוצאתן מהקשרן ובניפוח הצהרותיו והקלטותיו שהודלפו, בהן דן ביחסו לנשים ובשיטה בה הוא מגיע אליהן. אשרף אל-אנצארי[3], חבר המפלגה הרפובליקאית התומך בטראמפ, טען, כשהיה אורח מרכזי בפאנל של התכנית "נוּקְטַת חִוַאר" ["נקודת שיח", בערוץ ה-BBC בערבית], כי שלא כמו פוליטיקאים, טראמפ אינו מיטיב לדבר באופן דיפלומטי, משום שהוא איש חזון ולא פוליטיקאי.

 

יש לקרוא לילד בשמו: האסלאם הוא הבסיס הרעיוני של הטרור

טראמפ סבור שהתמודדות עם כל בעיה מתחילה בהגדרה מדויקת שלה, ושבמקרה של הארגונים האסלאמיים הבעיה קשורה לדת שעליה מבססים הטרוריסטים [את פעילותם], דבר שהדמוקרטים בכלל,  וממשל הנשיא אובמה בפרט, מנסים להסוות באמצעות הסרת אחריותה של דת [האסלאם] ככלל ממנו [מהטרור] והטלתה אך ורק על ארגון או ארגונים קיצוניים, שלדבריהם אין להם שום קשר לאסלאם, כדברי שר החוץ ג'ון קרי.

 

הטענה שאין לטרור קשר לאסלאם היא טענה שהעובדות ההיסטוריות מפריכות אותה  והמציאות הקיימת שוללת אותה וחושפת את העיוות שלה, שכן העובדה שאין ספק לגביה היא שהמורשת האסלאמית היא הבסיס הרעיוני והקרקע הפורייה המעניקה לארגוני הטרור הצדקה ומניע לביצוע פשעיהם הנתעבים.

זהו אבסורד לומר שניתן לחסל את הטרור האסלאמי מבלי לבצע רפורמה באסלאם ולנקותו מכל מה שנותן הצדקה רעיונית לארגוני הטרור ולזרמי האסלאם הפוליטי. אני גדלתי בסביבה אסלאמית שסבורה שהדת היא הנכס היקר ביותר שלה ושכל העולם קושר קשר נגדה כדי לחסלה ולכן הפתרון היחיד להתמודדות עם 'המזימה' שרוקם המערב נגד האסלאם, הוא לדבוק באסלאם, להפיצו בכל העולם ולחדש את תהילתה הקדומה של האומה [האסלאמית] באמצעות החזרת אנדלוסיה [לחיקה], כיבוש רומא ושבירת הצלב.

 

בעוד אנו [המוסלמים] השחרנו את דפי ספרי הלימוד בזוועות האימפריאליזם האירופי במדינות אסיה ואפריקה, הרי אנו ממשיכים לכנות את הכיבוש של אבותינו המוסלמים במדינות העולם 'הניצחונות האסלאמיים'. לא אשכח לעולם את התדהמה שאחזה את הנוכחים במהלך הרצאה שנתתי במסגד בעיר בלקסבורג [וירג'יניה], בנושא 'חוליי העולם האסלאמי',  כאשר תיארתי את גודל הפשע שביצע [הסולטן העותומני] מהמט [השני] עם כיבוש קונסטנטינופול [ב- 1453], בהופכו את הכנסייה [הביזנטית] איה סופיה [בעיר קונסטנטינופול] למסגד. אחד הנוכחים השיב כי אין בכך דופי אם רוב המוסלמים באותו הזמן בחרו להפוך את הכנסייה למסגד. מישהו אחר קרא חדית' שאותו ייחס לנביא, שבו הוא [הנביא] שיבח את כובש קונסטנטינופול ואמר: 'הכובש הטוב ביותר הוא מי שכבש אותה [את קונסטנטינופול] והמנהיג הטוב ביותר הוא מנהיגה'. בכך הוא  [האדם שקרא את החדית'] סתם את הגולל על כל אפשרות לפרשנות הגיונית [של האסלאם] המתבססת על ערכי הצדק  החירות והשוויון באסלאם, שרבים מהאנשים המגנים על האסלאם שבים וטוענים כי הוא מבטיח את [הערכים הללו] ומקפיד להשרישם ולהחילם, לא רק על המוסלמים אלא גם על בני דתות אחרות באותה מידה.

 

יש להקים גוף אסלאמי עולמי רשמי שיעסוק בפרשנות מחודשת של האסלאם

כל הדיונים שבאים בעקבות כל התקפת טרור במקום כלשהו בעולם, הפכו למעין סדרת דרמה משעממת שכולם יודעים את סופה מראש. בכל דיון, מתעקש [דובר] הצד [האחד] כי מקור הטרור הוא אידיאולוגיה המושרשת במורשת האסלאמית, המחלקת את העולם בין 'דאר אל-אסלאם' [ארצות הנתונות לשלטון מוסלמי] לבין 'דאר אל-כּוּפְר' [ארצות הכפירה] ורואה את המוסלמים כ[ברואים] 'העליונים ביותר' ועומדת על כך שהאויבים רוצים לכבות את האור של אללה... אותו דובר עומד על כך שכשמוחמד וחסידיו ביצעו את פסק הדין של אללה נגד יהודי [שבט] בני קוריט'ה, שהורה להם כפי שנאמר בחדית': 'הרגו את גבריהם, שְבו את נשיהם ואת ילדיהם והשתלטו על רכושם', הם ביצעו פשעים כמו אלו שביצעו אנשי דאעש נגד העדה היזידית.

 

[דובר זה] מתעקש גם ש'האמאם הרפורמיסט' מוחמד בן עבד אל-והאב [מייסד התנועה הווהאבית] הכריז ג'יהאד נגד תושבי חצי האי ערב, משום שהתרחקו מן הדת והפרו את דרך המונותיאיזם שהביא הנביא מוחמד. הוא גם עומד על כך שתכניות הלימוד הנוכחיות ב[מכה], העיר שהמוסלמים פונים לכיוונה לפחות חמש פעמים ביום, מספרות לתלמידים שהשיעים והצופים הם כופרים, ושמי שלא מתפלל נקרא שלוש פעמים לחזור בתשובה ואח"כ [אם אינו נענה לקריאה] הורגים אותו, לא רוחצים [את גופתו], לא כורכים את גופו בתכריכים ולא קוברים אותו בבתי הקברות של המוסלמים. הן מלמדות אותם גם שהיהודים הם אויבים נצחיים של המוסלמים ושהמוסלמים, יילחמו נגדם באחרית הימים וגם העצים והאבנים יעמדו לצדם, עד כי אם יהודי יסתתר מאחוריהם הם יכוונו אותם אליו ויאמרו: 'הו מוסלמי הו עבדו של אללה, יהודי מסתתר מאחורי, בוא והרג אותו'.

 

אשר לדובר המגן [על דת האסלאם], הוא עומד על כך שלארגוני הג'יהאד אין שום קשר לאסלאם ושהקוראן אוסר להרוג נפש שלא על-פי דין ושהוא [האסלאם] מבטיח חופש דת - כפי שנאמר בקוראן בסורת הכופרים [109: 6]: 'לכם דתכם ולי דתי', או [קוראן 32:5]: 'כל המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא'[4]  - וטוען כי סירובו של אִבְּליס [השטן] להשתחוות לאדם היא הדוגמא הטובה ביותר לחופש הביטוי ול[אפשרות קיומם של] חילוקי דעות[5]. בכך מסתכם הפרק [בסדרת הקטרוג וההגנה על האסלאם] מבלי שהצופה יוצא ממנו עם הרבה יותר [מידע] מכפי שהיה לו טרם צפה בו ומבלי לערער כהוא זה את אמונתם של אלו הסבורים שלאסלאם אין קשר לטרור או של אלו הסבורים בניגוד להם שהוא [האסלאם] מקור הטרור.  

 

כפי שציינתי לעיל, המוסלמים - הסובלים מהטרור של ארגוני הטרור ומהדיכוי של המשטרים המתיימרים להיות נציגי אללה עלי אדמות להחלת החוק שלו על האנשים -  פוחדים מפני האסלאם יותר מכל האחרים. במילים אחרות, הם אלו הלוקים יותר מכולם במחלת ה'אסלאמופוביה'... וכי למה שלא ילקו בפחד מפני האסלאם כאשר אלפים מהם הפכו לקורבנות של פיגועי טרור באמצעות חגורות נפץ ומכוניות תופת שאינם מבחינים בין גבר, אישה, ילד או זקן? למה שלא יפחדו, כאשר מאות מהם נטבחים כצאן לאחר שהואשמו בכך שהם מורתדון [מי שחזרו בהם מדת האסלאם] או משת"פים ומרגלים של המערב, רק משום שהתנגדו לכך שחבורת מפגרים תשלוט עליהם בשם הדת?

 

לא יהיה זה מוגזם לומר שזכותה של כל צעירה שנאלצת לעטות חיג'אב בניגוד לרצונה ללקות במחלת ה'אסלאמופוביה' ושזכותו של כל ילד לפחוד מן האסלאם, אם הוריו אילצוהו להתפלל כשהם מפחידים אותו באמצעות 'אל-שֻג'אע אל-אַקְרַע  ['הנחש הקַרח'][6] ועינוי נצחי בגיהינום אם יזנח את התפילה. כל מי שהביע את דעתו לגבי דת האסלאם ושילם על כך מחיר, כמו האינטלקטואל פרג פודה[7] וכמו מחמוד מוחמד טה[8] ... או מי שהיו או עודם נתונים לאיום כמו סלמאן רושדי, אסלאם אל-בחירי[9], חמזה כאשר'רי[10], תורכי אל-חמד[11], נצר חאמד אבו זיד[12], פאטמה נאעות[13], מאג'ד נואר ורבים אחרים - זכותם של כל אלו להיות אסלאמופובים, שכן חייהם עומדים על כף המאזניים. וכפי שצייצתי אתמול [3.11.16] בטוויטר, אני מאמין כי זכותו של כל שיעי או צופי או אחמדי וכל ליברל או [מוסלמי] שלא מתפלל, שלא צם, שלא עוטה על עצמו בגד מסורתי דתי  או  [מוסלמי] שאוהב מוסיקה - [זכותו של כל אחד מאלה] שמואשם [רק בשל כך] בכפירה או בפריקת עול, ללקות באסלאמופוביה.

 

לעולם לא אשכח את הסיוטים שפקדו אותי בשנתי לאחר שהפסקתי להתפלל לפני יותר מעשר שנים ואת הפחד שתקף אותי כאשר התעוררתי מבועת ושטוף זיעה באמצע הלילה, מרוב פחד מצורתו של 'הנחש הקרח' ומייסורי הגיהינום הנצחיים.

 

הפתרון לדעתי ... טמון בכך שהמוסלמים יקימו ארגון אסלאמי עולמי שאליו יבחרו כל המוסלמים - על כל עדותיהם ועל כל שיוכיהם האידיאולוגים והתרבותים -  את נציגיהם ויעניקו להם את הזכות להתמסר לטיפול בכל מה שקשור לפרשנות המורשת האסלאמית, הֵסבּרה וביסוסה, כך ש[ארגון] זה יהיה הגוף היחיד המוסמך רשמית  לדבר בשם המוסלמים. ארגון כזה הוא התקווה היחידה של המוסלמים להשיב לעצמם את דתם מידי המשטרים והארגונים המשתמשים בדת למען האינטרסים האישיים שלהם ונעזרים באנשי הדת כדי לדכא את כל הקולות המציעים דעות שאינן עולות בקנה אחד עם האג'נדה ועם המדיניות שלהם. למידע נוסף אודות רעיון זה, ראו את מאמרי: 'ההזדמנות שלנו להחזיר לעצמנו את האסלאם שלנו, דת השלום'

 

לסיום, אני שב ואומר כי אני מבין את הפחד שתוקף אנשים רבים מפני [אפשרות] הגעתו של [דונלד] טראמפ לכס השלטון, אלא שאני מאמין שארה"ב אינה סוריה, או עיראק או גרמניה שלפני עליית היטלר לשלטון, ושבמקום לפחוד עלינו להוקיר את הרעיון שהגעת טראמפ לשלב הזה [של ההתמודדות לנשיאות] - למרות התנגדותם של רבים לו והאשמתם אותו בטירוף - מוכיחה את גדולתה של ארה"ב ואת יפי ניסיונה הדמוקרטי. ארה"ב מאפשרת לכולם להתמודד ואף להגיע למשרת הנשיא - אם לטראמפ, אם למרקו רוביו ששורשיו לטיניים, או לבן קרסון האמריקאי ממוצא אפריקאי, או לאישה כמו הילרי קלינטון, או לאדם ממוצא ערבי כמו ראלף נאדר,  או ליהודי כמו ברני סנדרס, או למישהו מהעדה המורמונית כמו מיט רומני, או לקתולי כמו הנשיא המנוח ג'ון קנדי. זאת, באווירה דמוקרטית שקטה, שבה הנשק היחיד המותר לשימוש הוא המילה. תקופת כהונתו של אובמה תסתיים בעוד כמה שבועות, ואז הוא ישוב להיות אזרח מן המניין ששירת את ארצו ויניח את [המפתחות] לאדם אחר כדי שימשיך את התפקיד של האימפריה העצומה הזו בהנהגת העולם.

 

מהשוואה מהירה עם העולם הערבי והאסלאמי האומלל שלנו, עולה כי על הערבים ועל המוסלמים ללמוד רבות מהניסיון הזה, המיוחד במינו בהיסטוריה האנושית, במקום לחלק את הארצות, כפי שקרה בסודאן, בשל היאחזותם של [הנשיא עומר] אל-בשיר ואנשיו האסלאמיים בקרנות השלטון ובשל סירובם לשתף אנשים אחרים בשלטון מאז 1989 - תקופה בה כיהנו ארבעה נשיאים אמריקאים והנשיא החמישי בַּפֶּתח. יש לנו הרבה מה ללמוד מארה"ב המעניקה שיעורים חינם... בבניית מדינות וחברות, בהעברה שקטה של השלטון, בתפיסת האזרחות, בתרבות המסירות לעבודה, בפעילות הפילנטרופית וההתנדבותית, בחשיבות חופש הביטוי והשוויון בין כל מרכיבי החברה ובמתן הזכות לכולם לחלום להגיע למשרות הרמות ביותר, באמצעות מאמץ והתמדה ולא באמצעות הישענות על המזל, או על השבט, או על עושר, או על הדת או העדה [כפי שקורה בעולם הערבי המוסלמי]

 

אשר לתופעת האסלאמופוביה, שארגון CAIR [The Council on American-Islamic Relations] מחלק כדורים למי שלהערכתו לוקים בה[14], הרי שזוהי בעיה חמורה ביותר שהטיפול בה דורש מאמץ רב יותר מאשר הגנה בחירוף נפש על האסלאם ותיאורו כדת של שלום, או מתן כדורים למי שהטרור האסלאמי מאיים על חייהם בכל רגע נתון, רק משום שהם כופרים, או פוליתיאיסטים, או מורתדון, או שיעים... או סוטים מהמסורת, בהתאם לפסוקי הקוראן והמסורות של הנביא."         

 


[2] www.aafaq.org,  4.11.2016

[3] איש עסקים יליד מצרים החי בארה"ב, שאימץ את השם Ashley Ansara

[4] הפסוק המלא אומר: "כל המאבד נפש אחת, שלא איבדה נפש או ביקשה למלא את הארץ חמס, כאילו איבד עולם מלא"

[5] בפסוק הקוראן הרלבנטי נאמר: "אמרנו למלאכים השתחוו לאדם, הם השתחוו, ורק אִבּליס [השטן] סירב ונמלא שחץ והיה בכופרים." [קוראן 2:34]

[6] אל-שֻג'אע אל-אַקְרַע (الشجاع الاقرع, מילולית: הנחש הקרח) - ע"פ חדית לא מהימן זהו נחש ענק שישתלט על קברו של מי שהזניח את התפילה ויקישו  יומם וליל. )מתוך www.alifta.net  אתר המוסד הסעודי למחקר ולפסיקת הלכה – פתוא מספר 8689)

[7] פרג' פודה - סופר ואינטלקטואל מצרי חילוני שצידד בהפרדת הדת מהפוליטיקה ומהמדינה ושספריו עוררו מחלוקת רחבת היקף.  נרצח ב- 1992 בידי "אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה".

[8] פילוסוף סודאני שהואשם בכפירה והוצא להורג בשנת 1985.

[9] אסלאם בחירי הוא חוקר ואינטלקטואל מצרי צעיר העומד בראש המרכז למחקרים אסלאמיים של היומון המצרי "אליום אל-סאבע" ומגיש תכנית בערוץ הלוויין "אל-קאהרה ואל-נאס" (קהיר והאנשים), שבה השמיע דעות נוקבות על השיח הדתי הקיצוני במצרים ואף הטיח ביקורת במוסד אל-אזהר ובשיח' אחמד אל-טיב העומד בראשו. כתוצאה מכך הופסקה תכניתו בטענה לפגיעה בכבוד האסלאם ובסוף מאי 2015 הרשיע אותו בית דין מצרי בזלזול בדתות וגזר עליו 5 שנות מאסר.

[10] חמזה כאשר'רי  -  משורר וכותב סעודי שנעצר ב- 2012 וישב שנתיים בכלא ללא משפט לאחר שהואשם בהעלבת הנביא מוחמד בטוויטר.

[11] תורכי אל-חמד- כותב סעודי שנעצר ב-2012 לאחר שצייץ בטוויטר כי יש לתקן את דת האסלאם

[12] נצר חאמד אבו זיד -  אקדמאי מצרי שעסק בחקר האסלאם. באמצע שנות התשעים עוררו כתביו מהומה משום שקרא למוסלמים להשתחרר מעול הטקסטים הדתיים ובראשם הקוראן. אולץ להיפרד מאשתו בטענה כי אינו עוד מוסלמי, ומאחר שחיי הזוג היו בסכנה הם גלו להולנד, שם עבד כמרצה לאסלאם באוניברסיטה.

[13] פאטמה נאעות – משוררת ופובליציסטית מצרית שבינואר 2016 הורשעה בביזוי האסלאם בעקבות פוסט שכתבה בפייסבוק נגד הנוהג של שחיטת כבשים בעיד אל-אדחא ונדונה לשלוש שנות מאסר.

[14] מתייחס לסרטון וידאו שהפיץ ארגון CAIR כחלק מקמפיין נגד אסלאמופוביה, אשר מציע לאסלאמופובים ליטול כדורי "אסלאמופובין" כדי לרפא את מחלתם זו. ראו  יוטיוב