המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
דיווחים בעיתונות הערבית: עבאס דחה לחצי הליע"ר למינוי יורש, חרף איומים בסנקציות עליו
20/11/2016


דיווחים בתקשורת הערבית: עבאס סירב ללחצי הליגה הערבית למנות לו יורש חרף איומים בסנקציות עליו

 

הקוורטט הערבי (קרי, מצרים, ירדן, איחוד האמירויות וסעודיה) ממשיך לפעול לקידום פיוס בתנועת פת"ח ולמינוי יורש ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס. לאחרונה דחה עבאס מהלך למינוי יורש שיזם הקוורטט הערבי בטענה שאינו מוכן לקבל התערבות של מדינות ערב בענייני הפלסטינים.[1]

 

בתקשורת הערבית התפרסמו דיווחים בהם נטען, כי על מנת לפתור עניין זה, נערכה ב-9 בנובמבר, פגישה ברמאללה בין מחמוד עבאס לבין משלחת רמת דרג של הליגה הערבית - מזכ"ל הליע"ר אחמד אבו אל-ר'יט ושני קודמיו בתפקיד, עמר מוסא ונביל אל-ערבי. על פי הדיווחים, השלושה שהגיעו לרמאללה, בתירוץ של השתתפות בחנוכת מוזיאון ערפאת החדש, ניסו להפעיל לחץ על עבאס להסכים למינוי יורש ולאפשר לחבר המועצה המחוקקת מטעם פת"ח, מוחמד דחלאן - שסולק מתנועת פת"ח ב2011 ומוזכר כאחד היורשים - לחזור לזירה הפוליטית, ולחדול מלרדוף אותו ואת תומכיו.

 

האתר  arabi21.com, המקורב לתנועת האחים המוסלמים, הסביר בדיווח מה-12 בנובמבר, כי הגעת חברי המשלחת לרמאללה ופגישתם עם עבאס היתה "הרחק מאמצעי התקשורת", הן בשל הבעייתיות של הנורמליזציה הפומבית עם ישראל והן בשל רגישות מטרת נושא הפגישה – מינוי יורש לעבאס.[2]

 

היומון המצרי העצמאי האסלאמי אל-מצריון, פרסם ב-16 בנובמבר 2016 כתבה נרחבת בנושא, בה נטען כי אבו אל-ר'יט הציע לעבאס שלושה מועמדים כיורשיו: נאצר אל-קדוה, לשעבר שר החוץ ואחיינו של ערפאת; מרואן אל-ברגותי, בכיר בתנועת פת"ח המרצה עונש מאסר בישראל לאחר שהורשע בביצוע מעשי טרור, בהם נרצחו ונפצעו ישראלים רבים, ומוחמד דחלאן ראש הביטחון המסכל בעזה לשעבר.

 

היומון הסביר כי הלחץ שמפעילות מדינות ערב, ומצרים בפרט, למינוי יורש לעבאס נובע מהחשש כי במקרה של העלמות פתאומית של עבאס מהזירה הפוליטית, ללא מינוי יורש, עלול להחליפו בכיר חמאס עזיז דויכ, יו"ר המועצה המחוקקת, מה שיאפשר דריסת רגל לתנועת החמאס בשלטון הרש"פ.[3]  

 

שני המקורות מסרו כי עבאס דחה את הדרישות הללו חרף איומי השלושה כי יוטלו סנקציות על עבאס וכי שלטונו יאבד את הלגיטימיות הערבית.

 

יצוין כי בשבועות האחרונים התפרסמו בתקשורת המצרית מאמרי ביקורת חריפים נגד התנהלותו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נוכח מאמצי התיווך של הקוורטט הערבי בסוגיית הפיוס.[4]

 

משלחת הליגה הערבית בטקס חניכת מוזיאון ערפאת[5]


 

להלן תרגום קטעים מהכתבה באל-מצריון[6]:


עבאס נחוש למנוע חזרת דחלאן לזירה הפוליטית

בכתבה באל-מצריון נכתב: "יחסי מצרים עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נכנסו למנהרה אפלה בעקבות כישלון הביקור של משלחת רמת דרג בראשות מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-ר'יט, שכללה גם את שני המזכ"לים לשעבר, עמר מוסא ונביל אל-ערבי.

 

המשלחת דנה בדרכים ליישוב המשבר בפת"ח ולהזרמת דם חדש לעורקי הפיוס בין הגדמ"ע לעזה. מקורות יודעי דבר מסרו כי אבו אל-ר'יט דרש מעבאס להסכים לשובו של בכיר פת"ח, מוחמד דחלאן, לזירה הפוליטית, לחדול מההתנכלויות לתומכיו בתנועה ולהפסיק להכפישו, לאחר שעבאס האשימו במעורבות בהתנקשות בחיי הנשיא הפלסטיני המנוח יאסר ערפאת.

 

דרישות אלו לא זכו למענה חיובי מצד עבאס, שגילה נחישות לכנס את הוועידה הכללית של פת"ח, שתקבע את תפקידו כיו"ר התנועה ונשיא הרש"פ בעת ובעונה אחת.

 

המקורות ציינו כי המשלחת המצרית רמת הדרג הופתעה מהעמדות הנוקשות שהביע עבאס בכל הנושאים. יתר על כן, עבאס מתח ביקורת על התערבות מדינות ערב בנושא הפלסטיני כשהוא דוחה את כל הדרישות ובייחוד מינוי יורש לתפקיד נשיא הרש"פ, שיהיה מקובל על מדינות ערב על רקע בריאותו המידרדרת."     

 

כותרת הכתבה באל-מצריון: "עבאס מכעיס את קהיר – הסיבה היא דחלאן"[7] 


 אל-מצריון: שלושה הוצעו כיורשים לעבאס: נאצר אל-קדוה, מרואן אל-ברגותי ומוחמד דחלאן

על פי הדיווח באל-מצריון, "אבו אל-ר'יט הציע לעבאס שלושה מועמדים כיורשיו: נאצר אל-קדוה, לשעבר שר החוץ ואחיינו של ערפאת; מרואן אל-ברגותי, מזכיר תנועת פת"ח בגדמ"ע ומוחמד דחלאן ראש הביטחון המסכל בעזה [לשעבר].

 

עבאס התנגד והודיע לבני שיחו על כוונתו להרחיק את דחלאן מכל מוסדות תנועת פת"ח, כדי למנוע ממנו כל דרך למלא תפקיד פוליטי בעתיד, וכן לקבל את תמיכת הוועידה הכללית הבאה [השביעית] להחלטתו. עקשנותו של עבאס בנושא דחלאן העלתה את חמתן של מדינות ערב, ובראשן מצרים, הרוצות מאוד להגדיר את היורש לעבאס כדי להתמודד עם כל מצב של הרעה במצב בריאותו, או אפשרות היעלמותו מן הזירה הפוליטית. דבר זה, עלול לאפשר ליו"ר המועצה המחוקקת, עזיז אל-דויכ, ממנהיגי חמאס, למלא את מקומו [של עבאס] ובכך להשיג דריסת רגל לחמאס בקבלת ההחלטות הפלסטיניות, דבר שאליו מתנגדת מצרים מכל וכל."     

 

אל-מצריון: איומים בסנקציות נגד עבאס במידה ויסרב למינוי יורש

עוד נכתב בכתבה כי "קהיר איימה בסנקציות נגד עבאס במקרה שידחה את מאמציה להגדיר יורש, והביעה את נכונותה להגיע להסדר עם ישראל כדי לשחרר את בכיר פת"ח, מרואן ברגותי, אם אבו מאזן יקבלו כיורשו, וזאת כמסר לעבאס כי היורש לא חייב להיות דחלאן – הצעה שעבאס עדיין מתנגד לה...

 

לדעת משקיפים, דחיית עבאס את התיווך של מדינות ערב בפתרון המשבר עם דחלאן או במינוי יורש, דוחפת אותו למשברים חריפים עם הקוורטט הערבי, שכולל את מצרים, סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות. כך, תישלל ממנו כל תמיכה ערבית והוא יבודד כפי שבודד הנשיא הפלסטיני יאסר ערפאת לפני מותו."

 

מומחה ליחסים בינ"ל לאל-מצריון: עבאס לא רלוונטי, דחלאן פופולרי

בהמשך הכתבה היומון הביא את דבריו של ד"ר סעיד אל-לואנדי, מומחה ליחסים בינ"ל במרכז אל-אהראם למחקרים מדיניים ואסטרטגיים, "הסבור כי הנשיא מחמוד עבאס הפך ללא רלוונטי בעיני כל מדינות ערב, לאחר שסירב לכל הצעות הפשרה, שהציג הקוורטט הערבי לגבי הגדרת יורשו, בשעה שדחלאן נהנה מתמיכה ערבית גלויה, שכן הוא בין המעטים שמסוגלים לרסן את חמאס ולעצרה בדרך לשליטה על הרשות. אל-לואנדי אמר בהצהרות בלעדיות לאל-מצריון, כי לדחלאן קשרים טובים עם ישראל, הוא נהנה מפופולריות רחבה בתוך תנועת פת"ח, וקשריו עם מדינות ערב הדוקים. יתרה מכך, הוא נותר המועמד הראשון לרשת את עבאס, למקרה ויעלם מהזירה הפלסטינית. אל-לואנדי ציין, כי כמה ממדינות ערב מכשירות את דחלאן לרשת את עבאס, וזה מה שיצר את המשבר בין עבאס למדינות ערב המשפיעות בזירה הפלסטינית [ודוחפות] מזה זמן רב לכך שדחלאן יהיה החלופה למחמוד עבאס."

 

עוזר מזכ"ל הליע"ר לשעבר לאל-מצריון: סימנים שדחלאן יהיה יו"ר הרש"פ

היומון הביא גם את דבריו של סעיד כמאל, לשעבר עוזר מזכ"ל הליע"ר, אשר "חשף כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, צפוי להיעדר לאור ההידרדרות במצבו הבריאותי וכי דחלאן יהיה זה שיחליפו לאור הפופולאריות הציבורית הרבה שלו. בהצהרות בלעדיות לאל-מצריון ציין כמאל, כי יש סימנים ישנים לכך שדחלאן יהיה יו"ר הרש"פ [הבא], אולם הוא יתמודד עם אותו גורל [כמו עבאס] – הסכסוך בין עזה לגדה. לדבריו, בשבועות הקרובים תתקיים הוועידה הבאה של תנועת פת"ח, שבה ידונו הנושאים הפוליטיים ובהם גורלו של מחמוד עבאס והגדרת עתידן של תנועת פת"ח והרש"פ בשל רצונן של [מדינות] ערב לסדר את העניינים, לשביעות רצון התנועה הפלסטינית האם [קרי, פת"ח].

 

עוזר שר החוץ המצרי לשעבר לאל-מצריון: לא סביר שאל-ברגותי ירש את עבאס

בהקשר אחר, אחמד אל-קויסני, עוזר שר החוץ [המצרי] לשעבר, אמר כי כל נשיא פלסטיני שיבוא אחרי עבאס, יתמודד עם אותן הבעיות שאיתן התמודד מחמוד עבאס. בהצהרות בלעדיות לאל-מצריון הדגיש אל-קויסני כי במקרה של מותו של עבאס, תשתנה מדיניותה של תנועת פת"ח וייתכן שישתנו עניינים רבים בתוכה. הוא ציין, כי יש כמה שמות של מועמדים לרשת את עבאס, ובהם דחלאן, למרות היריבות בין השניים. בה בעת הוא שלל כל אפשרות שמרואן ברגותי יכהן בתפקיד פוליטי ו[ציין] כי בלתי אפשרי ש[ברגותי] יכהן במשרת [יו"ר הרש"פ] אלא רק במקרה שהעם יתעקש על כך."

 

 

 



[3] אל-מצריון (מצרים), 16.11.2016

[4] על כך ראו: אל-אהראם (מצרים), 27.10.2016, 13.11.2016, אל-יום אל-סאבע (מצרים), 8.11.2016.

[7] אל-מצריון (מצרים), 16.11.2016