המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון מצרי: יש לבוא חשבון עם ארה"ב בגין פשעי המלחמה שביצעה בעיראק ובאפגניסטן
18/11/2016


יומון מצרי: יש לבוא חשבון עם ארה"ב בגין פשעי המלחמה שביצעה בעיראק ובאפגניסטן

 

ב-14.11 פרסמו נציגי התביעה בבית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג דוח לפיו יש יסודות ראשוניים להניח כי הכוחות האמריקנים ביצעו פשעי מלחמה באפגניסטן ובמתקני מעצר סודיים שמופעלים על ידי ה-CIA  באזורים נוספים בשנים 2003 ו-2004 וכי על פי דיווחים חלק מהפשעים נמשכו במקרים מסוימים עד 2014. בדוח נאמר, כי הכוחות האמריקנים עינו יותר מ-61 עצורים וכי בכירים ב-CIA  עינו 27 עצורים נוספים.[1]

 

על רקע פרסום דוח זה, קרא מאמר המערכת של היומון המצרי הממסדי אל-אהראם ב-16 בנובמבר 2016 למצות את הדין עם ארה"ב על פשעי המלחמה שביצעה במסגרת התערבותה הצבאית השיטתית בעיראק, אפגניסטן ובמקומות נוספים בעולם.

 

לוגו בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג



להלן תרגום המאמר הנ"ל:

 

"במשך שנים ארוכות התערבה ארה"ב צבאית באזורים רבים תחת תירוצים שונים. במסגרת זו, היא ביצעה פשעים רבים עליהם לא נתנה את הדין. לכן, אין זה מפליא שבית הדין הפלילי הבינ"ל הודיע שיש יסודות ראשוניים להנחה שהכוחות האמריקנים ביצעו פשעי מלחמה באפגניסטן ובמתקני מעצר סודיים באזורים אחרים בשנים 2003 ו-2004.

 

דוח של נציגי התביעה בבית הדין הדגיש שהפשעים הללו לא היו הפרות בודדות כלפי מספר מועט של אנשים, מפני שהן בוצעו, ככל הנראה, במסגרת טכניקות חקירה מכוונות בניסיון לחלץ מידע מודיעיני [מן העצורים].

 

האמת היא שהדוח הזה מזכיר לנו את מה שביצעו הכוחות האמריקנים בעיראק, את השערורייה בכלא אבו ר'ריב. [הוא מזכיר] את מגוון העינויים הנתעבים שביצעו הכוחות האמריקנים נגד האסירים העיראקים כגון שיסוי כלבים [באסירים] בעודם עירומים לחלוטין וכן פשעים נוספים שביצע צבא ארה"ב באזורים רבים [אחרים], ושמן הראוי שארה"ב תיתן עליהם את הדין, מאחר והם הגיעו לרמה של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

 

הדוח השנתי בנוגע לבדיקות הראשוניות [בנוגע להיתכנות הפשעים האמריקאים], קרי: השלב שקודם לפתיחת חקירה מצד נציגי התביעה בבית הדין הפלילי הבינ"ל – מוכיח שהפשעים שביצעו הכוחות האמריקנים באפגניסטן לא היו ספורים. יתרה מכך, בדוח צוין במפורש כי יש בסיס הגיוני להנחה שהפשעים הללו בוצעו כיישום של מדיניות אחת או יותר, על מנת להשיג מידע שישרת את המטרות האמריקניות באמצעות טכניקות חקירה שמבוססות על אמצעים ברבריים או אלימים.

 

לסיכום, אנו נתונים מול מדיניות שיטתית של מדינה וההתנהגות של הכוחות האמריקנים בעיראק ושל גורמים אחרים מוכיחה זאת. על כן, אין מנוס מלבוא [איתה] חשבון בצורה תקיפה, יעילה ונחרצת נוכח פשעים מתועבים אלה על מנת שלא יחזרו שנית..." [2]

 



[2] אל-אהראם (מצרים), 16.11.2016