המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
"צוואתו" של המחבל המתאבד מבריסל מעוררת פולמוס סביב פיגועי ההתאבדות במערב
15/9/2016


"צוואתו" של המחבל המתאבד מבריסל מעוררת פולמוס בנוגע למניעים של פיגועי ההתאבדות במערב 

 

ב- 22.3.2016 אירעו שלושה פיגועי התאבדות בנמל התעופה של בריסל ובתחנת המטרו במרכז העיר, בהם נהרגו 32 אנשים ונפצעו יותר מ- 300. ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) נטל אחריות לפיגועים. ב- 17.7.2016, המדינה האסלאמית פרסמה את הצוואה של אחד ממבצעי הפיגועים, ח'אלד אל-בכראוי, הידוע גם בכינויו וליד אל-בלג'יקי. ככל הנראה, לא הוא זה שכתב אותה או שהיא נערכה ע"י זרוע ההסברה של המדינה האסלאמית כך שתתאים למטרות תעמולה. הצוואה נכתבה כמסר למערב וכקריאה למוסלמים במערב להצטרף למדינה האסלאמית ולבצע פיגועים בשמה. בצוואתו, אל-בכראוי האשים את המערב הצלבני ובכלל זה את בלגיה בטבח העמים המוסלמים והצדיק את פיגועי הטרור, ובמיוחד רצח של אזרחים, נשים וילדים בשל האופי האסימטרי של הלחימה בין המוסלמים לצלבנים. בנוסף גינה אל-בכראוי את המערב בשל ערכיו, מנהגיו, אמונותיו, כמו תיאוריית האבולוציה, ויחסו כלפי נשים וניצולן למטרות פורנוגרפיה וזנות.[1]

 


 

סביב הצוואה התנהל דיון בין שני בעלי טורים ערבים. הכותב והעיתונאי המצרי, סלימאן אל-ג'ודה, טוען שחשיבות הצוואה טמונה בכך שהיא מסבירה מדוע המחבלים המתאבדים מפוצצים את עצמם ושעל מקבלי ההחלטות במערב להתייחס ברצינות לסיבות הללו כדי שיוכלו למנוע ביצוע פיגועי התאבדות בעתיד. מנגד, בתגובה חריפה ששללה את ההסבר של אל-ג'ודה, טען ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, כותב ואינטלקטואל קטרי, לשעבר דיקן הפקולטה לשריעה וללימודים אסלאמיים באוניברסיטת קטר, כי "השיח המצדיק את פיגועי הטרור וקושר אותם לסוגיית פלסטין ולעוולות המערביות הוא שקרי", כי הפוליטיזציה של פיגועי הטרור נועדה למשוך אליה יותר צעירים, להבטיח את המשכיותה ולהקשות על ההתמודדות עימה וכי בן אדם אינו מפוצץ עצמו למען מאבק בעוולות, אלא למען אמונתו הדתית."

 



להלן קטעים משני המאמרים.

 

כותב מצרי: הצוואה מסבירה מדוע מחבל מתאבד מפוצץ עצמו ומאפשרת למנוע מקרים נוספים 

הכותב והעיתונאי המצרי, סלימאן אל-ג'ודה,  במאמר שפרסם ביומון הסעודי היוצא לאור בלונדון, אל-שרק אל-אוסט, ב- 16.8.2016:[2]


 סלימאן אל-ג'ודה

 

 

"במידה שהצוואה הזאת חמקה ממקבלי ההחלטות בבירות המערב, כפי שחומק מהם כל דבר אחר, אז אין סיכוי שסכנת הטרור הרודפת את העולם המערבי מסביבנו, מדינה אחרי מדינה, תחלוף בזמן הקרוב. כותב הצוואה הוא ח'אלד אל-בכראוי אשר פוצץ את עצמו במהלך התקפות הטרור שהיכו בבלגיה במרץ 2016. ברור שהוא משתייך לארגון הטרור דאעש, אחרת דאעש לא היה מפרסם את צוואתו דרך ערוץ המתואר כמקורב אליו.

 

הדבר החשוב ביותר בצוואה הוא שהיא משיבה לשאלה שאנו ממשיכים לשאול את עצמנו בעקבות כל פיגוע טרור שמבצעיו מתים בזירות הפיגוע, אם באמצעות פיצוץ עצמם או באמצעות [ירי] כדורי המשטרה. בכל פעם כזאת אנו שואלים את עצמנו ... מדוע החליטו אלו שביצעו את הפיגוע הזה או אחר להרוג חפים מפשע שאין להם שום קשר למקום האירוע ומדוע הרגו את עצמם בסופו של דבר. מדוע?! בכל פעם שכזאת אנו גם כן מייחלים לכך שהמשטרה תתפוס אחד מהם בחיים ותשאלו אותו: מדוע?! כאשר הטרוריסט מת כתוצאה מכך שפוצץ את עצמו או כתוצאה מכדורי השוטרים, תקוותנו הייתה עוברת לשלב נוסף, בו קיווינו שהוא השאיר אחריו מסמך בו הוא חושף בבירור את הסיבה שהניעה אותו לבצע את הפיגוע. אינני זוכר שאי פעם בכל אחת מהפעמים האלה הגענו למשהו מוגדר בנושא זה שהרגיע וסיפק אותנו או שהרווה את צימאוננו [להבין את העניין]! אולם, יתכן שצוואתו של אל-בכראוי תעשה זאת...

 

חשיבות צוואתו של אל- בכראוי טמונה בכך שהוא לא דן בה ברכוש שהשאיר אחריו, למשל, ובחלק שיקבל ממנו כל אחד מיורשיו.. כי אז לא היינו עוסקים בה  והיא לא הייתה מעניינת אותנו כלל... חשיבותה בכך שהיא חושפת את הסיבה שדחפה אותו  לפוצץ את עצמו בבריסל... וכן בכך שהיא באה כקריאה לכל מי שדוגל ברעיונותיו המוטעים לשוב ולבצע מה שהוא ביצע נגד חפים מפשע!

 

אל-בכראוי אומר בצוואתו שמעשי הטבח שמבצע המערב בפלסטין ובעיראק, הם שהציתו בתוכו את הרעיון לתקוף את האנשים שהרג בבלגיה מאחר שהיא נחשבת כחלק מהמערב ... אנחנו עומדים, אפוא, מול פושע שמודה במפורש בסיבות שהביאוהו לבצע את הפשע. בה בעת, אנחנו מוזמנים לשאול את עצמנו אם הצעיר הזה  היה מבצע את אותו הפשע נגד חפים מפשע, לו ראה שתושבי עיראק או בני פלסטין סובלים פחות מסבלם כעת!?

 

מקבלי ההחלטות  בבירות המערב..., מוזמנים  לשאול את עצמם אם מישהו כמו אל-בכראוי היה מחליט לפוצץ את עצמו בבריסל, לו שוכנע מראש, יחד עם שותפיו לרעיונות, שהמערב אינו הסיבה לסבל של העיראקים ולייסורים של תושבי פלסטין ושמכוח היותו המערב, הוא מקדיש מאמץ כדי שסבלותיהם יהיו קלים יותר מכפי שהם כעת!

 

על  מקבלי ההחלטות מוטלת אחריות כבדה לחשוב על הסיבות לטרור באמצעות בחינה של הצוואה הזאת , לפני שיחשבו על תסמיניו ולפני שיתמודדו עם גילוייו הנראים לנגד עינינו. הם מוזמנים ברצינות לבקש את הטקסט של הצוואה הזאת, לקרוא אותו היטב, לנתח את מרכיביו ובסופו של דבר, אפשר שהם יגיעו לתרופה שתמנע בעתיד מאחרים מללכת בדרכו של אל-בכראוי. מעצם היותם מקבלי ההחלטות, מוטלת עליהם אחריות עצומה ליידע את הנוגעים בדבר  בבירותיהם שבפלסטין נמצא עם שיש לו בעיה צודקת ושהוא מצפה שבעלי המצפון בבירות האלה יסייעו לו כדי שתהיה לו מדינה על אדמתו. וכן [ליידעם] שעיראק הגיעה [למצב] בו היא נמצאת כעת רק כאשר החליט [הנשיא] בוש הבן לפלוש לשטחה ללא שום הצדקה. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא דו"ח צי'לקוט האחרון, אשר גינה את טוני בליר [ראש ממשלת בריטניה דאז] שהלך בעקבות בוש הבן! לפיכך, על המערב, המיוצג ע"י בוש הבן ששחרר את השד בשטח עיראק, לכל הפחות להקדיש את המאמץ הדרוש כדי לגרש את אותו השד!

 

אם מקבלי ההחלטות  יפעלו לפי הגיון זה, אז קודם כל, הם ימלאו את חובתם. שנית, לא יישארו תירוץ או הצדקה לאלימות מצד אל-בכראוי ודומיו, ושלישית יהיה סיכוי שסכנת הטרור ברחבי העולם בכלל ובמערב בפרט תחלוף.

 

אינטלקטואל קטרי: מחבל מתאבד מפוצץ עצמו למען אמונה דתית,  לא למען מאבק בעוולות

ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, כותב ואינטלקטואל קטרי, לשעבר דיקן הפקולטה לשריעה וללימודים אסלאמיים באוניברסיטת קטר, מתח ביקורת נוקבת על סלימאן אל-ג'ודה במאמר שפרסם באתר הליברלי אילאף (http://elaph.com) ב- 22.8.2016.[3]  אל-אנצארי דחה אחת לאחת את טענותיו של ג'ודה בדבר חשיבות הצוואה ולרצינות שבה המערב צריך להתייחס אליה. לטענתו, בן אדם אינו מפוצץ עצמו למען מאבק בעוולות אלא "למען אמונה דתית מנצחת המייפה את פשעו באצטלה של ג'יהאד ומות קדושים למען האסלאם." אל-אנצארי  כותב: תמצית צוואתו של ח'אלד אל-בכראוי שפוצץ עצמו בתחנת הרכבת בבריסל במרץ 2016, היא שהוא ביצע את המתקפות האלה כנקמה במערב הצלבני שהתאחד כדי להשמיד את המוסלמים באופן קולקטיבי בפלסטין, בעיראק ובסין וכביטוי לשנאתו כלפי המוסר של המערב הכופר המנצל את האישה בתחומי הזנות, סרטי הפורנוגרפיה והפרסומות המסחריות. הוא איים על המערב בנקמה ללא רחם וקרא לכל המוסלמים [להצטרף] למאבק המזוין.


 ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי


 

הצוואה דווחה באמצעי התקשורת השונים וכותב ואיש תקשורת חשוב, כדוגמת סלימאן אל-ג'ודה, הוּלך שולל אחריה וכתב מאמר תחת הכותרת 'צוואה שאינה חולפת' [וטוען] כי זו הפעם הראשונה בה מחבל מתאבד משאיר [אחריו] צוואה החושפת את סיבת מעשהו ועונה על שאלה ששאלנו את עצמנו זמן רב אחרי כל פיגוע טרור, מדוע הם מפוצצים את עצמם? צוואתו של אל-בכראוי עונה על שאלתנו ואפשר שאף מספקת אותנו! האם הכותב החשוב באמת מאמין לדברי ההבל האלו? האם הוא אכן מאמין לתירוצים המזויפים האלה ולכך שאל-בכראוי ביצע את מעשהו הנפשע כדי  להגן על המוסלמים ובתגובה לתוקפנות המערבית כנגדם?!  

במידה שאלו הם פני הדברים, אז הוא משלה את עצמו מסיבות רבות:

  1. השיח המצדיק את פיגועי הטרור וקושר אותם לסוגיית פלסטין ולעוולות המערביות הוא שיח שקרי ישן נושן, כימי ארגוני הטרור במצרים, באלג'יריה, בתימן, בעיראק, בירדן, בפקיסטן ובמרוקו מאז שנות השבעים [של המאה הקודמת], שהורגים מוסלמים ו[בה בעת] מניפים את סיסמת ההגנה על כבודם! כך החות'ים מניפים סיסמאות של קללות נגד היהודים ו[קוראים] 'מוות לאמריקה ולישראל' ו[בה בעת] הורגים מדי יום אזרחים תימנים חפים מפשע! וחזבאללה הורג סורים מדי יום ו[בה בעת] טוען שהוא מתנגד לישראל ולאמריקה!
  2. כל התכניות המוצהרות של כל ארגוני הטרור באזור אינן כוללות אף דרישה שקשורה לפלסטין ובמשך חמישים שנה לא ביצעו הארגונים האלה שום פיגוע טרור כלשהו נגד ישראל!
  3. צוואתו של אל-בכראוי אינה ראשונה מסוגה. קדמו לה צוואות של טרוריסטים, שהמפורסמת שבהן היא צוואתו של אנס אל-כנדרי, מבצע הפיגוע [נגד כוחות ארה"ב] בפילכה שבכווית בשנת 2003[4], תחת הכותרת: למנהיגנו אסאמה בן לאדן לא נתפטר ולא נפר את שבועת האמונים. הצוואה הכילה את אותם דברי הבל [שיש] בצוואתו של אל-בכראוי ונכתב בה: 'מדינתך, הוי האמריקני, הגזימה בעריצות וביהירות [שלה]. בסומליה היא הרגה 13 אלף איש, בעיראק היא הרגה מיליון ילדים ובסודאן ובאינדונזיה היא הרגה אלפי מוסלמים, היא כובשת את ארץ שני המקומות הקדושים [סעודיה]. הנוצרים הם אלו שמספקים ליהודים נשק ההורג את הפלסטינים!' איזו צוואה כוזבת! אילו היו [אל-כנדרי] או אל-בכראוי דוברי אמת, אזי הם היו מפוצצים את עצמם בישראל ולא בקרב אנשים שלוים חפים מפשע שאין להם קשר למאבקים הפוליטיים הבינלאומיים באזור.    
  4. כמה הם משקרים! הם מפוצצים את המתפללים המשתחווים והכורעים ברך בחודש הקדוש [הכוונה לחודש רמדאן]; 'בוקו חראם' הורג אלפים וחוטף מאות צעירות; 'דאעש' הורג את המוסלמים ומשעבד את היזידיות; אנשי טאליבאן הורגים את האפגנים, מחסלים בעיר כוויתה [שבפקיסטן] דור של עורכי דין[5] והורגים [גם] את ההורים ואת קרובי המשפחה. אחר כך, הם קוראים, ללא בושה, לג'יהאד כדי להדוף את העוולות המערביות מעל המוסלמים!
  5. מאבקי האינטרסים הבינלאומיים והעוולות הנובעות מהם אינם מצטמצמים למוסלמים בלבד. יש סכסוכים ועוולות בכל רחבי העולם ועמים רבים באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה סובלים מעוולות המעצמות הבינלאומיות הנאבקות זו בזו, אבל הן לא מייצרות טרוריסטים ההורגים חפים מפשע בתחנת נוסעים או במסעדה או בשוק עממי או בטקס ציבורי ואחר כך מתיימרים לנקום את כבוד האומה העשוק!
  6.  הפעילות הטרוריסטית קודמת לכל העוולות הפנימיות או החיצוניות. שורשיה מחוברים  לח'וארג'[6] בימי קדם ולארגוני הטרור בעידן המודרני. אלא שהשפעת הטרור בעבר הייתה מוגבלת בניגוד להיום, כאשר הוא התפשט ונעשה אכזרי יותר  כתוצאה מאמצעי התקשורת.
  7. שגה הכותב [סלימאן אל-ג'ודה] הרואה בטרור תגובה לעוולות פוליטיות. זוהי שגיאה מתודית רצינית באבחון [המצב]. הטרור הוא אידיאולוגיה שיש לה מבנה רעיוני משלה, מושגים עצמאיים משלה ונקודת ראות משלה והוא מבוסס על שנאה עמוקה לאחר עד כדי [נכונות] למות הנובעת מאמונה, וללא שום קשר או גיבוי של  גורמים מדיניים וחברתיים.
  8. הפוליטיזציה של הפעילות הטרוריסטית באמצעות הגדרתה כתגובה על עוולות המערב, מעניקה לה הילה הרואית מהוללת המושכת אליה עוד ועוד צעירים, מבטיחה את המשכיותה ומקשה על ההתמודדות עמה.              

ולבסוף, בן אדם לא מפוצץ את עצמו למען עוולות שהוא רוצה להדוף, אלא למען אמונה דתית מנצחת המייפה את פשעו באיצטלה של  ג'יהאד ומות קדושים למען האסלאם."

 

 

 



[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.8.2016.

[3] וhttp://elaph.com, 22.8.2016.

[4] ב- 8.10.2002 אנס אל-כנדרי תקף יחד עם בן דודו, ג'אסם אל-האג'רי, חיילים אמריקנים שערכו תמרונים צבאיים משותפים עם צבא כווית באי פילכא, הרגו נחת אמריקני ופצעו נחת אחר לפני שנהרגו מירי החיילים האמריקנים.  

[5] ב- 8.8.2016 התבצע פיגוע התאבדות בבית חולים בעיר כוויתה, ברית מחוז בלוצ'יסטן שבדרום מערב פקיסטן, בזמן שעשרות אנשים נכנסו לחדר המיון כדי ללוות את גופתו של עורך דין מוכר שנורה למוות מוקדם יותר באותו היום. בפיגוע נהרגו לפחות 70 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים. ארגון ג'מאעת אל-אחראר, שהתפצל מהטאליבאן, נטל אחריות לפיגוע. שעות אחדות לאחר מכן, גם דאעש נטל אחריות לאותו הפיגוע.

[6] הח'וארג' (החורגים או הפורשים) הם קבוצה שהתפצלה ממחנהו של עלי בקרב צפין בשנת 657 ונחשבה לקבוצת האופוזיציה המוסלמית הראשונה בעולם.