המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומוני הרש"פ על תלמידים שנהרגו בביצוע פיגועי דקירה: "מוות כשהיד - דרך של הצטיינות"
13/7/2016

 

עיתונות הרש"פ מציינת את מותם של תלמידים דוקרים לרגל פרסום תוצאות בחינות הגמר בתיכונים: "מוות כשהיד הוא דרך של הצטיינות ועליונות"

 

פרסום תוצאות בחינות הגמר בבתי הספר התיכונים ברש"פ, זוכה בימים אלו לסיקור נרחב בתקשורת הפלסטינית. במסגרת סיקור זה  הקדישו יומוני הרש"פ ב-12 ביולי 2016, למחרת פרסום תוצאות הבחינות, כתבות על בוגרי תיכון שמתו במהלך השנה האחרונה כשביצעו או ניסו לבצע פיגועי דקירה ולפיכך לא זכו לקבל את תעודות הבגרות שלהם.

 

הכתבות שיבחו את מותם של הצעירים כשהידים תוך משחק מילים בין המילה שהאדה שפירושה גם תעודת גמר וגם מסירת נפש. כתבה בעמוד הראשי של היומון אל-חיאת אל-ג'דידה  מנתה שמותיהם של 16 תלמידים פלסטינים. בכתבה נטען כי אמנם הצעירים לא זכו לגשת לבחינות הגמר התיכוניות, אולם הם עברו בהצלחה את המבחן הקשה של מוות כשהידים למען המולדת וכי "מוות כשהיד הוא דרך של הצטיינות ועליונות".

 

בין התלמידים שהופיעו ברשימה, ראויים לציון שמו של אחמד אבו אל-רב, אשר השתתף בביצוע פיגוע הירי והדקירה בשער שכם בירושלים ב-3.2.2016, שהביא למותה של חיילת מג"ב ישראלית, ושמותיהם של לביב עאזם ומוחמד זר'לואן, אשר ביצעו פיגוע דקירה ביישוב הר ברכה ב-2.3.2016, בו נפצעו שני חיילי צה"ל.

 

יומוני הרש"פ על התלמידים: "עברו בהצלחה את המבחן הקשה של מוות כשהידים למען המולדת"

כאמור, הכתבות שפרסמו יומוני הרש"פ שיבחו את השהידים והציגום כמקור גאווה למשפחותיהם ולעם הפלסטיני כולו. עוד הביאו הכתבות דברי שבח וגעגועים למפגעים מפי חברים ובני משפחה, תוך הצגתם כשהידים "שנהרגו מכדורי הכיבוש", ללא התייחסות לפיגועים שביצעו.

 

כך, בכתבה בעמוד הראשון של יומון הרש"פ, אל-חיאת אל-ג'דידה, אשר הופיעה גם בעמוד 12, נכתב: "מקומם של 16 תלמידים לא נפקד אתמול מההודעה על תוצאות [הבחינות] הכלליות בתיכונים. זאת, למרות שכדורי הכיבוש שמו קץ לחייהם ומנעו מהם לגשת לבחינות הגמר, והם הפכו לשהידים בגן העדן. 16 [תלמידים] עברו בהצלחה [את המבחן] הקשה של מוות כשהידים למען המולדת, שכן מוות כשהיד הוא דרך של הצטיינות ועליונות. 16 נערים ונערות מבין תלמידי כיתה י"ב בתיכון מתו כשהידים, בעודם משאירים מאחור חברים, שאיפות וצער בלבבות משפחותיהם ואוהביהם אשר ציפו ליום הזה כדי לאחל להם הצלחה. ואולם, כדורי הכיבוש הפושע הקדימו אותם ומנעו מהם הזדמנות להוות מושא לשמחה עבור משפחותיהם..."[1]

 

הכתבה ביומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה: 16 תלמידים הצליחו למות כשהידים למען המולדת


 

 יומון הרש"פ אל-איאם הביא מדברי חברים ובני משפחה של כמה מהמפגעים, ובתוך כך הציג את נסיבות מותם באופן מוטה, תוך התעלמות מפיגועי הדקירה שביצעו, ומנפגעי פעולותיהם. בפתח הכתבה נכתב: "עלי זר'לואן, אחיו של השהיד מוחמד זר'לואן [אשר השתתף בפיגוע הדקירה בהר ברכה], מהכפר קריות דרומית לשכם, אשר נהרג כשהיד מכדורי הכיבוש בקרבת ההתנחלות עלי בדרך המקשרת בין שכם לרמאללה, מחכה מהבוקר לפרסום תוצאות [בחינות] הגמר של התיכון, כדי לברך את חבריו של אחיו [על הישגיהם]. שמו של מוחמד אמור היה להיות ביניהם, במיוחד משום שהוא נודע בהצטיינותו ובשקידתו הרבים..."

 

בהמשך הכתבה הובאו גם דברי חברו של המפגע אחמד אבו אל-רב, שהשתתף בפיגוע הירי והדקירה בשער שכם בתאריך 3.2.2016, ושהוצג כמי ש"מת כשהיד מכדורי חיילי הכיבוש על מדרגות שער שכם בירושלים".[2]

 

תלמידים פלסטינים מצטיינים מקדישים את הצלחתם לשהידים של העם הפלסטיני

בין הדיווחים בעקבות פרסום תוצאות בחינות הגמר, בלט גם דיווח באתר סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא, על תלמידים מצטיינים בבחינות הבגרות שהקדישו את הצלחתם לשהידים של העם הפלסטיני: כך דווח על דברי מוחמד אבו נחלה, תלמיד מצטיין במגמה התעשייתית, אשר הקדיש את הצלחתו לשהיד עדנאן אל-משני, שנהרג בעת ניסיון לביצוע פיגוע דקירה ב-12.1.2016.

 

אבו נחלה אמר: "אני מקדיש את הצלחתי להנהגה הפלסטינית ובראשה לנשיא מחמוד עבאס, למשפחת החינוך וההשכלה, למשפחתי ולבני עמנו, ובמיוחד לחברי השהיד עדנאן עאיד חאמד אל-משני אל-חלאיקה (בן 17) מהעיירה אל-שיוח', אשר נהרג כשהיד בצומת בית ענון ממזרח לחברון ב-12.1.2016... כמה ייחלתי לכך שהוא יחגוג אתנו את הצלחתו היום, אולם כדורי הכיבוש גזלו אותו ומנעו מאתנו ומהוריו את השמחה הזאת. עם זאת, כולנו גאים במוות שהוא זכה לו כשהיד."[3]

 

גורם נוסף אשר התייחס לתלמידים שלא זכו לגשת לבחינות הגמר הוא חבר הוועד הפועל של אש"פ, אחמד אל-מג'דלאני, אשר אמר כי "ברגעים אלה אנו חשים בהיעדרם של 16 תלמידים שהם השהידים אשר אמורים היו לגשת לבחינות הגמר התיכוניות, אולם כוחות הכיבוש האלימים והתוקפנים מנעו מהם לגשת למבחן הזה ומנעו שמחה ממשפחותיהם..."[4]



[1] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.7.2016

[2] אל-איאם (רש"פ), 12.7.2016

[4] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.7.2016