המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר קופטי: המצרים מאשימים את ישראל בגזענות תוך התעלמות מהגזענות הגדולה בארצם
28/6/2016


ראש התאחדות הארגונים הקופטים באירופה: המצרים מאשימים את ישראל בגזענות בעודם מתעלמים מהגזענות הגדולה שיש בה

 

מדחת קלאדה, אזרח מצרי העומד בראש התאחדות הארגונים הקופטים באירופה ופעיל זכויות אדם העוסק בהגנה על מיעוטים, פרסם באתר הליברלי אילאף (http://elaph.com/) מאמר תחת הכותרת "הגזענות על אדמת מצרים" בו טען כי בחברה המצרית קיים מוסר כפול המתבטא בהאשמת ישראל בגזענות כלפי הפלסטינים ובדיכויים, בשעה שבמצרים עצמה יש גזענות, דיכוי וקיצוניות דתית. לטענתו, חרף שתי המהפכות שנועדו לבסס במצרים צדק, חופש ושוויון, אלו לא מתקיימים במצרים כלל. קלאדה קרא לבצע מהפכה במוסדות במצרים, ובמיוחד במוסדות הדת ולכונן במצרים 'דת חדשה' של אזרחים הנאמנים למולדת ולא דת של מטיפים וגזענות.

 

מדחת קלאדה[1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר[2]:

 

"באזורנו האומלל, אנו לא נדהמים כשגנב עומד ומטיף מוסר לאנשים, לא מתפלאים כשנשים פרוצות מטיפות מוסר לנשים אצילות, ולא תמהים כשבכיר עומד ומגדף את הגזענות של ישראל נגד העם הפלסטיני. אנו עמים שמאמינים כי אנו הטובים ביותר בעולם, וכי לנו יש את המוסריות, הדת והתרבות [הטובים ביותר] וגם שיש לנו בעלות מוחלטת על האמת. זאת, בעוד שאנו חיים במצב של ניתוק מוחלט מהמציאות המרה ומעתיד [שצפוי להיות] מר עוד יותר.

 

באוניברסיטאות הדתיות שלנו מלמדים את הסטודנטים לאכול בשר אדם, [אך] אנשי הדת שלנו מתחרים זה בזה בנאומים בהם הם מודיעים לעולם כי מהאוניברסיטאות הדתיות שלנו לא יצא [ולו] טרוריסט אחד! ... עמנו המפואר הוא התגלמות מוחלטת של הסכיזופרניה הדתית שבה שרוי האזור: הכל מדברים על המוסריות, אבל לא נוהגים על פיה, מדברים על הלאומיות ולא מבינים אותה, מדברים על יושר ולא יודעים מהו ומדברים על גבריות שאין הם חיים על פיה. אנו מקללים את הגזענות של ישראל כלפי בני העם הפלסטיני, בעוד אנו [המצרים] פועלים [בצורה] מבישה ומכוערת יותר".

 

ברמזו על אירועים שקרו לאחרונה במצרים כתב קלאדה: "האם שמעת שבישראל 300 ישראלים עמדו וקראו 'אללה אכבר' בזמן שהם מפשיטים אישה מבוגרת מבגדיה [כפי שקרה לאחרונה במצרים]? האם שמעת כי ישראל רודפת ומגרשת פלסטינים משום שסימנו LIKE בפייסבוק? האם שמעת על מעצרם של ארבעה ילדים בני חמש משום שלעגו לדאעש? האם שמעת על ישראלי שהצית 85 מסגדים תוך יומיים? האם שמעת על  התקהלות של תלמידי בית ספר ישראלי במחאה נגד מינויה של מנהלת בית הספר שלהם משום שהיא פלסטינית? האם שמעת על מקרה בו אילצו את ממשלת ישראל לפטר מושל מחוז מוסלמי לאחר שמונה [לתפקיד]? האם והאם. יש עשרות אלפי דוגמאות חיות [נוספות] של גזענות מצרית גסה לאורך ההיסטוריה.

 

עמנו ומשטרנו לוקים במחלת השנאה ובהיעדר הישגים. זו שנאה שמאות אלפי [תלמידים] גומעים אותה בבתי הספר הדתיים שאוסרים על האחר להצטרף אליהם. מדי שנה מסיימים את בתי הספר האלה מאות אלפי [בוגרים שהם] בני אדם למחצה שלא יודעים כי יש [בני אדם] אחרים ולא יודעים כי יש להם מולדת. הם חווים תרבות אחת [בלבד] ומלמדים מיליונים אחרים את הגזענות האמיתית...

 

בין המחלה לתרופה קיים יחס ישר, ככל שהמחלה קשה, כך הטיפול [בה] קשה. כזה [הוא מצבם של] המוסדות במצרים שזקוקים למהפכה. הם [צריכים] לספוג ביקורת חריפה וקשה שאולי תכריע את הנרקיסיסטים הדתיים שטועים לחשוב כי הם הטובים ביותר. למרות זאת, אין לכך כיסוי בתחום הערכים האנושיים ולא בתחום הערכיים המוסריים והלאומיים בהם הם פשטו את הרגל.

 

[ה]עם [המצרי] חולל שתי מהפכות נגד העושק והשחיתות, תחת הסיסמה: 'צדק, חופש ושוויון', אך [כיום עדיין] אין צדק, אין חופש ואין שוויון – אדרבא, יש עושק, גזענות, בתי כלא וגורמי ביטחון שמומחים בתפירה ובפברוק תיקים למתנגדיהם.

 

אנו זקוקים למהפכה פנימית, אנו זקוקים לפצצות גרעין שיכולות לנפץ את חומות הנרקיסיזם הדתי... אנו זקוקים להלקאה עצמית, למהפכה כדי למנוע את הסטנדרט הכפול, ואת הדיכוי, כדי להעניש את האחראים, לפטר [אותם] ולדרוש מהם דין וחשבון נוקב אם יהיה הכרח לכך. עלינו לעקור מן השורש את החשיבה המיושנת שעל בסיסה מתנהלת מצרים מאז שנת 1952 לפיה 'אנשי האמון [של השליט] קודמים למומחים', [וזאת] חרף שגיאותיהם, כישלונותיהם וחוסר בקיאותם, ובמקרים רבים גם למרות גזענותם...

 

לבסוף, אנו זקוקים לדת חדשה שמסוגלת לייצר אנשים בעלי ערכי אהבה, נאמנות והתמסרות למען המולדת ולמען האחר. איננו זקוקים למטיפים, אלא לאזרחים המאמינים באהבת המולדת, כדי לשים קץ לגזענות ולהוכיח לעולם כי אנו טובים יותר מישראל – אני תוהה, האם יגיע היום הזה?!!"