המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יועצו של ח'אמנאי, ולאיתי, לבכירי דת שיעיים בעיראק: ארה"ב זוממת לפצל את עיראק וסוריה
19/6/2016

 

יועצו של ח'אמנאי, ולאיתי, מזהיר בכירי דת שיעיים בעיראק מפני פיצול עיראק וסוריה ע"י ארה"ב

 

ראש המרכז למחקרים אסטרטגים, עלי אכבר ולאיתי, ויועצו ומקורבו של המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, שוחח ב-18.5.2016 עם מנהיגי דת שיעיים עיראקיים. בשיחה  האשים את ארה"ב במזימה לפצל את  עיראק וסוריה לכמה ישויות, מהלך שיפגע, לדבריו, בציר ההתנגדות כולו, מאיראן ועד לסוריה, עיראק, לבנון ופלסטין.

 

ולאיתי שיבח את פעילות המיליציה השיעית הפרו-איראנית אל-חשד אל-שעבי, כ"כוח הדתי החזק והרציני ביותר" הפועל בעיראק וטען כי אל-חשד השיעית, היא שצריכה לשחרר את מוצול, הסונית.

 

ולאיתי גם הדגיש באוזני מנהיגי הדת בעיראק כי המודל הפוליטי האיראני של ציות לולאית-י פקיה – שלטון חכם ההלכה – צריך להיות מיושם גם בעיראק ורמז בכך להשלטת מרות ח'אמנאי על עיראק (כידוע  איתאללה עלי סיסתאני, הסמכות ההלכתית החשובה ביותר בעיראק, מתנגד ליישום המודל הפוליטי הזה בעיראק).

 

כזכור, ב-8.3.2015 אמר עלי יונסי, יועצו של נשיא איראן רוחאני, בכנס, כי "עיראק אינה רק אזור השפעה תרבותית שלנו אלא גם זהות, תרבות, מרכז וגם בירתנו. נושא זה רלוונטי היום כפי שהיה בעבר, בגלל שלא ניתן לחלק את השטח של איראן ועיראק וגם אי אפשר לפרק את התרבות שלנו. אנו צריכים או להילחם זה נגד זה או להתאחד. מטרת איחוד זה אינה לבטל גבולות אלא שכל המדינות באזור המרחב האיראני צריכות להתקרב כי האינטרסים והביטחון שלהן קשורים זה לזה.".. ראו מסמך ממרי

 

להלן עיקרי דבריו של ולאיתי:

 

"עבור קו ההתנגדות, סוריה היא טבעת הזהב. אם סוריה תפוצל, ממשלתה תקרוס וה'תכפירים' המחוברים לישראל, סעודיה ואמריקה, ישתלטו [עליה]. הדבר ישפיע בוודאות לרעה גם על לבנון ועיראק.

 

קו ההתנגדות מתחיל באיראן, עובר בעיראק ומגיע לסוריה, לבנון ופלסטין. זה קו התנגדות שעומד מול התפשטות הציונים ותומכיהם האמריקאים וחלק מהמדינות המערביות.

 

לכן עלינו ועליכם להיות רגישים למה שמתרחש בסוריה, כי אם הממשלה והאומה הסורית ינחלו תבוסה מידי ה'תכפירים', צעדם הבא יהיה בעיראק וגם איראן לא תוותר שקטה בשל הטרדותיהם.

 

מתחילת ההיסטוריה של האסלאם עד כה היו העמים האיראני והעיראקי האחד לצד השני ולא הופרדו זה מזה.

 

אין ספק, עיראק היא המדינה החשובה ביותר לערבים, כעת בפוטנציאל ובעתיד בפועל. משחר ההיסטוריה של האסלאם, היתה בגדאד המרכז הגאוגרפי של האסלאם. התנאים הגאוגרפיים והמדיניים, האומה השורשית, התרבות העמוקה והאושר שהוענקו מהאל לעיראק, גרמו לכך שהאויבים הביטו עליה תמיד בעין חומדת...

 

לפני כמה חודשים, אחד ממפקדי צבא אמריקה אמר שיש לחלק את עיראק ל-3 חלקים. חלוקתה של עיראק תחליש אותה ובנוסף תתקבע העוינות הפנימית בין [החלקים השונים] של העם העיראקי לתמיד. ואז הכוחות והאמצעים של עיראק יבוזבזו על השמדה עצמית.

 

כיצד ניתן לחלק את בגדאד, כרכוכ, מוצול ובצרה? הערים החשובות האלה יהיו חלק של מי בעיראק? זו מזימה חשובה מאוד אשר אמריקה, מדינות נחשלות ושכירי החרב של אמריקה באזור רוצים בה. יש להילחם בכך.

 

הסוגיה הנוספת היא סוריה והקשר שלה לעיראק. אותם אלה שאמרו שיש לחלק את עיראק ל-3 חלקים, מציגים למעשה את תכנית ב' מטעם שר החוץ האמריקאי [קרי], שאמר שאם המשטר הנוכחי של סוריה לא ילך, לא תהיה דרך אחרת אלא לחלק את המדינה הזו ל-5 חלקים.

 

גם בלבנון, [האמריקאים] פיזרו זרע מחלוקת ורוצים לחולל במדינה זו מאבקים פנימיים. מאבקים אלה הם לרעת לבנון, האזור וכל עולם הערבים. אם יתרחש דבר מסוים ללבנון, סוריה ועיראק, תהיה לזה השפעה שלילית על מדינות אחרות, בכללן איראן.

 

אם הקבוצה ה'תכפירית' – השטנית דאעש ודומיה ינצחו בסוריה, צעדיהם הבאים יהיו בעיראק. כמובן שגם ההיפך נכון. לכן, גורל מדינות אלה קשור אחת בשנייה.

 

האויבים רוצים לשנות את הגבולות הקיימים של המדינות במזה"ת כדי לשבש את המאפיינים הלאומיים של מדינות כגון עיראק, לבנון, פלסטין ולפגוע באחדות שנוצרה בנקודות שונות, בדומה למה שעשו היום בלוב. הפתרון לבעיות ולנזקי האזור הוא שישמרו על אחדותן הפנימית ועל ערנותן מול המזימות הקיימות אשר ללא ספק אמריקה עומדת בראשן.

 

נוכחותה של אמריקה בכל מדינה גורמת לנזק. אין לאפשר לאמריקה להחליט עבור עיראק, סוריה ומדינות אחרות. למה? מה הם עשו [למען מדינות אלה]?

 

[המיליציה השיעית הפרו-איראנית] אל-חשד אל-שעבי היא גאוות עיראק, איראן ועולם האסלאם, בדומה לחזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן. יש להוקירה. לא קיים בעיראק שום כוח חזק יותר, דתי יותר, רציני יותר ומשפיע יותר מאל-חשד אל-שעבי. אותם [אנשי המיליציה] שהם עיראקים, אומרים שהם נאמנים לעיראק ודואגים לה. אנו סומכים עליהם.

 

מוצול צריכה להיות משוחררת על ידי אל-חשד אל-שעבי. יש לדכא את כלל הכוחות והגורמים הזרים שגרמו לאי הסדר בעיראק.

 

אנו [באיראן] מאוד אופטימיים באשר לעתידה של עיראק. הדמוקרטיה שהוקמה בעיראק דומה לדמוקרטיה הקיימת באיראן והיא [מבוססת] על ערכים דתיים. לכן יש להוקירה. ללא ספק גם העם העיראקי רוצה בזה.

 

אל-חשד אל-שעבי מורכב מאנשים המאמינים באסלאם, היודעים שאם ימותו בדרך זו הם יהפכו להיות שהידים וכי זו הדרך של האמאם חוסין. ככל שהכוח הזה יתחזק, הדבר יועיל לעתידה של עיראק...

 

יש לתמוך במרג'עיה [מוסד שיעי המהווה הסמכות הדתית העליונה] בעיראק ולשמור עליה. פסק ההלכה של המרג'עיה [איתאללה סיסתאני] בנג'ף, גרם לעם לצאת לזירה ולהציל את עיראק מידי האמריקאים וה'תכפירים'.

 

ציות לשלטון חכם ההלכה [ולאית-י פקיה, תמצית ההגות הפוליטית של איתאללה ח'ומיני] יכול להועיל בניצחונות. ללא חסות שלטון חכם ההלכה אין אפשרות להציל את עיראק. זאת בדומה לאיראן שניצלה מהרשע של השאה, אמריקה וישראל הודות לולאית-י פקיה והיום הגיעה למקום שהיא אומרת לכל רודן, 'לא'".[1]



[1] תסנים, איראן, 18.5.2016