המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: ביקורת על מועצת השורא, שפסלה הצעת חוק לתרומת איברים
14/6/2016


סעודיה: ביקורת על מועצת השורא, שפסלה הצעת חוק לתרומת איברים

 

מאת א. אזרחי


היומון הסעודי הממסדי עוכאט' דיווח ב-22.5.2016 כי עקב "מחלוקות הלכתיות" מועצת השורא הסעודית דחתה הצעת חוק, המתירה לנהג להצהיר ברישיון הנהיגה שלו על רצונו לתרום את איבריו במקרה שימות. בדיווח נכתב, כי כמה חברי שורא תמכו בהצעת החוק נוכח העלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים והצורך הגובר בתרומות איברים להצלת חיי אדם, בעוד שאחרים סברו כי אסור לשורא להכריע בנושאים השנויים במחלוקת מבחינה הלכתית.[1] 

 

הדיווח בא על רקע פרסומים אודות גידול שנתי במספר החולים הזקוקים להשתלת איברים. לדברי עבד אל-עזיז אל-תורכי, ראש הדירקטוריון של אגודת "אית'אר" לעידוד תרומת איברים במזרח סעודיה, ישנם אלפי חולים בממלכה המחכים להשתלות איברים והביקוש לכך עולה; הוא העריך שעד שנת 2018 יהיה צורך ב-20 אלף איברים להשתלה בחולים סעודים.[2] גם ד"ר פייסל שאהין, מנהל המרכז הסעודי להשתלת איברים, התייחס לדוח בנושא ההשתלות שפורסם ב-2015, וטען כי הגידול במספר הניתוחים להשתלת איברים בסעודיה עולה בכל שנה באופן ניכר.[3]

 

אל-תורכי ושאהין ציינו כי בשל מצב חמור זה, המוסדות שבראשותם מפעילים קמפיינים המעודדים את אזרחי סעודיה לתרום איברים. שאהין ציין כי אזרחים רבים מגיעים למרכז להשתלת איברים כדי לחתום על כרטיס תורם וכי מאז תחילת הקמפיין שמפעיל המרכז, מספר כרטיסי התורם שחולקו בסעודיה הגיע לכ-4 מיליון וניתן לקבלם בכל המרכזים הרפואיים ויחידות הדיאליזה.[4]

 

כרטיס תורם בסעודיה[5]


 

בהיבט ההלכתי, מועצת חכמי הדת הבכירים, המוסד הדתי הרשמי בסעודיה, פרסמה כבר בשנת 1982 פתווה (חוות דעת הלכתית) המתירה תרומת איברים, בין אם התורם חי או מת, בעת הצורך, בתנאי שלא נשקפת סכנה לחיי התורם כתוצאה מהתרומה ובהתאם לסיכויי הצלחת הניתוח.[6] בפתווה נוספת של המועצה משנת 1996, נקבע כי אדם ייחשב כמת רק אם לבו חדל לפעול ולא כאשר הרופאים יקבעו כי מת מוות מוחי.[7] דבר זה הוביל לטענת רבים ממבקרי מועצת השורא כי אכן יש היתר הלכתי לתרומת איברים ולא היה צורך לדחות את הצעת החוק. כך, חבר המועצה, עבדאללה אל-מוטלק, הכריז בכנס שדן בתפקיד החברה בעידוד תרומת איברים, כי לאחר מותו יתרום את איבריו, ואף תיעד זאת בכרטיס מיוחד. איש דת נוסף מהמועצה שאישר כי הנושא מותר הלכתית, הוא השיח' צאלח בן חמיד, אך הדגיש כי קודם להשתלה נחוץ אישור מהרופאים כי התורם מת מוות מוחי.[8]

 

תמיכה בתרומת איברים בסעודיה נשמעה גם מצד גורמים רשמיים בממלכה, בפגישה שקיים האמיר של מזרח סעודיה, סעוד בן נאיף, בנושא השתלת איברים. הוא שיבח את התפתחות מערך השתלת האיברים במזרח סעודיה והעלייה במספר ניתוחי ההשתלות. הוא קרא לבצע עוד ניתוחים כאלה והדגיש כי מי שתורם איברים עושה דבר טוב המזכה אותו בשכר הרשום בקוראן ובסונה על כך. באותה פגישה הודיע השיח' ח'לף בן מוחמד אל-מוטלק, חבר בוועדה להוצאת פתוות במזרח סעודיה, כי גם הוא מתכוון לתרום את איבריו, וציין כי מעשה זה מעניק שכר גדול מאת אללה ומציל את חייהם של חולים הסובלים במשך שנים בייחלם לתורם.[9]

 

עבדאללה אל-מוטלק חותם על כרטיס תורם[10]


 

היחס האוהד והתומך להצעת החוק מצד גורמים בממלכה, לא שכנע את מועצת השורא, אשר החליטה לדחות את ההצעה, בטענה שהנושא לא הוכרע הלכתית. החלטה זו גררה ביקורות מצד גורמים שונים בסעודיה, בהם השיח' אחמד אל-ר'אמדי, ראש משטרת הדת במכה לשעבר, שטען בריאיון טלוויזיוני כי אסור לשורא להפסיק את פעילותה כמחוקקת רק בשל מחלוקת הלכתית בנושא כלשהו, משום שהיא גורם עצמאי המקבל את סמכויותיו מהמלך. הוא הדגיש כי תרומת האיברים היא עניין מוסרי הנוגע לתועלת הציבור, ועל כן ההחלטה מעידה על בעיות בתוך השורא. עוד אמר כי מועצת חכמי הדת הבכירים פרסמה בעבר פתווה המתירה לאדם לתרום את איבריו בכפוף להגבלות מסוימות (הכוונה לפתווה משנת 1982), אך הבהיר כי הפתוות של המועצה לגבי תרומות מאדם שמת מוות מוחי, חסרות את המומחיות הרפואית הנדרשת.[11]

 

ביקורת נוספת על ההחלטה, מתח מנהל המרכז הסעודי להשתלות איברים, ד"ר פיסל שאהין, שאמר כי היא תפגע במערך השתלת האיברים בסעודיה והביע נכונות להתעמת עם כל חברי מועצת השורא שהתנגדו להצעת החוק אם הנושא ייפתח מחדש לדיון. הוא אף הבהיר כי אלמלא היו פתוות המתירות לתרום איברים, המרכז שבראשותו לא היה מתחיל לפעול.[12]

 

גם בעיתונות בסעודיה פורסמו מאמרים שמתחו ביקורת על החלטת השורא ויצאו נגד חבריה, שתלו את התנגדותם בהיעדר הכרעה הלכתית בנושא. לטענת אחד המאמרים, הרעיון של דחיית ההתעסקות בנושאים שונים בחיים, ובפרט בעניין חשוב ומציל חיים, רק בשל אי הכרעה הלכתית, איננו מציאותי. מאמרים אחרים הדגישו כי במחלוקות הלכתיות, יש להעדיף את הדעה המעניקה חיים לאדם ולא זו השוללת אותם ממנו, וקראו לשינוי באופן ההתייחסות והטיפול של מועצת השורא בעניינים חשובים כמו תרומת איברים.

 

להלן תרגום קטעים מתוך מאמרים אלה:

 

כותב סעודי: לו דחינו כל דבר בחיינו, בשל אי הכרעה הלכתית, החיים בעולם האסלאמי היו נעצרים

בעל הטור הסעודי ח'אלד אל-סלימאן, כתב ביומון הסעודי הממסדי עוכאט':[13]

 

"כשהייתי תלמיד צעיר, השבתי בחיוב לקמפיין שעודד תרומת כליות במקרה של מוות, מתוך התלהבות של צעירים ולאחר שהוקסמתי מאישיותו של האסטרונאוט סולטאן בן סלמאן, שהוביל את הקמפיין. [במסגרת] הקמפיין הונפקו כרטיסים שמעידים על הסכמת הנושא אותם לתרום את כליותיו במקרה של מוות. מיד עם קבלת הכרטיס, הראיתיו לסבתי... חיכיתי לדברי השבח שלה, ופתאום היא לקחה אותו וקרעה אותו וגערה בי על כך שאני מתיר להם [לרופאים] לקרוע את גופי לגזרים לאחר מותי.

 

לימים, השתנתה דעתה של סבתי [בנושא זה], וראיתי אותה משבחת את בן דודתי, כשתרם את איברי גופת בתו הקטנה שנפטרה. בדומה לכך, [גם] אני שיניתי את דעתי, והשקפתי היום ביחס לתרומת איברים כבר אינה זקוקה עוד להתלהבות של צעירים או לתמריץ של כריזמה של אישיות מפורסמת, אלא היא מבוססת על הכרה וודאית שתרומת איברים היא מעשה הומניטארי רב-חשיבות המעניק לאחרים סיבות לחיות!

 

על פי מספר עיתונים, מועצת השורא הפילה הצעת חוק המאפשרת למעוניינים לתרום את איבריהם לרשום זאת ברישיון הנהיגה שלהם. מקורות הבהירו לעוכאט'... כי אחת הסיבות להפלת הצעת החוק הייתה טענה של כמה מחברי [השורא] כי הנושא לא הוכרע הלכתית!

 

לו היינו דוחים כל דבר בחיינו, מפני שהוא לא הוכרע הלכתית, כי אז היו החיים בעולם האסלאמי נעצרים. המחלוקות בין חכמי ההלכה בסוגיות [השונות] קיימות יותר מ-1400 שנה, ואין זה הגיוני שחברי השורא ימתינו להסכמה פה אחד בין חכמי ההלכה בכל נושא, כדי לבצע אותו!".

 

בעל טור סעודי: במחלוקת הלכתית - יש לבחור בדעה המעניקה חיים ולא בזו השוללת אותם

ביקורת על ההחלטה, מתח גם בעל הטור הסעודי, חמוד אבו טאלב, ביומון עוכאט', במאמר שכותרתו "הפלת הצעת חוק של חיים!":[14]

 

"חרף ריבוי הצעות החוק, שמועצת השורא הפילה מסיבות ומחלוקות, המתוארות 'הלכתיות', לא תיארתי לעצמי שתחת תירוץ זה תיפול הצעת חוק המשיבה לאנשים על סף מוות, את התקווה לחיים... ראשית, איני יודע כיצד תפקדה הועדה הרפואית בנושא זה במועצת השורא. האם היא יידעה את המתנגדים [להצעה זו] שיש בסעודיה יותר מ-16 אלף חולים הנמצאים ברשימת המתנה להשתלת כליה, 500 להשתלת לב, 700 להשתלת כבד, 500 להשתלת ריאה ו-500 להשתלת לבלב. זאת, לפי דוח שפורסם לפני שנתיים, והמספרים בוודאי עלה בינתיים.

 

שנית, האקדמיה להלכה אסלאמית פרסמה לפני כ-16 שנה פתווה המתירה תרומת איברים מאנשים שנפטרו. אם כך הדבר [ביחס לאנשים שנפטרו], כיצד זה לא יכול אדם לזכות בשכר בעולם הזה ובעולם הבא [בגין תרומת איברים] מבחירה ומרצון בעודו בחיים. שלישית, האם המתנגדים [להצעת החוק] מכירים את אינספור הבעיות הכרוכות בהשתלת איברים בחו"ל וכיצד החולים מנוצלים בדרכים הנתעבות ביותר, [רק] כדי שהם יחזרו [ארצה בסופו של דבר] כגופות או במצב רפואי רע יותר [מכפי שיצאו]. רביעית, המחלוקות ההלכתיות הן דעות הלכתיות ואינן טקסטים קדושים מוחלטים ומכריעים. אם קיימת מחלוקת בנוגע לסוגיה כמו זו, האם נבחר בדעה הנותנת תקווה לחיי האדם או בדעה השוללת אותה ממנו, [שהרי נאמר בקוראן 32:5] 'כל המקיים [נפש אחת] כאילו קיים עולם מלא'.

 

חמישית, אין כל רע בהיוועצות עם הגורמים הנוגעים בדבר, כאשר מדובר בנושאים רגישים. אולם כאן מדובר בהחלטה אישית של אדם המעוניין להעניק חיים לאדם אחר, באמצעות מילים בלבד הרשומות על גבי רישיון הנהיגה. האם הדבר מצדיק את כל הסערה והמחלוקת הזו. שישית, מי ייתן והמתנגדים [להצעת החוק] יבקרו במרכז הסעודי להשתלת איברים, או שיהיו אורחיו של המנהל שלו, ד"ר פייסל שאהין, כדי להיווכח שהבעיה חשובה וחמורה יותר מאשר המחלוקות ההלכתיות, שעליהם הסתמכו כדי להפיל את הצעת החוק".

 

כותב סעודי: על השורא לשנות את התנהלותה לגבי סוגיות חשובות כתרומת איברים

גם האשם עבדה האשם, בעל טור ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, תמה על החלטת השורא וגינה אותה, לאור הסבל הרב של החולים המחכים להשתלה.[15] הוא כתב:

 

"היה מצופה ממועצת השורא שתתמוך בהצעת חוק חשובה כגון זו ותפעל לאישורה, לאחר שהתעכבה במשך זמן רב, ע"י הגברת שיתוף הפעולה שלה עם מועצת חכמי הדת הבכירים ומשרדי הפנים והבריאות. זאת, על מנת לשים קץ לסבלם של מאות אלפי חולים הנובע מחוסר היכולת להשיג איברים [להשתלה] בדרכים בטוחות ותקינות מתוך המדינה, וכדי שלא [יאלצו] לנסוע למדינות אחרות באסיה או באפריקה לצורך השגתם, או לנסוע [לחו"ל] כדי לעבור השתלה של איברים לא תקינים ולא מתאימים...

 

הגיע הזמן להכריע בנושאים כאלה, שחשיבותם עולה על כל השיקולים והחישובים האחרים, שכן דרוש כעת שילוב של כל המאמצים כדי לחשוב בצורה שונה, להסיר את כל הקשיים והמכשולים ולמצוא פתרונות מתאימים לאור הבנה נכונה [של הנושא]. לכן, אני מקווה שייבחנו מחדש הנהלים, המנגנונים והצעדים שמועצת השורא פועלת על פיהם בהתייחסה לסוגיות ולנושאים [העומדים על סדר היום], ובפרט הסבוכים שבהם. [זאת], כדי שמועצת השורא לא תיראה כמכשול נוסף הניצב בפני אישור חוקים חשובים כגון זה...".

 

 

 



[1] עוכאט' (סעודיה), 22.5.2016

[2] אל-יום (סעודיה), 25.5.2016

[3] אל-ריאד (סעודיה), 8.5.2016

[4] אל-ריאד (סעודיה), 8.5.2016; אל-יום (סעודיה), 25.5.2016

[5] אל-ריאד (סעודיה), 8.5.2016

[6] תקציר של פתווה זו נמצא באתר האינטרנט של המרכז הסעודי להשתלת איברים. פתווה נוספת הנמצאת באתר וקשורה לנושא, פורסמה מטעם האקדמיה הבינ"ל להלכה אסלאמית מאוקטובר 1986, ולפיה אדם ייחשב מת אם ליבו הפסיק לפעום או מת מוות מוחי, והרופאים אישרו כי מצב זה הוא בלתי הפיך.

[7] לנוסח הפתווה ראו כאן

[8] אל-ריאד (סעודיה), 8.3.2013

[9] אל-יום (סעודיה), 25.5.2016

[10] אל-ריאד (סעודיה), 8.3.2013

[12]ו 24.5.2016, http://www.rotana.net/

[13] עוכאט' (סעודיה), 23.5.2016

[14] עוכאט' (סעודיה), 24.5.2016

[15] אל-ריאד (סעודיה), 25.5.2016