המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 20.2.2008
20/2/2008

מה חדש? סיכום יומי – 20.2.2008

 

בתקציר: זעם במצרים על  "קריקטורות מחמד" *  פצ'לאללה: יהודים מאחורי הקריקטורות הפוגעות בנביא *  מאמר בלבנון: לסוריה קשר לחיסול מוע'ניה *  שליח ערוץ אל-מנאר נעצר במרוקו

 

חסן רוחני: אחמדי-נז'אד התגלה כשקרן

בנאום בפני בכירי משטר ואנשי דת מובילים, תקף חסן רוחני, המקורב להאשמי רפסנג'אני - יריבו הפוליטי העיקרי של אחמדי-נז'אד - את עיסוקו המוגבר של אחמדי-נז'אד ב'אמאם הנעלם' (מעין משיח בשיעה), ואמר כי "מי שהבטיח לפני כשנתיים שה'אמאם הנעלם' יופיע היום - התגלה כשקרן."

איסנא (איראן), 19.2.08

 

מעצר עיתונאים בסודאן

משטרת סודאן עצרה אתמול שמונה עיתונאים, בהם ארבעה עורכי עיתונים, בגין פרסום "ידיעה כוזבת" אודות סבב מינויים במשטרה. בעקבות המעצר יצאו עיתונאים להפגין מול משרדי מועצת העיתונות בח'רטום, והפיצו גילוי דעת בו הגדירו את המעצר כהפרה בוטה של החוקים ושל החירויות הקבועים בחוקה. בין העצורים עורכי העיתונים: אל-ראי אל-עאם, אח'ר לחט'ה (שני עיתונים הנחשבים נאמנים למשטר), אל-אחדאת' ואל-וטן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.12.08

 

זעם במצרים על פרסום קריקטורות הפוגעות בנביא מוחמד

משה"ח המצרי הגיש תלונה לשגריר דנמרק בקהיר על פרסום קריקטורות הפוגעות בדמותו של הנביא מוחמד בעיתונות הדנית. בנוסף, אסר שר ההסברה המצרי את הפצתם של ארבעה עיתונים זרים במצרים שפרסמו את הקריקטורות בגיליונם האחרון -  העיתונים הגרמניים ‏DieWelt‏ ו-‏Frankfurter‏, העיתון האמריקאי ‏The Wall Street Journal‏ והעיתון הבריטי ‏The Observer‏.‏ כן הוגשה תביעה משפטית נגד יו"ר מועצת השורא המצרי ונגד שר הפנים המצרי, בדרישה לשלול את רישיונם של העיתונים הדניים במצרים ולא לאפשר לערוצי הטלוויזיה הדניים לשדר באמצעות לוויינים מצריים. יו"ר האיחוד העולמי של העולמאא המוסלמים, יוסף אל-קרדאוי, קרא לאיחוד האירופי לחוקק  חוק נגד פגיעה בדתות; למוסלמים הוא קרא לנהוג באיפוק לבל יישנו אירועי 2005 בעקבות פרסום הקריקטורות של הנביא.

אל-אהראם (מצרים), 20.2.08; עקידתי (מצרים), 19.2.08

 

נשיא סודאן: לארגוני הסיוע אג'נדה נסתרת

נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, האשים בנאום בח'רטום את ארגוני הסיוע הפועלים בדארפור בכך שיש להם אג'נדה נסתרת וכי הם נמצאים במעקב של ממשלת סודאן. הוא שיבח את השתתפותן של כמה מדינות בפעילות הרווחה בסודאן, בהן איראן, תורכיה, אלג'יריה ופקיסטן והדגיש שההידברות היא הדרך היחידה לפתור את הסכסוכים במדינה.

אל-צחאפה (סודאן), 20.2.08

 

ירדן: נעצרה קבוצה מיסיונרית שניסתה לפתות אזרחים בדואים

כוחות הביטחון הירדניים עצרו קבוצה של שמונה מיסיונרים נוצרים שחילקו כרוזים בקרב משפחות בדואיות עניות בקרבת רבת-עמון. אזרחים סיפרו לכוחות הביטחון כי קבוצות מיסיונריות מסייעות למשפחות העניות באזור וכי הן פועלות כדי להעביר את המוסלמים אל הנצרות. עוד  טענו האזרחים, כי הקבוצות תומכות כספית בנוער העני בירדן ומעודדות נישואין עם נערות לא מוסלמיות.

אל-וטן (סעודיה), 20.2.08 

 

פצ'לאללה: יהודים מאחורי קריקטורות הנביא החדשות

באיגרת ששלח הסמכות השיעית העליונה, מחמד חוסין פצ'לאללה, לממשלת דנמרק, הוא הביע את חשש כי גורמים יהודיים הנתמכים על ידי "הציונות העולמית" עומדים מאחורי הפרסום המחודש של הקריקטורות הפוגעות בנביא בעיתונים הדניים, במטרה לפגוע ביחסים בין נוצרים למוסלמים. פצ'לאללה תמה על כך שבשם חופש הביטוי פוגעים בדברים המקודשים לאסלאם בעוד שלא ניתן לעיתונאים מערביים לפרסם דברים העלולים לפגוע ביהודים או לערוך מחקר מדעי על השואה. הוא קרא לממשלת דנמרק לפעול כדי למנוע החרמת מוצרים דניים על ידי מוסלמים, כפי שקרה בפרסום הקודם של הקריקטורות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.2.08

 

לבנון: דיווח על התחמשותן של קבוצות פוליטיות

היומון הלונדוני אל-קדס אל-ערבי דיווח כי במסגרת הידיעות על התחמשותם של גופים פוליטיים בלבנון ארגן ויאם והאב, השר לשעבר הנמנה על האופוזיציה, קבוצות חמושות בטענה שמטרת קבוצות אלה היא להתנגד לכיבוש הישראלי.

אל-קדס (לונדון), 20.2.08 

 

מאמר ביומון לבנוני: רצח מוע'ניה - תשלום ראשון של סוריה לישראל

מאמר ביומון הלבנוני אל-מסתקבל טען כי סוריה מנסה להכשיל את פעולתו של ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי ומכינה כמה אופציות לכך:  הראשונה - ניהול מו"מ עם ישראל במטרה שזו תמלא תפקיד מרכזי בהכשלת פעילותו של ביה"ד. לטענת המאמר, רצח מוע'ניה הוא התשלום הראשון שהגישה סוריה לישראל - בין אם כאחראית ישירה לרצח ובין אם כאחראית עקיפה. האופציה השנייה של סוריה, במקרה וביה"ד יחל לפעול, היא ליצור משבר פנים לבנוני, משבר אזורי, או שניהם יחד.

אל-מסתקבל (לבנון), 20.2.08 

 

שליח ערוץ אל-מנאר מִבֱין עצורי תא הטרור במרוקו

סוכנות הידיעות המרוקאית פרסמה את שמות  23 האנשים שנעצרו במרוקו בחשד לתכנון פיגועי טרור. בין העצורים: עבד אל-חפיט' סריתי, שליח ערוץ הטלוויזיה אל-מנאר, השייך לחזבאללה בלבנון; שני יושבי ראש של מפלגות אסלאמיסטיות, מצטפא אל-מועתצם ומוחמד מרוואני; מועמד לשעבר לפרלמנט מטעם מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית - המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט -  והדובר הרשמי של מפלגתו של אל-מועתצם. לדברי מקורות ביטחוניים, חקירת החשודים מתמקדת בקשריהם עם חזבאללה ובפגישות סודיות שקיים מצטפא אל-מועתצם עם חסן נאסרללה. בין העצורים גם קצין משטרה החשוד בהדלפת ידיעות אודות הפרשה לתקשורת, וגרם למשטרה לבצע את המעצרים טרם השלמת החקירה.

www.elaph.com, 20.2.08; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.2.08

 

 המו"מ עם אולמרט מעמיק את פצעי הפלסטינים; על השלט כתוב: "עזה"

                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  פלסטין (רש"פ); אל-מדינה (סעודיה), 19.2.08

  

על הרגל כתוב: "המלחמה הבין-עדתית" [בין הסונה והשיעה]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.2.08

 

עיראקים נוהרים מאל-מוצול לסוריה

בימים האחרונים נוהרים עיראקים רבים מהעיר אל-מוצול לסוריה, דרך מעבר הגבול רביעה. זאת מחשש מפני מעצרים ופשיטות במסגרת המתקפה הצפויה של הכוחות האמריקאיים והכוחות העיראקיים על העיר, אשר אותותיה החלו להופיע בשטח.

  www.alnajafnews.nef 20.2.08

 

ליד הדמות כתוב: "פוטין"; על המסמך שבידו כתוב: "עצמאות קוסובו"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן), 19.2.08

 

  פגישת עבאס-אולמרט לדחיפת תהליך השלום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ע'ד (ירדן), 19.2.08

 

תושבי בגדאד מאיימים במרי, בתביעה לסילוק מחסומי הבטון בעיר

תושבי כמה אזורים בבגדאד דורשים לסלק את מחסומי הבטון המבתרים את העיר, יוצרים נתק בין שכונותיה ומקשים על התנועה בתוכה. התושבים איימו להכריז מרי אזרחי ולשבות מעבודה אם לא יסולקו המחסומים.

אל-זמאן (לונדון), 19.2.08

 

עיראק: כוונה להקים מועצה כללית של השבטים העיראקים

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר כי ממשלתו שוקדת על איחוד השבטים העיראקים ועל איחוד פעילותם הלאומית וכי במסגרת זו, בכוונתה להקים מועצה כללית לכל השבטים העיראקים. אל-מאלכי שיבח את סיועם של השבטים העיראקיים לכוחות המזוינים במאבקם נגד גורמי הטרור ומפירי החוק ואת תמיכתם ביוזמת הפיוס הלאומי.

אל-מדא (בגדאד), 19.2.08