המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
פעיל דאעש חושף במכתב לאל-בגדאדי את קשרי מחוז סיני של דאעש עם חמאס
16/3/2016


בלעדי: מכתב של פעיל דאעש למנהיג אל-בגדאדי חושף את קשרי מחוז סיני של דאעש עם חמאס ומעורר זעם בקרב פעילי דאעש, המוחים על הפרת ביטחון שדה

 

לאחרונה התפרסם ברשתות החברתיות מכתב מאת פעיל במדינה האסלאמית (להלן: דאעש) למנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדאדי, ובו הוא מוחה קשות על קשרי הקרבה ושיתוף הפעולה בין מחוז סיני של דאעש לבין חמאס ובפרט זרועה הצבאית, מכתב המהווה, לכאורה, אישור ראשון מסוגו מתוך דאעש לקיום קשרים אלו, ועדות ייחודית מכלי ראשון על אופיים. פרסום המכתב גרם לסערה בקרב פעילי הארגון בסיני ותומכיו ברצועת עזה, בטענה כי מדובר בהפרת ביטחון שדה ובמעשה הפוגע בארגון.

 

עיקרי טענותיו של אבו עבדאללה כנגד מחוז סיני של דאעש

כותב המכתב, המכנה עצמו אבו עבדאללה אל-מהאג'ר, מציג את עצמו כעזתי שהצטרף לדאעש בסוריה, טען כי החליט לפנות לאל-בגדאדי כדי למלא את חובתו כמוסלמי, להשיא עצה נאמנה למנהיג המוסלמים. תוכן המכתב מבוסס, לדבריו, על הידע האישי שלו מתקופת שהייתו בעזה וממידע שמסרו לו מפעילים אחרים שהגיעו מרצועת עזה לסוריה.

 

באשר לקשרים בין חמאס למחוז סיני של דאעש, אבו עבדאללה אל-מהאג'ר פירט על שיתוף הפעולה: פעילי דאעש בסיני מבריחים נשק עבור חמאס דרך סיני לעזה; חמאס מייצר נשק ומטעני נפץ עבור מחוז סיני; חמאס מספק סיוע לוגיסטי לדאעש בסיני, בכלל זה מערכות קשר ואשפוז פצועים בעזה; בכירי דאעש בסיני מבקרים בעזה וסועדים בבתי ראשי ממשל חמאס ובכירי זרועה הצבאית.

 

במכתבו מתאר אבו עבדאללה את אופי הקשרים בין חמאס למחוז סיני, המהווים, לדעתו, הפרה של העיקרון האסלאמי "אל-ולאא ואל-בראא" - הנאמנות למוסלמים והתנערות ממי שאינם מוסלמים וטוען כי לפי השקפת דאעש חמאס נחשבת לתנועה שכפרה באסלאם, ואין מקום להצדיק קשרים עימה, אפילו בנימוקים של טקטיקה או צרכים מבצעיים או לוגיסטיים.

 

לדבריו, מה שהניע אותו לפנייה החריגה הוא הזעם והתסכול הגואה של תומכי דאעש ברצועת עזה שחשים נטושים בידי הנהגת הארגון ובידי מחוז סיני שהפנה להם עורף. אבו עבדאללה מתח במכתבו ביקורת חריפה על מחוז סיני שבחר לקיים קשרים חמים עם חמאס – הישות שמענה ורודפת את נאמני דאעש, וטען כי הניכור בין תומכי דאעש בעזה למחוז סיני, כה רב, עד שהג'יהאדיסטים בעזה מפקפקים בכנות המחויבות של מחוז סיני לדאעש ומהססים לחבור אליו.

 

השתלשלות המכתב והסערה שחולל

בתחילה הופץ המכתב בחשבון טוויטר ופייסבוק של תומכי התנועה הסלפית-ג'יהאדית בעזה המכונה "טאמח אל-ר'זאוי." ב-27 בפברואר כתב מנהל חשבון טאמח אל-ר'זאוי: "לפני יומיים כתבו אלי רבים מהמהגרים בסוריה האהובה [הכוונה לעזתים שהצטרפו לדאעש בסוריה] בבקשה לפרסם את העניין הזה... אך אני התנגדתי לעשות כן משום שמופיעות בו ידיעות רבות שאיני יודע מה מידת נכונותן. אולם, לנוכח ריבוי הבקשות של האחים הריני מפרסם את הקישור. מדובר במכתב מכמה מלוחמי הג'יהאד מעזה בסוריה אל מפקד המאמינים, השיח' אבו בכר אל-בגדאדי, ישמרהו אללה, בנוגע למה שהם אומרים שהוא קשר בין האחים לוחמי הג'יהאד במחוז סיני לבין תנועת חמאס. ואולם טאמח אל-ר'זאוי אינו אחראי לדבר ממה שמופיע במכתב הזה, והוא על אחריות האחים שכתבו אותו."

 

מנהל החשבון מחק את הפוסט לאחר זמן קצר, ככל הנראה לאחר שננזף על-ידי גורמים אחרים המזוהים עם דאעש.[1] לאחר מכן הקישור למכתב הופץ בידי תומכי אל-קאעדה.[2] פעילי קבוצת המדיה של תומכי דאעש, אל-נוצרה אל-מקדסיה, נזפו בכותב המכתב ועל הפצתו באינטרנט (ראה הרחבה בהמשך).

 

לאחר שמכון ממרי חשף את המכתב ופרסם תרגום מקיף של תוכנו, האשימו פעילי דאעש בסיני פעילים עזתיים ברשתות החברתיות בהפרת כללי ביטחון המידע באינטרנט והבטיחו לבוא עמם חשבון בגין חוסר זהירותם.

כותב המכתב עצמו, אבו עבדאללה אל-מהאג'ר, הסיר את המכתב מהאתר Justpaste.it והחליפו בהודעת הבהרה שבה לא נסוג מטענותיו במכתב ואף חזר עליהן, אך הביע צער על התהודה לה זכה המכתב ועל-כך שנעשה בו שימוש כדי להכפיש את דאעש. עם זאת, הוא הביע סיפוק מכך שהנושא הובא לידיעת גורמים בכירים "בעלי עניין" בארגון, והביע ביטחון בכך שאל-בגדאדי יטפל בבעיה. אבו עבדאללה אף תקף את קבוצת פעילי המדיה אל-נוצרה אל-מקדסיה על שמתחו עליו ביקורת, וקרא תיגר עליהם בהזמינו אותם להפריך את אמיתות תוכן המכתב.

 

מסמך זה יסקור קטעים מן המכתב ואת התגובות עליו:

 

אבו עבדאללה במכתב לאל-בגדאדי: המשך קשרי מחוז סיני עם חמאס עשוי להמיט עלינו אסון

בפתח המכתב מסביר אבו עבדאללה אל-מהאג'ר כי התנהגות מחוז סיני היא חמורה ועלולה להוביל לאסון:

"תלונה מחייל במדינה [האסלאמית] לח'ליף של המוסלמים כנגד מעשיהם של האחים במחוז סיני. אגרת דחופה מאבו עבדאללה אל-מהאג'ר אל מפקדנו וח'ליף המוסלמים אבו בכר אל-בגדאדי, ישמרהו אללה. הנביא אמר: 'הדת היא מתן עצה'... משום כך בבקשי את עזרת אללה אני כותב ומפיץ את האיגרת הדחופה והחשובה מאד הזאת, שבה דברים חמורים רבים אשר השיח' אבו בכר אל-בגדאדי ומנהיגי המדינה האסלאמית חייבים לעמוד בפניהם מיד ולעצרם, משום שבחיי אללה, אם הם יימשכו ויתמידו הרי שכולנו נתחרט על האסון [שיפקדנו] על אדמת סיני האהובה, שהיא המחוז החשוב והחזק ביותר של המדינה [האסלאמית] מחוץ לעיראק וסוריה.

 

פעילי דאעש בסיני מציגים לראווה אימוני נשק


 

זוהי אגרת מבנכם אבו עבדאללה אל-מהאג'ר, מסופרים בה דברים שחוויתי במהלך נוכחותי על אדמת עזה, דברים שהאחים [בעזה] כתבו לי אודותיהם לאחר שהתגייסתי לסוריה, ודברים שלמדתי מאחים שהקדימו אותי בהגירה לסוריה ועיראק. נרתעתי מפני הכתיבה, והתייעצתי עם אחי המהגרים והסכמנו לפרסם את הדברים הידועים לנו, בעוד האחים בעזה יעצו לי להשיא עצה בסוד ולא לכתוב בפומבי מפחד תגובת האחים במחוז סיני. ואולם, העניינים הגיעו לדברים שלא ניתן לשתוק עליהם ומתן עצה בסתר לא הייתה מועילה. השתיקה על מה שמתנהל הייתה הופכת אותנו לשדי  השתיקה, והשתיקה היא בגידה באללה, בשליחו ובח'ליף המוסלמים.

 

הו ח'ליף המוסלמים, אדבר איתך אודות נושא שקשור ביסוד הדת ובעיקרי האמונה – [עיקרון הנאמנות למוסלמים וההתנערות מהכופרים] אל-ולאא ואל-בראא, שלמענו נשפך דמם של אלפי לוחמי ג'יהאד במדינה האסלאמית. למען עיקרון זה אנו מתייחסים באיבה לעולם כולו, ואנו עומדים בפני מערכה ומלחמה מצד כל העולם, ואף מצד כמה שטוענים כי הם לוחמי ג'יהאד. ואחרי כל הקרבנות הכבירים הללו באים כמה אחים והורסים את [עקרון] אל-ולאא ואל-בראא בנימוקים חלשים וסיבות שלא הולמות אף לוחם ג'יהאד המשתייך למדינה הכבירה הזאת. אדבר אתך היום אודות הקשרים החשודים, הלא-לגיטימיים בין מחוז סיני וחמאס, שאינם נסתרים מאיש. מה שאכתוב כעת מבוסס על שני דברים עיקריים שהם:

 

1.      לאחר תקופה של הימצאותי בסוריה נוכחתי לדעת שהמדינה האסלאמית רואה בחמאס על כל זרועותיה ואגפיה כופרת ומתייחסת אליה כאל כת כפירה, ובכלל זה [הזרוע הצבאית גדודי עז אל-דין] אל-קסאם. דבר זה ידוע לכל האחים פה בסוריה ובעיראק.

2.      הדבר השני הוא התזכירים הפנימיים המגיעים מהנהגת המדינה המכריזים על פלגים רבים בסוריה ככופרים, בין היתר בגין שיתוף פעולה עם הכופרים והעברת נשק להם או קיום קשרים עמם.


אימונים צבאיים של פעילי דאעש בסיני

  

"מחוז סיני עוסק בהברחת כלי נשק לחמאס ברצועת עזה"

אחרי דברי הפתיחה הללו, אבו עבדאללה מפרט את תוכן הקשרים בין מחוז סיני של דאעש לחמאס ומסביר מדוע הם מהווים, לדעתו, הפרה של עיקרי האמונה:

"הרשה לי, ח'ליף המוסלמים, ליידע אותך בנוגע לכמה היבטים של הקשרים החשודים בין מחוז סיני לחמאס:

 

1.      מחוז סיני עוסק בהברחת כלי נשק לחמאס ברצועת עזה, וזאת בגין המומחיות של לוחמי הג'יהאד של המחוז בדרכי [ההברחה] מלוב, סודאן ומצרים.

2.      מחוז סיני נשען במידה רבה מאד על חמאס ואל-קסאם במה שנוגע לחימוש והשגת חומרי נפץ ותחמושת. ישנם קווי אספקה ישירים ורציפים מחמאס למחוז סיני. מפעלי הייצור של אל-קסאם מפעילים קווי ייצור מטענים ופצצות עבור מחוז סיני, מבלי להטביע את הלוגו של אל-קסאם עליהם, כפי שנעשה בדרך כלל.

3.      ישנם ביקורים רצופים של מנהיגי מחוז סיני ברצועת עזה, ופגישות חמות עם מנהיגי חמאס ואל-קסאם ואפילו עם [נציגי] הממשלה, בהן שוחטים להם בהמות, עורכים להם סעודות והם מתקבלים בעזה בחיבוק.

4.      חמאס ואל-קסאם מקבלים כל פצוע ממחוז סיני, והם מטופלים בבתי החולים של רצועת עזה תחת שמירה ישירה של אל-קסאם.

5.      חמאס מספקת מרכזיות קשר אלחוטי למחוז סיני בשל הקושי בהפעלתן בסיני ובשל העובדה שהן חשופות להשמדה מהירה מצד הצבא המצרי.

 

לו היינו מנתקים את העניין מן היסוד ההלכתי ומ[עיקרון] אל-ולאא ואל-בראא, יכולים היינו לומר שמחוז סיני נהנה רבות מן הקשר הזה, ושמדובר בפקחות ותחבולה מצד המחוז לצורך השגת כוח ותחמושת מחמאס שבאמצעותו הוא יכול להילחם באל-סיסי הכופר. ואולם לאמיתו של דבר ומתוך הסתכלות על העניין מצד השריעה, נמצא שהמחוז נופל בעבירות הלכתיות רבות... ובהן:

 

1.      הפרת עיקרון הנאמנות ללוחמי הג'יהאד ברצועת עזה ותומכי המדינה האסלאמית [שם], נטישתם והסגרתם לאויבם הכופר (חמאס)...

2.      הפרת עיקרון ההתנערות מחמאס ששינתה את חוקי אללה ושולטת בעזה בחוקי הכפירה, ומגדודי אל-קסאם [שהם] הכוח התוקף והאלים של הממשלה הזאת. נתקפתי תדהמה כשלמדתי פה בסוריה שהמדינה האסלאמית מתייחסת לממשלת ותנועת חמאס ולגדודי אל-קסאם ככופרים. היכן אפוא מחוז סיני ביחס לכך?

3.      חיזוק כוחם של הכופרים והקלה על הגעת הנשק אליהם באמצעות הברחת נשק לחמאס דרך אדמות מחוז סיני ואף באמצעות אנשי המחוז ומכוניותיהם. אחד האחים יידעני באמצעות אחיו הנמצא ברצועה שישראל הפציצה אחת מן השיירות הללו, דבר שגרם למותם של לוחמי ג'יהאד של המחוז בעת הובלת נשק לחמאס.

4.      קיום קשרי ידידות עם הנהגת חמאס ואל-קסאם שהמדינה מתייחסת אליהם כאל כופרים, החלפת ביקורים איתם, כיבודם והתייחסות אליהם באופן שאינו לרוחו של אללה...

5.      הישענות על חמאס ואל-קסאם – שהמדינה רואה בהם כופרים – באספקת תחמושת ונשק. דבר זה אינו שונה מלקיחת נשק מאיחוד האמירויות, סעודיה וקטר כדי להילחם בבשאר אל-אסד, כפי שנוהגים הפלגים הכופרים אצלנו בסוריה, או כפי שנוהגת חמאס כשהיא לוקחת כספים מאיראן, דבר שהוא פשע שבגינו אנחנו מגנים את חמאס מזה עשרות שנים ופוסקים שהיא כופרת בגינו ובגין דברים אחרים.

 

מדריך צבאי מאמן מתגייסים של דאעש בסיני



חמאס מחמשת את דאעש בסיני ואפילו מייצרת את מדיהם

הו שיח' אבו בכר, מחוז סיני חושב שהוא פיקח במעשיו ושהוא צוחק על חמאס. מה שהנהגת המחוז לא יודעת או מתעלמת ממנו, הוא שחמאס מעניקה להם את הנשק הזה כדי שישתמשו בו נגד [נשיא מצרים] אל-סיסי בניסיון לסיים את שלטונו וכהכנה להשבת השלטון הדמוקרטי של האחים המוסלמים.[3] הם [מחוז סיני] מכשיר בידי חמאס שמנצלת אותו במסגרת התכנית האחואנג'ית [=של האחים המוסלמים] שלה. אלמלא היה הדבר כן לא הייתה חמאס נלחמת בתומכי המדינה האסלאמית בעזה ובכל דבר שקשור למדינה האסלאמית.

הו השיח' שלנו, חמאס פקחית ומעניקה למחוז סיני כל מה שהוא רוצה כדי שיהיה לה מדרך רגל במחוז וכדי שתהיה לחמאס 'מניה' במחוז, וכדי שחמאס תוכל להגן על עצמה מכל מה שהמחוז עלול לעשות נגדה. הם פקחים, הו שיח', הם מעניקים למחוז פירורים כדי שיוכלו להפריד בין אנשי התוחיד [=המונותיאזם, כינוי לאנשי הזרם הסלפי-ג'יהאדי] ולעשות בהם כרצונם מבלי שאיש יתמוך בהם. חמאס יודעת שאיש מלבד מחוז סיני אינו מסוגל לעזור לסלפים בעזה, לכן היא ניכסה אותו לעצמה והיא מבודדת אותו מהפשעים המתרחשים בעזה כנגד תומכי המדינה האסלאמית.

 

הו השיח' שלנו וח'ליף המוסלמים, אם ינסה מישהו לתאר לך את המצב באופן מנוגד לכך, אזי [דע לך] שאני יועץ נאמן. הקשר בין מחוז סיני לחמאס עבר את כל הגבולות, והגיע לכדי כך שהמחוז מבקש מחמאס לייצר לו את מדי חייליו. חמאס היא זו שמייצרת את המדים הצבאיים של מחוז סיני, המדים שאנו רואים בסרטים ושמחים בהם. הו השיח' שלנו אבו בכר, אני נשבע באלוהי הכעבה שלו לבשו חיילי מחוז סיני מדים בלויים, קרועים ומטולאים היה זה עדיף מאשר יבקשו מחמאס לייצר עבורם את מדי הצבא שלהם.

 

חמאס מסתירה את מותם של לוחמי ג'יהאד עזתים במחוז סיני

בהתאם לקשר ההדוק בין שני הצדדים, אנו מוצאים שלמען כבוד בעולם הזה שחמאס מעניקה לו, מחוז סיני מוכר את דתו. הדבר מתגלה בהתעלמות של מחוז סיני מהמלחמה האכזרית שחמאס מנהלת כנגד תומכי המדינה האסלאמית בעזה. מחוז סיני אינו [מעז] אפילו לאיים או להזהיר את חמאס מפני המשך התעללותה בתומכי המדינה האסלאמית...

בזמנו, כאשר ביקרתי את האחים ברפיח, הם אמרו לי שאנשי חמאס מכנים את מחוז סיני 'מחוז ראיד אל-עטאר' על-שם המפקד בגדודי אל-קסאם שפיקח משלוחי הנשק והתחמושת למחוז. אחד האחים המהגרים [פעיל דאעש שהגיע מעזה לסוריה] מסר לי בשם אחים בעזה שאחד הבכירים [במנגנון] הביטחון הפנימי הכופר השייך לחמאס נהג לענות את לוחמי הג'יהאד הסלפים ולעג להם באמרו 'קשרינו בחמאס עם מחוז סיני חזקים וטובים יותר מקשריכם עם מחוז סיני.'

 

הדבר נכון ואמיתי מאד. בין חמאס למחוז לסיני קווי קשר חמים וישירים סביב השעון. אני יודע שמחוז סיני ניתק את קשריו עם כל לוחמי הג'יהאד הסלפים ברצועת עזה, ומנסה לנתק כל דבר שמחברו אליהם כדי שהאווירה עם חמאס לא תיעכר והקשר ביניהם לא ייהרס. עליך לדעת, הו השיח' שלנו, שמחוז סיני נמנע מלהכריז על מות האחים שהיגרו אליו מעזה. ההודעה על מותם נעשית לאחר תקופה ארוכה, ונטען שהם נהרגו באזורים אחרים מלבד סיני, כדי שלא להביך את חמאס שנבהלת מכך. עליכם לדעת שלוחמי הג'יהאד עבד אל-רחמן אל-נורי וערפאת אל-צעידי נהרגו בסיני, ואולם הוכרז על מותם בסוריה וזה אינו נכון. כמו כן, אחד האחים המהגרים שהיו בסיני והגיעו לסוריה יידעונו על מותו של אדם ושמו עבד אל-אלה קשטה לפני כמה חודשים, ועד היום מחוז סיני לא הכריז על מותו, והוא לא יכריז. ההכרזה על–כך תיעשה [כאילו הוא מת] באזור אחר משום שהוא היה מפקד באל-קסאם. ישנם האומרים כי קיים הסכם לפיו המחוז לא מקבל לשורותיו אף איש מאל-קסאם, ואם הוא נהרג אין מכריזים על מותו. לפני ימים אחדים הוכרז על מותו של מפלח אבו עאד'רה במחוז טריפולי [של דאעש בלוב], למרות שהוא מת בסיני.[4] כל הנזכרים לעיל הם לוחמי ג'יהאד מעזה שהיגרו לסיני. 

 

תמונתו של מפלח אבו עאד'רה כפי שהופצה בידי מחוז טריפולי,

לוב של דאעש; לטענת אבו עבדאללה אל-מהאג'ר, נהרג בסיני


חמאס מנהלת קשרים טובים עם דאעש בסיני בעודה רודפת את תומכי דאעש בעזה

אחד האחים אשר התגייסו לאחרונה מעזה לסוריה אמר כי תומכי המדינה האסלאמית נושאים בלבם זעם ופליאה רבה ממעשי מחוז סיני. כיצד, לדוגמה, הם יכולים לקבל את זה שאחד ממנהיגי המחוז מבקר אצל חמאס בעזה, עושה ככל העולה על רוחו ועובר בין בתיהם של מנהיגי חמאס ואל-קסאם, נהנה ממזונם בסעודות מפוארות, בעוד שבמרחק מאות מטרים לפעמים נמצאים תומכי המדינה האסלאמית, סובלים מעינויים בבתי הכלא של חמאס, יורקים בפניהם, הם מושפלים באופן הקשה ביותר בגין נאמנותם למדינה האסלאמית ותמיכתם בה כאשר מחוז סיני הוא מהחשובים במחוזותיה.

 

עלי לציין כאן שמחוז סיני הוא שמינה איש דת כדי לפתור את בעיות הארגונים הסלפים ברצועת עזה. הופתענו כאשר איש הדת בא אלינו והודיע שהשופט שמונה בידי מחוז סיני פירק את הארגון שלנו, ארגון מג'לס שורא אל-מג'אהדין, שהיה הארגון הסלפי הגדול ביותר ברצועת עזה. הוא אמר לכולם 'אל תקימו ארגונים [משלכם, נפרדים מהמדינה האסלאמית], לכו הישבעו אמונים למחוז סיני.' לאחר תקופת מה שאלתי את האחים [פעילים סלפים אחרים ברצועת עזה] מה קרה? הם אמרו לי שהמחוז לא משיב להם. הדברים נשארו כך עד סוף שהייתי בעזה. אין כוח ואין יכולת אלא לאללה! האם זו [דרך שהולמת את] הדת, הו השיח' שלנו אבו בכר? [איך יכול] המחוז לפרק את ארגוני הג'יהאד [בעזה] שפעלו למען דת אללה ואחר כך למנוע מהם להצטרף אליו? ...

 

אבו עבדאללה מפציר באל-בגדאדי: "אל תשכח את תומכי המדינה האסלאמית בעזה"

דבר אחרון לשיח' אבו בכר אל-בגדאדי: אל תשכח את תומכי המדינה האסלאמית בעזה. אל תשכחם, הו שיח', הם הראשונים שתמכו במדינה. הם שהקימו את [קבוצת] 'אל-נוצרה אל-מקדסיה במדינה האסלאמית'[5] בזמן שבו קשה היה לתמוך במדינה האסלאמית והתנפלו עליה קרובים ורחוקים. אחינו שהשארנו אותם מאחור בעזה הם פיקדון הנתון בידיך, הו שיח' אבו בכר, הם יתומים בשולחנות קמצנים, מלבד אללה אין להם תומך חוץ מהמדינה האסלאמית. איך זה מתקבל על הדעת שכל המחוזות עורכים קמפיינים תקשורתיים [ומפיקים] סרטים כדי לקרוא ללוחמי הג'יהאד במערב האסלאמי [צפון אפריקה], סומליה, אפגניסטן ותימן להישבע אמונים למדינה האסלאמית,[6] בעוד מתעלמים מכל המכתבים, הקריאות והשוועות לעזרה של אנשי התוחיד בעזה?[7] הו שיח' אבו בכר, אתה ח'ליף המוסלמים החלשים והחזקים כאחד – כיצד נעשית הבחנה כזאת בין המוסלמים? [כיצד זה] פונים לגורם החזק וקוראים לו להישבע אמונים [לדאעש] אך דוחים את שבועת האמונים של המדוכא [של הסלפים-ג'יהאדיסטים בעזה]?

 

הו שיח', תומכי המדינה האסלאמית בעזה אינם מאורגנים, אין להם תכנית, הם חסרי מטרה, אחדות או התאגדות, כל זה בגלל התעלמות המדינה האסלאמית מהם וההתנערות של מחוז סיני מהם [והימנעותו] אפילו מלעמוד בקשר עמם. זאת בעוד אפילו תומכי אל-קאעדה סידרו את שורותיהם והחלו להיערך צבאית. אללה יעזור! ...

 

מדוע מנהיגי המדינה האסלאמית פה בסוריה אינם שמים לב לכך שלוחמי הג'יהאד הסלפים מהגרים מעזה לסוריה ועיראק ואינם הולכים למחוז סיני? הסיבה היא שהמחוז מסרב לקבלם מלכתחילה, ורק מי שחוצה את הגבול [מעזה] ומגיע ללא ידיעת מחוז סיני לאדמת סיני וכופה את עצמו מצטרף אליו. הסיבה השניה היא שרבים בקב תומכי המדינה בעזה אינם משוכנעים [בתועלת] שבהגירה למחוז סיני ואינם משוכנעים שהוא מחוז השייך למדינה האסלאמית באמת. דבר זה נובע מהקשרים שכולם עדים להם בין המחוז לבין חמאס והתנערותו מתומכי המדינה בעזה. העניין הגיע לכדי כך שרבים מטילים דופי [בנאמנות] של מחוז סיני לדרך ומטילים ספק בכנות השתייכותו למדינת הח'ליפות.

זה היה ביטוי למקצת ממה ששמרנו עליו בסוד מזה שנים כאשר היינו בעזה ומאז שאללה אפשר לנו את ההגירה לסוריה האהובה. התעלמנו מרבים ממעשי האחים במחוז סיני, אולם באו מים עד נפש והגיע הזמן לגלות ולחשוף. אללה יעזור לך, השיח' החביב שלנו, הח'ליף שלנו ושל המוסלמים אבו בכר אל-בגדאדי. אנו מתפללים לאללה שיושם קץ למה שמתרחש ושאחינו ברצועת עזה יקבלו סיוע למצבם ושהח'ליפות והמדינה שלנו תקבל תמיכה בנוגע למה שהאחים בסיני מבצעים..."

 

תגובת קבוצת אל-נוצרה אל-מקדסיה – אין הכחשה לתוכן המכתב

מנהלי קבוצת "אל-נוצרה אל-מקדסיה", קבוצת פעילי הסברה שמפרסמים ומפיצים חומרי תעמולה התומכים במדינה האסלאמית, פרסמו תגובה זועמת למכתבו של אבו עבדאללה אל-מהאג'ר וטענו כי הוא עורר סיג ושיח ושמועות לא מבוססות..עם זאת, הם לא הכחישו את תוכן המכתב ולא התייחסו לטענות שבו בדבר הקשרים בין חמאס למחוז סיני, אך התרעמו על כך שהמתלונן שרבב את שם קבוצתם בתלונתו . להלן עיקרי תגובתם:[8]

 

1.      כל חייל של המדינה האסלאמית יכול להפנות כל תלונה שהיא לגופים ולוועדות הרלבנטיותמבלי לפנות לרשת האינטרנט!

2.      הח'ליפה לא מקבל מכתבים ותלונות של חייליו באמצעות רשת האינטרנט.

3.      במכתבו ניסה המתלונן לשרבב את שמה של "אל-נוצרה אל-מקדסיה" ובזאת להבהיר "כי אין לנו כל קשר באשר הוא בנושא הזהלא מיניה ולא מקצתיה."

4.      המכתב מבטא מצב של ריקנות הרסנית העוברת על "כמה מהאנשים האפורים [אל-רמאדיון]" – אשר  מקנאים בהצלחותיו והישגיו של מחוז סיני. הם מתוסכלים מכך שהם מפגרים מאוד אחר הישגיו ולכן החלו לבקר ולהסית נגדו. הכותבים מתייחסים כנראה לאנשי חמולת דור'מוש המכונים "האנשים האפורים." אני חמולת דור'מוש הקימו את הארגון ג'יש אל-אסלאם והציגו אותו כמזוהה עם הג'יהאד העולמי. כפי הנראה ישנו מתח בינם לבין אנשי הזרם הסלפי-ג'יהאדי בעזה.

5.      כל המעצרים והצרות שאיתם התמודדו תומכי הח'ליפות בעזה היו בגדר חובה אותה הם ביצעו מרצונם החופשי, לשם עבודת אללה ובעבור פרויקט הח'ליפות המקודש. הם לא עשו זאת  כטובה לח'ליפות.

6.      המגיבים קוראים לתומכי הח'ליפות בעזה להמשיך ולהתמקד בתמיכה [בח'ליפות] כפי שעשו עד עתה ולא להתעסק בשמועות .

7.      ולבסוףהמגיבים מדגישים כי הם [אל-נוצרה אל-מקדסיה]  ממשיכים לתמוך בח'ליפות בכלל ובסיני בפרט . 

 

הודעת אל-נוצרה אל-מקדדסיה בתגובה למכתבו של אבו עבדאללה אל-מהאג'ר


 

פעילי דאעש בתגובה למכתב: הופרו כללי ביטחון שדה; כותב המכתב: לא ידעתי שידלוף

כאמור, לאחר שמכון ממרי חשף את המכתב ופרסם תרגום מקיף של תוכנו, האשימו פעילי דאעש בסיני פעילים עזתיים ברשתות החברתיות בהפרת כללי ביטחון המידע באינטרנט והבטיחו לבוא עמם חשבון בגין חוסר זהירותם.

 

פעיל דאעש בסיני פרסם צילום מסך של דוח ממרי ונזף באלו שכתבו והפיצו את המכתב

פרסום מכתב התלונה של אבו עבדאללה אל-מהאג'ר עורר ביקורת בחוגים ג'יהאדיסטיים, שהוחרפה לאחר פרסום תרגומו בידי ממרי. לאחר הפרסום הראשון ב-29 בפברואר 2016, נזף אדם המזוהה עם דאעש בסיני המכנה עצמו אל-מהאג'ר בחשבון הטוויטר שלו, בכותב המכתב ובמפיציו – ובפרט במנהל חשבון טאמח אל-ע'זאוי , שפרסם אותו ראשון, אך הסירו לאחר זמן קצר. אל-מהאג'ר כתב כי "פרסום שקרים, הפצת שמועות וזלזול בביטחון המונותיאיסטים [=פעילי הג'יהאד] הם אות קלון שירדוף את כל מי שכתבו את המכתב והפיצו אותו."[9] 

 

ב-3 במרץ (לאחר פרסום המכתב בידי ממרי) הוא הוסיף: "חשבון טאמח אל-ר'זאוי שייך למרכז אבן תימיה להסברה.[10] המרכז שותף להפצת שקרים ולהפצת שמועות, עד שיפרסמו הבהרה בעניין."

 

אל-מהאג'ר הציג בציוץ נוסף צילום מסך של דוח ממרי על המכתב ולצדו את הפוסט של טאמח אל-ר'זאוי וכתב: "'הוא [דומה] לאדם היושב בביתו ומספר שקר שמתפשט מעבר לאופק.' '[ישנו מרפא לכל מחלה] מלבד לטיפשות, שמתישה כל מי שמנסה לרפאה.' העתקים [מפוסט זה נשלחו] למרכז אבן תימיה ולטאמח אל-ר'זאוי."[11]

 

הפוסט של אל-מהאג'ר ובו צילום מסך של דוח ממרי


 

מנהל חשבון טאמח אל-ר'זאוי השיב בפייסבוק: "התגובה הנוקבת ביותר לאלה שצורחים היא לא להשיב להם כלל. כיוון שהם מייצגים את עצמם בלבד[12] – השיירה ממשיכה בדרכה." [13]

 

לכך השיב אל-מהאג'ר: "איני מצפה לתגובה ממך, משום שאינך אלא מכשיר. המסר שלי מופנה לאלו שמאחוריך. אתה והוא יודעים [במי המדובר]. העניין לא יעבור כך, היה בטוח."[14]

 

מחבר המכתב: לא ידענו שייעשה שימוש במכתב להכפשת דאעש, היינו נוהגים בריסון

כאמור, בעקבות פרסום ממרי הסיר אבו עבדאללה אל-מהאג'ר  את מכתבו מהאתר Justpaste.it ופרסם הבהרה במקומה בה טען כי נדהם לראות כי מכתבו פורסם ולו ידע שיעשה שימוש במכתבו נגד המדינה האסלאמית היה נמנע מלכתוב את המכתב. הוא כתב: "כתבתי את המכתב בשם כמה מאחיי וכדי לתמוך באחינו המדוכאים בעזה. הדבר נעשה במסגרת מתן עצה נאמנה לח'ליף של המוסלמים, וכתלונה פומבית של מי שנגרם לו עוול.[15]

 

אולם, לא נוכל להרשות שייעשה בו שימוש כמכשיר להכפשת דאעש. אנו מתנערים בפני אללה מכל מי שהשתמש במכתבנו ובתלונה שלנו כדי להכפיש את דאעש... נדהמתי לראות שהאחים אמרו לי שדף זה [היינו, המכתב ב-Justpaste.it] נצפה אלפי פעמים. האסון הוא שאתרים ישראליים העתיקו את מילותיו כדי להכפיש את דאעש. מכך חששנו. בדיוק משום כך כתבנו את התלונה הזאת, כדי שהמדינה לא תצטער כשהעניין יתנפח ויתפשט, ולאחר שגדל הוא הוא נעשה בלתי אפשרי לתיקון.

 

משום כך הסרנו את התלונה... אחרי שנודע לנו... שהיא הגיע לבעלי העניין ולאחר שווידאנו שהעניין יוסדר לחלוטין, בעזרת אללה, בידי הח'ליף אבו בכר אל-בגדאדי, שאללה יגן עליו.

 

אני חוזר ומדגיש: מטרת [המכתב] הייתה להושיע את האחים בעזה מהדיכוי ומהדחיקה לשוליים ממנו הם סובלים, ולשים קץ לקשרים הלא-לגיטימיים עם תנועת חמאס האח'ואנית [של האחים המוסלמים] הכופרת. לו ידענו שייעשה שימוש בדבר נגד המדינה האסלאמית היינו מתאפקים ומייעצים לאחינו בעזה לסבול את העושק  של מחוז סיני נגדם, ולא היינו פותחים את הדלת לפגיעה בדאעש. שאללה יסלח למחוז [סיני] וימחל לו, משום שהוא אחראי לכל מה שהתרחש בשל המעשים המוזרים, הלא-לגיטימיים שלו, בראשם הבגידה באנשי התוחיד [מונותאיזם] בעזה ונטישתם והקמת קשרים עם [חמאס שהיא] אויב אללה ואויבנו."

 

אבו עבדאללה אל-מהאג'ר חתם את ההבהרה שלו בהשתלחות בקבוצת פעילי המדיה העזתיים אל-נוצרה אל-מקדסיה שנזפו בו על פרסום המכתב.  בכרוז שהפיצו, שתורגם אף הוא בדוח ממרי, ציינו כי האינטרנט אינו מקום לפרסם תלונות מסוג זה וכי אל-בגדאדי אינו מתייחס למכתבים המפורסמים ברשת. אבו עבדאללה השיב להם בציינו: "למרבה הצער, אל-נוצרה אל-מקדסיה נקטו בעמדה של רמאי המסתיר את האמת ומחפה על הפרות של השריעה שהוא מודע להם היטב... מעשים של הסתרת עבירות והפצת תעמולה נוגדים לחלוטין תמיכה במדינת הח'ליפות. הדבר חורג מהטלת דופי בי אישית ומהטחת האשמות בי ובאחיי המהגרים [העזתים שהצטרפו לדאעש בסוריה] שהפצנו שקרים והמצאות... בקצרה, אני פונה לאל-נוצרה אל-מקדסיה, שמיהרו ליצור פוסטר נוצץ [ראה לעיל] כדי להכפיש אותי ואת אחיי, מחברי התלונה, ואומר לכם: אם אתם כנים במה שפרסמתם בתגובה לתלונתי, אזי אחיי ואני מזמינים אתכם למבאהלה [טקס בו שני צדדים מזמינים את אללה לקלל את הצד השקרן]."

 

 



[1]ן Twitter.com/t4560xcvx, 27.2.2016. תיעוד לפרסום הראשוני של המכתב נמצא בצילום מסך שהועלה בידי פעיל דאעש בסיני, Twitter.com/almohajer_3bk, 3.3.2016. ראה למטה.

[2] ו Telegram.me/jabal_1o0, 29.2.2016

[3] דאעש שולל את הדמוקרטיה והשימוש במונח דמוקרטי כאן נועד לגנאי.

[4]ו Maannews.net, 16.2.2016

[5] אל-נוצרה אל-מקדסיה היא קבוצת פעילי הסברה מעזה שמפרסמת סרטונים, מאמרים וחומרי תעמולה למען המדינה האסלאמית ברשתות החברתיות.

[6]  לצפייה בקמפיינים בהם קרא דאעש לג'יהאדיסטים במדינות שונות להצטרף לשורותיו ראו דוח ממרי זה; וגם דוח ממרי זה

[7] הכותב מתעלם מהקמפיין התקשורתי הנרחב של המדינה האסלאמית שעודד את הפלסטינים להמשיך ולהסלים את גל הפיגועים. ראו דוח ממרי: המדינה האסלאמית בקמפיין לעידוד פלסטינים לבצע פיגועי בודדים.

[8]ו Telegram.me, ערוץ מאססת אל-נצרה אל-מקדסיה, 27.2.2016.

[9]ו Twitter.com/almohajer_3bk, 29.2.2016.

[10] גוף תקשורת המזוהה עם התנועה הסלפית-ג'יהאדית בעזה שהוקם ב-2011.

[11] ו Twitter.com/almohajer_3bk, 3.3.2016.הציטוטים בפוסט זה הם מחדית' ומשיר של המשורר מימי הביניים, אל-מתנבי.

[12] זאת התייחסות ישירה לאל-מהאג'ר, שבפרופיל חשבון הטוויטר שלו נכתב "אני מייצג את עצמי בלבד."

[13]ו Facebook.com/tamehgaza1, March 3, 2016.

[14]ו Twitter.com/almohajer_3bk, 3.3.2016.

[15] ראה סורה 4, 148.