המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תגובות באיראן לתפיסת המלחים האמריקאים
21/1/2016

 

תגובות באיראן לתפיסת המלחים האמריקאים

 

דוברים רבים, מן הזרם הפרגמטי ומן הזרם האידאולוגי, שיבחו את התנהלותה של איראן בתקרית בה נתפסו 10 המלחים האמריקאים שנכנסו בטעות למים הטריטוריאליים שלה. לדבריהם, איראן ניהלה את התקרית בכבוד ופתרה אותה בזריזות, תוך הדברות, ומתוך דאגה לביטחון המפרץ.

 

סביר כי טהראן בחרה לשחרר במהירות את המלחים האמריקאים הן כדי לא לסכל את הסרת הסנקציות מצד ארה"ב כמה ימים לאחר מכן והן כדי לתקן את הרושם השלילי בדעת הקהל הבינ"ל שהותירה טהראן בשל תקרית הצתת השגרירות הסעודית.

 

יחד עם זאת, משה"מ פרסמו סרטונים המשפילים את המלחים האמריקאים מיד עם שחרורם כשידיהם על ראשיהם ונטען כי ביקשו סליחה על התקרית. סגן מפקד משה"מ, חוסין סלאמי, אף אמר כי הם בכו כאשר נתפסו. מפקד הבסיג' נקדי זעם על התקשורת הפרגמטית ובכירים שהדגישו את הכרת התודה של הממשל האמריקאי לאיראן והוא ואחרים הזהירו את ארה"ב ואת סעודיה מפני עוצמתה של איראן.

 

להלן עיקרי התגובות באיראן לתקרית מעצר המלחים האמריקאים ושחרורם לאחר 12 שעות וקריקטורות בנושא זה באתרי המחנה האידיאולוגי:

 

תגובות בכירים מהמחנה האידאולוגי לועגים ומזהירים את ארה"ב

סגן מפקד משה"מ סלאמי: המלחים האמריקאים בכו לאחר מעצרם

סגן מפקד משה"מ, חוסיין סלאמי סיפר ב-16.1.16 על מהלך תפיסת העצורים ותגובתם. הוא אמר: "לאחר מלה"ע השנייה, אף מדינה לא הצליחה לעצור חיילים אמריקאים, אבל אחרי שהם נכנסו למים הטריטוריאליים שלנו, כלי השיט הקטנים של איראן הצליחו לכתרם כמו נשר, למרות מספרם המועט. 10 המלחים האלה הרכינו ראשיהם בהכנעה מול 5-6 צעירים של משה"מ.

 

לארה"ב יש נושאת מטוסים עם 60 מטוסי קרב וסגל של 5 אלפים איש אך [לאחר שעצרנו אותם] הם הסתבכו והטיסו את מטוסיהם ללא הרף ואנו שמענו את קולה הרועד [מפחד] של המעצמה.

בהמשך, כלי שיט [שלנו] כיסו במהירות את 'האי פארסי' [מקום מעצרם של המלחים] והודיעו [לאמריקאים] שאם יעשו צעד קטן לא נכון, איראן תשיב באופן מוחץ.

 

לאחר מכן, נשמע קול תחינות הגורמים המדיניים שלהם שהתקשרו וביקשו לשחרר את מלחיהם. ערכנו בירורים והבנו שהמלחים האלה נכנסו למים הטריטוריאליים של איראן בשוגג.

 

לאחר מעצרם, האקדוחנים האלה התחילו לבכות, אבל היחס הרחום של חיילי משה"מ הרגיעם.

הבכירים האמריקאים התנצלו ומתוך ענווה הכירו בעוצמתנו. מאחר והבנו שהמלחים החמושים האלה נכנסו למים הטריטוריאליים של איראן בשוגג, שחררנו אותם ואף החזרנו להם את כלי נשקם".[1]

 

קריקטורה בתסנים: "מלחים חכמים!"

"תפיסת האקדוחנים היא השפלה לאמריקה ולאלה שמקרוב הגיעו לאזור"[2]

בקריקטורה נראות הסירות האמריקאיות מרימות ידיים למול דגל איראן המתנוסס בהגיען לחוף המבטחים האיראני; ונכנעות בפחד רק מאיום הסרק של גלגל ההצלה האיראני כשהן מטילות מימיהן על החוף




מפקד חיל הים של משה"מ, פדוי, הדגיש כי בשיחתו הטלפונית עם שה"ח זריף, דרש מזכיר המדינה קרי  את שחרור הימאים, "אך זריף נקט עמדה תקיפה ודרש התנצלות על המעשה.[3]"

 

גם משה"מ הדגיש בהודעתו ב-13.1.16 כי "לאחר שארה"ב התנצלה והבטיחה שלא תחזור על הטעות" שוחררו המלחים האמריקאים [4] יצוין כי סגן הנשיא ג'ו ביידן הדגיש: "לא התנצלנו, אין על מה להתנצל[5].

 

הרמטכ"ל חסן פירוזאבאדי אמר כי הוא "מקווה שתקרית חדירת הסירות תהווה לקח לקונגרס האמריקאי, המערים מכשולים על איראן."[6]

 

קריקטורה בג'ואן: "ללא מילים"[7]


 

מוחסין רזאי, מזכיר המועצה לאבטחת האינטרס, טען כי לקחי התקרית מופנים הן לסעודיה והן לארה"ב. הוא הזהיר אותן לבל ישחקו באש:

 

"The army of a superpower was put in the hands of our IRGC forces calmly. This showed the capability of Iranian forces. "The modern American boats are designed to confront the IRGC's fast boats. Our brothers used tactics to surround the American boats. The Americans had no choice except to surrender to us.

"Zarif should tell the Americans that they must follow military standards.

"The American soldiers were calm in the IRGC's room as world armies fear even the name of the IRGC. The pictures show that even American military men did not believe the false American propaganda – otherwise they would not be calm.

 

"Had the American boats attacked our island, we would have acted differently. But when they realized their mistake, we treated them humanely.

 

"The IRGC's encounter [with the Americans] sent several messages. The first message, to the countries of the region, is that they should not play with fire. Everyone saw that Iran could easily apprehend boats belonging

 

to the most modern and greatest armies of the world, and that they released them [from a position of] strength. "Our message to Saudi Arabia is not to fall onto the wrong path. It should know that powerful Iran is next to its ear [i.e. very close to it]. "America needs to know that Iran is a country that encountered American riflemen in a moral way as it

 

[Iran] was at the peak of its power. Our message to America is very important for Iran's future, since America does not learn its lesson and wants to go from one sanction to another."[8]


קריקטורה בפארס הלועגת לאמריקאים:

GPS", איפה אנחנו? איפה אנחנו בדיוק?"[9]


 

מפקד הבסיג', מוחמד רזא נקדי, זעם ב-14.1.2016 על כלי תקשורת המזוהים עם המחנה הפרגמטי, שהדגישו את הכרת התודה של מזכיר המדינה קרי לאיראן על ששחררה במהירות את המלחים ואמר כי "למרבה הצער, אחרי שהחיילים אמריקאים כרעו ברך ולאות כניעה הניחו את ידם מאחורי עורפם, חלק מכלי תקשורת באיראן, במקום שיצביעו על עוצמת לוחמינו, התייחסו לכך ששר החוץ האמריקאי הביע תודות לאיראן. כלי תקשורת אלה רוצים להראות את האויב כהגיוני. אבל אין זה כך. למעשה, הוא [שה"ח קרי] שגה שהעז להביע תודות וגם חייליו טעו שהעזו להגיע למפרץ הפרסי".[10]

 

דוברים איראניים המשבחים את התנהלות איראן ואת הערוץ הדיפלומטי

שה"ח זריף צייץ בטוויטר ב-13.1.16: אני שמח שהידברות וכבוד, ולא איום וחיפזון, פתרו במהירות את סוגיית המלחים האמריקאים. עלינו ללמוד מהעניין הזה."[11]

 

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי של המג'לס, עלא אל-דין בורוג'רדי, אמר:

 

"The honor and national power of Iran was presented one more time by the wise and powerful actions of the IRGC's navy. Their actions showed that Iran controls the preservation of security in the Persian Gulf, and America has to follow the rules of this game. Even though two American boats did not violate the marine borders of the Persian Gulf purposefully, the speedy and wise reaction of IRGC presented Iran's power one more time. The Islamic behavior of the IRGC brothers towards the American detainees is admirable.

 

"The clear message of this action to the countries of the region was that Iran feels responsible toward the security of this sensitive region, and is situated such that it can confront the great powers in this way. These [great powers] need to take notice, and must not make calculated mistakes."10.

 

ברוח זו התבטא גם חבר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של המג'לס, חוסין נקוי חסיני, שאמר ב-13.1.16,  כי שחרור אנשי חיל הים האמריקאי הראה שאיראן לא רוצה ליצור מתיחות במפרץ הפרסי וכי על האמריקאים והאירופאים לדעת שבמקרים כאלה, איראן נוהגת בכוונות טובות. לדבריו,  איראן שחררה את הימאים בפחות מ-24 שעות. אך אם לצד השני לא יהיו כוונות טובות, עליהם לצפות לתגובה שונה. "דבר זה הראה שחיל הים של משה"מ שולט באזור ולא מאפשר לשום כוח לחדור לגבולות איראן. תקרית זו חשפה את עוצמת איראן בגבולותיה ובימיה. לא חשוב לנו מי עומד נגדנו. נטפל בכל חדירה ותקיפה כך ש[מבצעיה] יתחרטו על כך בעתיד.

 

כניסה למים הטריטוריאליים של איראן אינה חוקית ולא משנה מהי הסיבה. שחררנו את הימאים האמריקאים אחרי שהבנו שנכנסו בשוגג. עניין זה הפך לקח לארה"ב שידעו שלא נאפשר לאיש להיכנס למים הטריטוריאליים שלנו. בנוסף, התקרית הראתה שארה"ב לא יכולה להשפיע עלינו עם עשיית רעש. איראן לא חוששת מהצעדים האלה ומטפלת בעניינים על פי מהלכם החוקי.[12]

 

יו"ר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, אמר כי הממשלה, [שה"ח] זריף ומשה"מ סיימו את התקרית הזו באופן נכון.[13]

 

גם הרפורמיסט, פרופ' צאדק זיבאכלאם שיבח את משה"מ על התנהלות אחראית ומכובדת, ואת קיומו של ערוץ דיפלומטי ישיר בין טהראן לוושינגטון. הוא כתב ביומון שרק ב- 14.1.2015 כי "מאז נעצרו 10 החיילים האמריקאים ועד שוושינגטון אישרה את הגעתם בשלום, עברו כמה שעות מלאות חרדה, אך למרבה השמחה היינו עדים לסיום שלו [PEACFUL] ולהתנהגות דיפלומטית מכובדת.

 

כדי להעמיק בעניין, יש להשוות בין תקרית זו לתקרית עצירת המלחים הבריטים שנעצרו בתקופת [הנשיא הקודם] אחמדי נז'אד. כאן, משה"מ הראה שהוא כוח מסודר ומדויק במפרץ הפרסי ומתואם עם הפרוטוקולים הבין לאומיים. במקרה זה משה"מ התנהג בצורה אחראית,  בהראותו שהוא לא רוצה לנצל את העניין הזה להסברה פוליטית. משה"מ ניהל את הזירה בצורה נכונה למרות נוכחות נושאות מטוסים אמריקאיות,  ולמרות שהיו לא מעט אנשים שרצו לנצל את העניין להסברה נגד ארה"ב או נגד ממשלת [רוחאני] הנוכחית.

 

תקרית זו הראתה שיש תמימות דעים בכל מוסדות מקבלי ההחלטות, בעת שמשבר מסוים מאיים על ריבונותנו הגאוגרפית, כלומר יש אחדות ותאום בעניין האינטרסים הלאומיים שלנו.

 

בנוסף, [נוכחנו] שבמקרים כאלה, קשר ישיר עם ארה"ב יכול למנוע אי הבנות אפשריות. בדומה למה שקרה לשגרירות סעודיה, גם כאן, אחרי שנעצרו המלחים, [מזכיר המדינה] ג'ון קרי שוחח עם זריף. שיחה זו הצליחה להרגיע את קרי וגם הראתה לו את העמדה החזקה של איראן. לולא שיחת טלפון ישירה זו, הייתה אפשרות שארה"ב תכריז כי צעדה זה של איראן נבע מתוך עוינות ואף תודיע על הכנות לשחרור המלחים ואז איראן הייתה מגיבה בתקיפות: ראשית, יש להעביר את המלחים לטהראן ולתחקרם על כך שנכנסו באופן לא חוקי למים הטריטוריאליים של איראן ואז להחליט לגביהם. בקיצור, הסוגיה הקטנה הזו, הייתה יכולה להפוך לסוגיה דיפלומטית רצינית.

 

במצב זה, היינו יכולים לדמיין את החיוך על פניהם של נתניהו ובכירים בסעודיה. הם היו מצטרפים לקיצוניים בארה"ב והיו אומרים כי [הנשיא] אובמה רומה באמצעות החיוך של [שה"ח] זריף ו[הנשיא] רוחאני.

 

אבל ב-2007, [הנשיא] אחמדי נז'אד ניהל בעצמו את כל העניינים הקשורים למלחים הבריטים. בהתחלה אמר כי הם חדרו ללא רשות ויש ללמד לקח את התוקפנים. ראש ממשלת בריטניה דאז, טוני בלייר, קרא בתקיפות לשחרר בהקדם את המלחים, ללא שום ניהול [מו"מ] דיפלומטי. בדיוק ההפך מהתנהגות האמריקאים [היום].

בסופו של דבר, אחמדי נז'אד הלביש את המלחים הבריטים בחליפה וליווה אותם מול עיני האיראנים התמהים.

 

זה מעיד שממשלתנו בשלה ולא רוצה להתפרסם בעולם באמצעות אירועים מעין אלה. הלוואי שגם בעניין [הצתת] השגרירות הסעודית, היינו עדים להתנהגות דומה כדי שהאינטרס הלאומי יגבר על רגשות רגעיים. כך, סעודיה הייתה צריכה לספק תשובות לדעת הקהל העולמית על כך שהוציאה להורג את אחד ממבקריה הלא חמושים."[14]

 

תמונות מסו"י האיראנית איסנ"א[15]

  



[1]ו sepahnews.ir 16.1.2016

[2]ונtasnimnews.com 16.1.2016

[3] תסנים (איראן) 13.1.2016

[4] תסנים (איראן), 13.1.2016

[7] ג'ואן (איראן), 13.01.2016

[8] פארס (איראן), 14.01.2016

[9] פארס (איראן) 13.01.2016

[10] איסנא (איראן),  14.01.2016

[12] איסנא (איראן), 13.01.2016

[13] אנתח'אב (איראן), 14.01.2016

[14] שרק (איראן), 14.1.2016 http://sharghdaily.ir/News/83460