המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
רש"פ: תלונותינו על שינוי בסטטוס קוו באל-אקצא מתייחסות לשנת 2000, לא להיום
22/10/2015


רש"פ: תלונותינו על שינוי בסטטוס קוו באל-אקצא מתייחסות לשינוי מאז שנת 2000 ולאו דווקא להיום

 

בימים האחרונים ניכר שינוי בהאשמה החוזרת ונשנית של הרשות הפלסטינית כי ישראל מנסה לחלק את  זמני התפילה במסגד אל-אקצא ליהודים ולמוסלמים ולמקומות תפילה נפרדים. נראה כי לנוכח תגובתה של ממשלת ישראל להאשמה זו – אשר תרמה רבות להתלקחות האלימות הנוכחית - שבה רה"מ נתניהו הבהיר, כי הממשלה לא תשנה את הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא - חש עבאס כי האשמות הרש"פ אינן זוכות לאמון. וכך, ב-21 באוקטובר, במסע"ת, בתום פגישתו עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, טען עבאס כי כשהפלסטינים מתלוננים על שינוי הסטטוס קוו, הם אינם מתייחסים למצב כיום, אלא לשינוי שישראל עשתה מאז שנת 2000, בעקבות עלייתו של אריאל שרון למסגד אל-אקצא, ולכן, לדבריו, בהכחשות נתניהו אין ממש. עדנאן אל-חוסיני, מושל ירושלים, הבהיר כי הסטטוס קוו יישמר רק אם יוחזר לווקף הניהול הבלעדי על מסגד אל-אקצא.


להלן התבטאויות בכירי הרש"פ בנושא:


במסיבת
עיתונאים שקיים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, הוא אמר: "המשך הכיבוש ופגיעתו במקומות הקדושים לנצרות ולאסלאם במזרח ירושלים ובייחוד במסגד אל-אקצא, עלולים לחולל סכסוך דתי ומר שכבר בעצם החל. איננו רוצים בו ואנו מזהירים מתוצאותיו. מחובתנו להדגיש את הצורך לשמור על הסטטוס ההיסטורי ולא את הסטטוס קוו שישראל כפתה מאז שנת 2000. נתניהו טועה באמרו שהוא מכבד את הסטטוס קוו. אין זה נכון. הסטטוס קוו שהיה קיים לפני כן אומץ בשנת 1967. אנו מדברים על הסטטוס קוו הזה ולא על ההוא ששרון כפה בשנת 2000, כאשר פלש למסגד אל-אקצא."[1]   

 

עבאס ובאן קי-מון[2]


 

עדנאן אל-חוסייני, השר לענייני ירושלים ומושל מחוז ירושלים ששימש כמנהל הווקף האסלאמי, אמר ליומון הרש"פ אל-איאם ב-22 באוקטובר: "הסטטוס קוו - פירושו שהווקף הוא האחראי לכל מה שקורה ברחבי מסגד אל-אקצא בשטח של 144 דונם. הווקף היה אחראי להכנסת התיירים למתחם המסגד לפי תכנית שנקראה 'תכנית ביקורי תיירים זרים'. שומרי המסגד היו מלווים את התיירים במתחם, ואלה שילמו כרטיסי כניסה לאזור המסגד. הם  היו מחויבים ללבוש בגדים שהווקף קבע, ומי שהגיע בלבוש לא צנוע קיבל מהווקף כסות צנועה עד סוף הביקור.

 

הסטטוס קוו פירושו שהווקף אחראי על שיפוץ המסגד וכל מה שנלווה אליו ללא התערבות של גורם כלשהו. הוא אחראי על פתיחת כל השערים למסגד ועל סגירתם, ואילו אחריות המשטרה הוגבלה אל המתחם החיצוני של השערים ללא התערבות בנושא המתפללים המוסלמים במסגד. התערבות השלטונות הישראליים בענייני הווקף החלה בניסיון להתערב בענייני עבודות השיפוץ שהווקף מבצע במסגד. הווקף מחה על כך ועדיין מוחה בתוקף ומתנגד לכל התערבות ישראלית בענייניו והוא חוזר ומוחה על כל ההפרות הישראליות.

 

כאשר התפרץ אריאל שרון למסגד אל-אקצא בספטמבר 2000 החליט הווקף האסלאמי לסגור את המסגד בפני מבקרים תיירים בשל המצב שנוצר מהפרובוקציה של שרון, שהביא להתפרצות האינתיפאדה השנייה שנקראת גם אינתיפאדת אל-אקצא.

 

בשנת 2003 החליטה ישראל חד-צדדית, למרות מחאות הווקף, לפתוח את שער המוגרבים בפני לא מוסלמים, דבר שאנו רואים בו התפרצות  משום שנעשה שלא בהסכמת הווקף. הווקף מחה רשמית על הפרובוקציות האלה, אך ישראל לא שעתה לווקף והמשיכה בהפרות.

 

לאחר פתיחת שער המוגרבים חד-צדדית ליוותה משטרת ישראל את המבקרים  הלא מוסלמים ובייחוד את המתנחלים הישראלים כאשר אלה התפרצו לרחבת המסגד [עלו להר הבית] והחלה להגביל את גיל המתפללים המוסלמים ואפילו מנעה מהמוסלמים להימצא שם כלל בזמן התפרצות [עליית] המתנחלים. כמו כן היא תקפה את המתפללים ומנעה מעשרות נשים להיכנס והוציאה צווים המונעים מנשים ומגברים להיכנס למסגד. המשטרה אפילו סגרה את שערי המסגד בשעת ההתפרצות [הכוונה לעליה להר הבית] ורדפה את המתפללים בתוך המסגד. ההתפרצויות החלו במספר אנשים מועט  שהלך וגדל, עד שלשכת ראש הממשלה אישרה לשנים עשר אלף מתנחלים להתפרץ [לעלות] לרחבת המסגד בשנה שעברה.

 

לנוכח כל השינויים האלה שישראל מנסה לעשות בסטטוס קוו, הרי שראש ממשלת ישראל אינו אומר אמת כאשר הוא מדבר על שמירת הסטטוס קוו במסגד. הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא יישמר רק אם יחזירו לווקף את האחריות המלאה על מסגד אל-אקצא ולא יתערבו בענייניו."[3]   

 

 



[1] ו www.wafa.ps, 21.10.2015

[2] ן www.wafa.ps, 21.10.2015

[3]  אל-איאם (רש"פ), 22.10.2015

תגיות