המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הוויכוח בעיתונות הערבית על נישואים חד-מיניים, בעקבות ההיתר שניתן לכך בארה"ב
13/9/2015


פסיקת ביהמ"ש בארה"ב בעד נישואים חד מיניים זוכה לתמיכת אמנים ערבים ומנגד לגינויים בעיתונות הערבית

 

הקדמה

פסיקת ביהמ"ש העליון האמריקאי ב-26.6.2015, המתירה נישואים חד-מיניים בכל מדינות ארה"ב, עוררה תגובות שונות בעולם הערבי.

 

בצעד שנחשב אמיץ בחברה הערבית והמוסלמית הביעו כמה אמנים, עיתונאים ואנשי קולנוע ערבים, בעיקר במצרים ובלבנון, תמיכה פומבית בפסיקה ואף הוסיפו את צבעי דגל הגאווה לתמונת הפרופיל בחשבונות הפייסבוק שלהם. דבר זה עורר לא מעט ביקורת וזעם כלפיהם, ובמיוחד כלפי השחקן המצרי ח'אלד אבו אל-נגא.[1]

 

מנגד, ובמקביל לגינוי שפרסם מוסד אל-אזהר במצרים לפסיקה[2] , גם בעיתונות הערבית התפרסמו מאמרים חריפים שגינו את הפסיקה ואת התומכים בה. במאמרים אלו נטען כי הומוסקסואליות היא סטייה האסורה על פי האסלאם ושאר הדתות וכי היא מנוגדת לתרבותה של החברה הערבית. עוד נטען כי פסיקת ביהמ"ש הינה ניסיון של הקולוניאליזם המערבי לכפות את ערכי המוסר שלו על עולם המזרח וכי אל לערבים לאמץ את המוסר הירוד של המערב. מאמר אחר העיר כי הפסיקה נועדה לצמצם את התפשטות תופעת ההומוסקסואליות, בהגבילה אותה לשני בני הזוג בלבד, מה שיכול ללמד על הדאגה במערב מן התופעה ולא על קבלתה. במאמר שהתפרסם במצרים אף נטען כי תמיכתו של השחקן המצרי ח'אלד אבו אל-נגא בהומוסקסואלים נובעת מרצונו לנגח את המשטר המצרי.

 

דוח זה יסקור את תמיכתם של האמנים הערבים בפסיקת ביהמ"ש העליון ארה"ב בעד נישואים חד מיניים, לצד תרגום קטעים מתוך מאמרים שפורסמו בגנות הפסיקה ותומכיה:

 

אמנים, עיתונאים ואנשי קולנוע ערבים מביעים תמיכה בפסיקה המתירה נישואים חד מיניים

כאמור, מספר אמנים, אנשי קולנוע ועיתונאים ערבים הביעו תמיכה בפסיקת ביהמ"ש העליון בארה"ב והוסיפו את צבעי דגל הגאווה לתמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק. ביניהם ניתן למנות את השחקנים המצרים ח'אלד אבו אל-נגא ואחמד מגדי, מבקרי הקולנוע המצרים עלאא' כרכותי ואחמד שאווקי, הבמאי המצרי אמיר רמסיס, השחקן הלבנוני מאהר דיאב, אשת התקשורת הלבנונית דימא צאדק והבמאית הפלסטינית סוהא עראף.[3] כמו כן, אשת התקשורת המצרית, מונא עראקי, הביעה תמיכה בפסיקה בחשבון הטוויטר שלה.[4]  

 

תמונת הפרופיל של ח'אלד אבו אל-נגא על רקע צבעי דגל הגאווה[5]


 

דמות ציבורית נוספת, שתגובתה לפסיקה עוררה ביקורת חריפה ברשתות החברתיות, היא הסופרת ופעילת הנשים המצרית ד"ר נואל אל-סעדאוי, שטענה כי נישואים חד-מיניים אינם אסורים ואין בהם דבר פסול.[6]

 

תמונת הפרופיל בפייסבוק של אמיר רמסיס[7]


 

מימין לשמאל: תמונות הפרופיל בפייסבוק של אחמד מגדי, סוהא עראף ומאהר דיאב [8]


 

תמיכת האמנים בפסיקה עוררה נגדם ביקורת חריפה, במיוחד כלפי השחקן המצרי ח'אלד אבו אל-נגא. כך למשל, העיתונאי המצרי ואא'ל אל-אבראשי טען בתכנית הטלוויזיה שלו, כי המעשה של אבו אל-נגא סותר את המסורות והערכים עליהם התחנכו עמי ערב והאסלאם וכי מעשהו מעניק למושג "חירות" פרשנות המבטאת פריקת עול והפקרות.[9] גינוי נוסף כלפי האמנים נשמע מפי פואד אל-דואליבי, מייסד "חזית הרפורמה של אל-גמאעה אל-אסלאמיה" במצרים, שהזהיר כי הדבר יביא להידרדרות ולשפלות מוסרית ולהתרופפות הקשרים החברתיים והמשפחתיים, וכי נישואים חד-מיניים מהווים "פשע נגד האנושות והפרה בוטה של זכויות האדם".[10] 


אשת התקשורת המצרית מונא עראקי מצייצת: "הזכות לחיים ולאהבה

חופשית, ללא רדיפה ותוך מתן כבוד מלא להם (להומוסקסואלים) ולזולתם" [11]


 

 גם דבריה של נואל אל-סעדאוי זכו לתגובות קשות וחריפות מצד רבים בפייסבוק ובטוויטר, כגון: "המקום האמיתי של נואל אל-סעדאוי הוא בית הבראה פסיכיאטרי" ו"כאשר נואל אל-סעדאוי מדברת, השטן רוקד משמחה".[12]

 

מאמרים בעיתונות הערבית: הומוסקסואליות היא סטייה המנוגדת לטבע האנושי ולמסורת הערבית

עיתונאי מצרי: תמיכת ח'אלד אבו אל-נגא בהומוסקסואלים - אמצעי להתקיף את המשטר המצרי

כאמור, כמה עיתונאים מתחו ביקורת על האמנים שהביעו תמיכה בנישואים חד-מיניים, ובמיוחד על השחקן המצרי ח'אלד אבו אל-נגא. העורך בפועל של היומון המצרי אל-יום אל-סאבע, דנדראווי אל-הווארי, קרא לאמנים אלו להתנצל על פגיעתם בדת ובתרבותה של החברה המצרית, המתנגדת להומוסקסואליות. אל-הווארי אף טען כי אבו אל-נגא, הידוע בהתנגדותו ובביקורתו על המשטר המצרי, אינו תומך בנישואים חד-מיניים ממניעים טהורים, אלא מדובר בעוד ניסיון מצידו להתריס ולמתוח ביקורת על המשטר המצרי. אל-הווארי כתב:

 

"ריבון העולמים... אומר בסורת 'המשוררים' [בקוראן, בפסוקים 160-166]: 'בני עמו של לוט הכחישו את אזהרות השליחים. אחיהם לוט אמר להם, האין בכם יראה? באתי אליכם כשליח נאמן, על כן היו יראים את אללה ושמעו בקולי... מה לכם כי תבואו אל האנשים הזכרים, ותיטשו את נשותיכם אשר ברא אלוהים למענכם? אכן קהל פרוצים אתם'...". לפיכך, משכב זכר אסור הלכתית ומהווה חטא חמור, כפי שקובע הקוראן באופן חד וברור. למרות זאת, כמה מהמטיפים לחירות, מתירים את הפעולה המבישה הזו, מגנים [עליה] ועוזרים לה בכל מאודם, לפגוע ביסוד הדת, ולהפר באופן ברור את תרבות החברה [המוסלמית].

 

כפי שידוע בוודאי, חלק מהותי מתרבותו של כל אדם הוא כיבוד תרבותם של אחרים, ומאחר שכל העם המצרי מתנגד להומוסקסואליות באופן חד ונחרץ, על כל מי שמסייע ותומך בזכותם ההומוסקסואלים, כמו האמן המורד... ח'אלד אבו אל-נגא, להפסיק [זאת] ולהתנצל מיד על תמיכתו בהם, מתוך כבוד למנהגים, למסורות ולתרבות של מצרים המתנגדים לחירות מתריסה כגון זו.

 

קוראי היקרים, הבה ונסכים כי האכזבה האמתית שאנו חשים, ובפרט מאז ה-25 בינואר 2011 [המהפכה המצרית שהדיחה את משטר מבארכ] ועד עכשיו, היא שאנו חיים ללא אמות מידה [של אמת ושקר], ללא גבולות, ללא עקרונות, ללא דברים המחברים [בינינו], במצב של בלבול רב ביחס לערכים המוסריים והלאומיים, ושל סילוף וזלזול בכל דבר. כתוצאה מכך, לקה נושא חופש הפרט בבלבול ובערבוב בין מושגים, מעבר לערבוב בין המינים. לדוגמה, האמן ח'אלד אבו אל-נגא, יצא שלשום... בהכרזה על תמיכתו בזכויות ההומוסקסואלים להינשא, ובירך על החלטת בית המשפט העליון בארה"ב בנושא זה. בכך, הוא הפך להיות אחד הכוכבים של דגל 'צבעי הקשת' של ההומוסקסואלים. לתמונת הפרופיל בחשבונו ברשת החברתית פייסבוק, הוא העלה תמונה שלו המתמזגת עם צבעים אלו...

 

הבעיה של המורד [הזה], היא שבמקביל לתמיכתו בהומוסקסואלים הוא תוקף את המשטר המצרי, מתאר את הנשיא אל-סיסי כ[נשיא] כושל שלא הצליח לחסל את הטרור, קורא לערוך מהפכה נגדו, והיה מבין הבולטים שצעקו את הסיסמה המבישה המפורסמת 'יפול המשטר הצבאי'... כאן איננו יכולים עוד להיות סלחניים, ובאמצעות הסקת מסקנות הגיונית הוכחנו אפוא כי ח'אלד אבו אל-נגא, מתגאה בהגנה על זכויות ההומוסקסואלים, בזמן שהוא מתרעם ומצהיר על כעסו וזעמו על הנשיא עבד אל-פתאח אל-סיסי, והממסד הצבאי [כלומר תמיכתו בהומוסקסואלים היא חלק מהתנגדותו למשטר המצרי]...".[13]

 

בעל טור סעודי: הומוסקסואליות נוגדת את הטבע האנושי ושום חוק לא ישנה זאת

במאמר ביומון הסעודי הממסדי עוכאט', גינה בעל הטור הסעודי עבדה ח'אל, את פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב וטען כי הומוסקסואליות היא תופעה לא נורמלית, ושום חקיקה לא תשנה זאת. בנוסף, הוא הביע חששו שתמיכת האמן אבו אל-נגא בנישואים חד-מיניים, עשויה לגרום לצעירים ערבים להצטרף אליה, וכך כתב:

 

"הנשיא אובמה הצליח להפוך את הביוגרפיה שלו לבלתי נשכחת, לא באמצעות נקיטת מדיניות או עמדות נגד התפשטות השנאה, נוכח החורבן הפוקד את האנושות, אלא בכך שהעניק לגיטימציה חוקית להומוסקסואל... הדתות הכירו ב[עצם קיומו של ה]הומוסקסואל וחייבו להענישו, כדי להרתיע מפני מעשיו, ולגרום לו לשוב אל טבעו האנושי. אי לכך, מתן לגיטימציה חוקית להומוסקסואל היא פרצה שתביא להתמוטטות כל הבניין [החברתי].

 

החוק אינו יכול לעמוד נגד הטבע, כי אז הוא ניצב בסתירה לטבע האנושי, להיסטוריה ולדתות. אינני חושב שאדם המבין את ההבדלים בין חופש הפרט לבין החופש לשמור על הישות האנושית החברתית, יכול לאפשר להומוסקסואל להרוס את הבסיס [החברתי]... הקריאה הזו [לתמיכה בנישואים חד-מיניים] זעזעה את [כל] יסודות העולם. אם יש לך תשוקה שאינה כדרך הטבע, אין זה אומר שצריך לשנות את החוק... כדי להפכה לדבר טבעי...

 

לאחר פסיקת [בית המשפט העליון] האמריקאי לגבי נישואים חד-מיניים, מיהר אחד האמנים הערבים והיה הראשון  להגיב על כך... באמצעות חשבונו בפייסבוק, שם הופיעה תמונתו ביחד עם צבעי הקשת, שהם סמל ההומוסקסואלים ותומכיהם. החשש הוא מכך שהצעירים ייגררו אחרי הקריאה הזו שנחשבת לאופנה [עכשווית] מבלי להבין שההומוסקסואל לא יכול להיות [מלכתחילה] חלק מהנורמה".[14]

 

בעל טור סעודי: הפסיקה בארה"ב - מלחמת תרבות קולוניאליסטית מערבית נגד המזרח

עבד אל-עזיז אל-חיץ, בעל טור סעודי ביומון הקטרי הממסדי אל-ערב, שטען כי ביהמ"ש העליון האמריקאי מנסה לתת לגיטימציה חוקית לתופעה קיימת הנחשבת לסטייה מינית וכי פסיקתו היא המשכה של מלחמת התרבות של הקולוניאליזם המערבי נגד ערכי המוסר של העולם המזרחי. אל-חיץ מתח ביקורת נגד ניסיון מערבי זה ונגד אלו בעולם המזרחי המתירים לו לעשות זאת. הוא כתב:

 

"... הקולוניאליזם שם לעצמו מטרה 'להפוך את [תרבות] הברברים למודרנית' ולהקים לתחייה תרבויות שהתפוררו והתייבשו, כגון זו של עולם המזרח... עד היום העולם המערבי ממשיך לפעול למען עיצוב מחדש של הזהויות הלא-מערביות, כך שיתאימו לאופיו וזהותו. בשנות השישים היה גל של פתיחות מינית בארה"ב ובמדינות המערב, ובשנות השמונים והתשעים החל לעלות נושא הזכויות המיניות בשאר [מדינות] העולם באמצעות הארגונים הבינ"ל, והדבר נקשר לקדמה ולהתנהגות מתורבתת...

 

גל ההתקפות [מצד המערב] על העולם 'האחר' עדיין פועל בהתאם לתפיסות אלה. היום החל שלב חדש במאבק הזה, כאשר... בית המשפט העליון בארה"ב פסק כי נישואים חד-מיניים (הומוסקסואלים) מותרים בכל רחבי ארה"ב...

 

פסק דין זה נחשב לצעד היסטורי בעיני ארגונים שונים, שנאבקו מאז שנות השמונים כדי להפיץ [בעולם] את הזהויות המיניות המערביות ולהפוך את המנון הקהילה ההומוסקסואלית לגלובלי. ניצחון ארגונים אלה מתחזק לאחר שארה"ב הפכה לתומכת רשמית בהומוסקסואלים. הסכנה בארה"ב, כפי שטען אחד הפרשנים, טמונה באובססיה שלה לייצא את תרבותה. הוכחה לכך ראינו מיד לאחר פרסום פסק הדין בדבר נישואים חד-מיניים, כשדגל צבעי הקשת הפך לסמל החירות שחברות אמריקאיות גלובליות רבות קידמו בשמחה, כמו למשל  הרשתות החברתיות הגדולות באינטרנט, [וולט] דיסני ואף הבית הלבן ומוסדות אחרים. צפוי שארה"ב תדאג להפצה תרבותית של [פסק הדין]... הדבר הגרוע ביותר... הוא שפסק הדין יעניק תפקיד פוליטי לארה"ב, שבמשך זמן רב האשימה מדינות בהעדר זכויות אדם או בהפרתן. עוד בעבר, השתמש בכיר במשרד החוץ האמריקאי בנושא ההומוסקסואלים כדי להשמיץ את ממשלות איראן..

 

יש הבדל בין קיומה של הומוסקסואליות בחברה, לקיומה כתרבות מכובדת, לגיטימית על פי חוק וחסינה מפני הגדרתה כפשע. תופעה זו הייתה קיימת אצלנו בעבר והיא קיימת בהווה כמו בחברות אחרות. אולם, סוגיית קיומה של הנטייה והסטייה המינית הזו בקרב אחדים, אין משמעותה שיש להעניק לה לגיטימציה חוקית, להסכים כי הדבר נורמלי מבחינה חברתית, ובכך לשבור את הנורמות והמוסכמות המוסריות [הקיימות בחברתנו], כפי שחשבו כמה אינטלקטואלים.

 

יש הבדל בין ידע למוסר. גם אם רמת הקדמה והידע של המערב מוצאים חן בעינינו, אין זה מחייב... שנחקה את דרכו המוסרית... כשהגיעו הצרפתים למצרים, ההיסטוריון [המצרי] אל-ג'ברתי, התפעל מתשוקתם לידע, אך מנגד, בהתייחסו להיבט המוסרי, הוא כתב על הפריצות שראה אצלם ותיאר [דברים] מבישים שלא ראויים לבן אנוש. המערב עדיין הולך רחוק מדי ברצותו לעצב מחדש את האחר ולשלוט עליו, ואנו עדיין הולכים רחוק מדי באפשרנו לו לעשות זאת!".[15]

 

בעל טור עיראקי: הפסיקה נועדה לצמצם את התפשטות מגפת ההומוסקסואליות במערב

בטורו ביומון העיראקי אל-זמאן היו"ל בבגדאד, בבירות ובלונדון, טען ח'אלד עבאס אל-ח'זרג'י, כי הומוסקסואליות היא סטייה ומגפה שהתפשטה בעולם, ע"י קיום יחסים בכפייה בין מבוגרים לילדים, המתאפשרים נוכח חוסר תשומת הלב של ההורים למעשי ילדיהם. לדבריו, התופעה התפשטה כל כך במיוחד בארה"ב ובאירופה עד שלא היה מנוס אלא למצוא לה פתרון, ומהיבט זה, פסיקת ביהמ"ש העליון האמריקאי המתירה נישואים חד-מיניים נועדה לצמצם את התפשטות ה'מחלה' ע"י הגבלתה לשני אנשים בלבד. וכך כתב:

 

"האם ההחלטה האמריקאית לאשר נישואים חד-מיניים הייתה נכונה, ואולי מדובר בהחלטה שנועדה לצמצם את [ממדי] תופעת [ההומוסקסואליות], שהתפשטה באירופה ובארה"ב באופן בלתי רגיל? [ארה"ב ואירופה] מאמינות בחירות האדם, אולם כאשר מדובר בחירות לעשות מעשים, שאפילו בעלי החיים אינם עושים, הרי אין זה ראוי...

 

כיצד ואיך קרה הדבר??? אי ההתעניינות בילדים, אי השגחה עליהם וחוסר מידע לגבי קשריהם עם אחרים, נוצלו ע"י מי שנדבק במחלה הזו [הומוסקסואליות], כדי להדביק את ה[ילדים] במחלה המדבקת באמצעות ביצוע מעשים סוטים בהם. כך התפשטה המגפה הזו...

 

הפסיקה האמריקאית פורסמה, בלא שצוינו הסיבות האמתיות לכך, למעט הפן האנושי. לדעתי, פרסום הפסיקה לא ארע במקרה, אלא הגיע לאחר מחקר מקיף [של הנושא], שבבסיסו [עומד הרצון] להגביל את התפשטות המחלה הזו בחברות המערביות, ובפרט בארה"ב ובאירופה. הכיצד?? לא ניתן להשתלט על הסוטים האלה אלא באמצעות מאסר או מעצר במקומות מוגדרים, אולם הדבר עומד בסתירה לזכויות האדם, במיוחד בעולם המערבי. לכן, הסכמה רשמית לנישואיהם ו[הענקת] סיוע להם במגורים בבתים או בדירות, יחסלו את התפשטות המחלה הזו ויגבילו אותה לשני אנשים במקום שהיא תהיה חופשית ותתפשט לכל עבר...

 

הפסיקה בארה"ב הייתה נכונה, על מנת להגביל את התפשטות התופעה הזו. אני חוזר ואומר... ילדים חפים מפשע נופלים קורבן [לפשעיהם של] אנשים אחרים, שעוד מילדותם סבלו מאותו הפשע. כך התפשט היצר הסוטה הזה, עד שממדיו גדלו באופן ניכר שמחייב מציאת פתרון.

 

... כל הדתות המונותיאיסטיות לא הסכימו לתת הכשר לדברים כאלה [כמו ההומוסקסואליות]... [התופעה] התפשטה משום שזכתה להגנה מצד [ארגוני] זכויות אדם. אני קורא לכם, כאזרח ערבי עיראקי מוסלמי, לשמור על ילדינו, להשגיח עליהם ולדעת מיהם חבריהם, כדי שהחברה שלנו תהיה נקייה מתופעה זו. זאת, בידיעה כי אנו חברה מזרחית ערבית מוסלמית חסרת רחמים הרואה במחלות האלה חרפה עבור המשפחה והשבט".[16]



[1]ו 7.7.2015, http://www.alaraby.co.uk/ ; אל-דוסתור (מצרים), 9.7.2015

[3]ו 27.6.2015, http://www.dotmsr.com/; אל-נהאר (לבנון), 8.7.2015

[4] ראו טוויטר

[6] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 23.7.2015

[7]ו 27.6.2015, http://www.dotmsr.com/

[8]ו 27.6.2015, http://www.dotmsr.com/

[9] אל-ופד (מצרים), 7.7.2015

[12] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 23.7.2015

[13] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 9.7.2015

[14] עוכאט' (סעודיה), 9.7.2015

[15] אל-ערב (קטר), 29.6.2015

[16] אל-זמאן (עיראק), 1.7.2015