המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
צאלחי: הגענו להבנות עם סבא"א לגבי ה-PMD; יש גיבוי לכך מהמעצמות
23/7/2015

 

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית צאלחי: הגענו להבנות עם סבא"א לגבי ה-PMD; כעת יש גיבוי פוליטי והתוצאות יהיו טובות מאוד


הקדמה

נושא ה-PMD - הממדים הצבאיים האפשריים (Possible Military Dimensions) הכולל את חקירת החשדות לפיהם ניהלה איראן בעבר תכנית גרעין צבאית, היה אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בין איראן לקב'-5+1, ובעבר בין איראן לארה"ב ול-3EU, בדרך להשגת הסכם כולל. חשדות אלה מסתמכים בין היתר על דו"ח סבא"א מנובמבר 2011, בו קבעה הסוכנות שבידיה מידע שמצביע על כך שאיראן ביצעה פעולות הקשורות לפיתוח של נשק גרעיני עד שנת 2003 ושייתכן שחלקן עדיין נמשכות. איראן סירבה בהתמדה להשיב לכל השאלות של סבא"א ובשל סירובה לקיים שת"פ מלא עם סבאא"א נקבעו נגדה שש החלטות במועצת הביטחון שדרשו ממנה שיתוף פעולה מידי עם סבא"א בנושא זה כדי לחשוף את האמת.

 

ב-14 ביולי 2015, ביום הכרזה על ההסכם בין איראן למעצמות, חתמו מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו וראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, ממנהלי צוות המו"מ האיראני, על הסכם "מפת הדרכים" בו התחייבה איראן לספק לסבא"א הבהרות והסברים אודות ה-PMD. אמאנו הודיע שאם איראן תשתף פעולה באופן מלא עם סבא"א (בניגוד להתנהלותה עד כה) הוא יוכל להגיש את מסקנותיו ב-15 בדצמבר 2015. על פי ההסכם הסרת הסנקציות תיכנס לתוקף רק לאחר הגשת דו"ח סבא"א בעניין.

 

בראיון לערוץ האיראני IRIB ב-21 ביולי 2015, חשף צאלחי, כי איראן הגיעה להסכם עם סבא"א בנוגע ל-PMD; שכעת הבעיות נפתרו ברמה הפוליטית ומכיוון שקיים גיבוי פוליטי סבא"א אינה יכולה לנהוג כרצונה כפי שנהגה בעבר כאשר גיבוי פוליטי לא היה. לכן, חקירת ה-PMD  של סבא"א תהיה חיובית ביותר מבחינת איראן. צאלחי הסביר כי סבא"א צריכה לנהוג בהגיון אחרת היא תהיה המפסידה.


צאלחי ואמאנו מציגים את ההסכם בווינה, 14.7.15 [1]


 

להלן עיקרי הריאיון של צאלחי ל-IRIB:


"עד ה-15 בדצמבר סוף השנה הנוצרית הנוכחית, העניין הזה [ה-PMDצריך להיקבע. סבא"א תגיש את הדו"ח למועצת הנגידים, ותכנית העבודה המשותפת [Joint Comprehensive Plan of Action] תמשיך את פעילותה באופן עצמאי מתוצאות הדו"ח הזה. אנו הגענו להבנות עם סבא"א. בעזרת האל התוצאות יהיו חיוביות מאד.

 

איננו מקבלים את ה-PMD כלומר את נושא [החשד] לפעילות [של גרעין צבאי] שקיימה איראן בעבר [אולם] אנו פותרים את זה במסגרת פוליטית-טכנית כדי למנוע מהם תירוצים.

 

אם איש אינו יכול לשכנע אותך [כלומר את סבא"א], כמו שאומרים אי אפשר להעיר מישהו שמעמיד פני ישן. אם מישהו לא אמור להשתכנע, טוב, אתה יכול להתאמץ כמה שתרצה אבל זה לא יעזור. אתה אומר לו 'עכשיו יום' והוא אומר 'לא, עכשיו לילה'.

 

כעת אם סבא"א לא היתה אמורה להשתכנע במסלול השגרתי שהיה לנו, הכל היה נמשך וסבא"א לא היתה משתכנעת. לא משנה מה היינו עושים, היא לא היתה משתכנעת. כך הם הציגו לנו 18 שאלות, אנחנו ענינו ו[הם לא השתכנעו בכנותנו].

 

כעת מכיוון שהפוליטיקה באה לעזרת סוגיות טכניות, הנושא תפס תאוצה וכל הבעיות הטכניות נפתרות

במסגרת הפוליטית. הם קבעו זמן ובעזרת האל עד ה-15.12 הנושא צריך להיפתר.

 

מראיין: בשים לב לרקורד השלילי של סבא"א...

צאלחי: בקיצור, הם עצמם יהיו המפסידים. עכשיו כפי שאמרתי, נושא [ה-PMD] קיבל גיבוי פוליטי. עבודתה [של סבא"א] צריכה להיות הגיונית, היא לא יכולה לבצע שום דבר בלתי הגיוני. כאשר אין גיבוי פוליטי [סבא"א] עושה מה שהיא רוצה אך כעת יש גיבוי פוליטי ולכן העניין צריך להסתיים ובעזרת האל כך יהיה."
 

לצפייה בראיון על צאלחי

 

[1]ו www.iaea.org, 14.7.2015