המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אתרי חמאס והג'יהאד האסלאמי: ברמדאן גובר הרצון למסירת הנפש
3/7/2015

 

אתרי חמאס והג'יהאד האסלאמי:

בחודש הרמדאן גוברת הנכונות להקרבה ולביצוע פיגועים


את הפיגועים שאירעו בשבועיים האחרונים מאז התחיל חודש רמדאן בירושלים ובגדמ"ע תיארו אתרי החמאס והג'יהאד האסלאמי במונחי גבורה ואומץ לב, תוך הצגת  הקשר בין חודש רמדאן להתגברות הפיגועים בגדה המערבית בכלל ובירושלים בפרט. הכתבות הסבירו כי ברמדאן מתגברת הנכונות להקריב ולחרף את הנפש, ולעודד פעולות התנגדות וג'יהאד והביא מדברי  מומחים ואנשי דת שקבעו כי רמדאן הוא חודש של ג'יהאד וניצחונות מזהירים באסלאם, חודש שבו מתמודדים עם פיתויים ויצרים ומכשירים את הלוחמים למאבק באויב.

 

חלק מהכתבות אף עמדו על כך שהעימות בעזה בשנה שעברה היה בחודש רמדאן ולכן היו בו "מעשי הגבורה הבולטים ביותר בהיסטוריה". כתבה אחרת סיקרה את התגייסותם של לוחמי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ללחימה בחזית בעזה במהלך חודש זה.


להלן קטעים מכמה כתבות בנושא:

 

אתר המזוהה עם חמאס: בחודש רמדאן יש לפיגועים טעם ואופי מיוחדים

האתר המזוהה עם חמאס www.palinfo.com,  פרסם כתבה שכותרתה "ההתנגדות ברמדאן – התחלה חדשה וטעם שונה". בכתבה נכתב: "הפלסטינים מקבלים את פני ההתנגדות לכיבוש בחודש רמדאן ומבצעים אותה בטעם שונה המשקף אומץ ונכונות טבעית להקרבה וכן השקעה בחודש החשוב ביותר לכל המוסלמים. מאז האינתיפאדה הראשונה נשאו פיגועי ההקרבה, הדקירות והירי אופי מיוחד בחודש רמדאן...

 

במלחמת עזה האחרונה רשמה ההתנגדות פרק חשוב בתולדות הסכסוך כאשר גילתה חירוף נפש ויצירתיות, כך שרמדאן הוא חודש של עידוד הפלסטינים לחלץ מידי הכיבוש את זכויותיהם. בראשית רמדאן הנוכחי בוצעה פעולת [פיגוע] התנחלות דולב שבה נהרג מתנחל ונפצע אחר. כעבור יומיים, צעיר דקר חייל ממשמר הגבול בירושלים הכבושה, דבר שהזכיר את פעולות ההקרבה של ההתנגדות  ברמדאן הנושאות אופי מיוחד."

 

הכתבה גם ציטטה את דברי האסיר המשוחרר מוחמד אל-קרם שהכין את מאהר חבישה לבצע פיגוע.[1] " הגשתי את האוכל הטעים ביותר למוסר הנפש מאהר חבישה, שעשה את הפיגוע באחד האוטובוסים בחיפה ברמדאן בשנת 2001 שבו נהרגו ונפצעו עשרות [בני אדם], אך הוא סירב והשיב כי יאכל את סעודת שבירת הצום רק בגן העדן. משימתי הייתה לתכנן את הפעולה, להכין את מוסר הנפש ולהסיעו ביום 17 ברמדאן." אל-קרם הזכיר את אווירת רמדאן "שהשתקפה באומץ לבם של מפקדי פעילות ההתנגדות שהוא התלווה אליהם בייחוד לפני ביצוע הפעולות והפיצוצים. ברמדאן יש אווירה מיוחדת של נכונות להשקיע ולהקריב בכל דבר תוך השענות על הרגשות הדתיים המשפיעים על המוסלמים ועל בעלי הזכויות הצודקות המובילים לחירוף נפשם."

 

מרצים ומומחים: רמדאן – חודש הג'יהאד, הניצחונות וההתנגדות

בכתבה גם רואיינו מרצים ומומחים שהתייחסו לקשר בין רמדאן והתגברות ההתנגדות והג'יהאד. מרצה במדעי החברה באוניברסיטה האסלאמית בעזה ד"ר דרדאח אל-שאער אמר: "רמדאן משפיע על הרצון של האדם מבחינה פסיכולוגית ורגשית ומניע אותו לעמוד איתן, משום שהוא במצב של התמודדות מול פיתויי החיים שהם בני חלוף. זה מתבטא אוטומטית בהתנגדות. אם [אנשי ההתנגדות] יצליחו להתנגד לעצמם ולתשוקותיהם, יוכלו להתנגד לאויביהם. היקף ההתנגדות בחודש רמדאן החל לגדול במידה ניכרת. זאת ועוד, רמדאן היה חודש הניצחונות למוסלמים והוא נותר כזה. בחודש הזה יש קרבה בין בני האדם לריבונם. כאשר הם חשים את הקרבה הזאת הם צייתנים יותר."

 

שאער הוסיף: "במלחמת עזה האחרונה נרשמו ברמדאן מעשי הגבורה הבולטים ביותר בהיסטוריה של פלסטין ושל הסכסוך עם הכיבוש. אנשי ההתנגדות היו בתנאים רגשיים מורכבים כשהם צמים מתחת לקרקע, חיים משאריות מזון ומים ושומרים על קור רוח ועל כושר עמידה גבוה."


מרצה להלכה אסלאמית פרופסור מאהר אל-חולי אמר: "רמדאן באסלאם הוא חודש של ג'יהאד, התנגדות וניצחונות. בחודש הזה בני האדם עומדים הכן לקראת ההקרבה, וכשהמוסלמים קנאים למולדתם מתעוררים הכוחות והאנרגיות [של לוחמי ההתנגדות]. האמונה עולה שלב [כך שאנשי ההתנגדות] מכינים את עצמם לפעולות התנגדות בדקדקנות ובנאמנות מתוך אהבת הג'יהאד. קרב בדר הוא הדוגמה הטובה ביותר לכך.[2] אנשי התנועות האסלאמיות בפלסטין מקדמים בברכה את [מעשי] ההתנגדות ברמדאן. בחודש זה התנגדותם ואמונתם גדולות יותר. בהיסטוריה של פלסטין הוכרעו מערכות רבות ברמדאן ונעשו בו פעולות הקרבה רבות."

 

ד"ר ח'אלד צאפי מומחה לענייני תנועות אסלאמיות ציין כי "ההתנגדות של התנועות האסלאמיות היא בעלת דחף דתי. ההיסטוריה שלהן ידעה התנגדות אינטנסיבית ברמדאן ובייחוד בירושלים. אפילו ההתנגדות שלנו באינתיפאדה הראשונה נשאה אופי מיוחד ברמדאן שבו אנשיה פרסמו את הכרוזים וגייסו את הציבור. אשתקד ראינו את שיא ההתנגדות במהלך המלחמה ברמדאן."[3]

 

רמדאן חודש הניצחונות[4]                                     רמדאן חודש הג'יהאד[5]

 

 

אתרים המזוהים עם חמאס והג'יהאד האסלאמי: "רמדאן  - חודש ההתנגדות בגדמ"ע"

אתר המזוהה עם חמאס בגדה המערבית www.omamh.com פרסם כתבה שכותרתה "רמדאן  - חודש ההתנגדות בגדה המערבית" ובה דברי שבח לפיגועים בחודש רמדאן. הפיגועים הוגדרו כ"פעולות איכותיות שביצעו אותם הלוחמים הצמים" השואבים השראה ממלחמת עזה האחרונה.


בכתבה נכתב בין היתר כי אנשי ההתנגדות נלחמו במלחמת עזה נגד חיילים ישראליים "מטווח אפס" וכיום הם עושים פיגועים "מטווח אפס." הם גם פעלו במלחמת עזה בתוך ישראל "מאחורי הקווים"  ומבצעים פיגועים כיום בתוכה גם כן "מאחורי הקווים" – אלה חלק מהמונחים שנשמעו במלחמת עזה, וכיום ציבור תומכי ההתנגדות מזכיר אותם בדברו על פעולות חדשות שבוצעו ברמדאן הנוכחי בגדמ"ע ובירושלים הכבושות."[6]

 

הכתבה באתר www.omamh.com: "רמדאן חודש ההתנגדות בגדה המערבית"[7]


גם באתר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי www.saraya.ps פורסמה כתבה על הפיגועים בגדה המערבית תחת הכותרת "פעולות ההקרבה –  ניצוץ שחודש רמדאן מדליק אותו. "[8]    

 

כתבה באתר www.saraya.ps: "פעולות ההקרבה –  ניצוץ הנדלק בחודש רמדאן"[9]    

 

בכתבה באתר המזוהה עם חמאס www.palinfo.com הסביר המומחה לענייני ירושלים, ד"ר ג'מאל עמרו, כי "לירושלים יש ייחודיות רבה בתפיסת ההתנגדות. בתולדות העיר הקדושה חודש רמדאן הוא חודש של ג'יהאד וניצחונות, ואוהבי ירושלים נמצאים בו במצב של טוהר והזדככות. המבקרים בירושלים בשבועות האחרונים החזירו לה את התחושה שהיא לא לבד. התחדשה בה רוח ההתנגדות, ולפני כמה ימים היה בה פיגוע המעניק לתושביה אמונה בעצמם לאחר התסכול מן התהליך המדיני... תסכול שהתבטא לאחרונה במעשי התנגדות."[10]

 

כתבה על הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברמדאן: צום עם מסירות נפש בחזית

כתבה באתר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי www.saraya.ps הוקדשה לתיאור התייצבותם של לוחמי פלוגות אל-קודס של הג'יהאד האסלאמי בחזית בתוך רצועת עזה בחודש רמדאן. בכתבה הוסבר כי "רמדאן אינו רק חודש של פולחן וציות, אלא גם חודש הניצחונות..."

 

אחד ממפקדי פלוגות אל-קודס מחטיבת רפיח אבו חמזה אמר בכתבה: "האמונה החזקה, השכנוע העמוק והביטחון באללה  הם הסיבה לניצחון לפי רצון אללה והם המפתח לעצמה, לחירות ולשיבה. אללה לבדו הוא המעניק ניצחון וכוח. הדם שנשפך בעזה על מזבח האסלאם הוא הצידה לדרך לשחרור ירושלים. מי שמשלב צום ומסירת נפש לא יאבד את הנושא [הפלסטיני] אחרי קרבנות רבים כל כך שהקריב עמנו הגיבור... אנו מקפידים לשהות בלילה בחודש רמדאן בחזית. הלוחמים מנהלים תורנות של קיום הלכת השהייה בלילה וקוראים פסוקי קוראן בלי לפגום במוכנותם ובערנותם. זאת לקראת יציאה נגד כל הסתננות של הכוחות הציוניים המיוחדים או למעקב אחר תנועות כלי הרכב של האויב. אנו שואבים כוח מהקוראן וחשים בטוחים יותר ככל שהקשר אליו מתהדק. חיינו בידיו והצלחתנו תלויה בו בלבד. טעם ההתייצבות בחזית ברמדאן שונה משאר החודשים. יש תחושה אדירה של [קבלת] יוקרה ושכר גדול מאללה."

 

שילוב של פעילות צבאית ואמונה דתית[11]

  



[1] מאהר חבישה פוצץ את עצמו באוטובוס בקו 16 בחיפה בשנת 2001. בפיגוע נהרגו 15 בני אדם ועשרות נפצעו.

[2] קרב בדר היה ב-17 בחודש רמדאן בשנת 624 בין המוסלמים בראשות הנביא מוחמד לבין שבט קורייש ובעלי בריתו. הקרב הנחשב לראשון באסלאם התחולל באזור בדר שבין מכה למדינה ובו ניצחו המוסלמים את קורייש. 

[3] וwww.palinfo.com , 24.6.2015 

[4] וwww.paldf.net, 24.6.2015

[5] ו www.saraya.ps, 17.6.2015

[6] ו www.omamh.com, 23.6.2015    

[7] ו www.omamh.com, 23.6.2015   

[8] ו www.saraya.ps, 23.6.2015

[9] ו www.saraya.ps, 23.6.2015

[10] ו www.palinfo.com , 24.6.2015 

[11] ו www.saraya.ps, 23.6.2015