המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעלת טור מצרית מגנה את היחס בחברה המצרית לרווקות ולגרושות
1/7/2015


בעלת טור מצרית מגנה את היחס בחברה המצרית לרווקות ולגרושות

 

בעלת הטור המצרית והסופרת ופאא' נביל, פרסמה ביומון המצרי הממסדי אל-אהראם שני מאמרים הדנים ברווקות המאוחרת ולגירושין בקרב נשים במצרים ויצאה נגד ב\ההתייחסות של החברה המצרית לתופעה כאל "מחלה" היא קראה לנשים לא להתפשר בעת בחירת בן הזוג ולא להסס להתגרש אם הנישואים לא עלו יפה. החשוב הוא, לדבריה, שהנשים יעמדו על זכותן להיות מאושרות.

 

להלן תרגום קטעים ממאמריה[1]:



 

"אנו, המצרים, נוטים לפחד מוגזם מפני החמצת הזדמנויות. זהו [רק] אחד מסוגי הפחד שאנו חווים, ואשר גורמים לנו לקבל החלטות נמהרות שעלולות להזיק לנו חרף רצוננו הרב להפיק תועלת [מהחלטות אלו]. דוגמא להחלטה כזו היא הסכמה מצד צעירות להתחתן עם כל חתן שהוא, גם אם אינו מתאים להן, וזאת כדי להבטיח שלא תחלינה במחלה המפחידה ששמה 'רווקות'. [אלא] שכתוצאה מכך אותן צעירות יחלו במחלה חמורה יותר ושמה 'גירושין'...

 

מספר הגרושות עולה בצורה מפחידה בקרב כל שכבות הגיל. הן מתרוצצות בקושי רב בניסיון להשיג את זכויותיהן ואת זכויות ילדיהן, ולבסוף הן אינן משיגות דבר זולת אשליות.

 

ואילו לגברים בכל שלבי חייהם, כאשר הם מאחרים להתחתן, כשהם מתגרשים או כשהם מתאלמנים - אין כל קושי להתחתן שוב עם נערה יפה, הצעירה מהם בהרבה, זאת משום שחברתנו לא מוצאת כל סיבה להטיל דופי בגברים. לעומת זאת, האנשים מתמחים בלמצוא אלפי סיבות להטלת דופי בצעירות המאחרות להתחתן או בנשים גרושות. כך למשל [הם יגידו]: 'מה קרה לצעירה זו שאינה נשואה בגיל כזה?!' 'אולי יש לה איזה פגם שהיא מפחדת שיתגלה בנישואיה' 'אולי היא יהירה או חומרנית!!' 'מה גרם לגרושה הזו להעז ולדרוש גירושין מבעלה ולהחריב את ביתה במו ידיה?! אולי היא  טופלת [עליו] שקר, או שמצאה לה מישהו אחר?

 

לא עולה על דעתם של אנשים... כי צעירה זו מאחרת להינשא משום שהיא מחכה [למצוא]  אדם שיתאים לה, לרמת השכלתה ולרמתה של משפחתה במטרה לממש את עיקרון השוויון בערכם. [אנשים מסרבים להאמין] כי גרושה זו אינה טופלת שקר [על בעלה לשעבר]  ולא מצאה לה מישהו אחר, אלא היא בסך הכל לא מסוגלת לחיות עם בן זוג שהיא בחרה מרצונה, אך גילתה [בשלב מאוחר יותר] שהוא קמצן או שהוא מכה אותה בגלל קנאותו המוגזמת או מקלל ומשפיל אותה ללא הרף.

 

שכבת [הנשים] המקופחת מבחינה חברתית קורסת תחת כובדן של סיסמאות אכזריות שכמוהן כמו גזר דין מוות ללא משפט. אימהות מייעצות לבניהן הצעירים לא להתחתן עם צעירה שגילה מעל לשלושים, יהיו האהבה וההבנה ההדדית ביניהם אשר יהיו. באשר לאישה גרושה - משפחתו של צעיר שלא נישא בעבר לעולם לא תקבלה ותלחם בה כדי שלא תינשא לו....

 

[במצב זה] מה ניתן לעשות? על הנשים לא לשתוק באשר לזכותן ל'ייצר' את אושרן ..."

 

במאמר המשך כתבה נביל: "כל צעירה שמאחרת להתחתן צריכה לחיות את חייה למען עצמה וליהנות מכל יום שעובר עליה כשהיא עדיין אינה כבולה בכבלי הנישואין."

 

בפנותה לגרושות כתבה: "מדוע להצטער לאחר הגירושין? אללה שחרר אותך מאחריות כבדה לבעל שלא מעריך ולא מכבד אותך. על אישה גרושה לשוב ולהשתלב בחברה פעם נוספת ללא  שום תחושת בושה; אדרבא, עליה להיות 'גאה' בתואר הזה ['גרושה'] משום שהיא כיבדה את עצמה והתרחקה ממקור הסבל שלה, והעדיפה להתמודד לבדה מול חברה מזרחית, על כל תחלואיה הישנים.

 

האישה הבודדה בחברה דומה למי שנכנס למערכה כשהוא אינו חמוש, אך לבסוף יוצא מנצח."

 



[1]  אל-אהראם (מצרים), 12.4.2015, 19.4.2015