המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
159 אנשי דת מוסלמים תומכי אח"ס: חובה להפיל את משטר סיסי
22/6/2015


159 אנשי דת מוסלמים תומכי אח"ס: חובה להפיל את משטר סיסי ולהחזיר את מוחמד מורסי לשלטון

 

159 אנשי דת מהעולם הערבי והמוסלמי פרסמו ב-27.5.15 הודעה באתר "נידאא אל-כנאנה"] "קריאתה של מצרים"] egyptcall.org, שנפתח במיוחד לשם כך, בה ביקשו להבהיר את "עמדת השריעה כלפי המשטר המצרי" הנוכחי בראשות עבד אל-פתאח אל-סיסי, וכיצד יש לנהוג בו ע"פ השריעה.

 

חלק מאנשי הדת שחתמו על ההודעה [1]

 

בהודעתם כינו אנשי הדת את המשטר המצרי "פושע ורצחני", האשימו אותו ב"בגידה במולדת ובדת", פסקו הלכתית כי חובה לצאת נגדו ולפעול לחיסולו המוחלט "תוך שימוש באמצעים מתאימים, כמו מרי אזרחי" וקראו לפעול לשחרורו של מוחמד מורסי, הנשיא הלגיטימי הנבחר. עוד הם טענו כי כל מי – מקרב השופטים, אנשי הצבא, אנשי התקשורת והפוליטיקאים - שיוכח שיש לו קשר להריגת חפים מפשע דינו כדין רוצח ויש להענישו כפי שהשריעה מענישה רוצחים (קרי להרגו). כמו כן, האשימו אנשי הדת את שיח' אל-אזהר ואת המופתי של מצרים במתן גיבוי לפעולות המשטר נגד האח"ס וטענו כי הדבר הופך אותם לשותפים לפשע על כל המשתמע מכך מבחינה שרעית. לבסוף קראו חותמי ההודעה למדינות הערביות והמוסלמיות וכן למשכילים ולליברלים בכל העולם להיחלץ לאלתר להגנת מצרים מפני "פשעי המשטר העריץ הזה" וגינו את המדינות התומכות בו.

 

על ההודעה חתמו עשרה מוסדות אסלאמיים ברחבי העולם המוסלמי המזוהים עם האח"ס, הכוללים את: אגודת חכמי הדת הסונים; אגודת חכמי הדת של פלסטין בחו"ל; אגודת חכמי הדת המוסלמים בלבנון; המרכז להכשרת חכמי דת במאוריטניה; פורום חכמי הדת והאימאמים במאוריטניה; אגודת חכמי הדת של המגרב הערבי; האיחוד העולמי של חכמי הדת של אל-אזהר; אגודת המטיפים המצרים; חזית חכמי דת נגד ההפיכה; מועצת חכמי הדת של סודאן.

 

רשימת אנשי הדת החתומים על ההודעה כוללת ראשי אוניברסיטאות אסלאמיות ומרצים, ראשי אגודות ומוסדות אסלאמיים, שרים לשעבר ומטיפים המזוהים עם ארגון האח"ס או תומכים בו, ממדינות אסלאמיות רבות ובכללן: הודו, תורכיה, מרוקו, תימן, לוב, מאוריטניה, פקיסטן, ירדן, סוריה, לבנון, כווית, מלזיה, סעודיה ובחריין. ביניהם נמנים למשל: ד"ר אחמד אל-ריסוני סגן ראש האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים; עבד אל-מג'יד אל-זנדאני ראש מועצת חכמי הדת בתימן; השיח' סלמאן אל-חוסיני אל-נדוי נשיא אוניברסיטת האימאם אחמד בהודו; השיח' מוחמד זחל ראש אגודת חכמי הדת של המגרב הערבי;  עבד אל-והאב אל-דילמי לשעבר שר המשפטים התימני; ג'מאל עבד אל-סתאר מרצה לדעוה באוניברסיטת אל-אזהר וראש אגודת חכמי הדת הסונים; מחמד אל-חסן אל-דדו ראש המרכז להכשרת חכמי דת במאוריטניה.

 

אתר "נידאא אל-כנאנה" מציג מספר מתעדכן של התומכים בהודעה, העומד כעת כביכול על יותר מחצי מיליון איש.

בעקבות פרסום ההודעה, פרסמה תנועת האח"ס באתר הרשמי שלה תגובה בה קידמה את ההודעה בברכה והודתה לאנשי הדת על כך "שיצאו נגד פשעי צבא משטר ההפיכה" מנגד, נציגי המשטר המצרי וכמה אישים וארגונים אחרים גינו בחריפות את ההודעה ואת הקריאות הכלולות בה והזהירו את אזרחי מצרים לבל ישעו אליהן.  

להלן תרגום קטעים מההודעה ומכמה מן התגובות לה: 

 

"חובה על האומה להתנגד למשטר ולפעול למען חיסולו"

"הודעה של חכמי הדת של האומה בנוגע לפשעי ההפיכה במצרים וכיצד יש לפעול בעניינה"

 

"נוכח מה שקורה במצרים זה כשנתיים, ובכלל זה: שפיכת הדם האסור [קרי הריגת מוסלמים], פגיעה בכבוד הנשים הצנועות, הריגת חפים מפשע, גזל רכוש, השחתת נכסים פרטיים, החרבת הארץ, גירוש אנשים שלווים ועוינות בוטה לאסלאם ולמוסלמים המתבטאת במלחמה נגד דרך [האסלאם]  ונגד חכמי הדת שלו; פגיעה בערכיו, בעקרונותיו ובדברים המקודשים לו; כריתת ברית עם אויבי האסלאם ועוינות כלפי נאמניו. [נוכח כל זאת] ומתוך רצון להודיע ברבים את האמת ולהדוף את השקר ולהבהיר לאנשים [את הדבר לאשורו] כמצוות אללה, אנו [החתומים מטה] מודיעים בזאת לאומה את עמדת השריעה כלפי המשטר [המצרי] הזה וכיצד יש לפעול בעניינו, כמפורט להלן:

 1. המשטר השולט במצרים הוא משטר פושע ורצחני שביצע הפיכה נגד רצון האומה ובחירתה וחטף את נשיאה הלגיטימי הנבחר. מפקד ההפיכה גזל את כס הנשיאות בבחירות פיקטיביות מזויפות וריכז בידיו את כל הסמכויות, לרבות סמכות החקיקה וחקיקת חוקים שרירותיים הסותמים את הפיות ומייבשים את מקורות החיים באופן מוחלט. משטר זה הרג אלפי אנשים שלא בדין; עצר עשרות אלפים ללא הצדקה; גזר עונשי מוות ומאסרים על אלפי אנשים מטובי בניה ונשיה של מצרים במשפטים מפוברקים; גירש אלפי אנשים... והבריח אלפי משפחות; סייע לאויבי האומה נגדה; הדיח בשרירות מאות שופטים, מרצים באוניברסיטאות, מורים, אימאמים, דרשנים ועוד... והפר את כל הדברים האסורים [ע"פ השריעה].

 2. ע"פ השריעה, חובה על האומה - על מנהיגיה ועל עמה - להתנגד למשטר הזה ולפעול למען מיטוטו וחיסולו המוחלט בכל האמצעים הלגיטימיים, כדי להגן על עקרונות האומה ולשמור על המטרות העליונות של האסלאם.

 3. כריתת ברית עם הציונים התוקפנים, תמיכה והגנה עליהם ועוינות כלפי ההתנגדות הפלסטינית, קשירת קשר נגדה וכיתורה באמצעות הריסת סיני וגירוש תושביו - כל אלו נחשבים לבגידה בדת ובמולדת וזלזול בדרכו של הנביא...

 4. השליטים, השופטים, הקצינים, החיילים, אנשי התקשורת והפוליטיקאים וכל מי שיוּכח בוודאות כי נטל חלק [בפעילות המשטר] ולו בהסתה, או בפגיעה בכבוד הנשים ובשפיכת דמם של חפים מפשע והריגה שלא בדין - כל אלו ע"פ ההלכה הם רוצחים, לפיכך חל עליהם דין רוצח ויש להענישם לפי חוקי השריעה.

 5. חכמי הדת החתומים על הודעה זו מדגישים כי ד"ר מוחמד מורסי הוא הנשיא הלגיטימי של המדינה [מצרים], כי הצעדים שננקטו בעניינו ופסקי הדין שיצאו לגביו ולגבי מתנגדי ההפיכה בטלים מבחינה הלכתית שרעית וחסרי תוקף חוקי וכי חובה על האומה, מבחינה שרעית, לפעול למען שחרור שליטה הנבחר מכלאו.

 6. על האומה לפעול בכל מאודה למען שחרורם מן הכלא של כל מי שנעצרו בידי המשטר הנפשע הזה בשל התנגדותו למהפכה ודרישתו לכבד את רצון האומה וחירותה, ובפרט הנשים. זאת תוך שימוש באמצעים הלגיטימיים ע"פ האסלאם.

 7. סיוע להמשך קיומו של המשטר הנפשע הזה, בכל אופן שהוא, אסור ע"פ השריעה ומהווה פשע ע"פ החוק [האזרחי] וכמוהו כשותפות ברורה בפשעים אותם מבצע [משטר זה]...

 8. נוכחותו של שיח' אל-אזהר בזירת ההפיכה ושתיקתו נוכח פשעיהם [של מחולליה] הם פשע שרעי השולל ממנו את הלגיטימיות שלו ואת מעמדו והופך אותו לשותף לכל מעשיהם של הפושעים. [פשע זה] מטיל דופי בהיסטוריה המפוארת של אל-אזהר, משחית את ההווה שלו והורס את עתידו.

 9. אנו מטילים על המופתי של מצרים את האחריות השרעית והפלילית לחייהם של האנשים החפים מפשע שאת הוצאתם להורג הוא אישר, ומזהירים אותו מפני התוצאות שיהיו להמשך מתן אישורים כאלה מצדו לגזרי דין מוות שרירותיים ומרושעים נוספים... ואם יאשר הרג של חפים מפשע שום תירוץ לא יועיל לו בעולם הזה ולא בעולם הבא.

 10. הגנה בכל אמצעי לגיטימי על הנפש, על הכבוד ועל הרכוש היא זכות לגיטימית ואף חובה שרעית, שאיש אינו רשאי לשלול אותה [ממאן דהוא] או להעניק [לו] אותה, שכן חובה על מי שמותקף לצאת נגד התוקף בעצמו ולא באמצעות אחרים...

11. אנו דורשים מהשליטים, מהמלכים ומהנשיאים של המדינות הערביות והאסלאמיות וכן מהמלומדים, המשכילים והליברלים בכל העולם להיחלץ לאלתר להגנת מצרים מפני פשעי המשטר העריץ הזה ולמנוע ממנו להרוג, לרצוח, לשדוד, להשחית ולתמוך ברצון העם ובבחירתו.

 12. אנשי הדת החתומים על הודעה זו מגנים את עמדת המדינות התומכות בהפיכה ואת העמדה הבינלאומית - המתיימרת לכבד את זכויות האדם ואת בחירותיהם של העמים, אך בפועל תומכת במשטרי ההפיכה ומקיימת עמם קשרים - ומטילים עליהן את האחריות המשפטית לדם שנשפך בעושק ובתוקפנות...

 13. אנו דורשים מגורמי הכוח המתנגדים להפיכה ומבני החורין במצרים ומחוץ לה לעמוד כאחד נגד המשטר הנפשע הזה תוך שימוש באמצעים מתאימים, כמו מרי אזרחי וכדו', כדי לטהר את הארץ מעריצותם ומפשעיהם של מחוללי ההפיכה ולהגן על דם השהידים..." [2]

 

האח"ס: מברכים על הקריאה להתנגד למשטר בכל האמצעים

מנגד, פרסם ארגון האח"ס באתרו הרשמי הודעת תגובה בה הביע את הערכתו והוקרתו לאנשי הדת הללו "שיצאו נגד פשעי צבא משטר ההפיכה, שהאחרון שבהם הוא גזרי דין המוות נגד ד"ר מוחמד מורסי ומאות מצרים חפים מפשע שהתקוממו נגד העריצות". הארגון ברך על כך שאנשי הדת הבהירו בהודעתם "את החובה השרעית להתנגד ל[משטר] ההפיכה בכל האמצעים עד להפלתו ולהשבת המשטר הלגיטימי [של מוחמד מורסי]" והדגיש כי הוא מחויב להוראות השריעה ויפעל על פיהן "יהיו אשר יהיו הקורבנות".[3]

 

גם דובר ארגון האח"ס מחמד מונתצר הביע תמיכה בתוכן ההודעה וכתב בציוץ בחשבון הטוויטר הרשמי שלו: "זוהי דתנו ואלה הם חכמי הדת שלנו".[4] ב-8.6.15 במלאת שנה להשבעת סיסי כנשיא מצרים, פרסם מונתצר באתר הרשמי של הארגון מאמר שבח "למהפכנים בני החורין של מצרים" שיצאו לרחובות באותו היום כדי להכריז "שכל העם המצרי מתנגד למהפכה הצבאית הרצחנית המקפחת ואינו מכיר ברב המרצחים [הכוונה לעבד אל-פתאח אל-סיסי]". הוא טען כי בתום שנת כהונה אחת של אל-סיסי שורר במצרים חורבן בכל התחומים: הכלכלי, הפוליטי והביטחוני והאשים את אל-סיסי כי "גימד את מעמדה של מצרים והציבה בסטטוס של קבצן תמידי". לבסוף קרא מונתצר ל"מהפכני מצרים" שלא להפסיק להתקומם נגד העושק והעושקים, למלא את הכיכרות ו"לשחרר את מצרים מידי אנשי הצבא הרוצחים".[5]

 

תגובות במצרים: מטרת ההודעה ליצור כאוס ולהרוס את מצרים

בתגובה לפרסום ההודעה פרסם דאר אל-אפתאא [המוסד לפסיקת הלכה] המצרי ב- 28.5.15, הודעה בה טען כי מדובר בהודעת הסתה נגד מצרים ומוסדותיה שפורסמה על ידי קבוצת מטיפים התומכים באח"ס ב"ניסיון נואש [מצדם] לזעזע את היציבות ואת הביטחון במדינה". ההודעה גינתה את הקריאות הכלולות בהודעה לחסל את המשטר המצרי את מנגנוני הביטחון שלו ואת שופטיו ואנשי התקשורת שלו, והצגת הדבר כ"צו עליון של השריעה", וטען כי ההיפך הוא הנכון וכי קריאות אלה הן בבחינת "השחתת הארץ שאללה הזהיר מפניה והטיל עונשים כבדים על מבצעיה בעולם הזה ובעולם הבא". הוא הדין באשר לקריאה להבריח מבתי הכלא את האסירים הנאשמים בטרור שנועדה "לעורר כאוס, להפיץ פשע ולהרוס את המדינה". דאר אל-אפתאא  הזהיר מפני היענות לקריאות הללו המסיתות לרצח אזרחים מצרים חפים מפשע וציין כי הנביא אסר הסתה לרצח.

 

שר ההקדשים המצרי ד"ר מוחמד מוח'תאר ג'ומעה כינה את החתומים על ההודעה "פושעים נגד דתם, מולדתם ואומתם" וקרא להכניס את כולם לרשימת מעוכבי הכניסה למצרים הדרושים לחקירה וכן "לטהר את יתר מוסדות המדינה משרידיהם [של פושעים אלו]". ג'ומעה הורה גם להכניס את "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" בראשות אל-קרדאוי לרשימת ארגוני הטרור ולהתייחס לחבריו כפי שמתייחסים לארגוני הטרור.[6]

 

ד"ר עבאס שומאן, סגן שיח' אל-אזהר, הזהיר את העם המצרי מלהיענות להודעת אנשי הדת הקוראת לפעולות הרג והרס של מוסדות המדינה וקרא לכולם "לשמור על מדינתם ומוסדותיהם", והדגיש כי "אין מדובר בחכמי דת אלא בתומכי ארגוני טרור".[7]

 

בתכנית ששודרה בערוץ המצרי הפרטי Dream TV  גינה העיתונאי המצרי ואיל אל-אבראשי  את קריאת אנשי הדת להרוג כל מי שתומך במשטר הנוכחי במצרים לרבות פוליטיקאים אנשי תקשורת, אנשי צבא ומשטרה וטען כי מי שקוראים לעשות זאת הם בורים בהיסטוריה שכן שום משטר לא הופל באמצעות טרור מזוין, אדרבא, כל משטר מפיק תועלת מטרור מזוין ומתחזק ככל שהטרור מתגבר, ובפרט המשטר הנוכחי שנהנה מתמיכת העם. הוא הזהיר את המצרים שלא ללכת שולל אחרי קריאות אלה, לא להאמין להן ולדחותן.[8]   

 

תנועת צעירי ה-6 באפריל, המתנגדת למשטר אך גם לאח"ס, פרסמה הודעה המביעה התנגדות ל"הודעת אל-כנאנה", בטענה שמדובר בביטוי נוסף של "הסתה לאלימות והרס של מה שנותר מהשלום השורר בתוך החברה במצרים". התנועה הביעה התנגדות מוחלטת "לכל סימן או רמז לשימוש באלימות" נגד אזרחים מצריים שמשתייכים למוסדות השלטון וקראה לכל המצרים, על שיוכיהם השונים, "לדבוק בדרך האי אלימות ולא להיגרר אחר הקריאות הללו". [9]

.