המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראיון עם פארוק אל-קדומי
16/1/2003


ראיון עם פארוק אל-קדומי

 

ראש הלשכה המדינית של אש"ף ומזכ"ל הועדה המרכזית של פת"ח, פארוק אל-קדומי[1], העניק לאחרונה ראיון לשבועון הערבי ישראלי "כל אל-ערב"[2]. בראיון הביע אל-קדומי תמיכה בפיגועים בתוך שטחי הקו הירוק ואף טען כי למעשה מעולם לא היה שוני בין האידיאולוגיה של פת"ח לבין זו של החמאס. להלן קטעים מן הראיון:

 

שאלה: האם אתה תומך בהתנגדות גם בתוך שטחי 48?

אל-קדומי: זכותו של העם הפלסטיני להתנגד בכל שטחי האדמה הפלסטינית. כל עוד ישראל אינה מפסיקה באופן מוחלט [את פעולותיה] וכל עוד היא אינה חסה על ילדים, זקנים, עצים, דרכים, מוסדות ואנשי ביטחון שנכנסו [לשטחים] כדי לשמור על הביטחון ולמנוע כל פעילות אלימה. ההתנגדות היא לגיטימית אנו נאבקים למען זכויותינו הלאומיות. ישראל היא זו שנושאת באחריות.

 

שאלה: האם פתרון [הבעיה הפלסטינית] צריך לבוא מצד אמריקה?

אל-קדומי: לא. לא רק [מצד אמריקה]. את הבעיה הזו יצר האו"ם כאשר החליט על החלטת החלוקה. המעצמות והעולם כולו שותפים גם הם.

 

שאלה: אבל לאמריקה יש תוכנית הנקראת "מפת דרכים" האם היא הגיעה לידיכם והאם אתם מסכימים לה?

אל-קדומי: יש לנו השגות רבות לגביה. היא דורשת מהפלסטינים קודם כל להפסיק את מה שהם מכנים אלימות וטרור ומשמעות הדבר היא כניעה מצדנו. כמו כן, היא מציעה מדינה זמנית  וזה דבר מוזר וחדש; הם רוצים שאנו ננסח חוקה למדינה שאינה קיימת בעוד הם יודעים כי לישראל אין חוקה; הם רוצים שאנו נקים ועדה שתשקיף על הבחירות כאשר איננו שולטים על השטח; הם רוצים להקים מנגנון ביטחון שיאומן על ידי האמריקאים, בעוד הם יודעים כי הם [הישראלים] הפציצו את כל מנגנוני הביטחון ועצרו מאות אנשי ביטחון; הם רוצים שיחוקקו חוקים חדשים בעניין הבחירות כדי שירושלים לא תיכלל [כמחוז בחירות]. כיצד ניתן לערוך בחירות בתנאים כאלה? 

 

שאלה: זו אינה תוכנית אמריקאית אלא תוכנית של שרון.

אל-קדומי: בדיוק. זוהי תוכנית של שרון בחותמת אמריקאית ובניסוח אמריקאי. אנו לא יכולים להסכים לה. בנוסף לכך שהאמריקאים והאנגלים אינם רציניים בהצעת תוכנית מפת הדרכים שלהם. הם מתרכזים כעת בחיפוש אחר אמתלות להפציץ את עיראק... 

 

שאלה: אם תתרחש מלחמה בעיראק, מה אתה צופה שיקרה?

אל-קדומי: אני חושב שהאזור יתלקח [כתוצאה מפעולות] נגד אינטרסים אמריקאיים וכי משטרים ערביים רבים יפלו...

 

שאלה: כיצד ניתן ללחוץ על האירופאים לנקוט בעמדה תקיפה ואקטיבית יותר?

אל-קדומי: על ידי שימוש בנשק הנפט. כלומר, על ידי העלאת מחירו כדי שהעמים ירגישו בלחץ, יכעסו על ההנהגות שלהם ויכריחו אותן לשחק תפקיד פעיל יותר. הדבר החשוב ביותר הוא להישען על העם הפלסטיני וההתנגדות ולשם כך יש צורך בהנהגה ערבית אמיצה. עבד אל-נאצר עמד מול שלוש מדינות וניצח אותן אבל [כיום] לא קיימת הנהגה ערבית ברמתו...

 

שאלה: היו דיבורים על הפיכה נגד הנהגתו של ערפאת [שניסו לעשות] בתמיכה אמריקאית אנשים מהנהגת פת"ח ובמיוחד אבו מאזן. מה דעתך על הצהרותיו האחרונות של אבו מאזן בעניין  השתתפות הציבור הערבי בישראל באינתיפאדה?

אל-קדומי: יתכן ואנו חולקים על השקפותיו המדיניות של אבו מאזן אבל אינני חושב שהוא ניסה לבצע הפיכה נגד אבו עמאר, ואני הרי מזכ"ל הועדה המרכזית של פת"ח. לאבו מאזן יש דעה ואנו מכבדים אותה. בפת"ח יש דעות שונות, אבל כאשר מתקבלת החלטה כולם מחויבים לה כולל אבו מאזן, כפי שאני הייתי מחויב לאוסלו למרות התנגדותי לו. 

 

שאלה: אם אוסלו נכשל, מדוע בכירים אלו לא מתפטרים לאור הכישלון?

אל-קדומי: המערכה עדיין קיימת ואסור להחליף את הפרשים בשעת המערכה. התחשבנות בזמן המערכה היא טעות. הדבר ייעשה רק כאשר המערכה תסתיים...

 

שאלה: דבריך תמוהים בעיני. מחד גיסא, אתה מכיר בכך שאוסלו נכשל והסתיים ואילו מאידך גיסא, אינך דורש להחליף את אנשי אוסלו. האם אחמד קריע [אבו עלאא], סאיב עריקאת ואחרים יישנו את דעותיהם ודרכם?

אל-קדומי: הדבר העקרוני הוא המשך ההתנגדות.

 

שאלה: אבל אינך רואה שהרשות הפלסטינית נעלמת מעל פני השטח.

אל-קדומי: כן. אבל צריך לשמור עליה כעל סמל. אני שומע אנשים שרבים ביניהם על משרדים ומשרות ואני שואל עצמי על אילו משרדים ומשרות הם מדברים? היכן המוסדות? זוהי רמאות גדולה. היכן הביטחון ואנשי הביטחון שאין להם על מה עליהם לשמור?

 

שאלה: במילים אחרות הרשות הפלסטינית נגמרה?

אל-קדומי: [הרשות היא כמו ] הדחליל או הסככה ששומרים על מקשת האבטיחים והמלפפונים. אין שום תחליף להתנגדות.

 

שאלה: אז למעשה האידיאולוגיה שלך אינה שונה מזו של החמאס.

אל-קדומי: מעולם לא היינו שונים מהחמאס. אדרבה [חמאס] היא תנועה לאומית והיא חלק מן התנועה הלאומית. מבחינה אסטרטגית איננו שונים ממנה.

 

שאלה: מה אתה חושב על תפקידנו [כערביי ישראל] בבחירות הקרבות לפרלמנט?

אל-קדומי: עליכם להתאחד כדי שתתחזקו ותגבירו את הקול הערבי שצריך להמשיך ולהדהד בפרלמנט הישראלי...

 

שאלה: מה דעתך על בעיית הפליטים?

אל-קדומי: לדעתי, בעיית הפליטים חשובה יותר ממדינה פלסטינית. שום מו"מ או פתרון לא יצליח אם לא יפתור את בעיית הפליטים. לסרי נסיבה אין חוש פוליטי. הוא דוקטור והחוש הפוליטי נמצא אצל אדם שחווה כאב וסבל והפליט חווה זאת בצורה אמיתית ועמוקה. אני באופן אישי מיפו וזה גורם לי לרגשות מעורבים..."

 

בראיון אחר שהעניק לאחרונה ליומון "אל-ביאן"[3] מאיחוד האמירויות התייחס אל-קדומי לדיאלוג המתנהל בין הפלגים הפלסטינים השונים בקהיר:

 

"...הפלסטינים מסכימים על כך שההתנגדות היא הבסיס הטבעי לאחדות לאומית ולדיאלוג לאומי פלסטיני. הדיון [בקהיר] עוסק באופי הקשרים הפנים פלסטיניים העתידיים במסגרת ניהול התנגדות זו ובמסגרת היחסים הפוליטיים, החברתיים והכלכליים [בין הפלגים]... היו מגעים בין 'פת"ח' ל'חמאס' והם נפסקו. הושגה הסכמה על כך שבעיות [פנים פלסטיניות] צריכות להיפטר בדרכים לא אלימות ושני הצדדים היו שבעי רצון מכך. הפלגים הפלסטינים הגישו מסמכים שונים וביסוד כולם היה [עקרון] השמירה על ההתנגדות המהווה את הבסיס לדיון על עתידה של ההנהגה הפלסטינית ולמתווה הפוליטי הפלסטיני... המשך הכיבוש משמעותו המשך ההתנגדות.

 

היו שדיברו על כך שהבסיס לשיחות היה [נושא] הפסקת ההתנגדות ולא השמירה עליה, אולם דיבורים אלה אינם מדויקים ואינם נכונים. איני סבור שפלגי ההתנגדות יכולים להסכים לעקרון כזה. הפסקת האינתיפאדה פירושה מתן פרס לישראלים לקראת הבחירות, ובמיוחד [מתן פרס] לשרון אשר אין לו שום תוכנית מדינית..."

 

 

 



[1] אל-קדומי כתב לאחרונה ספר שכותרתו : "ההתנגדות - הדרך לשיבה ולמדינה" בהוצאת מרכז זאיד לתיאום ומעקב מאיחוד האמירויות. http://www.zccf.org.ae/a_PubDesc.asp?Pubid=227

[2] כל אל-ערב, (ישראל), 3.1.2003

[3] אל-ביאן (איחוד האמירויות), 11.01.2003.