המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב לבנוני תוקף את החות'ים על רדיפתם את יהודי תימן
7/5/2015

כותב לבנוני מותח ביקורת על רדיפת יהודי תימן על ידי החות'ים

וקורא לחסן נאסרללה לגנותם על כך

 

העיתונאי הלבנוני ויסאם סעאדה, פרסם ב-20.4.2015 מאמר ביומון אל-מסתקבל, בו מתח ביקורת על רדיפת היהודים ע"י החות'ים בתימן, בהתייחסו לגירושם של 45 יהודים-תימנים, מאזור אאל סאלם שבמחוז צעדה, מעוז החות'ים, בינואר 2007 [1] ולגירוש יהודים מאזור רידה שבמחוז עמראן על ידי החות'ים, ביולי 2014.[2] 

 

במאמרו טען סעאדה כי החות'ים מתעמרים בקבוצה קטנה של יהודים כפריים ועניים בשם מלחמתם בישראל ובציונים ובשם סיסמתם "מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים וניצחון לאסלאם".

 

סעאדה מתח ביקורת גם על מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, התומך בתנועת החות'ים ורואה בהם חלק מציר ההתנגדות לארה"ב ולישראל וקרא לו להפגין אומץ להתנער ממעשים אלה של החות'ים ולגנותם על רדיפת יהודי תימן.

 

להלן תרגום קטעים מהמאמר[3]:

 

"כאשר אל-סיד חסן נאסרללה[4] עוסק בתימן, הוא מציג את הקבוצה 'אנצאר אללה' [החות'ים] כאחת מהתנועות הלוחמות נגד ישראל במזרח [הערבי] הזה. אולם מהי אותה ישראל שהקבוצה הזו נלחמה נגדה?


זו אינה ישראל, שקמה באופן אימפריאליסטי על אדמת פלסטין. זו ישראל מסוג אחר, שמספר תושביה אינו עולה על כמה מאות, שבניגוד למדינה הציונית היא ואזרחיה שוכנים בהרי [תימן] מזה מאות בשנים. אין ברשותה נשק גרעיני ולא [טנק] 'מרכבה'. רוב תושביה לא עלו מעולם על מטוס, וכמעט כולם בני משפחה אחת.


ישראל, שהחות'ים נלחמו בה וגירשוה, הם יהודי משפחת אאל סאלם בצעדה ומשפחות יהודיות או ממוצא יהודי מהעיר רידה, שבמחוז עמראן. איש מביניהן אינו הברון רוטשילד או אדמונד ספרא. אדרבא, רובם נשענים על סיוע במזון, כמו סוכר וקמח, שהגישה להם המדינה [התימנית], ושהנשיא לשעבר, עלי עבדאללה צאלח, היה [מתהדר] בו בפני העולם, כאילו היה מגן שרידי הנוכחות היהודית ההיסטורית בתימן, שהיא חלק בלתי נפרד מתרבותה.


[האיחול] 'תבוא קללה על היהודים', שבו משתמשים החות'ים כסיסמתם, יושם פשוטו כמשמעו, ע"י גירושה של משפחת אאל סאלם מ'כפריהם' שבצעדה, הרס בתיהם, החרמת רכושם הדל, וחיסול מקור פרנסתם הצנוע. האם המערכה העולמית של ההתנגדות היא נגד עניי אאל סאלם, יהודי צעדה ורידה, ועשרות היהודים האחרים בצנעא?

 

מהו פשעם של [היהודים] האלה? הם לא היגרו לישראל ולא התעניינו באף הצעה [להגר לישראל]. ייתכן שמינימום של אמינות בדברי אל-סיד [נאסרללה] היה מתחיל במתיחת ביקורת, או ביקורת עצמית, אין זה משנה, על קבוצת 'אנצאר אללה' החות'ית, שהעניקה לגירוש משפחה ענייה מצעדה משמעות של השתתפות במאבק נגד הציונות. אל-סיד [נאסרללה] מצדיק את תמיכתו בחות'ים באמצעות סיסמאות כמו 'ערבות הדדית עם העניים' וכן 'תמיכה בפלורליזם דתי ובמורשת התרבותית' וב'סובלנות', ו'התנגדות לתכפיר'. והרי יהודי אאל סאלם הם עניים ויהודי תימן הם חלק מרעיון הפלורליזם הזה.

 

אל-סיד [נאסרללה] צריך להפגין אומץ של מה בכך ולמתוח ביקורת [על החות'ים] בנושא פעוט זה, ולומר לעבד אל-מלכ אל-חות'י [מנהיג החות'ים] 'חדל לעשות עוול לעניי אאל סאלם' ו'הפסק עם הסיסמה "תבוא קללה על היהודים"'. [עליו] לתת לו כדוגמא את יהודי איראן, שחרף כל מה שעברו לאחר המהפכה [של ח'ומיני ב-1979], הם עודם מהווים את הריכוז היהודי הגדול ביותר במזה"ת לאחר ישראל, המונה כ-10 אלף נפש, ויש להם נציג בפרלמנט (סיאמכ מורה-צדק). האם אין די בכך כדי למתוח ביקורת על החות'ים בשל עוולותיהם נגד משפחות עניות? אל-סיד [נאסרללה], האין זה עוול, לפיכך, להחשיב את החות'ים כתנועה מתקדמת במאבק נגד ישראל? האם בדברים [שנשאת] באותה עת לא עשית עוול לעצמך?


יתכן שמישהו יאמר: כמה מאות יהודים כפריים מצפון תימן זה נושא חסר חשיבות, שאין לו מקום בשיח 'האסטרטגי' הסוער באזור על שני אגפיו [הסוני והשיעי]. אך בפועל, הביטוי החות'י היחיד לסיסמת ההתנגדות לישראל הוא ברדיפת יהודים כפריים עניים בצעדה. באופן עקרוני, בנושא הזה החות'ים אינם משקרים, הם אכן דבקים בסיסמתם 'תבוא קללה על היהודים'. יותר מכך, זו הסיסמה היחידה שמבדילה אותם משאר [חסידיו של] חו'מיני, שאימצו לעצמם את הסיסמאות 'מוות לאמריקה' ו'מוות לישראל'.

אם אל-סיד [נאסרללה] מעוניין להעניק לחות'ים מעטה של [תנועת] שחרור לאומית, ליברלית, חברתית, מתקדמת, נאורה והגיונית, ואם הוא מעוניין לאזן מעט את דבריו, האין זה ראוי שיפנה ולו באקראי, ולו במשפט בסיום הנאום או אפילו כסטיה מהנושא, לבעל בריתו אל-חות'י ויאמר לו – הפסק את מעשי העוול שלך כנגד משפחת אאל סאלם העניים, הטובים, שוחרי השלום והנרדפים בצעדה וסלק את הסיסמה 'תבוא קללה על היהודים' מתימן?".

 



[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.7.2014

[3] אל-מסתקבל (לבנון), 20.4.2015

[4] אל-סיד - תואר כבוד בשיעה לצאצאי הנביא

 

תגיות