המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יו"ר יומון לבנוני: חזבאללה הקים תשתית התנגדות בגולן
1/5/2015
 

יו"ר יומון לבנוני המקורב לחזבאללה: חזבאללה הקים תשתית התנגדות בגולן בשיתוף מקומיים

 

ב-26 באפריל 2015 חיסל חיל האוויר הישראלי חולייה בת ארבעה מחבלים שניסתה להניח מטען חבלה ברמת הגולן על הגבול בין ישראל לסוריה. שניים מחברי החוליה היו בעבר תושבי עיירת הגבול הדרוזית מג'דל שמס שברמת הגולן הישראלי, שעברו לגור בצדו השני של הגבול.

 

יומיים לאחר מכן פרסם אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר הידוע בתמיכתו בארגון חזבאללה, מאמר מערכת שעסק בפתיחת חזית רמת הגולן לפעולות התנגדות לישראל, לקשר של חזבאללה לפעילות זו ולחלקם של תושבי רמת הגולן בה.

 

להלן תרגום קטעים מתוך המאמר:

 

אל-אמין: המטען שהונח – ביטוי להחלטה לפתוח את חזית הגולן בפני ההתנגדות

מדברי אל-אמין עולה כי המטען שהניחה חוליה זו מהווה ביטוי של החלטת ציר ההתנגדות, לפתוח את חזית רמת הגולן בפני פעולות התנגדות לישראל.[1] לדבריו, אירוע זה הוא חוליה ברצף הפעילות הארוך של ההתנגדות בחזית רמת הגולן, פעילות שקיבלה פרסום קודם לכן עם ההפצצה האווירית הישראלית (18.1.15) על שתי מכוניות באזור עיירת הגבול קוניטרה, שגרמה למותם של כמה פעילי חזבאללה ובכיר איראני, ועם התגובה של חזבאללה (29.1.15) נגד שיירת מכוניות של צה"ל בחוות שבעא, שגרמה למותם של שני חיילים.

 

וכך כתב אל-אמין: "... וכעת בא התור של סוריה [להצטרף לפעולות ההתנגדות]... מה שקרה ומה שקורה הוא חלק מרצף ארוך [של אירועים], שאחת מתחנותיו הייתה ביום בו חיסל האויב את השהידים של קוניטרה והתגובה שבאה בעקבותיה מצד ההתנגדות בחוות שבעא הכבושות, וכן התגובה הפוליטית של מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, שדיבר על פתיחת חזית חדשה לא רק נגד ישראל, אלא גם לטובת ההתנגדות שביכולתה כעת לבצע דברים גדולים יותר כדי להגן על עצמה, לחזק את יכולותיה, להרחיב את גבולות פעולתה ולבצע פיגועים שיסבו כאב רב יותר לאויב".[2]

 


לדברי אל-אמין, בניגוד למעורבותו הצבאית של חזבאללה נגד המורדים באזורים שונים בסוריה, שנועדה בעיקרה להגן על משטרו של אסד, מעורבותו בדרום המדינה היא חלק מתכניתו של הארגון להרחבת ההתנגדות לאזור זה הגובל עם ישראל: "הסיבה העיקרית להתעניינות של חזבאללה באזורי דרום סוריה קשורה לחזית עם האויב [הישראלי, וזאת] מבלי שנתעלם מהעובדה שחזבאללה מעורב באופן גלוי ורציני במערכה על הגנת המדינה הסורית והשלטון הקיים בה".

 

למרות פעילותו בסוריה חזבאללה הקים תשתית להתנגדות בגולן

אל-אמין ציין כי פעילי חזבאללה עצמם נוכחים בגולן והקימו בה תשתית הכוללת הכשרת חוליות, עריכת אימונים ובחירת מטרות, ואשר מבוססת על תושבי המקום בני הגולן הסורי והישראלי שהתגייסו לבצע פעולות נגד ישראל. לדבריו, לחזבאללה יש קשר לחוליה שחוסלה ב-26 באפריל. אל-אמין כתב: "מה שמהווה בעיה עבור ישראל, כמו עבור החמושים הסורים התומכים בה, היא העובדה שחזבאללה יודע מה הדבר שמביא לתוצאה הטובה ביותר. במנותק מהקשר של חזבאללה לקבוצת הגיבורים שנהרגו כשהידים שלשום, מה שמדאיג את האויב ומקל על ההתנגדות, היא [העובדה] שמי שמבצע את הפעולה הצבאית הישירה [נגד ישראל] הם סורים בני האזור [קרי, רמת הגולן], בין אם [הם חיים בחלק] הכבוש על ידי ישראל ובין אם [בחלק] הכבוש על ידה באמצעות החמושים משתפי הפעולה עמה.

 

מחר יהיו תוצאות ודאיות של החקירות על מנת לדעת מהו הכשל שהוביל לחשיפת החוליה, האם מקור הטעות הוא דליפת מידע, תקלה בשטח, מנגנון מעקב ישראלי מיוחד או משתפי פעולה עם האויב. תוצאות [החקירות] הללו יהוו מבחינת מי שמוביל את הפעילות הזו לקח שממנו יפיקו תועלת בהתמודדות עם האתגרים הבאים, והדבר יחייב את חבריהם של השהידים לרמה גבוהה יותר של מיומנות ודיוק.

 

יתרה מכך, גם אם מישהו יאמר שניסיון זה היה פעולה בודדת שנבעה מהתלהבות או ממשהו דומה, [אין ספק ש]מה שקרה מהווה אינדיקציה חזקה ביותר למשהו... שמחריד את האויב והוא: שהצעירים שלנו מתושבי אזור זה נכונים לבצע את המשימות המסוכנות ביותר נגד כוחות הכיבוש. הם קוראים תיגר לא רק על האדישות שרווחה בחזית זו במשך עשרות השנים שעברו, אלא הם מהווים אינדיקציה לכך שכל סוגי הדיכוי והנורמליזציה שננקטו בגולן ובסביבתו לא כיבו את גחלת ההתנגדות אצל האנשים. כמו כן, הם מהווים אינדיקציה לכך שקיומם של משתפי פעולה סורים בחסות כוחות הכיבוש [הישראלי] בשום אופן לא יסייע בידו למנוע הגעתם של אנשי ההתנגדות ליעדם. הם מהווים הוכחה לכך שכל האמצעים הביטחוניים והצבאיים החדשים שנקט האויב באזור זה לא יסייעו בידו למנוע הגעתם של אנשי ההתנגדות לנקודות הקרובות ביותר בהם נעים כוחות הכיבוש. וזה לבדו, מסביר את הדאגה של האויב ואת אמירתו כי הפיגוע הבא הוא רק עניין של זמן".[3]

 

לטענת אל-אמין, פעילותה של חוליה זו כמו פעולות אחרות של חזבאללה מוכיחות, שלמרות שהארגון עסוק בלחימה נגד המורדים במדינות שונות בעולם הערבי, הוא לא תעה בדרכו, כפי שטוענים מתנגדיו, והוא לא זנח את האידיאולוגיה שלו ואת ההצדקה לקיומו - ההתנגדות לישראל: "קיים מקור נוסף לדאגה אצל האויב והוא קשור לכך שמי שעומד נגדו מודד את צעדיו... די לומר שהאויב מודע, יותר מכל אחד אחר, לכך שלמרות  שההתנגדות [קרי: חזבאללה] עסוקה בקרבות בתוך סוריה ולמרות הצורך ב[אנשים] רבים ובציוד לקרבות אלה, דברים אלה אינם מסיטים אותה מהמשימה להכאיב [לישראל], שהיא משימה שיש מי שיקבלה על עצמו מבלי שיהיה קשור לחזיתות האחרות. לאנשים אלה [מחזבאללה, שכל תפקידם להילחם בישראל] יש די זמן לתצפת, להכשיר חוליות, לערוך אימונים, לבחור את המטרות ולבצע את המשימות. דבר זה כשלעצמו הוא התשובה הטובה ביותר והחזקה ביותר למי שמשלה את עצמו שההתנגדות איבדה את דרכה."

 

היוזמה בגולן בידי חזבאללה

אל-אמין הודה כי פתיחת חזית הגולן להתנגדות מהווה שינוי בסטטוס קוו וציין כי מהלך זה מאפשר לחזבאללה להפתיע את ישראל, להכניסה למלכודת ולהשאיר את רסן היוזמה בגולן בידיו בלבד. אל-אמין כתב: "ביום בו תקף האויב מכוניות בהם נסעו אנשי ההתנגדות של חזבאללה בקרבת האזורים הכבושים בסוריה [הכוונה להפצצה בקוניטרה ב-18.1.15] אמר שר [הביטחון] משה יעלון, כי הפעולה סיכלה תכנית של חזבאללה באזור. כמובן, הוא יודע שהשהידים לא היו באותו יום בדרכם לבצע פעולה צבאית או ביטחונית, אולם מה שיעלון והנוגעים בדבר יודעים הוא שלעצם התקרבות לוחמי ההתנגדות של חזבאללה לגולן הכבוש [בידי ישראל] יש משמעויות רבות".

 

עוד כתב אל-אמין "[גם] אם האויב מעוניין להשלים עם מציאות כזאת [של פתיחת חזית הגולן להתנגדות], הרי שהוא מעוניין יותר לנסות לקבוע כללי משחק באזור זה, אלא שהוא אינו יודע בוודאות מה תהיה תגובת ההתנגדות ובכך יש חידוש. כישלון זה בבניית הערכה [מודיעינית] מלאה עלול לגרום לאויב לעשות שטויות וטעויות, דבר שיאפשר להתנגדות לא רק להכניסו למלכודת כאן או למארב שם, אלא גם לא להשאיר את רסן היוזמה בחזית זו בידו בלבד. וזהו הדבר החשוב ביותר."[4]

 

 

 

 



[1] החלטה עליה הכריז מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, כבר במרץ 2013. על פעילות חזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים בגולן הסורי על גבול ישראל ראו דוח ממרי

[2] על הכרזת נאסרללה בדבר איחוד זירות ההתנגדות של לבנון וסוריה ועל הביקורת בלבנון על כך ראו דוח ממרי

[3] מתייחס ככה"נ לדברי תא"ל איתי ברון, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, ל"ישראל היום" ב- 16.1.2015

[4] אל-אח'באר (לבנון), 27.4.2015