המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איש דת שיעי לבנוני: על הערבים למנוע התפשטות איראן למדינותיהם
13/4/2015


איש דת שיעי לבנוני: על הערבים להתאחד ולהתנגד להתפשטות האיראנית למדינותיהם המתבצעת בברכת ארה"ב

 

איש הדת השיעי הלבנוני מוחמד עלי אל-חוסייני, מזכ"ל המועצה האסלאמית הערבית במדינה, הידוע כמתנגד לחזבאללה, טען בראיון ליומון העיראקי אל-זמאן ב-10 במרץ 2015, כי איראן שואפת להשתלט על ארצות ערב באמצעות גיוס גורמים מקומיים וערעור היציבות בהן. אל-חוסייני הזהיר כי איראן תמשיך לכרסם במדינות ערב אם הערבים לא יתאחדו ויתנגדו לה. לדבריו, איראן הפכה לאפוטרופסית של תימן, לבנון, סוריה ועיראק בהסכמת האמריקאים וכי גם הסכם הגרעין שייחתם צפוי להיות על חשבון מדינות ערב.


בנוסף טען אל-חוסייני בראיון כי הקיצוניות בעולם הסוני היא תגובת נגד לקיצוניות השיעית של איראן וחזבאללה, וכי איראן היא מקור הטרור העולמי. עוד אמר כי איראן מסלימה את המתח בין חזבאללה לישראל כדי להעלות את מחיר הנפט ולהיחלץ מקשייה הכלכליים וכדי לזרז את המו"מ על הגרעין.

 

להלן קטעים נבחרים מהריאיון:[1]

 

איראן מאחורי ההסלמה של חזבאללה מול ישראל

"ש: בתקופה האחרונה אנו עדים להתפשטות חזבאללה בן חסותה של איראן בסוריה ובעיראק. האם הדבר הוא במסגרת תכנית איראנית להקמת אימפריה באזור?

ת: תכניתו של שלטון חכם ההלכה האיראני להתפשט לעבר ארצותינו הערביות אינה ענין חדש כלל וכלל. ראשיתה עם השתלטות ח'ומיני על השלטון באיראן ומה שמכונה התכנית לייצוא המהפכה [האסלאמית באיראן] לעולם. זאת, תחת הסיסמא של תמיכה בחלשים והגנה על פלסטין, ובטענות שווא ששלטון חכם ההלכה הוא האם הרחמנייה של השיעים המדוכאים בארצותיהם וכן המפלט של הסונים הנרדפים במולדתם. [בהקשר זה] אציין, למשל, את קריאת שם אחד הרחובות בטהראן על שמו של ח'אלד אל-אסלאמבולי [רוצחו של נשיא מצרים לשעבר, אנואר אל-סאדאת], את תמיכת [איראן] באסלאמיסטים הסונים באלג'יריה ובמצרים והכנסת מנהיגי אל-קאעדה ומשפחתו של בן לאדן לטהראן לאחר בריחתם מאפגניסטן. בתחבולה זו הצליח המשטר האיראני לחדור לעיראק, לסוריה, ללבנון, לתימן, לבחריין, לסעודיה, לכווית ולארצות אחרות, במטרה להוציא לפועל את תכניתו השאפתנית להשתלט על ארצותינו הערביות. [זאת] לאחר שגייס לצדו סוכנים [מקומיים] במדינות אלה כדי שיממשו את התוכנית הפוליטית הגדולה שלו שהחלה לכרסם בלבנון, סוריה, עיראק ותימן. המשטר ממשיך בכך אלא אם כן נעמוד בפניו ונתנגד לו. זוהי האחריות של כולנו...

 

ש: מהן הסיבות להסלמה שהיתה לאחרונה בין חזבאללה לישראל?

ת: ידוע לכולם כי לפני יציאתה [של ישראל] מדרום לבנון [ב-2000] היה בינה לבין חזבאללה הבנה ...  שהופרה במלחמת יוני 2006 ושונתה לאחר מכן. במסגרת זאת, עם תחילת המשבר בסוריה והמעורבות הישירה של חזבאללה בו, אשר יצרה רגישות אצל ישראל, נקבעו כללי בסיס בני שני סעיפים והם: מניעת העברת נשק לחזבאללה מסוריה ללבנון ואי התקרבות חזבאללה לגבול [ישראל]. כאשר הסעיף [הראשון] הופר הפציצה ישראל את משלוחי הנשק, וכאשר הופר הסעיף השני ו[כוחות] חזבאללה התקרבו לגבול באזור קוניטרה היא הפציצה אותם. וכך נוצרה הסלמה בעקבות התגובה של חזבאללה שבוצעה משטח דרום לבנון ולא מקוניטרה והעניין הסתיים בכך. זהו הצד הגלוי של ההסלמה, אך הצד החשאי והאמת הם ששלטון חכם ההלכה סובל משני דברים: קשיים ב[מו"מ] בנושא הגרעין, והתגברות הלחצים הכלכליים בשל ירידת מחירי הנפט. לדעתי, הבעיה השניה משמעותית יותר כיוון שהיא פגעה בעומק הכלכלה [באיראן] ומאיימת על המשטר האיראני מבפנים. היות וכך, ההיחלצות ממשבר זה היתה דרך הפעלת החזית הישראלית, דבר שיוביל בהכרח לעליית מחירי הנפט מצד אחד, ולהנעת נושא הגרעין מצד שני לטובת המשטר. כלומר, תפיסת שני ציפורים במכה אחת... אולם התוצאות בשטח, לאחר שישראל הפציצה את השיירה של מפקדי משה"מ וחזבאללה, היו שונות מהשיקולים [של איראן וחזבאללה]. כמו כן הגיע אליהם מסר תקיף שאם הם יבצעו הסלמה חדשה אזי התגובה של ישראל תהיה כניסה ישירה לדמשק.

 

ש: נוכח אפשרויות שחזבאללה  יסבך את לבנון במלחמה נגד ישראל שתאיים על בטחונה ועל ביטחון והאזור, מה יכולים הכוחות הפוליטיים והלבנוניים לעשות כדי להתנגד לתוכניות של חזבאללה העלולות להזיק ללבנון?

ת: אנחנו בלבנון מתנגדים לכך שההחלטה על מלחמה ושלום נמצאת בידי קבוצה כלשהי או מפלגה, ובפרט חזבאללה שהחלטותיו והתנהלותו תלויים בשלטון חכם ההלכה האיראני. אנו חזרנו ודרשנו שההחלטה על מלחמה ושלום תהיה בידי המדינה הלבנונית בלבד. אולם השליטה של חזבאללה על לבנון ויתרה מכך רודנותו כלפי המדינה והעם הלבנוני בעזרת הנשק והכסף האיראני ביטלו את יכולתנו ואת יכולתם של כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון להרתיעו מפני פעולה צבאית כלשהי.

 

כדי להתמודד עם ארגוני הטרור יש לקטוע את ראש הנחש הלוא הוא שלטון חכם ההלכה

ש: האם אתה סבור שכניסת ארגונים קיצוניים ללבנון באה כתגובה למעורבות חזבאללה במשבר הסורי?

ת: כן, בהחלט. חזבאללה ומאחוריו שלטון חכם ההלכה האיראני, הם האחראים הישירים להתפשטות האלימות והקיצוניות, לא רק בלבנון אלא גם בעיראק, בסוריה ובתימן. שהרי קיצוניות ואלימות יוצרים גם כן קיצוניות ואלימות. חזבאללה קוצר כעת את [פירותיהן] של הקבוצות הקיצוניות שהוא זרע, גידל, טיפח ואף אימן בלבנון, בעיראק ובתימן. זהו בדיוק מה שרוצה שלטון חכם ההלכה, אשר אינו יכול לחיות בארצות הערביות שלנו אלא על ידי יצירת משברים בתוכן...

 

ש: מהן לדעתך, הסיבות להתגברות המתיחות בין האסכולות והעדות בעולם הערבי בשנים האחרונות?

ת: איני מכחיש כי ישנם חילוקי דעות רעיוניים והלכתיים קדומים בין האסכולות והעדות. אך כשלעצמם אין בהם כדי לגרום לקיצוניות, להאשמה בכפירה ולפיצולים חדים. לכן, לצערי, אני סבור כי מה שקורה היום בעולם הערבי אינו אלא המולה מלאכותית בעלת מטרות פוליטיות. המולה שכלפי חוץ [נראית] דתית אולם בעומקה היא פוליטית... הפוליטיקה משחיתה כל דבר שהיא נכנסת אליו. לכן לדעתי האינטרס האסלאמי העליון הוא להפעיל מחדש את היוזמה של אל-אזהר לקרוב בין האסכולות ...

 

ש: מהן הסיבות להתפשטות ארגונים קיצוניים כדאעש בשנים האחרונות וכיצד ניתן להתמודד עם תופעה זו?

ת: ישנן מספר סיבות. העיקרית שבהן, הוא שלטון חכם ההלכה באיראן האורב לביטחוננו, הערבים, היוצר פתנות [קרי, מלחמות אחים] ומסית לאלימות... [שלטון זה] הוא מקור הטרור העולמי הפועל יומם ולילה להקמת קבוצות ותנועות ג'יהאד קיצוניות המשרתות את האינטרסים שלו ומכשירות את הדרך לתכניתו. המשטר האיראני אינו יכול להתערב במדינה ערבית כלשהי כל זמן שהיא איתנה ויציבה. כמו שחיידק אינו יכול לחיות במקומות סטריליים ופונה למקומות מלוכלכים, כך גם שלטון חכם ההלכה באיראן מנסה למשוך לעברו קבוצות [ג'יהאד], בין אם סוניות, בין אם שיעיות, ערביות או זרות. הוא תומך בהן, עוזר להן ומגיש להן את כל מה שנחוץ להן בנדיבות, ובהמשך משתמש בהן כאמצעי להשגת מטרתו... לדעתי, על מנת להתמודד עם קבוצות אלה יש לחתוך את ראש הנחש שהוא שלטון חכם ההלכה ולא את זנבו. זאת, כיוון שאם לא יחתכו את ראשו הוא יישאר בחיים, ימשיך להוות אותה סכנה וינביט לנו מחדש את הטרור. האמצעי הטוב ביותר להגנה היא התקפה, ולכן צריך לתאם ולשתף פעולה בעניין זה עם המועצה הלאומית של האופוזיציה האיראנית[2] שכן הם הגורם... שיכול ויודע יותר מכל גורם אחר כיצד לחתוך את ראש הפתנה. איננו יכולים לחיות בדו קיום עם שלטון חכם ההלכה כלל וכלל...

 

ש: האם לדעתך, ההתקרבות בין ארה"ב לבין איראן בנושא הגרעין עתידה להיות על חשבון האזור הערבי?

ת: כן, כמובן. מאז שהמשטר האיראני גזל את המהפכה של העם האיראני [ב-1979] הוא דגל בסיסמא שארה"ב היא השטן הגדול. יתרה מכך, הוא הוציא להורג [אנשים] מקרב העם האיראני בטענה למגעים או לקשרים עמה, ופתאום אנו רואים אותו יושב לצד הממשל האמריקאי כשהוא משליך מאחורי גבו את כל המוסר המזויף שלו. המשטר האיראני רמאי ויש לו תכנית מדינית מסוכנת שהוא מנסה להגשים בכל מחיר. הוא מוכן לזמום נגד הערבים לא רק עם ארה"ב, אלא גם עם ישראל, והוא כבר עשה זאת בעבר. הכניסה לאפגניסטן נעשתה בתיאום ובשיתוף פעולה בין ארה"ב לאיראן וכך גם לגבי הכניסה לעיראק...כיום אנו רואים התקרבות ביניהן בטענה למאבק בטרור. איראן תפסה את לבנון והפכה לאפוטרופסית שלה בהסכמת ארה"ב וכך גם לגבי סוריה ועיראק. האיראנים נמצאים בצנעאא' בברכתם של האמריקאים ושלטון חכם ההלכה עתיד להמשיך לחדור ולכרסם בארצותינו הערביות אם נעמוד מולו מאוחדים. זה מה שאנו עושים במועצה האסלאמית הערבית בפועל, אנו חושפים את מזימות שלטון חכם ההלכה, מכשילים את תכניותיו ועומדים בפניהן, רעיונית ומדינית. אנו מוכנים ואף מושיטים יד לכולם לתיאום ולשת"פ כדי לשמור על הביטחון הפאן ערבי...".



[1] אל-זמאן (עיראק), 10.3.2015

[2] ארגון הגג של חמישה ארגוני אופוזיציה איראניים בגולה, שהגדול שבהם הוא הארגון מוג'אהדין ח'לק