המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 18.2.2008
18/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 18.2.2008

 

בתקציר: שיח' אל-אזהר: לא נתערב בקריקטורות מחמד * פיצוץ בספריה נוצרית בעזה *  איראן: צעירה נסקלה בידי הוריה *  ימי טרור באלג'יריה * מסיונרים נוצרים יסולקו מירדן * עוד תגובות לחיסול מוע'ניה *  מתיחות סורית – סעודית לקראת הפסגה בדמשק *  סודאן תכריז חרם על דנמרק *  דרישה בעיראק להגנה אמריקאית לטווח ארוך * חידוש פעילות ב"אוריינט האוס"

 

"חזבאללה הכוויתי" מתנגד לגינוי מוע'ניה

ארגון "חזבאללה הכוויתי" פרסם הודעת תנחומים בערוץ הטלוויזיה של חזבאללה, אל-מנאר, על מותו של עמאד מוע'ניה, וקיים כנס בהשתתפות כ-1500 שיעים מכווית, בחריין ואיראן, שהביעו התנגדות לעמדה הרשמית של כווית המגנה את פשעיו של מוע'ניה. שר הפנים הכוויתי, השיח' ג'אבר אל-ח'אלד, אמר כי משרד הפנים עוקב אחר ארגון זה והוסיף: "נעצור כל כוויתי שיגן על הפושע מוע'ניה". לדברי היומון "אל-סיאסה", זימנו מנגנוני הביטחון בכווית את מזכ"ל ארגון חזבאללה הכוויתי לחקירה.

אל-סיאסה (כווית), www.alarabiya.net,  17.2.08

 

שיח' אל-אזהר: לא נתערב בפרסום החדש של קריקטורות מחמד

ראש ממשלת מלזיה, עבד אללה אחמד בדוי, הודיע בכנס השלישי של בוגרי שלוחת אוניברסיטת אל-אזהר בבירה קואלה לומפור, שבקרוב תשגר ארצו לווין שידור ראשון מסוגו בעולם המוסלמי. הלווין ישדר בשפה הערבית ותכניו יעסקו ב"אסלאם התרבותי". מחמד סייד טנטאוי, שיח' אל-אזהר, שנכח בכנס, בירך על היוזמה ותיארה כאמצעי למאבק באלימות ובקנאות. השיח' גם אמר כי אל-אזהר, או כל מוסד אסלאמי אחר, לא יתערב הפעם בפרסום מחדש של קריקטורות נגד הנביא מחמד בעיתוני דנמרק. זאת לבקשת המיעוט המוסלמי בדנמרק הטוען כי הוא נפגע מרוגזם של אזרחי דנמרק על ההתערבות החיצונית בענייניהם.

www.islamonline.net, 15-16.2.08

 

חמאס: גורמים ערביים העבירו לישראל ולארה"ב מידע על מנהיגי חמאס

אחמד אל-יוסף, יועצו המדיני של אסמאעיל הנייה, ראש ממשלת החמאס לשעבר, אמר כי מנגנוני ביטחון ערביים העבירו לישראל ולארה"ב מידע על ראשי החמאס בדמשק ועל תנועותיהם, מקומות שהייתם וסוגי מכוניותיהם. לדבריו, ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, ניצל בעת האחרונה מכמה ניסיונות התנקשות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.2.08

 

פיצוץ ספריה של אגודה נוצרית בעזה

חמושים פוצצו את הספריה של אגודת הצעירים הנוצריים בעזה. האש כילתה עשרות אלפי ספרים ונגרם נזק רב למבנה.

אל-איאם (רש"פ), 17.2.08

 

[מדד] הפופולאריות של אולמרט; על הדם כתוב: "הדם הפלסטיני" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 17.2.08

 

איראן: צעירה נסקלה בידי הוריה

יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז דיווח כי צעירה בת 14 נסקלה למוות ע"י הוריה בהרי זאהדאן (מזרח איראן) בשל קיום קשרים אסורים עם צעיר. היומון גם דיווח על יותר מ-11 אסירים שיוצאו בקרוב להורג לאחר שדינם נגזר.

רוז (איראן), 17.2.08

 

אל-ג'זירה: תקנון התקשורת החדש מסכן חופש הביטוי

בהודעה באתר האינטרנט של "אל-ג'זירה" באנגלית, הביע הערוץ התנגדות לתקנון התקשורת הערבית שאושר בשבוע שעבר על ידי מועצת שרי התקשורת הערביים. מנכ"ל הערוץ, וצ'אח ח'נפר אמר שאימוץ התקנון - המאפשר לכל מדינה לבטל את הרישיון לערוצי לוויין שלא יעמדו בו - מסכן את חופש הביטוי. לדבריו, תקנון כזה צריך לבוא מקרב העוסקים בתקשורת ולא ממוסדות פוליטיים.

www.aljazeera.net, 15.2.08

 

[המצב בלבנון]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 16.2.08

 

אלג'יריה: כוחות הביטחון מחפשים אחר 33 מתאבדים פוטנציאליים

כוחות הביטחון באלג'יריה הכינו תיק על 33 אנשים, בהם אישה אחת, אשר גויסו לבצע פיגועי התאבדות, זאת על פי מידע שנמסר מטרוריסטים שנעצרו בשבועות האחרונים. המגויסים, רובם תושבי אלג'יר הבירה ופרבריה, התנדבו לבצע פעולות בעיראק, אך החשד הוא שלבסוף הם יופעלו בתוך אלג'יריה.

ליברטי (אלג'יריה), 17.2.08

 

הטרור באלג'יריה: מזכיר מפלגה ניצל מפיגוע, מטען התפוצץ באצטדיון

ימים רוויי טרור באלג'יריה: מפלגת "חזית הכוחות הסוציאליסטים" מסרה כי הפיגוע ב-16.2.08, כ-20 ק"מ ממערב לתיזי אוזו (קביליה), כוון נגד מזכיר המפלגה, כרים טאבו. טאבו ניצל, אך חייל אחד נהרג וכמה נפצעו. באירוע אחר באותו יום, נפצעו קשה שני שוטרים ממטען שהתפוצץ בכניסה לאצטדיון בעיר לח'דריה, במהלך משחק כדורגל. היומון אל-וטן דיווח כי כ-20 ק"מ מזרחית לבומדרס חוסל מפקד באל-קאעדה מגרב וטרוריסט נוסף נפצע. בבומרדס עצמה נהרג שומר נשקייה במהלך ניסיון גניבת נשק וחומרי חבלה. קרוב לעיירה מתוסה, נפגעו שני חיילים בהתפוצצות מטען. בפיצוץ מטען אחר כ-100 ק"מ ממערב לתבסה (מזרח אלג'יריה), נפצע קשה רועה צאן בן 50 ואב לתשעה. רופאים נאלצו לכרות את שתי רגליו.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 16-17.2.08; אל-וטן (אלג'יריה), 17.2.08; ליברטי (אלג'יריה), 16-17.2.08

 

בעל טור איראני: על ישראל לצפות לנקמה בכל יום

בעל הטור סעדאללה זארעי כתב ביומון "איראן" כי באירופה ובאמריקה מתגוררים למעלה מעשרה מיליון לבנונים תומכי חזבאללה ועל ישראל לצפות בכל יום ל"אירוע ביטחוני" שיבוצע על ידי מי מהם.

איראן (איראן), 16.2.08

 

[האינטרסים האמיתיים של ארה"ב במזה"ת]

מימין: "חופש ביטוי, זכויות האדם, דמוקרטיה, רפורמה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.2.08

 

ירדן: קבוצות מיסיונריות נוצריות יוגלו מהממלכה

הממשלה הירדנית החליטה להגלות 40 קבוצות מיסיונריות נוצריות שפעלו בשנים האחרונות בירדן. מועצת ראשי הכנסיות בירדן ברכה על הצעד ואמרה כי ההחלטה נבעה מהטפתן של אותן קבוצות  לקנאות דתית וזריעת מלחמת אחים בין מוסלמים ונוצרים בירדן.

אל-וטן (סעודיה), 17.2.08

 

דרשן במסגד במכה מזהיר מפני סכנות חג האהבה

השיח' הד"ר סעוד אל-שרים, אמאם ודרשן במסגד במכה, הזהיר בדרשת יום השישי מפני היגררות חלק מהמוסלמים אחר מנהגי הלא-מוסלמים וחגיהם. השיח' אמר כי ישנם מוסלמים שהושפעו ממה שמכונה חג האהבה ויום האם מבלי להבין את סכנתם למאמין המוסלמי.

אל-וטן (סעודיה), 17.2.08 

 

ניסיון למנוע גירוש משפחה קבילית נוצרית מאנגליה

בעיר אילקלי שבמערב אנגליה פועלים אנשי כנסייה וחברת פרלמנט כדי למנוע גירושה של משפחה נוצרית מקביליה (אלג'יריה), השוהה במדינה באופן בלתי חוקי. לדברי הבישוף דיוויד ג'יימס, אבי המשפחה, זהיר טיטוש, הוא פעיל בֶרבֶרי אשר נעצר על רקע פעילותו, עונה בכלא, ושרד ניסיון רצח לאחר שחרורו. חברת הפרלמנט מאילקלי, אן קרייר, אמרה שלמשפחה אין כסף לייצוג משפטי, ושהשלטונות מתעלמים מן הרקע למקרה.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 16.2.08

 

סוריה: השלטונות מנעו הפצת מגזין בשל תחקיר

השלטונות הסורים מנעו את הפצת הגיליון החדש של מגזין אל-מג'תמע אל-אקתצאדי בעקבות תחקיר המגלה כי בכירים סורים, ביניהם חברי פרלמנט, שרים, עובדי משה"ח ואנשי עסקים, פועלים להשגת אזרחות שנייה, בפרט אמריקאית וקנדית. עפ"י התחקיר, התופעה שהחלה לאחר נסיגת הצבא הסורי מלבנון, נועדה להבטיח את עתידם של אותם בכירים.

www.thisissyria.net, 15.2.08

 

יומון מקורב לחזבאללה: ייתכן עימות קשה עם ישראל

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה, דיווח כי יש סיכוי לעימות קשה עם ישראל וזאת, בעקבות חקירת רצח עמאד מוע'ניה, התבטאויותיו של נאסרללה, הכוננות בקרב הפלגים הפלסטינים והעמדה האיראנית. בנוסף, דיווח היומון אל-ספיר, כי 50,000 מלוחמי חזבאללה נמצאים בכוננות  בעקבות חיסולו של עמאד מוע'ניה.

אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 16.2.08

 

אלג'יריה: שנת מאסר לכותבים "יחי אל-קאעדה"

בית משפט בעיר גֶלמה שבאלג'יריה גזר שנת מאסר וקנס של מאה אלף דינר (כ-1,500 דולר) על שני אזרחים בגין הצדקה והסתה לטרור. על-פי כתב ההרשעה, השניים כתבו "יחי אל-קאעדה" על קיר של בית בחודש אוקטובר אשתקד.

אל-ווטן (אלג'יריה), 17.2.08

 

המחרשה מאייתת את המילה: "גזל"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (כווית), 15.2.08

 

הרמטכ"ל האיראני: המאבק יימשך עד לחיסול המשטר הציוני

באיגרת למזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, כתב הרמטכ"ל האיראני, חסן פירוזאבאדי, כי "על הציונים לדעת שהלוחמים הפלסטינים והלבנונים ימשיכו במאבקם עד להשמדה המוחלטת של המשטר הציוני ושחרור כל אדמות פלסטין." לדבריו, בקרוב ישמחו מיליארדי המדוכאים ותומכי הצדק ברחבי העולם לשמוע את החדשות על השמדת "החזית הציונית השטנית."

פארס (איראן), 16.2.08

 

איחוד האמירויות: ראש הממשלה צפוי לבקר בסוריה ובאיראן

ראש ממשלת איחוד האמירויות, השיח' מחמד בן ראשד אאל מכתום, יבקר באיראן ובסוריה בימים הקרובים, עפ"י הזמנתן. מקורות באמירויות מסרו שבביקור יידונו נושא הגרעין האיראני והמו"מ בין איראן למערב וכן דרישת איחוד האמירויות להשיב לידה את שלושת האיים הכבושים על ידי איראן.

אל-חיאת (לונדון) 17.2.08

 

[בעקבות האיסור על חגיגת יום האהבה בסעודיה]

"אל תשכח, אם מישהו תופס את הפרח ברשותך, איננו מכירים"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 17.2.08

 

מקור סורי: סוריה לא ידעה על תנועות מוע'ניה

מקור יודע דבר בדמשק הכחיש כי חדירה ביטחונית הובילה להתנקשות בעמאד מוע'ניה, והוסיף כי מוע'ניה נכנס לסוריה ביום ההתנקשות ללא ידיעת מנגנוני הביטחון הסורים. המקור הדגיש כי סוריה לא מונתה להגן על מוע'ניה ולא היה לה כל מידע לגבי תנועותיו, זהותו או מיקומו. כן הכחיש המקור כי הוקמה ועדת חקירה משותפת מטעם סוריה, איראן וחזבאללה, וציין כי מנגנוני הביטחון הסורים לבדם חוקרים את ההתנקשות.

אל-וטן (סוריה), 17.2.08   

 

"כוחות ה-14 במרץ": לחזבאללה אין זכות לגרור את לבנון למלחמה

גורמים ב"כוחות ה-14 במרץ" הביעו את חששם מכך שחזבאללה יגרור את לבנון למלחמה נוספת בעקבות דבריו של מזכ"ל הארגון בהלוויתו של מוע'ניה. ראש ממשלת לבנון, פואד אל-סניורה, אמר כי אין ללבנון אינטרס במלחמה פתוחה שתציב אותה בעימות עם העולם כולו. סמיר ג'עג'ע אמר כי איש  אינו רשאי לכפות עימות על לבנון וכי הגורם היחיד שיכול להחליט על מלחמה הוא מוסדות השלטון. חבר הפרלמנט לשעבר, פארס סעיד, אמר כי הלבנונים אינם מסוגלים כיום להתמודד עם החלטה של חזבאללה לפוצץ את המצב מחוץ לאדמת לבנון.

אל-מסתקבל (לבנון),  16.2.08, 17.2.08

 

חברי "כוחות ה-14 במרץ": נבחר נשיא ברוב רגיל בפרלמנט

כמה מחברי "כוחות ה-14 במרץ אמרו כי אם לא תהיה ברירה הם יבחרו נשיא ברוב רגיל בפרלמנט, ללא השתתפותה של האופוזיציה. השר מרואן חמאדה אמר כי "כוחות ה-14 במרץ" מוכנים לבחור נשיא ברוב רגיל. חבר הפרלמנט עמאר חורי אמר כי בחירת נשיא ברוב רגיל הינה אופציה אפשרית וייתכן שהקואליציה תיאלץ לנקוט בה בקרוב.

 אל-מסתקבל (לבנון), 17.2.08- 16

 

תשרין: "הערבים לא למדו לקח מניסיון ההתנגדות"

במאמר מערכת שפורסם ביומון הסורי הממסדי, תשרין, תקף העורך, עצאם דארי, את הגורמים הערביים התורמים לביצוע תכניות  נגד האומה הערבית. לדבריו, גורמים אלה מתייצבים נגד מי שעוין את ישראל, אפילו אם מדובר באח ערבי, ורואים בארה"ב אח גדול המגן עליהם מפני עצמם ומפני שכניהם. דארי הוסיף כי העובדה שאותם ערבים אינם מודעים ליכולתם לעצב היסטוריה מכובדת לאומתם היא מצערת ומשפילה, וכי אם היו לומדים לקח מהניסיון של ההתנגדות בלבנון ומהעמידה האיתנה בפלסטין לא היו נכנעים ולוחצים יד אויב המגואלת בדמם. 

תשרין (סוריה), 16.2.08

 

יומון כוויתי: מוע'ניה הכין יעדי תגובה למקרים של חיסול בכירים בחזבאללה

היומון הכוויתי "אל-ראי" דיווח מפי מקורות מקורבים לחזבאללה כי עמאד מוע'ניה קבע בעצמו את "בנק המטרות" של חזבאללה בתגובה לחיסול אפשרי של מזכ"ל הארגון, חסן נאסרללה, בידי ישראל וכעת מטרות אלה ישמשו יעד לתגובה על חיסולו שלו. המקורות ציינו כי חזבאללה אינו נחפז להגיב על החיסול והוא ימתין לרגע בו תהיה ישראל פחות דרוכה. עוד אמרו המקורות כי חזבאללה יפגע במטרה שתהיה שוות ערך בעיניו למכה הכואבת שספג והיא עלולה להתבצע בכל זירה מאחר וחיסול מוע'ניה נעשה מחוץ לזירה הטבעית של הסכסוך.

אל-ראי (כווית), 18.2.08

 

תנועה עיראקית: מוע'ניה פעל עם המיליציות בבצרה

תנועה המכנה עצמה "בני החורין של עיראק" (אחראר אל-עיראק) פרסמה הודעה בה טענה כי עמאד מוע'ניה ביקר בחשאי בבצרה במשך שלוש השנים האחרונות וניפגש עם כמה ממנהיגי המיליציות כדי לתכנן עימם רציחות ופעולות לפגיעה בסדר הציבורי וחדירה למנגנוני המדינה העיראקיים. עוד נטען כי מוע'ניה נפגש עם אחד השרים בממשלה העיראקית במטרה לקדם אינטרסים של איראן בעיראק.

אל-זמאן (לונדון), 15.2.08

 

צבח-י צאדק מעודד את הפלגים הפלסטינים להצטרף לנקמת חזבאללה

מאמר המערכת של השבועון האיראני צבח-י צאדק קבע כי הצטרפות הפלגים הפלסטינים לתוכנית החזבאללה להגיב על חיסול מוע'ניה, תהפוך את הציונים "לאסיר העומד למות מוות שפל."

צבח-י צאדק (איראן), 18.2.08

  

עוזרו של ח'אמנאי: דמו של מוע'ניה יביא לשחרור פלסטין

בטקס לזכרו של מוע'ניה, שנערך במסגד בטהראן, אמר יחיא רחים צפוי, עוזרו הביטחוני הבכיר של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי "דמו של מוע'ניה יביא לא רק לשחרור אדמות פלסטין, אלא גם לשחרור העשוקים מידי האמריקאים המדכאים בעיראק ובאפגניסטאן."

מהר (איראן), 17.2.08

 

הסכמה בין הצדדים בלבנון על הרגעת המתיחות ברחוב

ב-17.2.08 התקיימה פגישה במנהלת המודיעין של הצבא הלבנוני בנוכחות בכירים בצבא ובמנגנוני הביטחון הלבנונים וכן בנוכחות נציגים של חזבאללה, אמל ואל-מסתקבל. בפגישה דנו הבכירים באירועים האלימים ובעימותים שהיו בימים האחרונים ברחבי לבנון וגרמו לפציעתם של עשרות אזרחים. הוסכם כי כל צד יפעל בקרב אנשיו כדי להביא לרגיעה ולמניעת התחדשות האירועים.

אל-מסתקבל (לבנון), 17-18.2.08; אל-אח'באר (לבנון), 18.2.08

 

ח'אמנאי: הפסקת תכנית הגרעין – בניגוד לרצון האל

בפגישה עם קבוצה מתושבי מחוז אזרביג'אן המזרחית (צפון מערב איראן), אמר המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי עיכוב בתוכנית הגרעין של איראן "יהיה בניגוד לרצון האל." החברה הרוסית הבונה את הכור בבושהר הודיעה כי בקרוב תתגבר את מספר המומחים העובדים בכור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.2.08; רוז (איראן), 18.2.08

 

מפגש בחירות בין לאריג'אני למצבאח יזדי

עלי לאריג'אני, נציגו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, במועצה העליונה לביטחון לאומי, נפגש לאחרונה בחשאי בקום עם איתאללה מצבאח יזדי, פטרונו של הנשיא אחמדי-נז'אד. השניים דנו בהתמודדותו של לאריג'אני בבחירות למג'לס בחודש הבא וכן בסוגיות פוליטיות אזוריות.

אפתאב-י יזד (איראן), 17.2.08

 

גירסה משופרת של טיל קרקע-אוויר איראני

איראן הודיעה כי ניסתה בהצלחה גרסה "משופרת" של טיל קרקע-אוויר  S-200 (SA5).

טהראן טיימס (איראן), 18.2.08

 

מתיחות סורית-סעודית לקראת פסגת הליגה הערבית בדמשק

מקור סורי יודע דבר טען כי ביקור שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, ברוסיה ובצרפת, נועד להכשיל את פסגת הליגה הערבית האמורה להיערך בסוף מרץ בדמשק, וכן לגרום לבנאום המשבר בלבנון. בתוך כך, מסרו מקורות דיפלומטיים ערביים כי סעודיה סירבה לאשר את ביקור שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, בממלכה, במהלכו התכוון למסור למלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, הזמנה לפסגה.

אל-ערב (קטר), 17.2.08;  אל-סיאסה (כווית) 18.2.08

 

סודאן תכריז חרם על דנמרק

ממשלת סודאן עומדת להכריז היום (18.02.08) חרם על ייבוא סחורות מדנמרק ועל כניסת אישים דניים בכירים למדינה, בעקבות פרסום  קריקטורות של הנביא מחמד בעיתוני דנמרק. הצעד נעשה על רקע קריאות להטלת החרם מצד אנשי דת.

אח'ר לחט'ה (סודאן), 16.02.08; אל-ראי אל-עאם (סודאן), 18.02.08

 

חידוש פעילותן של מחלקות של ה"אוריינט האוס"

יועצו של ראש הממשלה הפלסטיני לענייני ירושלים, חאתם עבד אל-קאדר, הודיע כי חודשה עבודתן של כמה מחלקות של ה"אוריינט האוס" בירושלים שנסגר ע"י ישראל. הוא אמר את הדברים בטקס במשרדי המחלקה לטיפוח הנוער השייכת ל"אוריינט האוס" באזור צ'אחית אל-בריד בצפון ירושלים.

אל-איאם (רש"פ), 17.2.08

 

סגן שר החוץ הרוסי קרא לאיראן להעשיר אוראניום על אדמת רוסיה

אתר האינטרט האיראני אפתאב דיווח מפי מקור ברוסיה, כי סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי קיסליאק, קרא לאיראן להשעות את העשרת האוראניום בתחומה ולרכז את פעילות ההעשרה על אדמת רוסיה.

אפתאב (איראן), 17.2.08

  

עיראק: גובר המתח בין "המועצה להצלת מחוז אל-אנבאר" לבין המפלגה האסלאמית

מחריף המתח בין "המועצה להצלת מחוז אל-אנבאר" - בני השבטים הסונים שגירשו את אנשי אל-קאעדה מהמחוז, בשת"פ עם ממשלת עיראק והכוחות האמריקאים -  לבין המפלגה האסלאמית העיראקית. מועצת ההצלה הציבה למפלגה האסלאמית אולטימאטום לפיו עליה לעזוב תוך חודש את מועצת המחוז, ולא – ייעשה הדבר בכוח. ראש המועצה להצלת מחוז אל-אנבאר, חמיד אל-האיס, האשים את המפלגה האסלאמית בהשתלטות על מועצת המחוז בשנת 2005 ללא בחירות, בקשר עם  אל-קאעדה ובחתירה להקמת מדינה אסלאמיסטית קיצונית בסיוע גורמים חיצוניים. עבד אל-סתאר, בכיר במפלגה האסלאמית, אמר בתגובה כי זו הסתה נגד מפלגתו שעמדותיה הן נגד הטרור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.2.08

 

עיראק: הזרם הצדרי נסוג מהסכם עם המועצה האסלאמית העליונה 

נצאר אל-רביעי, דובר בשם הגוש הצדרי השיעי בפרלמנט העיראקי, הודיע על כשלון הסכם  ההימנעות משפיכת דם, שנחתם באוקטובר 2007, בין הזרם הצדרי בראשותו של מוקתדא אל-צדר, לבין המועצה האסלאמית העליונה, בראשותו של עבד אל-עזיז אל-חכים, יו"ר הקואליציה השיעית. ההסכם נועד לפייס בין הצדדים בעקבות האירועים האלימים שפרצו באל-דיואניה שמדרום לבגדאד.  לדברי אל-רביעי, הזרם הצדרי עשה ויתורים רבים אך ההסכם לא יושם ולכן איננו תקף עוד. בכיר במועצה האסלאמית העליונה טען כי אל-רביעי אינו הדובר הרשמי של הזרם הצדרי ו"אנו ממתינים לתגובת הנציג הרשמי של הזרם".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.2.08

 

עיראק: נדחתה תביעה להשוות בין ענשה של אישה בוגדת לעונשו של גבר בוגד

משרד המדינה לענייני האישה בעיראק הגיש למשרד המשפטים הצעת חוק הדורשת להקל את העונש הקבוע בחוק – הוצאה להורג או מאסר עולם - לאישה ההורגת את בעלה שבגד בה, ולהשוותו לעונש הניתן לגבר במקרה דומה. משרד המשפטים דחה את ההצעה בטענה כי "הנוהג והשריעה מקנים לגבר זכות להרוג את אשתו, כדי למחות את הקלון". בעבר דחה משרד המשפטים דרישה מטעם המשרד לענייני האישה לבטל את חוק הענשת אישה על ידי בעלה, אם במכות ואם בשלילת כל זכויותיה הטבעיות. בתגובה פנה המשרד לארגונים בינלאומיים לזכויות האדם בדרישה ללחוץ על ממשלת עיראק כדי שתקבל הצעות חוק אלו.

אל-זמאן (לונדון), 13.2.08

 

דרישה בעיראק להגנה אמריקאית לטווח ארוך

ממשלת עיראק הודיעה (14.2.08) כי במסגרת חוזה הידידות שלה עם ארה"ב, שיכנס לתוקפו החודש, היא תדרוש התחייבות אמריקאית ארוכת טווח להגנה מפני איומים פנימיים או חיצוניים. לדברי שר החוץ העיראקי, הושיאר זיבארי, יש לארה"ב אינטרסים עמוקים ואסטרטגיה ארוכת טווח במזה"ת שאינם קשורים רק לעיראק, ולכן אין הוא סבור שהיא תתנתק מעיראק במהירות, יהיו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב אשר יהיו.

אל-זמאן (לונדון), 15.2.08